Koordinaattoriasentaja Sami Taipale viihtyy moottoreiden parissa niin työssä kuin vapaa-ajalla.

Wärtsi­lästä moni on löytänyt uransa – Pääluot­ta­mus­mies: ”Eripuraa tulee harvoin”

23.1.2025

TEKSTI MIIKA VÄHÄMAA
KUVAT JOHANNES TERVO

Vaasan Wärtsi­lällä monella työnte­ki­jällä on vuosi­kym­me­nien ura samassa yrityk­sessä. Mielek­kyyttä lisäävät vaihte­leva työ ja keskus­te­leva ilmapiiri.

Tekno­lo­giayhtiö Wärtsi­lällä menee hyvin. Vaasassa Wärtsilä Finland Oy:llä valmis­te­taan mootto­reita, joita käyte­tään sekä Wärtsilän mootto­ri­voi­ma­lai­tok­siin että merimoot­to­reina laivoissa.

Polttoai­neet vaihte­levat käyttö­koh­teen mukaan. Erityi­sesti tulevai­suuden polttoai­neet, metanoli, ammoniakki ja vety, ovat Wärtsilän tuote­ke­hi­tyksen ytimessä.

Tilaus­ker­tymä viime vuoden tammi­kuusta syyskuuhun karttui 7 prosenttia, liike­vaihto 5 prosenttia ja vertai­lu­kel­poinen liike­tulos 51 prosenttia. Tällä hetkellä mootto­ri­voi­ma­loiden valmistus on liike­toi­min­nal­li­sesti tuottavaa.

Wärtsi­lällä työurat ovat usein pitkiä. Moni on saanut alkusy­säyksen työhön talon oman konepa­ja­koulun kautta.

Pitkien työurien taustalla on viihty­minen työpai­kalla. Työnte­ki­jöiden edusta­jien ja johdon välillä on harvoin eripuraa. Viimeksi on neuvo­teltu esimer­kiksi työai­ka­mal­leista, mikä sekin saatiin sovussa sovittua.

Wärtsi­lällä on leimal­lista se, että jokainen saa olla oma itsensä. Työnte­kijät ovat myös hyvin sitou­tu­neita tehtä­viinsä. On kiinnos­tavaa, että globaa­lissa yrityk­sessä korostuu myös kotimai­suus. Moni työntekijä on löytänyt elämä­nu­ransa Wärtsilältä.

Sami Taipale on tehnyt pääosan työuras­taan Wärtsilällä.

MONIPUOLINEN TYÖNKUVA TUO MIELEKKYYTTÄ

Millainen työpaikka Wärtsilä sitten on?

27 vuotta Wärtsi­lällä työsken­nellyt koordi­naat­to­ria­sen­taja Sami Taipale kertoo, että työnkuva Wärtsi­lällä on monipuolinen.

– Me tehdään kaiken­laisia mootto­reita. W31-mootto­reita, joka on uudempi tuote, ja W32- ja W34 ‑mootto­reita, jotka ovat vanhempia malleja. Sylin­terin halkai­sijat vaihte­levat näissä siis 310 ja 340 millin välillä. Siitä nuo nimet, Taipale kertoo.

– Olen kyllä tykännyt työstäni. Tein ennen nykyisiä tehtäviä 20 vuotta asennus­töitä. Sitten olin kolmisen vuotta kehit­tä­jänä. Tämän jälkeen minua pyydet­tiin tiimin­ve­tä­jäksi, jossa on 12 henkilöä yhdessä tiimissä. Jos jotain erityistä tulee mootto­riin, niin meidän tiimi hoitaa asian. Vien viestin aina tiimille. Yleisesti ottaen hoidan kaiken­laisia juoksevia asioita tässä nykyroo­lissa, Taipale sanoo.

Olen ruuvannut kaiken­laisia mootto­reita kaiken ikääni.

Taipale tekee myös asennus­töitä koordi­naat­to­ria­sen­tajan tehtä­vien ohella.

– Teen asennus­töitä varsinkin iltavuo­rossa. Mutta ei sitä kannata mitään kauhean isoa aloittaa yksin tekemään. Tämä on ennen kaikkea tiimityötä.

Wärtsilä on Taipa­leen mukaan ennen kaikkea varma työpaikka.

