Dennis Rönnqvist, Jarkko Viitamäki och Jere Räinä från Jervois Finland stod strejkvakt vid storindustriområdet i Karleby fredagen 31.1.

Strejk på storin­dustriområ­det i Karleby: ”Inte önskar man sig förstås att det blir strejk men här står vi nu”

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO ESKO KESKI-VÄHÄLÄ

Både strej­ken i tekno­lo­giin­dustrin och kemiin­dustrin gäller i industri­par­ken i Karleby. Arbets­ta­garna hoppas på ett rätt­vist avtal – så snabbt som möjligt.

Lörda­gen 1 februari avslu­tas Industri­fac­kets strejk i tekno­logi- och kemiin­dustrin. Strej­ken har pågått i sex dygn. Följande strej­ker inleds 3.2. och 10.2. Dessu­tom gäller förbud mot över­tid och skift­by­ten fram till 2.3.

Snöovädret och slas­ken har som tur bytts ut med klart och minus två så strej­kvak­terna på Kokkola Industrial Park, som storin­dustriområ­det bran­dat sig till, får stå strej­kvakt i ett rätt behagligt vinterväder.

På kobolt­till­ver­ka­ren Jervois Finlands enhet här jobbar det vanligt­vis samman­lagt runt tvåhun­dra perso­ner, drygt hundra av dem i produktion.

– Inte önskar man sig förstås att det blir strejk men här står vi nu sen, säger fört­roen­de­man Dennis Rönn­qvist.

Om man träf­fat riks­med­la­ren hela 15 gånger och inte fått ett medlings­bud så nog är det svagt.

Det är inte första gången Rönn­qvist klätt på strej­kväs­ten. Han har årtion­den av erfa­ren­het av fört­roen­deupp­drag bakom sig. Dessu­tom har han erfa­ren­het av förhand­lin­gar i arbets­gi­var­bor­gen i Helsing­fors efter att ha suttit i kollek­ti­vav­tals­de­le­ga­tio­nen för kemisk basindustri.

– Kollek­ti­vav­ta­let är otro­ligt viktigt. Det är den vikti­gaste orsa­ken till att vi finns, hela förbun­det. Jag vet hur mycket arbete som krävts av männis­kor under årtion­den för anställningsvillkoren.

Rönn­qvist är besvi­ken på hur läget ser ut i kollek­ti­vav­talsför­hand­lin­garna för tillfället.

– Om man träf­fat riks­med­la­ren hela 15 gånger och inte fått ett medlings­bud så nog är det svagt. Faktum är att det är inom tekno­lo­giin­dustrin som man måste komma först i mål, kons­ta­te­rar Rönnqvist.

Jervois Finlands vice huvudfört­roen­de­man i Karleby, Jere Räinä, tror att bloc­ka­derna i hamnarna kan sätta press på att få till stånd ett avtal.

FFC-förbun­den har som gemen­samt mål för avtals­rö­rel­sen ett lönepås­lag på tio procent under två år. Det skulle handla 6 procent eller minst 150 euro i måna­den under det första året och 4 procent eller minst 100 euro i måna­den under det andra.

Rönn­qvist tror att det kan gå vägen, men att det återstår att se hur lång avtals­pe­rio­den blir.

– Kommer vi månne att träf­fas i liknande tecken här under våren, säger de huvudfört­roen­de­man­nen för de högre tjäns­te­män­nen innan han slin­ker in genom porten.

ETT FUNGERANDE SAMARBETE

Industri­par­ken i Karleby är en utbredd och stän­digt växande helhet som rymmer uppe­mot 20 fabri­ker och ett antal andra aktörer.

Vid port nummer tre håller strej­kvak­terna från Boli­dens zink­fa­brik, huvudfört­roen­de­man Markus Polso och Santeri Haapoja till.

Polso är huvudfört­roen­de­man för runt 400 anställda på fabriken.

