VÄITTÄJÄT: Pelas­taako some järjestötyön?

Sosi­aa­li­nen media auttaa ammat­tio­sas­toja yhtey­den­pi­dossa ja toimin­nan pyörit­tä­mi­sessä. Kaik­kia some ei kuiten­kaan viehätä.

VÄITTÄJÄT


JUKKA TAHVANAINEN
KONEISTAJA
KOMAS OY SASTAMALA


AKI MOISIO
TOIMISTONHOITAJA
TAMPEREEN SEUDUN METALLITYÖNTEKIJÄIN AO. 195

 

MIKÄ SUHTEESI ON NYKYISIIN ÄLYLAITTEISIIN JA SOSIAALISEEN MEDIAAN?

JUKKA TAHVANAINEN: Käytän niitä hyvin vähän. Ei minulla ole niille aikaa, en ole kiin­nos­tu­nut lait­teista ja sosi­aa­li­sesta mediasta. Minulla on kyllä Face­book-profiili, mutta käyn siellä ehkä kerran kuukau­dessa. Sähkö­pos­tia käytän silloin tällöin. En kaipaa someen, vaikka muut ovat­kin siellä.

AKI MOISIO: Käytän suhteel­li­sen luon­te­vasti kaik­kia väli­neitä, ne ovat nyky­päi­vää. Tien pääl­lä­kin pilvi­pal­ve­lui­den ansiosta kaikki sähkö­pos­tit, muis­tiin­pa­not ja tiedos­tot ovat käytet­tä­vissä. Face­boo­kissa olen ollut vuodesta 2009. Twit­te­riin menin, mutta tulin sieltä pois, koska en koke­nut saavani siitä lisä­ar­voa elämääni.

TAHVANAINEN: Minua joten­kin ärsyt­tää, että kaikki asiat ovat netissä ja kaikki pitäisi hoitaa sitä kautta jollain skypellä. Yritin juuri hoitaa vähän katta­vam­min omia raha-asioita ja olisin halun­nut pank­kiin keskus­te­le­maan, mutta siinä­kin ohjat­tiin vain nettiin. Soitin lopulta palve­lu­nu­me­roon, sieltä kyllä löytyi ammat­ti­tai­toi­nen kaveri, mutta olisin silti hoita­nut tärkeitä asioita mieluum­min kasvotusten.

KÄYTTÄÄKÖ AMMATTIOSASTONNE SOMEA JÄRJESTÖTYÖSSÄ?

MOISIO: Olen ollut pari­kym­mentä vuotta mukana ay-toimin­nassa, muun muassa ammat­tio­sas­ton sihtee­rin hommissa. Somen käyttö on ollut luon­teva osa arkea siitä asti, kun Face­book yleis­tyi. Käytämme Face­boo­kia aktii­vi­sesti, ja aiempi osas­toni, Toija­lan Metalli 169, oli ensim­mäi­siä ammat­tio­sas­toja, jolla oli oma Face­book-sivu. Face­boo­kis­sa­kaan ei tietysti tavoita kaik­kia, mutta se on yksi väline lisää järjes­tö­työssä. Olisi aika paljon kalliim­paa tehdä jotain lehteä, sen sijaan Facen kautta saa jaet­tua kuvia tapah­tu­mista sekä muita­kin isom­pia kokonaisuuksia.

TAHVANAINEN: Olen Sasta­ma­lan Teol­li­suus­työ­te­ki­jöi­den osasto 345:n sihteeri ja puoli­kas jäsen­huol­taja. Meillä on nuori puheen­joh­taja ja muita nuoria, he käyt­tä­vät kyllä Face­boo­kia ja heillä on What­sAp­pissa erilai­sia ryhmiä. Mutta minä en ole kiin­nos­tu­nut, en kaipaa sen tiedon äärelle, mitä siellä jaetaan. Voi olla, että jään jostain paitsi, mutta kyllä tarvit­tava tieto tulee jotain muuta kautta. Face­boo­kissa on muuten­kin niin paljon turhaa tietoa, ja minua ottaa päähän sihtee­rinä se, miten paljon siellä on kielioppivirheitä.

TUOKO DIGITALISAATIO HELPOTUSTA JÄRJESTÖTYÖHÖN?

MOISIO: Se on yksi väline lisää. Jos ennen mentiin turuille ja toreille ja työpai­koille, nyt mennään Meseen, Instaan ja Faceen. Niin kuin ennen­kin, on mentävä sinne, missä ihmi­set ovat. Some on helppo alusta, ei tarvitse erik­seen tait­taa, tulos­taa ja monis­taa tiedot­teita. Ei Face­boo­kil­la­kaan kaik­kia tavoi­teta, mutta se helpot­taa, kun työt ja työsuh­teet ovat muut­tu­neet. Ennen 99 prosent­tia oli Tampel­lalla töissä, nyt jäse­net ovat 60 erilai­sessa firmassa, ja sen lisäksi keik­ka­töissä, lomau­tet­tuna tai työttömänä.