– Tämä on aika vaihte­levaa työtä. Jokainen päivä on aika erilainen. Linja­ko­koon­pa­nossa menee moottorin kokoon­pa­noon aikaa pari viikkoa per moottori. Päiväni ovat 8‑tuntisia, joskus saattaa venähtää puolella tunnilla. Olen ruuvannut kaiken­laisia mootto­reita kaiken ikääni. Juuri yhden auton tässä remppasin, ja sain sen katsas­tuk­sesta läpi, Taipale kertoo.

Jari Lindroosin työnku­vaan kuuluu yhtey­den­pito Wärtsilän eri osastojen välillä.

“SAA HAASTAA ITSEÄÄN”

Sähkö- ja automaa­tio­tiimin koordi­naat­to­ria­sen­taja Jari Lindroos kertoo myös arvos­ta­vansa työn vaihtelevuutta.

– Minulla on aika lailla kaiken kattava työnkuva. Työka­verin kanssa vasta­taan koko automaa­tio­puo­lesta. Tarkoitus on auttaa tuotantoa töissä, hanki­taan osia ja koordi­noi­daan koko moottorin raken­ta­mis­pro­sessia sähkö- ja automaa­tio­asen­nuksen osalta. Tehtä­väni on olla koko firman porukan kanssa yhteyk­sissä. Kontaktit vaihte­levat aina tarkas­ta­jista suunnit­te­luun, automaa­tio­puo­leen ja tuote­ke­hi­tyk­seen, Lindroos kertoo.

Lindroos on ollut sähkö­asen­ta­jana aiemmin ja yhteensä 18 vuotta talossa. Viimeisen vuoden verran hän on toiminut koordinaattorina.

– Tämä on vähän monipuo­li­sempaa hommaa. Koska tunnen talon, niin voin hyvin olla avuksi.

Lindroosin mukaan oma asenne työhön ratkaisee.

– Tässähän pystyy haasta­maan itseään. Voi kasvattaa osaamis­taan, ja sitä mukaa pääsee tekemään ja autta­maan. Se on itsestä kiinni, miten viihtyy työssä.

Puoli elämää olen ollut täällä, ja olen kolman­nessa polvessa wärtsiläläinen.

Lindroos on ollut Wärtsi­lällä teini-iästä asti.

– Kyllä täällä on viihtynyt. Puoli elämää olen ollut täällä, ja olen kolman­nessa polvessa wärtsiläläinen.

– Jokai­sella on silti omat huonot päivänsä. Yleensä kaikki kuitenkin järjestyy. Ilmapiiri töissä on ollut hyvä. Kun on niin laaja paikka niin siihen mahtuu kaiken­laista, Lindroos kertoo.

Lindroos on itse opetellut automaa­tio­puolta ahkerasti, ja nauttii siitä, että osaa auttaa muita siinä. Uutena on tullut tuotan­toon 3D-tulos­ta­minen, jonka toimin­nassa Lindroos on ollut apuna. Kun 3D-tulos­ta­mi­seen ja suunnit­te­luun perehtyy, niin saadaan tuotan­toon myös apuvä­li­neitä ja lisäva­rus­teita tarpeen mukaan.

Janne Koski­mäki on seitse­mättä vuotta pääluot­ta­mus­mies. Vaasan Wärtsilän kokoi­sella työpai­kalla tehtävä on päätoiminen.

RISTIRIITOJEN SOPIJA

Tekno­lo­gia­teol­li­suuden työeh­to­so­pi­muksen mukaan työpai­kalle voidaan valita päätoi­minen pääluot­ta­mus­mies silloin, kun on yli 400 edustet­tavaa. Suomessa päätoi­mi­suus on siis verrat­tain harvinaista.

– Nyt alkoi neljäs kausi päätoi­mi­sena pääluot­ta­mus­mie­henä, eli seitsemäs vuosi alkoi vuoden vaihteessa, pääluot­ta­mus­mies Janne Koski­mäki sanoo.

– Olen ollut 28 vuotta Wärtsi­lällä. Ehdin olla ammat­ti­koulun jälkeen reilut puoli vuotta muualla, mutta sitten aloitin Wärtsilän konepajakoulussa.

Työssään Koski­mäki neuvot­telee työnan­tajan ja työnte­ki­jöiden välisistä asioista. Myös ammat­ti­liiton jäsen­han­kinta kuuluu pääluot­ta­mus­miehen työhön työsuh­de­asioiden ohella.

Yksi viimeisin työpöy­dällä ollut ratkais­tava ongelma liittyi työaikamalleihin.

