lakko-oikeutta rajoittavat lakiesitykset

Lakko­ra­joi­tukset toivat periaat­teel­lisia muutoksia lainsäädäntöön

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVA JUSSI NUKARI/LEHTIKUVA

Pohjois­maissa työmark­ki­noilla on perin­tei­sesti riidelty, neuvo­teltu ja sovittu järjes­tel­mäl­li­sellä tavalla. Oikeus­tie­teen tohtori Marjo Ylhäinen arvioi, että Suomessa lakko­ra­joi­tukset ja työmark­ki­noiden kiistat kertovat myös vaikeu­desta sopeutua muuttu­vaan maailmaan.

Lakko-oikeuden rajoi­tukset ja lakko­sak­kojen korotukset tulivat voimaan 18.5.2024. Poliit­tiset lakot rajat­tiin 24 tuntiin, myötä­tun­to­lak­koja rajoi­tet­tiin ja lakko­sak­koja korotettiin.

Yliopis­ton­leh­tori Marjo Ylhäinen Itä-Suomen yliopiston oikeus­tie­teen laitok­selta arvioi, että muutokset ovat raken­teel­li­sesti merkit­täviä suoma­lai­seen työoikeuteen.

Marjo Ylhäinen

– Mukana on suoma­laisen järjes­telmän kannalta periaat­teel­lisia muutoksia, Ylhäinen sanoo.

Lakko-oikeus on työnte­ki­jöiden perus­tavaa laatua oleva oikeus.

– Tämän tyyppi­sissä perus­oi­keuk­sissa on oleel­lista, että on ydinalue, jota ei rajoi­teta. Työtais­te­luoi­keuden osalta se on oikeus ryhtyä työtais­te­luun, kun vaadi­taan työeh­to­so­pi­musta solmit­ta­vaksi ja ollaan sopimuk­set­to­massa tilassa.

Poliit­tinen lakko ei kuulu oikeu­del­li­seen ytimeen, mutta on perin­tei­sesti ollut Suomessa laillinen, mutta vain silloin kun se ei ole yhtey­dessä lakkoon lähtevän järjestön jäsenten työehtoihin.

Myös kansain­vä­lisen työjär­jestön ILO:n sopimuk­sissa mahdol­lis­te­taan puhtaasti poliit­tisten lakkojen rajoi­tukset. Toisaalta ILO myös ohjaa kehit­tä­mään työmark­ki­noita neuvot­telun kautta.

– Neuvot­telu-termi tarkoittaa, että neuvo­tel­laan, eikä ole etukä­teistä sapluunaa.

RAJOITUKSET HARVINAISIIN LAKKOIHIN

Lakko­sak­kojen asteikko nostet­tiin 10 000–150 000 euroon. Työnte­ki­jöille säädet­tiin myös uusi henki­lö­koh­tainen 200 euron henki­lö­koh­tainen hyvitys­maksu, jos työntekijä jatkaa osallis­tu­mista tuomiois­tuimen jo laitto­maksi totea­maan lakkoon.

– Periaat­teel­li­selta kannalta muutos on iso, mutta hyvitys­maksu tulee käyttöön suhteel­lisen myöhäi­sessä vaiheessa.

Ylhänen toivoo, että julki­sessa keskus­te­lussa erotet­tai­siin paremmin, millai­sista lakoista puhutaan. Poliit­tisten lakkojen rajoit­ta­mi­sella ja laitto­mien lakkojen kovem­malla sakot­ta­mi­sella ei puututa yleisiin ilmiöihin.

Pitkä­kes­toiset lakot liittyvät nimeno­maan työeh­doista sopimiseen.

Suomessa poliit­tiset lakot ovat viime vuosi­kym­me­ninä olleet harvi­naisia. Vuonna 2024 poikkeuksen tekivät SAK:laisten liittojen poliit­tiset lakot, joilla vastus­tet­tiin muun muassa poliit­tisten lakkojen rajoittamista.

Suomessa laittomat lakot ovat perin­tei­sesti olleet lyhyitä miele­nil­mauksia. Lakko­ti­las­toissa työtais­te­luihin menetetyt työpäivät liittyvät lähes aina lailli­siin lakkoihin.

– Pitkä­kes­toiset lakot liittyvät nimeno­maan työeh­doista sopimiseen.

RAPAUTUVA KOLMIKANTA

Suomen työeh­to­so­pi­mus­laki on vuodelta 1946. Siihen liittyvä oikeus­käy­täntö ja muut työmark­ki­noiden käytännöt ovat olleet vakiintuneita.

– Pohjois­maissa on ollut syste­maat­tinen ja järjes­täy­tynyt tapa, jolla työmark­ki­noilla sovitaan ja riidellään.