TAHVANAINEN: Minua häirit­see se, että siellä somessa roiku­taan koko ajan. Siellä ollaan liikaa, ja siellä on liian paljon tietoa, joka menee toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Mitä sillä kaikella turhalla tiedolla tekee?

MOISIO: Mutta jos sitä tietoa joskus tarvit­see, se myös jää sinne someen. Sieltä sen voi myöhem­min etsiä, eikä tarvitse soitella viidelle kaverille.

TAHVANAINEN: Mutta mieluum­min minä jutte­len ihmis­ten kanssa kasvok­kain, kylillä ja kaupoilla, vaikka vähän pidem­pään­kin. Somessa on paljon sellaista teks­tiä, jota ei kestä lukea. Face­boo­kista tulee meiliin jatku­vasti ilmoi­tuk­sia ja kävin minä­kin niitä aluksi kommen­toi­massa, että ”onpa kiva kuva” ja muuta sellaista. Ei se tuntu­nut kovin järkevälle.

MIKÄ MERKITYS ON IHMISTEN TAPAAMISELLA, KASVOKKAIN KOHTAAMISELLA?

TAHVANAINEN: Se on hyvin tärkeää. Kasvok­kain on paljon vaikeampi myös kiel­täy­tyä vaik­kapa jostain tehtä­vistä. Olen aina jutel­lut mielel­lään ihmis­ten, myös tunte­mat­to­mien, kanssa ja olen hyvin ulos­päin suuntautunut.

MOISIO: Eri tilan­tei­siin on eri väli­neet. Ennen oli kirjeet ja puhe­lin ja jutel­tiin kasvok­kain. Ei some korvaa ihmis­ten tapaa­mista, mutta se on yksi väline lisää järjestötyössä.

VOIKO SOMESTA LÖYTYÄ RATKAISUJA YHTEISÖLLISYYTEEN, JOKA HIIPUU YHTEISKUNNASSA MUUTENKIN?

TAHVANAINEN: Varmaan sillä voisi luoda yhtei­söl­li­syyttä, mutta olen enem­män tapah­tu­mien järjes­tä­mi­sen kannalla. Jäse­nis­tön liik­keelle saami­nen alkaa kyllä olla haasteellista.

MOISIO: Somen kautta tavoi­te­taan eri ihmi­siä, myös niitä uusia. Sillä voi madal­taa kynnystä osal­lis­tua ensim­mäi­sen kerran kurs­sille, koulu­tuk­seen tai tapah­tu­maan, kun somen kautta on saanut vähän tietoa, minkä tyylistä toimin­taa ja poruk­kaa osas­tossa on. Ja kyllä osas­to­jen Face­book-sivulla täytyy olla koko ajan uutta hyödyl­listä sisäl­töä, ei siellä muuten kukaan käy.

TAHVANAINEN: Kyllä minä­kin haen inter­ne­tistä tietoa, ja esimer­kiksi sihtee­rin hommissa etsin paljon asioita Teol­li­suus­lii­ton sivuilta. Vielä kun alue­toi­mis­tolta saisi joskus jonkun kiinni jollain sovel­luk­sella… Sellai­sen käyt­töä voisin harkitakin.

 

SUOMALAISET SOMESSA

Älypu­he­lin on 77 prosen­tilla suoma­lai­sista. Älypu­he­lin on suosi­tuin laite inter­ne­tin käyt­töön. Sosi­aa­li­sen median käyttö kasvoi 2017 kaikissa ikäluo­kissa. 70-vuotiais­ta­kin joka neljäs (26 %) käyt­tää jotain some­ka­na­vaa. Pika­vies­ti­pal­ve­lui­den, kuten What­sAp­pin, käyttö älypu­he­li­mella kasvaa vauh­dilla. 16–24-vuotiaista jopa 97 prosent­tia ja yli puolet 55–64-vuotiaista käyt­tää niitä. 42 prosent­tia suoma­lai­sista lukee blogeja. Sään­nöl­li­sesti kaikista suoma­lai­sista käyttää:

Face­boo­kia 80 %
YouTu­bea 70 %
What­sAp­pia 67 %
Insta­gra­mia 38 %
Twit­te­riä 19 %

12–17-vuotiaista käyt­tää Insta­gra­mia 80 % ja Snapc­ha­tia käyt­tää 70 %
Työn­te­ki­jä­ase­massa olevien joukossa suosi­tuim­mat some-kana­vat ovat Face­book, YouTube ja What­sapp, joita kaik­kia käyt­tää noin 70 %.

Lähteet mm. Somecon blogi, Tilas­to­kes­kus, Harto Pönkä /​ Innowise, DNA

Katso video, miten sosi­aa­li­sen median raken­nelma kestää.

TEKSTI SAMI TURUNEN
KUVAT JA VIDEO LAURI ROTKO