Blogin kirjoittaja Päivi Mäensivu on lähikuvassa sisätilassa. Hän katsoo kameraan. Takana näkyy valkea seinä ja taulun kulma.

Päivi Mäensivu: Viestintä, verkostot ja vaikut­ta­minen ovat järjes­tö­työn ytimessä

TEKSTI PÄIVI MÄENSIVU
KUVA ANTTI HYVÄRINEN

Ammatil­linen harjoit­telu voi parhaim­mil­laan kytkeytyä luonte­vasti omaan työhön. Opiskelen yhtei­sö­pe­da­go­giksi Humanis­ti­sessa ammat­ti­kor­kea­kou­lussa ja suoritin harjoit­te­luni Teolli­suus­liiton koulu­tusyk­si­kössä, jossa työsken­telen koulutussihteerinä.

Sain tilai­suuden tarkas­tella omaa työtäni uudesta näkökul­masta, kun suunnit­te­limme ja toteu­timme yhdessä Palve­lua­lojen ammat­ti­liiton ja Julkisten ja hyvin­voin­tia­lojen liiton kanssa Tulevai­suuden ammat­tio­saa­minen ‑seminaarin 2.12.2025 Paasi­tor­nissa Helsingissä.

Seminaarin toteut­ta­minen tarjosi mahdol­li­suuden nähdä, miten koulu­tus­po­li­tiikka, vaikut­ta­mistyö ja järjes­töjen välinen yhteistyö kohtaavat käytän­nössä. Tilai­suuden kohde­ryh­mään kuului laaja joukko ammatil­lisen koulu­tuksen ja työelämän asian­tun­ti­joita, kuten oppilai­tosten edustajia, virka­miehiä, opiske­li­ja­jär­jes­töjä ja työmark­ki­na­toi­mi­joita. Tavoit­teena oli nostaa esiin ammatil­lisen koulu­tuksen ajankoh­taisia kysymyksiä ja tulevai­suuden osaamis­tar­peita sekä vahvistaa eri toimi­joiden yhteistä ymmärrystä.

Yhteistyö kolmen ammat­ti­liiton välillä osoitti, että luottamus ja avoimuus ovat yhteis­ke­hit­tä­misen perusta ja eri toimi­joiden vahvuudet täyden­tävät parhaim­mil­laan toisiaan. Verkos­totyö on ennen kaikkea yhteisen tavoit­teen jatkuvaa kirkastamista.

Viestin­nällä oli tilai­suu­dessa merkit­tävä rooli. Sen avulla ei ainoas­taan kutsuta ihmisiä paikalle, vaan vaiku­te­taan keskus­telun suuntaan eli siihen, mitä teemoja noste­taan esiin ja millaista ymmär­rystä halutaan rakentaa. Jokainen valittu puhuja­vieras, jokainen ohjel­ma­päätös ja jokainen sanava­linta viestivät arvoista ja tavoit­teista. Myös sisäi­sellä viestin­nällä on suuri merkitys. On tärkeää, että liiton sisällä ymmär­re­tään, miksi seminaari järjes­tet­tiin ja mitä sillä tavoiteltiin.

Järjes­töjen rooli on tuoda jäsen­tensä ääni kuulu­viin ja varmistaa, ettei työelämän tarpeita unohdeta koulu­tus­po­liit­ti­sessa päätöksenteossa.

Seminaa­rissa nousi esiin teemoja, jotka kosket­tavat työelämää pitkälle tulevai­suu­teen. Osaamis­tar­peet muuttuvat nopeasti, yleis­si­vis­tyksen rooli puhuttaa, ja jatkuvan oppimisen mallien kehit­tä­minen on keskeinen keino torjua työvoi­ma­pulaa ja tukea työllisyyttä.

Järjes­töjen rooli on tuoda jäsen­tensä ääni kuulu­viin ja varmistaa, ettei työelämän tarpeita unohdeta koulu­tus­po­liit­ti­sessa päätök­sen­teossa. Tämä tarkoittaa vahvaa asian­tun­ti­juutta, rohkeaa puheen­vuo­rojen ottamista sekä yhteis­työtä eri toimi­joiden kanssa. Seminaari osoitti, että tällaista yhteis­työtä myös halutaan tehdä.

Tulevai­suuden ammat­tio­saa­minen ‑seminaari osoitti, että onnis­tunut tapah­tuma on paljon enemmän kuin yksi päivä kalen­te­rissa. Se on prosessi, jossa viestintä, verkostot ja vaikut­ta­minen kietou­tuvat yhteen ja jossa jokainen toimija tuo omaa osaamis­taan yhtei­seen kokonai­suu­teen. Harjoit­telu toi mukanaan oppia, kontak­teja ja oival­luksia, joista on varmasti hyötyä myös tulevissa työteh­tä­vissä. Onnis­tunut yhteistyö rakentaa askel kerral­laan parempaa tulevai­suutta niille, joiden puolesta järjes­töissä työtä teemme.

Kirjoit­taja on Teolli­suus­liiton koulu­tus­sih­teeri ja Humakin yhteisöpedagogiopiskelija.

 

LUE MYÖS:

Ammatil­linen koulutus vaatii tason­noston – ”Kädellä tekemisen taidot ja suorit­tava työ eivät katoa” (Tekijä 3.12.2025)