Lakossa Laitilan Pilkington Automotivella: ”Tulevillakin sukupolvilla täytyy olla ihmisarvoinen työelämä”
Hallituksen aikeet rajata lakko-oikeutta ja leikata työttömyysturvaa pitivät Pilkingtonin väen poissa töistä. Tämä on ihan kauhuskenaario, sanoo osaston luottamusmies Aki Vainio.
Suomen hallituksen suunnittelemia leikkauksia vastustavat Teollisuusliiton lakot jatkuivat keskiviikkona 8.11.2023 yhteensä 10 työpaikalla Varsinais-Suomen vaalipiirin alueella. Päivän pituiset lakot ovat osa SAK:laisten liittojen yhteistä Painava syy -kampanjaa.
Vaikka iltavuoro on alkamaisillaan, on Pilkington Automotiven Laitilan-tehtaan portilla hiljaista. Tehdas pysähtyi keskiviikkona kello 6 vuorokaudeksi painavasta syystä.
– Tulevillakin sukupolvilla täytyy olla ihmisarvoinen työelämä. He eivät saa joutua orjatyöasemaan, sanoo lakkovahtina toimiva pääluottamusmies, lasityöntekijä Ilkka Suvanto.
–Lakko-oikeuden rajaaminen on se, mikä minuun eniten ottaa. Kyllä ihmisellä täytyy olla joku oikeus osoittaa mieltään ilman rangaistuksia tai pelkoa maksuista, Suvanto sanoo.
Hallituksen suunnitelmat eivät ole mistään kotoisin.
Hallitus aikoo rajoittaa oikeutta poliittisiin lakkoihin ja tukilakkoihin. Lisäksi se kaavailee lakkoon osallistuneelle työntekijälle 200 euron sakkoa, jos lakko todetaan laittomaksi.
RIVIT TIIVISTYVÄT
Pilkington Automotiven Laitilan-tehdas työllistää noin 250 ihmistä, mutta nyt autoja ei parkkipaikalla juuri näy, ja toimistonkin puolella työpöydät ovat pysyneet tyhjinä.
– Me lakkovahdit olemme tyytyväisiä, että meillä on ollut näin hyvä onnistumisprosentti.
Lakko-oikeuden mahdollisen rajaamisen lisäksi Suvannon saa vakavaksi esitys ansiopäivärahan lapsikorotusten poistamisesta.
– Leikkaus kohdistuu ihan väärään paikkaan. Lapsikorotuksen saajat ovat yleensä nuoria ihmisiä, joilla on usein asunto- ja autovelkaa, Suvanto harmittelee.
Laitilan-tehdas valmistaa linja-autojen ja työkoneiden tuulilaseja. Tuotannossa on tuulilaseja myös juniin ja klassikkoautoihin. Hallituksen toimet ovat Suvannon mukaan jo ihan yleinen keskustelunaihe tehtaalla. Ne ovat saaneet työntekijät myös tiivistämään rivejään, hän sanoo.
– Monet ovat tajunneet, että YTK ei maksa lakkokorvauksia. Viimeisen viikon aikana minulle on tullut aika ahkerasti liittymislappuja.
”EI MISTÄÄN KOTOISIN”
Laminointiosaston luottamusmies, lasityöntekijä Aki Vainio pääsi aamukuudelta yövuorosta. Seitsemän tuntia myöhemmin hän seisoo pääportilla lakkovahtina Ilkka Suvannon kanssa.
– Hallituksen suunnitelmat eivät ole mistään kotoisin. Ymmärtäisin pienet leikkaukset, mutta tämä on ihan kauhuskenaario. Tässä ei työntekijää arvosteta enää pätkän vertaa, Vainio lataa.
Hän on hyvin perillä pääministeri Petteri Orpon hallituksen aikeista.
– Ihmisten pitäisi kyllä seurata enemmän päivänpolitiikkaa. Perussuomalaisiin olen kovin pettynyt. He ovat kääntäneet kelkkansa täysin ja tanssivat ihan kokoomuksen pillin mukaan.
Tässä ei työntekijää arvosteta enää pätkän vertaa.
Lakko-oikeuden lisäksi Vainio on huolissaan erityisesti työsuhdeturvaan kaavailluista heikennyksistä. Irtisanomissuojaan kajoaminen on hänestä yksi pahimmista.
– Jos irtisanomiseen riittää jatkossa asiallinen syy, niin eihän työntekijällä ole enää mitään turvaa. Eihän se tarkoita mitään muuta kuin, että jos naama ei miellytä, niin kenkää tulee.
EDUT VAARASSA
Vainio on työskennellyt Pilkington Automotiven Laitilan-tehtaalla vuodesta 1995. Viimeisen kymmenen vuoden aikana työntekijöiden etuja on tehtaalla karsittu roimasti.
– Meilläkin oli aikanaan tulospalkkiojärjestelmä ja monitaitoisuuslisä, mutta ne on kaikki viety pois, ja jos paikallisesti sovitaan, niin ne eivät ikinä tule takaisin, Vainio tuumaa.
Oman kokemuksensa perusteella hän vastustaa hallituksen aikeita helpottaa paikallista sopimista ja heikentää luottamusmiesten asemaa. Vainio kritisoi myös hallituksen suunnitelmia poistaa aikuiskoulutustuki ja vuorotteluvapaa.
– Vuorotteluvapaan avulla työllistettiin työttömiä. Olin itsekin vuorotteluvapaalla yli 20 vuotta sitten, ja se kaveri, joka palkattiin minun tilalleni, on vieläkin meillä töissä, Vainio sanoo.
YTK ei maksa lakkokorvauksia.
Hänen mukaansa vuorokauden kestävät lakot eivät vielä kesää tee.
– Hallitus ei näistä vielä pelästy. Olen valmis uusin lakkoihin, vaikka velkaakin vähän on. Nyt on niin vakavasta asiasta kysymys. Kyllä pörssin sen verran pitäisi kestää, Vainio sanoo.
Teollisuusliitto järjestää marraskuussa 2023 neljän viikon ajan alueellisia päivän mittaisia lakkoja valikoiduilla työpaikoilla vastalauseena Suomen hallituksen ajamalle leikkauspolitiikalle ja työehtojen heikennyksille. Lue tästä lisää Teollisuusliiton toimista.