Herrman­silla menee loistavasti

Herrmans valmistaa vuosit­tain 750 000 työ- ja ajova­lai­sinta muun muassa kaivos‑, metsä- ja maata­lous­ko­nei­siin ja kuuluu alan suuriin toimi­joihin. Yritys on jaettu kahteen osaan, ja sen toisessa tehtaassa toimii yksi Euroopan johta­vista polku­pyörän osien valmistajista.

Nordic Lightsin hyvin valais­tussa tehdas­hal­lissa Pietar­saa­ressa pitkät hylly­rivit pullis­te­levat laati­koita. Katossa roikkuu Super­market-kyltti, ja hyllyjen välissä kerääjä ja kokoon­pa­nija Jenny Le työntää kärryä kädes­sään ostos­listaa muistut­tava paperilappu.

– Odotas, niin laske­taan… tähän valai­si­meen tarvi­taan kymmenen erilaista osaa, Le kertoo vilkais­tuaan juuri tätä tilausta varten laadittua listaa.

Hyllyillä olevissa laati­koissa on vaikka mitä, pienistä ruuveista suuriin linsseihin – kaikkea, mitä voidaan tarvita yrityksen Nordic Lightsin tehtaalla valmis­tet­ta­vaan yli 300 erilai­seen työva­lai­sin­mal­liin. Le toimii tänään kerää­jänä, mikä tarkoittaa, että hän kerää tilauk­seen tarvit­tavat osat ja vie ne sen jälkeen tuotan­toon, missä kokoon­pa­nijat kokoavat valaisimen.

– Osia voi olla aika paljon, valai­si­mesta riippuen. Täytyy olla tarkkana, kun pitää laskea kahdeksan tuntia päivässä, hän selittää ja huomauttaa, että työn tekeminen kunnolla vie aikaa.

– Osien kerää­minen yhteen valai­si­meen voi kestää jopa puoli tuntia. Ja se on itse asiassa aika nopeaa toimintaa. Yhteen kärryyn mahtuu neljä tilausta, hän jatkaa.

– Kärryissä olevat ruudut auttavat, kun pitää kerätä todella pieniä osia. Jotkut osat pitää laskea käsin, kun taas toiset kerätään punnit­se­malla ne vaa’alla, kertoo Jenny Le, joka tänään kerää osia kokoon­panoa varten.

Työteh­tävät säilyvät mielen­kiin­toi­sina, koska valai­simia on suuri valikoima ja siksi hyllyiltä etsit­tä­vien osien määrä on valtava. Työteh­täviä myös kierrätetään.

– Tällä viikolla toimin kerää­jänä, ensi viikolla tuotan­nossa. Jotkut meistä vaihtavat työteh­täviä tarpeen mukaan. Se on kivaa, koska työstä tulee vaihte­le­vampaa, sanoo Le ja kertoo, että hänellä on eri valai­sin­mal­lien joukossa myös suosikkinsa.

– Sen nimi on Sculptor. Se on aika suuri ja kallis, ja siinä on paljon erilaisia osia. Sen kanssa aika kuluu nopeasti, eikä työ ole yksitoik­koista. Yhden sellaisen valai­simen kokoa­minen voi kestää jopa 20 minuuttia. Ottaisin itse mielel­läni sellaisen, hän nauraa ja pitää kädes­sään suurta ajovaloa, jossa on sisään­ra­ken­nettu vilkku.

Jenny Le on ollut Nordic Light­silla reilun vuoden, ja hän on uusimpia niistä 160:sta Herrmansin tuotan­nossa työsken­te­le­vistä, jotka valmis­tavat sekä työva­lais­tus­rat­kai­suja eri alojen raskai­siin ajoneu­voihin että polku­pyörän osia. Yhdis­telmä kuulostaa hieman erikoi­selta mutta toimii hyvin yrityk­selle. Viime vuosina myynti on kasvanut voimakkaasti.

– Meillä menee hyvin. Viime vuonna palkka­simme noin 50 uutta työnte­kijää, ja työllis­tämme nyt yhteensä jo lähes 250 henkilöä. Yli puolet tuotannon henki­lö­kun­nasta työsken­telee täällä Nordic Light­silla, kertoo pääluot­ta­mus­mies Ann-Louice Ormis­kangas.

