Hannu Siltala: Oppi­vel­vol­li­suu­den laajen­tu­mi­nen luo pohjan jatku­valle oppimiselle

Oppi­vel­vol­li­suu­den laajen­ta­mi­nen ja toisen asteen koulu­tuk­sen maksut­to­muus luo hyvän pohjan jatku­valle oppi­mi­selle. Työelä­män muutos­vauhti on jo vuosi­kym­me­niä ollut sen verran kovaa, että voi joutua opis­ke­le­maan useita ammat­teja selvi­täk­seen työurasta eläk­keelle täysin palvel­leena. Sekään ei aina auta, kun ikää tulee mitta­riin riit­tä­västi. Työnan­ta­jien pitäisi rohkeam­min palkata osaa­via yli 50-vuotiaita riveihinsä.

Uuden oppi­mi­nen on sitä helpom­paa, mitä parem­mat perus­tie­dot ja taidot on saanut perus­kou­lussa ja sen jälkei­sissä ensim­mäi­sissä amma­til­li­sissa opin­noissa. Tekni­sissä amma­teissa varsin­kin LUMA-ainei­den, eli luon­non­tie­teel­lis-mate­maat­tis­ten ainei­den, perus­tei­den hallinta vahvis­taa tekno­lo­gioi­den taus­talla olevien ilmiöi­den ymmär­tä­mistä ja uuden oppi­mista. Oppi­maan oppi­mista ei voi liikaa koros­taa. Mitä parem­min hallit­see opis­ke­lun, sitä helpompi on oppia uutta.

Jatku­valla oppi­mi­sella tarkoi­te­taan osaa­mi­sen kehit­tä­mistä ja uudis­ta­mista elämän ja työuran eri vaiheissa. Jatku­valla oppi­mi­sella vasta­taan muun muassa uudel­leen- ja täyden­nys­kou­lu­tus­tar­pei­siin, joita syntyy tekno­lo­gian kehi­tyk­sen sekä työn murrok­sen myötä. Käytän­nössä tämä voi merkitä koko­naan uuteen ammat­tiin opis­ke­lua tai kehit­ty­mistä nykyi­sessä amma­tissa entistä osaavammaksi.

Oppi­maan oppi­mista ei voi liikaa koros­taa. Mitä parem­min hallit­see opis­ke­lun, sitä helpompi on oppia uutta.

Mihin on unoh­tu­nut elini­käi­sen oppi­mi­sen käsite, jota vielä joku­nen vuosi sitten viljel­tiin runsaasti? Käsit­teet tule­vat ja mene­vät, ja aina pyörää keksi­tään uudes­taan. Elini­käi­nen oppi­mi­nen on jatku­vaa oppi­mista laajempi käsite. Se käsit­tää kaiken­lai­sen oppi­mi­sen koko elämän ajan vauvasta vaariin. Jatkuva oppi­mi­nen koros­taa erityi­sesti työuran aikaista osaa­mi­sen kehittämistä.

Teol­li­suus­liitto edis­tää omilla toimil­laan jatku­vaa oppi­mista ja siihen ohjaa­mista. Teol­li­suus­lii­ton tarjoa­mat työl­li­syys- ja urapal­ve­lut ovat jokai­sen jäse­nen käytet­tä­vissä. Urapal­ve­luista voi saada esimer­kiksi henki­lö­koh­taista ohjausta työpai­kan hake­mi­seen sekä vink­kejä ja opas­tusta uuteen ammat­tiin opis­ke­luun hake­mi­sesta. Tätä palve­lua kehi­te­tään enti­ses­tään edellä mainit­tuun suun­taan. Lisäksi liiton Työtori-haku­ko­neella voi etsiä Teol­li­suus­lii­ton alojen työpaik­koja. Molem­mat edellä maini­tut palve­lut linki­te­tään toisiinsa entistä paremmin.

Ei pidä unoh­taa myös­kään liiton tarjoa­maa ay-koulu­tusta. Se ei ole varsi­naista amma­til­lista koulu­tusta, mutta se paran­taa kiis­tat­to­masti luot­ta­mus­hen­ki­löi­demme osaa­mista työpai­koilla tehtä­vissä tärkeissä edun­val­von­ta­teh­tä­vissä. Näistä koulu­tuk­sista voi ensi vuoden alusta saada opin­to­pis­teitä, joita voi hyödyn­tää opis­kelu- tai työpaik­kaa haettaessa.

HANNU SILTALA
Teol­li­suus­lii­ton koulutuspäällikkö

KUVA KITI HAILA

19.10.2021