– Keskus­te­limme työnan­ta­jien edusta­jien kanssa työai­ka­mal­leista. Haluai­simme työnte­ki­jöiden aloit­teesta kokeilla erilaisia työvuo­ro­mal­leja, Koski­mäki kertoo.

– Kiinnos­tusta olisi etenkin kemian­teol­li­suu­dessa käytet­tyihin katkea­mat­to­miin vuoro­jär­jes­tel­miin. Se tarkoittaa sitä, että olisi neljä kahden­toista tunnin päivää ja kuusi vapaata. Olisi kaksi aamua ja kaksi yötä ja kuusi vapaata.

Koski­mäki aloitti edunval­von­nassa jo varhain.

– Aloitin luotta­mus­miehen työt 2006, jolloin minusta tuli osaston luotta­mus­mies. Vuonna 2019 minut valit­tiin pääluot­ta­mus­mie­heksi ensim­mäisen kerran, Koski­mäki sanoo.

– On tähän aika tottunut ja on tässä hyvätkin puolensa. Aika pitkälle saa järjes­tellä omat työnsä sellai­seksi kuin haluaa.

Koski­mäen mukaan asioilla on aina myös se toinen puoli. Aina kun istutaan neuvot­te­lu­pöy­tään, niin neuvo­tel­laan toisten asioista. Yleensä asiat henki­löi­dään pääluot­ta­mus­hen­ki­löön, vaikka mahdol­linen riita ei olisi­kaan hänestä lähtöisin.

Hyvin vähän meillä on mitään riitaa tai skismaa johdon kanssa.

Haastavia tilan­teita ei Koski­mäen mukaan kuiten­kaan tule paljon.

– Wärtsilä on siitä hyvä työnan­taja, että täällä on ison firman edut. Työso­pi­muk­sista ei tarvitse riidellä. Yleensä ne riidat lähtevät siitä, että me työnte­kijät haluamme jotain, ja työnan­taja ei ole siihen valmis.

Koski­mäki on tyyty­väinen työnte­ki­jöiden edunval­vonnan tasoon.

– Kyllä se hyvin toimii. Meillä on minun lisäk­seni kahdeksan osaston luotta­mus­hen­kilöä. Luotta­mus­hen­kilöt kokoon­tuvat kerran kuukau­dessa. Hyvin vähän meillä on mitään riitaa tai skismaa johdon kanssa.

Janne Koski­mäki

”VAIHTUVUUS ON MINIMAALISTA”

Pääluot­ta­mus­mies Koski­mäen mukaan työpaik­kana Wärtsilä on hyvä.

– No, työpai­kasta tykkää­minen on ihan päivästä kiinni, mutta jos katsoo, miten pitkiä työuria meillä on, niin voi sanoa, että tämä on hyvä työpaikka. Vaihtu­vuus on ihan minimaa­lista. Meillä on ihmisillä 40 vuoden mittaisia työuria. Jos näin on, niin tuskin tämä on kovin huono työpaikka.

Koski­mäen aloit­taessa Wärtsilä oli maineensa mukaan Vaasan paras työpaikka.

– Työsuo­je­lukin pelittää tosi hyvin. Meillä on täyspäi­väinen työsuo­je­lu­val­tuu­tet­tukin, joka on ollut viras­saan 20 vuotta. Hän on kokenut kaveri ja tietää paljon. Myös Wärtsilän johto on kiinnos­tunut työsuo­je­lusta, ja se on ollut tapetilla viimeiset pari vuotta, Koski­mäki sanoo.

– Aina kun aloite­taan jokin palaveri, käydään läpi työsuo­je­lu­asiat. Katso­taan yhdessä, minkä­laisia ongelmia on ollut, ja mitä niille on tehty. Kun vierai­li­joita tulee, niin käydään aina läpi myös työsuojeluasiat.

– En olisi ollut näin kauan, jos en olisi viihtynyt. Asennustyö ja koneis­tustyö ovat meidän tekemi­semme ydintä, eikä se ole paljon muuttunut vuosien mittaan.

Kestä­västi tuotetut polttoai­neet tekevät tuloa

Sustai­nable Techno­logy Hub (STH) Vaasassa on Wärtsilän ainoa tehdas Euroo­passa, ja siellä valmis­te­taan mootto­reita niin voima­la­käyt­töön kuin merilii­ken­tee­seen. Vaasan tehtaan tehtaan­joh­taja Jukka Saari kertoo, että Wärtsilä toimii globaalisti.

