Joni Holm lägger hytten på ett GTP-terrängfordon som serieproducerats på Sisu Auto i Karis.

I sista hand Putin och Trump bakom uppsving på Sisu Auto i Raseborg

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Europa rustar upp för fulla muggar. Det märks av på Sisu Auto i Raseborg där orderböc­kerna är fulla, produk­tionen ökar och företaget söker mer personal.

På Sisu Autos fabrik i Karis i Raseborg går det inte precis att skönja några som helst tecken på en sensom­mart­röghet efter semes­ter­pe­rioden. Här jobbar man på för fullt bland annat med att montera ihop Sisu GTP 4x4-terrängfordon.

Försvar­sin­dustrin drar och det märker man av här, berättar huvudfört­roen­deman Jorma Pelkonen, som jobbat drygt 40 år på fabriken och sett betyd­ligt dystrare tider på jobbet.

Det är bra att avtalen med kunderna är så långva­riga eftersom det skapar förut­säg­barhet för de anställda, anser de förtroen­de­valda på Sisu Auto. Från vänster huvudfört­roen­deman Jorma Pelkonen, vice huvudfört­roen­deman Sonja Mellin och arbetars­kydds­full­mäk­tige Marko Toivonen på Sisu Auto i Raseborg.

Det uttalade målet är att produk­tionen ska öka från nuvarande tre tillver­kade fordon per vecka till fem under nästa år. Att växla upp produk­tionen går inte utan nyans­täll­ningar och företaget rekry­terar hela tiden mer personal. Perso­nals­tyrkan inom produk­tionen har så gott som fördubblats i jämfö­relse med något år sedan.

– Arbetet går hela tiden i riktning mot mer monte­ring av kompo­nenter. Det är något som har ändrats med åren. Chassina till exempel kommer direkt från en under­le­ve­rantör, berättar Pelkonen.

Trots att militär­for­donen utgör en växande majoritet av produk­tionen så har också klassi­ker­mo­dellen Polar för till exempelvis virke­strans­port och vägun­derhåll fortfa­rande en plats i produktionen.

Rauno Laukkanen förstorar hålen till en vindruta till terräng­for­donet GTP 4X4.

I produk­tions­hallen jobbar de anställda i par på sex olika stationer med att montera ihop och förse fordonen med olika detaljer för att sedan fortsätta till följande station.

För ett år sedan gjorde det finska och svenska försvaret en beställ­ning på drygt 260 militär­fordon av Sisu Auto.

– Svenska försvaret är till volymen vår största kund för tillfället. Svens­karna fick börja rusta upp nästan från noll. Det tar tid att börja bygga upp ett försvar, säger vd:n Tomi Garde­meister, som inledde sitt jobb på företaget vid årsskiftet. Värdet på den beställ­ningen ligger på runt 200 miljoner euro och ramav­talet innehåller en option på upp till 15 år.

Högtrycket i produk­tionen har också lett till att man på flera avdel­ningar kommer att gå över till att jobba skift. De lokala förhand­lin­garna i frågan är redan slutförda, berättar de förtroen­de­valda. Det är en förändring alla inte förhåller sig genomgående positiva till.

– Det finns förstås av dem som vill jobba här för att det har varit ett dagsjobb. Jag är säker på att en del kommer att söka jobb någon annans­tans, säger Sonja Mellin, vice huvudfört­roen­deman. De flesta anställda i produk­tionen kommer från trakten, Raseborg, Ingå och Lojo.

Ukrainska Oksana Mukhta­rova jobbar i monteringen.

Joni Holm håller som bäst på med att ställa själva hytten på chassit på en av GTP 4X4 pansar­ter­räng­for­donen. Holm hör till gruppen bestående av nykom­lingar i produk­tionen då han efter midsom­maren bytte företa­gande inom bilre­pa­ra­tioner mot ett jobb på Sisu Auto.

Övergången till skiftar­bete skrämmer inte honom.

– Bilar jobbar jag med fortfa­rande, lite större bara, säger Holm vid bilen som är två och halv meter hög och väger upp till 16 ton.

En annan fråga som man jobbar med är att den ökade produk­tionen inte ska skapa en situa­tion där det helt enkelt blir för bråttom och både de anställdas hälsa och produk­tionen äventyras.

– Arbetars­kyddet har varit med i de diskus­sio­nerna. Arbetars­kyddet funkar, säger arbetars­kydds­full­mäk­tige Marko Toivonen.

Mauri Sivén arbetar på pneuma­ti­kav­del­ningen på Sisu Auto i Raseborg. De militära fordonen utgör en allt större andel av produk­tionen men Sivén, som jobbat mer än 40 år i firman, föredrar de civila bilarna. ”Det är en större utmaning att jobba till exempel med bilarna för virke­strans­port, där är varje bil unik”.

FÖRSVARSBOOM I VÄSTNYLAND?

Det är inte bara i Karis som försvar­sin­dustrin har vuxit snabbt.  I Västny­land har försvars­boomen också märkts av på sprän­gäm­nes­till­ver­karen Forcit i Hangö där man tillverkar sprän­gämnen av högre föräd­lings­grad också till försvars­bruk. Det handlar bland annat om sjöminor.

Företaget kommer att bygga en helt ny fabrik i Björne­borg där tyngd­punkten ligger på mer bulksprän­gämnen som TNT.