– Vi har delat upp strej­kvak­ten så att före­ta­gen har egna portar. Samar­be­tet mellan olika fackav­del­nin­gar har alltid funkat bra här, berät­tar Polso.

Ett exem­pel på det är fjolå­rets poli­tiska strej­ker mot rege­rin­gen Orpos så kallade arbets­mark­nads­re­for­mer och nedskärningspolitik.

Huvudfört­roen­de­man Markus Polso och Santeri Haapoja vid  Boli­dens zinkfabrik.

Under den pågående avtals­rö­rel­sen har bland annat Bil- och trans­port­fac­ket AKT och kommu­nal- och välfärds­fac­ket JHL gått in för att stöda Industri­fac­kets förhand­lin­gar genom stridsåt­gär­der. Förbun­den har infört en bloc­kad på de verk­sam­hetss­täl­len som omfat­tas av Industri­fac­kets strejk.

I prak­ti­ken bety­der det att produk­ter från före­ta­gen som omfat­tas av strej­ken inte lastas ombord fartyg eller trans­por­te­ras längs järnvägarna.

– Det börjar nog kännas där efter en vecka, säger Jervois Finlands vice huvudfört­roen­de­man Jere Räinä. Han borde veta vad han talar om då Räinä arbe­tade i hamnen innan han flyt­tade över till Jervois för fem år sedan.

Industri­fac­kets stridsåt­gär­der har redan väckt en hel del mer och mindre saklig diskus­sion i debatts­pal­terna och i sociala medier. Här tror man att speciellt AKT:s åtgär­der kan ha följ­der för den fort­satta diskussionen.

– Det blir bara mer och mer nega­tivt tjafs på sociala medier. Alla verkar inte förstå vad man ibland måste göra för att få en löneför­höj­ning till stånd. De tror att den kommer av sig själv, säger Rönnqvist.

”Man märker att den här ”jag ska ha allt genast poli­ti­ken” har smit­tat av till arbets­gi­va­ror­ga­ni­sa­tio­nerna”, säger Pasi Hassi­nen. Han jobbar på Umicore på Karleby industriområde.

PRODUKTIONEN STÅR, PROCESSEN I GÅNG

Industri­fac­ket har bestämt att följande arbe­ten stan­nar utanför strejkåt­gär­den: arbete som utförs för att skydda männis­ko­liv och säker­het, arbete som utförs för att förhin­dra alvar­liga miljö­hot, arbete som utförs på arbetsplat­ser­nas hälsos­ta­tio­ner samt nödarbete.

På storin­dustriområ­det i Karleby är de flesta före­tag sådana som syss­lar med kemisk processindustri.

Om vi har ett dygn utan att proces­sen är i gång så kan det leda till att fabri­ken sen måste stå helt och hållet i upp till halvt år.

– Vi kan ju inte ens köra ner allt. Vi förhand­lade länge med arbets­gi­va­ren om hur vi skulle genomföra skydd­sar­be­tet på ett sådant sätt att det inte blir några person- eller miljös­ka­dor. Varje morgon går vi igenom om det finns något som borde ändras och jag går en runda, säger Markus Polso på Boliden.

En av dem som jobbar med att trygga anlägg­nin­gen är Sami Kähkölä.

– Om vi har ett dygn utan att proces­sen är i gång så kan det leda till att fabri­ken sen måste stå helt och hållet i upp till halvt år, säger Kähkölä.

– Men det vill jag säga att jag är väldigt stolt över de här, säger Hassi­nen och pekar på raden strej­kvak­ter klädda i Industri­fac­kets västar.

Industri­fac­kets och arbets­gi­var­nas repre­sen­tan­ter samlas under ledning av riks­med­la­ren lörda­gen den 1 februari. På storin­dustriområ­det i Karleby väntar man på goda nyhe­ter och resul­tat. Och om det åter blir dags för att gräva fram Industri­fac­kets västar, så funkar det också.