– Meillä on omaa toimintaa lähes 80 maassa ja 280 toimi­pis­teessä, joten myös toimi­tuksia on kaikkialle maail­massa. Liike­vaihto jakautuu maantie­teel­li­sesti melko tasai­sesti, Jukka Saari sanoo.

– Alamme “kuuma peruna” on uudet, kestävät polttoai­neet, jotka tekevät tuloaan. Esimer­kiksi merkit­tävä määrä valmis­tet­ta­vista merimoot­to­reista käyttää jo polttoai­nee­naan metanolia.

TEKNIIKAN TULEVAISUUS

Wärtsilän mootto­ri­voi­ma­lai­tokset tarjoavat joustavaa, tehokasta ja luotet­tavaa energian­tuo­tantoa. Mootto­ri­voi­ma­lai­tokset ovat kestäviä pitkällä tähtäi­mellä, sillä ne tasapai­not­tavat uusiu­tu­vista energia­läh­teistä ja sääolo­suh­teista johtuvaa voiman­tuo­tannon vaihtelua.

– Mootto­ri­voi­ma­lai­tok­semme on suunni­teltu toimi­maan erilai­silla kaasu- ja neste­mäi­sillä polttoai­neilla. Kaasu­moot­torit voivat käyttää erilaisia kaasu­polt­toai­neita ja monipolt­toai­ne­moot­torit jousta­vasti joko kaasua tai neste­mäisiä polttoai­neita, Saari kertoo.

Vihreä siirtymä on nimensä mukaan siirtymä, ei suora loikka.

Mootto­ri­voi­ma­lai­tokset voidaan myös mukauttaa käyttä­mään kestäviä polttoai­neita. Nykyiset Wärtsilän kaasu­moot­to­ri­voi­ma­lai­tokset voivat käyttää jopa 25 tilavuus­pro­sentin vetyseoksia maakaasun kanssa. Wärtsilä lansee­rasi kesäkuussa 2024 ensim­mäi­senä maail­massa suuren mitta­kaavan vetyval­miin mootto­ri­voi­ma­lai­toksen, joka toimii 100-prosent­ti­sesti vedyllä. Vetyvalmis voima­laitos mahdol­listaa tulevai­suuden nolla­pääs­töiset voimajärjestelmät.

VIHREÄ SIIRTYMÄ

Jukka Saaren mukaan vihreän siirtymän ja kestävän kehityksen edistä­minen muodos­tavat Wärtsilän strate­gian ytimen.

– Vihreä siirtymä on nimensä mukaan siirtymä, ei suora loikka. Tekno­lo­gioi­demme avulla asiak­kaamme voivat siirtyä kohti satapro­sent­ti­sesti uusiu­tuvaa energian­tuo­tantoa ja vähähii­listä ja lopulta hiile­töntä meren­kulkua, Saari toteaa.

Käytän­nössä tämä tarkoittaa esimer­kiksi tekno­lo­gioita, jotka voivat käyttää kestäviä hiili­neut­raa­leja ja hiilet­tömiä polttoai­neita, kuten biopolt­toai­neita, metanolia, ammoniakkia ja vetyä.

– Me toimi­tamme joustavia ratkai­suja energia­te­hok­kuuden maksi­moi­mi­seksi silloin, kun fossii­lisia polttoai­neita vielä tarvi­taan sekä säätö­voi­ma­rat­kai­suja, joilla voidaan lisätä uusiu­tuvan energian osuutta sähkö­jär­jes­tel­missä, Saari sanoo.

Wärtsilän tavoit­teena on, että toiminta on hiili­neut­raalia ja yhtiön tuote­va­li­koima on valmis hiilet­tömiä polttoai­neita varten vuoteen 2030 mennessä.

WÄRTSILÄ OYJ ABP

PERUSTETTU Vuonna 1834. Vaasan tehdas perus­tettu vuonna 1936. Huhti­kuussa 2024 Wärtsilä täytti 190 vuotta.
KOTIPAIKKA Wärtsilän pääkont­tori sijaitsee Helsingissä.
OMISTAJAT Julkinen osakeyhtiö, jonka omistavat osakkeenomistajat.
TUOTANTO Wärtsilä on kansain­vä­li­sesti johtava innova­tii­visen tekno­lo­gian ja elinkaa­ri­rat­kai­sujen toimit­taja meren­kulku- ja energiamarkkinoilla.
HENKILÖSTÖ Globaa­listi 17 800 työntekijää.
LIIKEVAIHTO 6,0 miljardia euroa (2023).