Den nygrun­dade försvars­koncernen Summa Defence har även Raseborg som hemort. Företaget ska tillverka bland annat den moderna krigfö­rin­gens stapel­vara som drönare och anlägg­nings­mas­kiner, men själva produk­tionen kommer inte att ske i Raseborg, heter det.

Norsk-finska Nammo medde­lade nyligen om inves­te­ringar på nästan 300 miljoner i fyra produk­tion­san­lägg­ningar i Finland. Valmet Automo­tives bilfa­brik i Nystad har också efter utökat statligt ägarskap gått i en riktning mot mer militär produktion.

Det återstår ändå att se vad det innebär i praktiken då den senaste nyheterna från fabriken berättar om omfat­tande omställ­ningsför­hand­lingar där nästan 1 100 jobb är hotade.

Försvars­makten och det svenska försvaret är för tillfället de största kunderna hos Sisu Auto.

Den militära försvars­sats­ningen i Europa innebär ändå inte enbart vapen och tung metall. Det kan också handla om strumpor. Danska försvaret har placerat en stor order hos Sukka­mes­tarit i Ylöjärvi. I den tryckta tidningen Tekijä Nr 6 2025 kan man läsa ett digert repor­tage från fabriken.

Både de förtroen­de­valda och vd:n anser att försvar­sin­rikt­ningen på Sisu Auto skapar förut­säg­barhet då man i regel har att göra med statliga kunder.

– Det skapar en trygghet för de anställda att det rör sig om stora beställ­ningar och långa avtal, säger Pelkonen.

Santeri Suoniemi (t.h) är ordfö­rande fackav­del­ningen på Sisu Auto. Här jobbar han med en motor på 320 hästkrafter tillsam­mans med Nuno de Ponte.

STORA FÖRVÄNTNINGAR PÅ SKOTTSÄKER AMBULANS

De militära fordonen som tillverkas i Karis ”ska användas för att utföra opera­tiva uppdrag i en utmanande verksam­hets­miljö”. På klarspråk betyder det att de ska gå att använda i krigszoner och utsättas för beskjut­ning och verka i en kanske minerad terräng.

Därför finns det dussinet olika versioner av fordonet, som tillverkas i moduler. Det kan handla om olika försvars­system som till exempel  luftvärn.

Ett av GTP-fordonen som förväntas ligga i serie­pro­duk­tion i framtiden är en bepansrad ambulans. De senaste årens krigs­ny­heter har beklagligt nog gjort det tydligt att inte ens vårdarna och ambulan­serna besparas från skott­loss­ning trots att reglerna för krigfö­ring strikt förbjuder det.

Även de civila bilarna har en plats i produktionen. Det rör sig ofta om bilar för vägunderhåll eller skogsindustrins bruk.
Även de civila bilarna som klassi­kern Sisu Polar har en plats i produk­tionen. Det rör sig ofta om bilar för vägun­derhåll eller skogsin­dustrins bruk.

För vice huvudfört­roen­deman Sonja Mellin är ambulanser bekanta från hennes tidigare arbete som akutvår­dare. Det blev allt som allt tio år i ambulansen innan nedskär­nin­garna inom vården, knappa resurser och en ökad tidspress fick henne att se sig om efter ett annat jobb.

– Det blev helt enkelt för tungt. Jag kunde inte göra mitt jobb på ett tryggt sätt och se till patien­ternas bästa, säger hon.

Nu har Ingåbon Mellin ett drygt år bakom sig med fabriks­jobb och säger sig trivas bra.

– Det har varit mycket att lära mig också fackligt då jag varit van vid vårdbranschens avtal.

Verks­täl­lande direktör Tomi Garde­meister på Sisua Auto tror att omsätt­ningen på kommer att fördubblas under 2025 mycket tack vare de militära terrängfordonen.

Då det görs många nya anställ­ningar kan det också innebära en utmaning för de fackligt förtroen­de­valda. För tillfället har nästan varannan anställd jobbat mindre än ett år i företaget.  Santeri Suoniemi är ordfö­rande för fackav­del­ningen på Sisu Auto. Han och huvudfört­roen­deman Pelkonen vill snacka med alla som börjar jobba i produktion.

Allt snack handlar inte om anställ­nings­villkor även om det är det vikti­gaste, säger han.

– Industri­fac­kets kryss­ning är ett dragplåster, säger Suoniemi.

Industri­fac­kets kryss­ning ägde rum i september och mer än 1 700 medlemmar i Industri­facket deltog.

Bland de militärgröna fordonen på gården kan man kanske inte låta bli att fundera över hur vi hamnade här. Efter Rysslands fulls­ka­liga anfall mot Ukraina rustar Europa upp och spenderar miljarder på militären, starkt påhejad, och inte alltid så vänligt tillfrågad, av Trumps USA. Då flera av de mer erfarna anställda på Sisu Auto var småbarn var ”make love, not war” en välkänd slogan.

Den har också dykt upp i samband med en demon­stra­tion på en försvars­mässa i Danmark som vd Tomi Garde­meister besökte.

– Ja, det är väl bara att säga det till Putin, konsta­terar Gardemeister.

OY SISU AUTO AB

GRUNDAT 1931
HEMORT Karis i Raseborg
PRODUKTION Militär­fordon och lastbilar
PERSONAL 110 anställda, i produk­tion runt 70
ÄGARE Timo Korhonen och staten genom Suomen Teolli­suus­si­joitus Tesi
OMSÄTTNING 50 miljoner euro (2024)