Yli 90 prosenttia Herrmansin työnte­ki­jöistä kuuluu ammat­ti­liit­toon. Pääluot­ta­mus­mies Ann-Louice Ormis­kangas on onnis­tunut monien uusien työnte­ki­jöiden järjestäytymisessä.

Työnte­kijät valmis­tavat työva­lai­simia oikeas­taan kaiken­lai­siin ajoneu­voihin, mutta suuret asiak­kaat löytyvät lähinnä muuta­malta alalta – erityi­sesti kaivos­teol­li­suu­desta, mistä yritys on onnis­tunut saamaan asiak­kaak­seen kaivos­jätti Caterpillarin.

– Varus­tamme ennen kaikkea metsä‑, maata­lous- ja kaivos­ko­neita ajova­loilla. Kaivos­teol­li­suu­dessa meillä on jätti­mäinen asiakas, Cater­pillar, joka ostaa melkein puolet koko valai­sin­tuo­tan­nos­tamme. Kotimai­sista asiak­kaista voi mainita myös metsä­ko­ne­val­mis­taja Ponssen, sanoo Ormiskangas.

HYVÄ TYÖVALAISTUS ON VÄLTTÄMÄTÖN

Peräti 90 prosenttia 750 000 valai­simen vuosi­tuo­tan­nosta menee vientiin. Tärkeitä asiak­kaita on ympäri maailman, mutta ensisi­jaiset myyntia­lueet ovat Pohjois- ja Etelä-Amerikka. Osa tuotan­nosta menee kuitenkin Austra­liaan ja Aasiaan. Jotta suoma­lainen yritys voi pärjätä voimak­kaasti kilpail­luilla maail­man­mark­ki­noilla, sen täytyy löytää oma markkinarakonsa.

– Emme oikeas­taan kilpaile hinnoilla, vaan vahvuu­temme on laatu. Panos­tamme paljon myös tuote­ke­hi­tyk­seen, kertoo Ormiskangas.

Ormis­kangas, jolla on menossa jo 22. vuosi Herrman­silla, on ehtinyt nähdä valai­sin­mal­lien tulevan ja menevän. Yksi tämän hetken trendeistä on se, että halogee­ni­va­lai­simet ovat jäämässä pois, mikä sekin on laatukysymys.

– LED-valai­simet ovat kokonaan syrjäyt­tä­mässä muut vaihtoehdot. Valmis­tamme edelleen halogee­ni­va­lai­simia, mutta ne ovat jo harvi­nai­suuksia. LED-valai­simet ovat tietenkin hieman kalliimpia ostet­taessa, mutta ne ovat erittäin pitkäi­käisiä ja parempilaatuisia.

Herrmans kilpailee ensisi­jai­sesti laadulla. Kaikkia valai­simia testa­taan 12 tunnin ajan ennen kuin ne pakataan kulje­tet­ta­viksi, kertoo pääluot­ta­mus­mies Ann-Louice Ormiskangas.

Laatua myös valvo­taan tehtaalla. Kaikki valai­simet testa­taan perus­teel­li­sesti ennen kuin ne pakataan ja lähete­tään asiakkaalle.

– Tuotan­to­so­luissa tehtä­vien pisto­ko­keiden lisäksi kaikkia valai­simia testa­taan 12 tunnin ajan ennen kuin ne pakataan, Ormis­kangas kertoo.

Valai­sinten korkea­laa­tui­suus ei ole tärkeää ainoas­taan myynti­tar­koi­tuk­sessa. Hyvä työva­laistus on välttä­mätön monilla aloilla. On ehkä itses­tään­selvää, ettei kaivos­toi­mintaa voi harjoittaa ilman toimivia valai­simia, mutta hyvä valo on usein välttä­mätön myös maan päällä.

– Tiedän itse, millaista veljel­läni on tehdä töitä metsä­ko­neilla. Jos valaistus on hyvä, on ihan sama, onko hän liikkeellä yöllä vai päivällä. Hyvä työva­laistus on todel­lakin tärkeää, sanoo Ormiskangas.

JÄRJESTYS SE OLLA PITÄÄ

Kokoon­pa­nijat Wilhelm Mårtens ja Maria Forsberg viihtyvät työssään hyvin. Mårtens on koeajalla ja toivoo saavansa jatkaa työpai­kalla. Forsberg, jolla on takanaan 14 vuoden kokemus metal­lia­lalla, toivoo, että useammat naiset uskal­tai­sivat hakeutua teollisuusalalle.

