KORONAKRIISI: Työt­tö­myys­kas­saan palka­taan lisää väkeä – ”Seuraamme ja varaudumme”

”Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kassa on tois­tai­seksi pysy­nyt hyvin aika­tau­lussa päivä­ra­ho­jen maksa­tuk­sessa”, kertoo kassan asiak­kuus­pääl­likkö Juha Vierimaa.

11.5.2020

– Meillä on ollut noin viikon käsit­te­ly­aika siitä, kun hake­mus saapuu meille, Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­san asiak­kuus­pääl­likkö Juha Vieri­maa kertoo.

Koro­na­krii­sin seurauk­sena hake­mus­ten määrä kasvaa koko ajan.

– Seuraamme tilan­netta, että osaamme siihen varau­tua. Päivit­täin tulee satoja hake­muk­sia. Arvioi­sin, että meillä on 5 000–6 000 päivä­ra­han­saa­jaa enem­män kuin normaaliaikana.

Kassan teke­mien ennus­tei­den mukaan hake­mus­ten määrä lisään­tyy edel­leen touko­kuussa, mikä toden­nä­köi­sesti johtaa siihen, että käsit­te­ly­aika kasvaa.

Juha Vieri­maa ja Elina Laine. KUVAT KITI HAILA

– Näillä näky­min ennuste sanoo, että pahin ruuhka olisi touko­kuun puoli­vä­lissä. Ennuste perus­tuu luot­ta­mus­mie­hiltä saatui­hin ilmoi­tus­mää­riin. Tämä tilanne elää, Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­san palve­lu­pääl­likkö Elina Laine sanoo.

– Me lähdemme tähän tilan­teesta, jossa meille on tullut jo tosi paljon hake­muk­sia, ja niiden määrä koko ajan kasvaa. Tois­tai­seksi olemme hyvin pääs­seet mukaan tähän imuun.

Hake­mus­ten käsit­te­lyn kestoa voi seurata ajan­ta­sai­sesti kassan verk­ko­si­vulla.

LIITON HENKILÖSTÖ APUNA

Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­sassa eletään kiireistä aikaa, mutta Laineen mukaan tilanne on hallinnassa.

– Meillä on ylityöt käytössä ja rekry­toimme lisää porukkaa.

Koro­na­kriisi on aiheut­ta­nut runsaasti muutok­sia kassan toiminnassa.

– Selkein on se, että koro­nan takia on siir­rytty pitkälti etätyö­hön, sanoo Laine.

Kassassa oli noin 85 työn­te­ki­jää, ja heitä palka­taan lisää.

– Viisi uutta määrä­ai­kaista etuus­kä­sit­te­li­jää aloitti 27.4. Me teemme lisää rekry­toin­teja ja tavoite on, että seuraa­vat uudet pääsi­si­vät aloit­ta­maan touko­kuun puolivälissä.

Teol­li­suus­lii­ton puolelta apuun on tullut 40 työntekijää.

– Edel­li­sellä viikolla liiton työn­te­ki­jät olivat vastan­neet jo 40 prosent­tiin puhe­lin­pal­ve­luumme tulleista puheluista.

Vieri­maan mukaan ammat­ti­taito palve­lussa kart­tuu koko ajan.

– Pyrimme mahdol­li­sim­man tehok­kaa­seen toimin­taan puhe­lin­pal­ve­lussa, jotta saamme vastat­tua mahdol­li­sim­man monelle soittajalle.

NETTISIVUJA KANNATTAA SEURATA

Laineen mukaan kannat­taa seurata kassan verk­ko­si­vuja jo ennen kuin soit­taa, koska sieltä löytyy vastaus moneen kysymykseen.

– Sieltä saa viimei­sim­män tiedon nopeim­min. Jos joutuu lomau­te­tuksi ensim­mäistä kertaa elämäs­sään, sieltä löytyy ohjeet ja videota, miten menetellä.

– Olemme julkais­seet verk­ko­si­vuilla valmista mate­ri­aa­lia ja usein kysyt­tyjä kysy­myk­siä. Siellä on vastauk­set moneen sellai­seen kysy­myk­seen, joita meille tulee puhe­lin­pal­ve­luun. Olemme teke­mässä myös viron- ja venä­jän­kie­listä osiota.

Vieri­maan mukaan kassan henki­lös­tön tavoit­taa myös sähköi­sen asioin­nin kautta.

– Siellä voi täyt­tää hake­muk­sen, lähet­tää sen kassaan liit­tei­neen ja seurata hake­muk­sen käsit­te­ly­ti­lan­netta. Käsit­te­lyn jälkeen maksu­päivä on nähtä­villä. Lisäksi asioin­nin kautta voi lähet­tää kassalle vies­tejä suoja­tulla yhteydellä.

LUOTTAMUSHENKILÖILLÄ OMA PALVELU

Luot­ta­mus­hen­ki­löille on Laineen mukaan omat sivut, joilla on heille ohjeita.

– On monia sellai­sia henki­löitä, joiden luot­ta­musai­kana ensim­mäistä kertaa tulee vastaan lomau­tuk­sia. Heille on sivuille koottu paljon tietoa. Luot­ta­mus­hen­ki­löille on myös eril­li­nen puhelinpalvelu.

Kassa on valmis­te­le­massa tietois­kuja usealla eri kielellä.

– Jos työpai­kalla on poruk­kaa, joka ei oikein hyvin osaa suomea tai englan­tia, niin sivuilta löytyy mate­ri­aa­lia, jota luot­ta­mus­hen­kilö voi tulostaa.

Vieri­maa toivoo, että luot­ta­mus­hen­ki­löt jaka­vat tietoa työn­te­ki­jöille, jotta hake­muk­set tule­vat kassalle mahdol­li­sim­man oikein täytettynä.

– Se on tärkeää, että meidän ei tarvitse enää kysellä lisää hake­muk­sesta, vaan saadaan ne kerralla maksuun.

TEKSTI JARI ISOKORPI

Seuraa Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­san verk­ko­si­vuja: www.teollisuuskassa.fi