KORONAKRIISI: Työttömyyskassaan palkataan lisää väkeä – ”Seuraamme ja varaudumme”

”Teollisuuden työttömyyskassa on toistaiseksi pysynyt hyvin aikataulussa päivärahojen maksatuksessa”, kertoo kassan asiakkuuspäällikkö Juha Vierimaa.

11.5.2020

– Meil­lä on ollut noin viikon käsit­telyai­ka siitä, kun hake­mus saa­puu meille, Teol­lisu­u­den työt­tömyyskas­san asi­akku­us­pääl­likkö Juha Vier­i­maa ker­too.

Koron­akri­isin seu­rauk­se­na hake­musten määrä kas­vaa koko ajan.

– Seu­raamme tilan­net­ta, että osaamme siihen varautua. Päivit­täin tulee sato­ja hake­muk­sia. Arvioisin, että meil­lä on 5 000–6 000 päivära­hansaa­jaa enem­män kuin nor­maali­aikana.

Kas­san tekemien ennustei­den mukaan hake­musten määrä lisään­tyy edelleen toukoku­us­sa, mikä toden­näköis­es­ti johtaa siihen, että käsit­telyai­ka kas­vaa.

Juha Vier­i­maa ja Eli­na Laine. KUVAT KITI HAILA

– Näil­lä näkymin ennuste sanoo, että pahin ruuh­ka olisi toukoku­un puo­livälis­sä. Ennuste perus­tuu luot­ta­mus­miehiltä saa­tu­i­hin ilmoi­tus­määri­in. Tämä tilanne elää, Teol­lisu­u­den työt­tömyyskas­san palvelupääl­likkö Eli­na Laine sanoo.

– Me lähdemme tähän tilanteesta, jos­sa meille on tul­lut jo tosi paljon hake­muk­sia, ja niiden määrä koko ajan kas­vaa. Tois­taisek­si olemme hyvin päässeet mukaan tähän imuun.

Hake­musten käsit­te­lyn kestoa voi seu­ra­ta ajan­ta­sais­es­ti kas­san verkko­sivul­la.

LIITON HENKILÖSTÖ APUNA

Teol­lisu­u­den työt­tömyyskas­sas­sa eletään kiireistä aikaa, mut­ta Laineen mukaan tilanne on hallinnas­sa.

– Meil­lä on yli­työt käytössä ja rekry­toimme lisää porukkaa.

Koron­akri­isi on aiheut­tanut run­saasti muu­tok­sia kas­san toimin­nas­sa.

– Selkein on se, että koro­nan takia on siir­ryt­ty pitkälti etä­työhön, sanoo Laine.

Kas­sas­sa oli noin 85 työn­tek­i­jää, ja heitä palkataan lisää.

– Viisi uut­ta määräaikaista etu­uskäsit­telijää aloit­ti 27.4. Me teemme lisää rekry­toin­te­ja ja tavoite on, että seu­raa­vat uudet pää­si­sivät aloit­ta­maan toukoku­un puo­livälis­sä.

Teol­lisu­us­li­iton puolelta apu­un on tul­lut 40 työn­tek­i­jää.

– Edel­lisel­lä viikol­la liiton työn­tek­i­jät oli­vat vas­tan­neet jo 40 pros­ent­ti­in puhe­lin­palvelu­umme tulleista puheluista.

Vier­i­maan mukaan ammat­ti­taito palvelus­sa kart­tuu koko ajan.

– Pyrimme mah­dol­lisim­man tehokkaaseen toim­intaan puhe­lin­palvelus­sa, jot­ta saamme vas­tat­tua mah­dol­lisim­man mon­elle soit­ta­jalle.

NETTISIVUJA KANNATTAA SEURATA

Laineen mukaan kan­nat­taa seu­ra­ta kas­san verkko­sivu­ja jo ennen kuin soit­taa, kos­ka sieltä löy­tyy vas­taus mon­een kysymyk­seen.

– Sieltä saa viimeisim­män tiedon nopeim­min. Jos joutuu lomaute­tuk­si ensim­mäistä ker­taa elämässään, sieltä löy­tyy ohjeet ja video­ta, miten menetel­lä.

– Olemme julkaisseet verkko­sivuil­la valmista mate­ri­aalia ja usein kysyt­tyjä kysymyk­siä. Siel­lä on vas­tauk­set mon­een sel­l­aiseen kysymyk­seen, joi­ta meille tulee puhe­lin­palvelu­un. Olemme tekemässä myös viron- ja venäjänkielistä osio­ta.

Vier­i­maan mukaan kas­san henkilöstön tavoit­taa myös sähköisen asioin­nin kaut­ta.

– Siel­lä voi täyt­tää hake­muk­sen, lähet­tää sen kas­saan liit­tei­neen ja seu­ra­ta hake­muk­sen käsit­te­lyti­lan­net­ta. Käsit­te­lyn jäl­keen mak­supäivä on nähtävil­lä. Lisäk­si asioin­nin kaut­ta voi lähet­tää kas­salle vieste­jä suo­jat­ul­la yhtey­del­lä.

LUOTTAMUSHENKILÖILLÄ OMA PALVELU

Luot­ta­mushenkilöille on Laineen mukaan omat sivut, joil­la on heille ohjei­ta.

– On monia sel­l­aisia henkilöitä, joiden luot­ta­mu­saikana ensim­mäistä ker­taa tulee vas­taan lomau­tuk­sia. Heille on sivuille koot­tu paljon tietoa. Luot­ta­mushenkilöille on myös erilli­nen puhe­lin­palvelu.

Kas­sa on valmis­tele­mas­sa tietoisku­ja use­al­la eri kielel­lä.

– Jos työ­paikalla on porukkaa, joka ei oikein hyvin osaa suomea tai englan­tia, niin sivuil­ta löy­tyy mate­ri­aalia, jota luot­ta­mushenkilö voi tulostaa.

Vier­i­maa toivoo, että luot­ta­mushenkilöt jaka­vat tietoa työn­tek­i­jöille, jot­ta hake­muk­set tule­vat kas­salle mah­dol­lisim­man oikein täytet­tynä.

– Se on tärkeää, että mei­dän ei tarvitse enää kysel­lä lisää hake­muk­ses­ta, vaan saadaan ne ker­ral­la mak­su­un.

TEKSTI JARI ISOKORPI

Seu­raa Teol­lisu­u­den työt­tömyyskas­san verkko­sivu­ja: www.teollisuuskassa.fi