Montören Sami Taipale trivs med motorer både på jobbet ochpå fritiden.

Anställda trivs i regel länge på Wärtsilä i Vasa – ”Man får utmana sig själv”

25.2.2025

TEXT MIKA VÄHÄMAA
FOTO JOHANNES TERVO
ÖVERSÄTTNING OCH BEARBETNING JOHANNES WARIS 

På Wärtsilä i Vasa är arbets­kar­riä­rerna i regel långa. Omväx­lande arbet­supp­gifter och ett bra diskus­sionsklimat gör att jobbet smakar.

På Wärtsilä Finlands enhet i Vasa tillverkas motorer både för kraft­ver­kens och sjöfar­tens behov. Det är framti­dens energimix som ligger i fokus för produk­tut­vecklingen. Här har man jobbat med metanol, ammoniak och väte.

I somras medde­lade företaget att man lanserar ett motor­kraft­verk i stor skala som helt drivs med väte.

Anställda trivs i medeltal länge på Wärtsilä och vägen till anställ­ningen går fortfa­rande ofta genom företa­gets egen verkstadsutbildning.

Sami Taipale har jobbat på Wärtsilä i 27 år. Den mångsi­diga arbets­bilden har gjort att han trivs på jobbet.

– Vi gör olika typer av motorer. Nya W31-motorer och äldre modeller W32 och W34. Diame­tern varierar mellan 310 och 340, därav namnen, berättar Taipale.

– Före mina nuvarande uppgifter jobbade jag 20 år som montör. Efter det blev det tre år som utvecklare. Nu leder jag ett team som består av 12 personer. Om det behövs något speciellt i en motor så sköter mitt team om det, säger Taipale.

Om man jobbar på monte­rings­linjen så går det i regel två veckor till att bygga en motor.

Taipale gör fortfa­rande montörs­jobb ibland.

– Det blir mest under kvällss­kift. Det lönar sig ändå inte att börja ensam med för stora projekt. Det här handlar framför allt om samarbete.

Taipale säger att Wärtsilä framför allt har varit en stabil arbetsplats.

– Det finns mycket omväx­ling i jobbet och varje dag är olik den andra. Om man jobbar på monte­rings­linjen så går det i regel två veckor till att bygga en motor, berättar Taipale.

Sami Taipale har jobbat nästan hela sitt yrkesliv på Wärtsilä.

“MAN FÅR UTMANA SIG SJÄLV”

El- och automa­tions­tea­mets koordi­na­tor­montör Jari Lindroos har 18 år bakom sig på Wärtsilä i Vasa och de senaste åren har han jobbat som koordinator.

– Jag och en arbets­kompis ansvarar egent­ligen för hela automa­tions­sidan. Vi stöder produk­tion­sar­be­tarna i deras jobb. Vi skaffar fram kompo­nenter och koordi­nerar hela byggandet av motorn för el- och automa­tio­nens del, berättar Lindroos.

– Det här ger lite mångsi­di­gare arbet­supp­gifter. Jag känner till huset så bra att jag kan hjälpa andra.

Enligt Lindroos är attityden man har till jobbet viktig.

– Man får chansen att utmana sig själv. Här bygger man på sitt kunnande och får göra nya grejer. Hur man trivs på jobbet hänger på en själv.

En av Jari Lindroos arbet­supp­gifter är att koordi­nera arbetet mellan olika avdelningar.

Lindroos började jobba på Wärtsilä i tonåren.

– Jag trivs bra. Jag har jobbat halva livet här och är Wärtsi­lä­ans­tälld i tredje generationen.

Samman­lagt jobbar uppemot 3 500 personer på Wärtsilä i Vasa.

– Det är klart att alla ibland har en dålig dag, men i regel fixar sig allt. Vi har god stämning på jobbet, säger Lindroos.

Lindroos berättar att 3D-printandet utgör ett nytt område i produk­tionen och det bidrar hela tiden till nya hjälp­medel i produktion.

LÄNGRE ARBETSPASS, LÄNGRE LEDIGT

– Nu började min fjärde period som huvudfört­roen­deman på heltid, berättar Janne Koski­mäki.

På arbetsplatser med över 400 anställda kan medlem­marna välja en huvudfört­roen­deman på heltid. Koski­mäki har jobbat 28 år på Wärtsilä.

Efter yrkess­kolan jobbade han ett halvt år på ett annat företag innan verks­tadss­kolan vid Wärtsilä kallade.

”Perso­na­lom­sätt­ningen är minimal och vi har många som jobbat över 40 år här”, säger huvudfört­roen­deman Janne Koski­mäki. Han har varit huvudfört­roen­deman i drygt sju år. På Wärtsilä i Vasa är det ett heltidsjobb.