Suomessa on perin­tei­sesti valmis­teltu työmark­ki­noita koskeva lainsää­däntö kolmi­kan­tai­sesti, eli niistä ovat olleet neuvot­te­le­massa työnan­ta­jien ja työnte­ki­jöiden edustajat.

Lakko-oikeuden rajoi­tuk­sis­takin istut­tiin samaan kolmi­kan­ta­pöy­tään, mutta työnte­ki­jä­puolen näkökul­masta lainsää­dän­töön ei voinut enää vaikuttaa.

– Kolmi­kan­tainen lainval­mis­telu on pikku­hiljaa rapau­tunut ilmiö. Tämä liittyy yleisem­pään lainval­mis­telun muutok­seen, Ylhäinen arvioi.

OIKEUSKÄYTÄNTÖ OTTAA AIKANSA

Lakko-oikeuden rajoi­tukset ja uudet lakko­sakot saivat monen­laista kriit­tistä palau­tetta eduskunnan valio­kun­nille annetuissa asian­tun­ti­ja­lausun­noissa. Ylhäinen pitää kriit­tisiä lausun­toja normaaleina.

– Asian­tun­ti­ja­lausun­tojen tarkoitus on kiinnittää huomiota siihen, missä on ongelmia. Lausun­nosta, jossa hymis­tel­lään, ei ole hyötyä.

Yksimie­liset asian­tun­ti­ja­lausunnot johtavat usein lakie­si­tyksen muokkaa­mi­seen, mutta eivät automaattisesti.

– On valio­kun­nista kiinni, miten lausun­toja otetaan huomioon.

On valio­kun­nista kiinni, miten lausun­toja otetaan huomioon.

Uuden lainsää­dännön pohjalta syntyvä oikeus­käy­täntö ottaa aikansa. Ylhäinen arvioi, että työtuo­miois­tui­messa linja syntyy nopeammin kuin asioissa, jotka ratko­taan yleisissä tuomioistuimissa.

– Menee aikaa ennen kuin syntyy uusi tulkin­ta­linja. Sitä ennen on jossain määrin epäselvää.

Ylhäinen näkee, että lakko-oikeuden rajoi­tuk­siin liittyvät kiistat ovat osaltaan esimerkki vaikeu­desta sopeutua muuttu­vaan maailmaan.

Kun työt, työmark­kinat ja yhteis­kunnat muuttuvat, muutok­seen olisi parasta vastata neuvot­te­le­malla ja sopimalla. Kriisien kautta kehit­tä­minen on raskaampi tie.

– ILO:n sopimuk­sista lähtien ideana on, että työmark­ki­noilla neuvo­tel­laan. Osapuolten ajatel­laan olevan valtioon nähden siten autono­misia, että ne pystyi­sivät sopimaan työhön liitty­vistä asioista.

LAKKORAJOITUKSET

Orpon halli­tuksen säätämät lakko­ra­joi­tukset astuivat voimaan 18.5.2024.
• Poliit­tiset lakot rajoi­tet­tiin korkein­taan 24 tuntiin.
• Myötä­tun­to­lak­koja rajoi­tet­tiin asetta­malla niille suhteel­li­suus- ja kohdentamisvaatimuksia.
• Lakko­sak­koja korotet­tiin 10 000–150 000 euroon. Aiemmin oli vain yläraja 37 400 euroa.
• Säädet­tiin henki­lö­koh­tainen 200 euron seuraa­mus­maksu, jos työntekijä jatkaa osallis­tu­mista tuomiois­tuimen laitto­maksi totea­maan lakkoon.

 

LUE MYÖS:

Lakko­ra­joi­tukset muokkaavat työmark­ki­noita – ”Työnte­ki­jöiden mahdol­li­suutta vaikuttaa on kaven­nettu todella rajusti”

Lakko-oikeus on demokra­tian ytimessä – ”Ammutaanko tässä demokra­tiaa jalkaan?”

”Ensin viedään vaikut­ta­mis­mah­dol­li­suudet ja sitten annetaan keppiä” – korotetut lakko­sakot ovat suhteet­toman kovia pienille ammattiosastoille

”Suoraan sanoen kepuli­peliä” – lakko-oikeuden rajoi­tukset puhut­tavat työpaikalla

”Kolmi­kan­taisia valmis­te­lu­pe­ri­aat­teita ei ole kunnioi­tettu” – lakimuu­tosten takia menossa on poikkeuk­sel­linen työmarkkinakierros

Asian­tun­tijat nostivat esiin lakko­ra­joi­tusten ongelmia, mutta hallitus ei muuttanut suunnitelmiaan