Itse tuotan­nossa erilaisia valai­simia kokoon ruuvaavat kokoon­pa­nijat työsken­te­levät kahden hengen soluissa. Maria Forsberg ja Wilhelm Mårtens työsken­te­levät tänään poikkeuk­sel­li­sesti halogee­ni­va­lai­sin­ti­lauksen kanssa.

– Tänään valmis­tamme N‑25-valai­simia. Useimmat halogee­ni­mallit ovat jääneet pois, mutta joitain malleja on vielä jäljellä. Nyt meillä on erikois­ti­laus, ja saamme koota todel­lisia vanhoja suosik­keja, nauraa Maria Forsberg.

Forsberg aloitti Herrman­silla noin vuosi sitten. Hän oli ollut työttö­mänä sen jälkeen, kun metal­liy­ritys Rettig Värme siirsi lämpö­pat­te­reiden tuotannon Pietar­saa­resta Puolaan.

– Viihdyn täällä tosi hyvin. Täällä vallitsee järjestys. Kaikille tavaroille on oma paikkansa. Ja lisäksi saa työsken­nellä valkoiset hanskat kädessä, naures­kelee hitsa­rina aiemmin työsken­nellyt Forsberg.

Järjestys kuvaakin tuotan­to­hallia hyvin. Hallissa on puhdasta, eikä nurkissa loju mitään turhaa rojua ja roskaa. Yritys siirtyi joitain vuosia sitten niin sanot­tuun Lean-menetel­mään toiminnan tehos­ta­mi­seksi ja samalla myös laadun varmistamiseksi.

– Aiemmin kaikki työsken­te­livät omassa tahdis­saan ja omalla taval­laan. Työsken­telyä ei ollut yhden­mu­kais­tettu. Nyt kaikki noudat­tavat tarkkoja työoh­jeita, jotka näkyvät tieto­ko­neiden ruuduilla soluissa. Jos et muista, miten joku piti tehdä, voit tarkistaa sen tieto­ko­neen ruudulta. Se toimii hyvin. Tämä on oikea tapa tehdä töitä tehok­kaasti ja välttää virheitä, sanoo Ormiskangas.

Polku­pyö­rä­puo­lella tuotan­to­vo­lyymit ovat aivan eri luokkaa

Heikki Kivelä on koneen­hoi­taja ja työsuo­je­lu­val­tuu­tettu Herrman­silla. Hän on tyyty­väinen työtur­val­li­suu­teen, jota kehite­tään jatku­vasti. Työhän pereh­dyt­tä­mistä on vielä paran­net­tava, sillä yritys on palkannut niin monta uutta työnte­kijää lyhyessä ajassa.

Yrityksen toiminta alkoi täältä Herrmans Bike ‑puolelta vuonna 1959, ja vanhin tuote menee edelleen kuin kuumille kiville. Parhaim­mil­laan yhdessä työvuo­rossa valmis­te­taan 30 000 polku­pyörän vannenauhaa.

– Vanne­nau­hoja tehdään. Revin niitä toisis­taan, kun ne tulevat koneesta. Nyt kun olemme tehneet viittä vuoroa ja 12 tunnin vuoroja, niin parhaim­mil­laan tehdään yli 30 000 vanne­nauhaa vuorossa. Niitä menee hyvin, sanoo koneen­hoi­taja ja työsuo­je­lu­val­tuu­tettu Heikki Kivelä tyytyväisenä.

Pihan toisella puolella olevassa tehtaassa jatkuu yrityksen alkupe­räinen toiminta täyttä vauhtia. Herrmans Bike valmistaa sarja­tuo­tet­tuja polku­pyörän osia polku­pyö­rä­val­mis­ta­jille ympäri Eurooppaa.

– Meillä on asiak­kaita Ranskassa, Hollan­nissa ja Saksassa, ja Itä-Euroo­pas­sakin valmis­te­taan paljon polku­pyöriä. Meidän valmis­tamia osia käyte­tään sekä kunnon kilpa­pyö­rissä että ihan taval­li­sissa polku­pyö­rissä, joita voi ostaa Prismasta. Suuret kotimaiset tuottajat Helkama ja Tunturi ovat myös asiak­kai­tamme, kertoo pääluot­ta­mus­mies Ann-Louice Ormis­kangas.

Täällä valmis­te­taan myös paljon kotimai­sista pyöristä tuttuja osia.