En grej som huvudfört­roen­de­mannen haft på sitt bord den senaste tiden är olika modeller för arbetstiden.

– Vi har disku­terat utgående från arbets­ta­garnas initiativ. Det finns ett intresse för oavbrutna system för arbetsschema, som är i bruk framför allt i kemiin­dustrin. Fyra arbets­pass på 12 timmar och sen sex dagar ledigt. Två morgons­kift, två nätter och sen sex lediga dagar.

Koski­mäki blev vald till avdel­ningsfört­roen­deman för snart 20 år sedan och har haft fackliga uppdrag sedan dess. Han anser att han sällan hamnar i väldigt svåra situa­tioner som huvudförtroendeman.

– Wärtsilä är en bra arbets­gi­vare, vi drar nytta av att vara en stor firma. Vi behöver inte bråka om avtal. Vi har väldigt få konflikter med ledningen.

Alltid då vi inleder ett möte går vi igenom arbetarskyddsfrågor.

Koski­mäki tror att det kan vara en orsak till att anställda jobbat länge på företaget.

– Hur mycket man gillar sitt jobb varierar väl från dag till dag men om man ser hur långa arbets­kar­riä­rerna i huset är så kan man nog säga att det här är en bra arbetsplats. Perso­na­lom­sätt­ningen är minimal och vi har många som jobbat över 40 år här.

På företaget jobbar även arbetars­kydds­full­mäk­tige på heltid.

– Alltid då vi inleder ett möte går vi igenom arbetars­kyddsfrågor. Vi går tillsam­mans igenom vilken typ av problem vi haft och vad man gjort åt dem. Vi går också igenom arbetars­kyddet med alla gäster som kommer hit.

Hållbara bränslen på frammarsch

Sustai­nable Techno­logy Hub (STH) i Vasa är Wärtsiläs enda fabrik i Europa. Här tillverkas motorer för både sjöfart och det andra benet som företaget står på, det vill säga energi­sek­torn. Fabrikschef Jukka Saari berättar att Wärtsilä verkar på en global marknad.

– Vi har verksamhet i samman­lagt 280 enheter i 80 länder och dessutom expor­terar vi världen över. Omsätt­ningen fördelas rätt så jämnt på global nivå, säger Jukka Saari.

– Den ”heta potatisen” i vår bransch är de nya hållbara bränslen som är på intåg. I dagsläget går till exempel de flesta nya motorer för sjöfar­tens behov på metanol.

EN GRÖN OMSTÄLLNING – INTE ETT SPRÅNG

På Wärtsilä har man insett att förändringen som sker inom energi­pro­duk­tionen är något man måste haka på.

– Våra motor­kraft­verk är plane­rade för att fungera med hjälp av olika gas- och vätske­ba­se­rade bränslen. Flerbräns­le­mo­to­rerna kan smidigt förbränna gas eller vätskebränslen, berättar Saari.

Wärtsilä kom som första i världen i fjol ut på marknaden med ett motor­kraft­verk som går helt och hållet på väte.

Här är siktet inställt på år 2030 då verksam­heten ska vara koldioxidneutral.

Saari berättar att den gröna omställ­ningen utgör kärnan i Wärtsiläs strategi.

– Gröna omställ­ningen är som namnet säger en omställ­ning, en process, inte ett kliv. Vi strävar efter att kunderna med hjälp av vår teknik kan gå i riktning mot helt och hållet förnybar energi­pro­duk­tion i och i slutändan också koldioxid­neutral sjöfart, säger Saari.

I praktiken innebär det här målet tekno­lo­gier som funkar med hjälp av biobränslen, metanol, ammoniak och väte. Här är siktet inställt på år 2030 då verksam­heten ska vara koldioxidneutral.

– Vi levererar maximalt energief­fek­tiva lösningar i ett läge där vi fortsätt­ningsvis behöver fossila bränslen och lösningar som kan öka andelen förnybar energi i elsys­temen, säger Saari.

WÄRTSILÄ OYJ ABP

GRUNDAT 1834. Produk­tion i Vasa från 1936.
HEMORT Wärtsiläs huvud­kontor ligger i Helsing­fors, grundat i Karelen.
ÄGARE Börsno­terat bolag. Största enskilda ägare Investor Ab och finländska pensionsbolag.
PRODUKTION Tekno­logi och lösningar för kraft­pro­duk­tion och marinin­dustrin. T. ex fartygs­mo­torer och kraftverk.
PERSONAL 17 800 globalt, i Vasa runt 3 400.
OMSÄTTNING 6,0 miljarder euro (2023).