Polku­pyö­rä­puo­lella kyse on massa­tuo­tan­nosta, ja hallissa olevat koneet sylkevät erilaisia osia tasai­seen tahtiin. Kahvojen, ketjusuo­jien ja heijas­ti­mien lisäksi valmis­te­taan esimer­kiksi linssejä Nordic Lightsin valai­si­miin mutta myös osia täysin muille asiakkaille.

– Valmis­tamme esimer­kiksi lämpö­pat­te­reissa käytet­täviä tulppia, kertoo Kimi Renlund, joka on juuri vaihtanut työka­luja ja materi­aa­leja yhteen hallin kymme­nistä äänek­käistä koneista.

Kimi Renlund hoitaa koneita polkupyöräpuolella.

Paljon on tapah­tunut sen jälkeen, kun yrityksen toiminta käynnistyi vuokra­ko­neella vuonna 1959. Kun johto vuonna 1992 päätti, että pysyäk­seen pystyssä yritys tarvitsee useampia tukijal­koja, ja työva­lai­si­mien valmistus alkoi, valai­sinten kanssa työsken­teli neljä henkilöä työvuoroa kohden. Nyt vastaava luku on 50. Ja kehitys jatkuu.

– Toiminta on kasvanut aika rajusti. Koneita tulee jatku­vasti lisää. Kesän aikana on tulossa kaksi uutta konetta, ja budje­tissa taitaa olla vielä varat­tuna rahaa kahdelle muulle koneelle. Vielä tänne mahtuu, mutta vissiin on vähän painetta lisäti­lalle. Poruk­kaakin on palkattu jatku­vasti lisää. Ei voi valittaa, kertoo Renlund, joka tuli itse yrityk­seen vuonna 2010.

Kahvojen, ketjusuo­jien ja heijas­ti­mien lisäksi valmis­te­taan esimer­kiksi myös linssejä Nordic Lightsin valaisimiin.

VALAISIMIA TÄÄLLÄKIN

Pienessä hallissa vähän kauem­pana koneista tehdään hieman erilaista työtä. Täällä hoide­taan vähemmän koneita ja tehdään enemmän käsin. Hieman yllät­tä­västi täälläkin valmis­te­taan valai­simia – nimit­täin polku­pyörän valoja.

– Tässä meillä on kolme, neljä, viisi, kuusi, seitsemän erilaista osaa, jotka kootaan yhteen, niin saadaan polku­pyörän lamppu. Alaosa on metallia, ja siinä on myös elekt­ro­niik­kaosa. Sitten heijastin ja linssi ruuva­taan yhteen. Sen jälkeen lisään siihen takaosan ja lopuksi osan, jolla asiakas sitten kiinnittää lampun pyöräänsä, kertoo kokoon­pa­nija Kerstin Stara kootes­saan pyörän valoa nopeasti mutta huolellisesti.

Kerstin Stara toimi aiemmin lähihoi­ta­jana mutta vaihtoi alaa päästäk­seen eroon yövuo­roista. Hän viihtyy hyvin työssään kokoon­pa­ni­jana ja kohtaa uusia haasteita joka päivä.

Myös polku­pyö­rä­puo­lella testa­taan kaikki valai­simet ennen kuin ne pakataan laati­koihin ja lähete­tään asiak­kaalle. Stara myöntää, että työhön on pakko keskittyä, jotta kaikki menee oikein, vaikka sarjat ovat usein aika pitkiä.

– On haastavaa saada kaikki sopimaan yhteen, ja jokainen työpäivä tarjoaa uusia haasteita. Viihdyn täällä todella hyvin.

Kokoon­pa­nossa on monta eri työvai­hetta, ennen kuin valot testa­taan ja pakataan.

TEKSTI JOHAN LUND KUVAT JOHANNES TERVO

Herrmans Oy Ab

PERUSTETTU 1959
KOTIPAIKKA Pietarsaari
TUOTANTO Työva­loja raskai­siin työko­nei­siin ja polku­pyö­rien osia
TOIMINTA-ALUE Koko maailma. 90 prosenttia tuotan­nosta vientinä muun muassa Pohjois- ja Etelä-Amerik­kaan, Austra­liaan ja Aasiaan.
LIIKEVAIHTO 51 miljoona euroa
HENKILÖSTÖ 250, josta 160 tuotannossa