Se oli yllätys, että toimihenkilöt olivat hyvin mukana lakossa, sanovat lakkovahdit Ilkka Suvanto ja Aki Vainio.

Lakossa Laitilan Pilkington Automo­ti­vella: ”Tulevil­lakin sukupol­villa täytyy olla ihmisar­voinen työelämä”

TEKSTI MEERI YLÄ-TUUHONEN

KUVAT RONI LEHTI

Halli­tuksen aikeet rajata lakko-oikeutta ja leikata työttö­myys­turvaa pitivät Pilking­tonin väen poissa töistä. Tämä on ihan kauhus­ke­naario, sanoo osaston luotta­mus­mies Aki Vainio.

Suomen halli­tuksen suunnit­te­lemia leikkauksia vastus­tavat Teolli­suus­liiton lakot jatkuivat keski­viik­kona 8.11.2023 yhteensä 10 työpai­kalla Varsi­nais-Suomen vaali­piirin alueella. Päivän pituiset lakot ovat osa SAK:laisten liittojen yhteistä Painava syy ‑kampanjaa.

Vaikka iltavuoro on alkamai­sil­laan, on Pilkington Automo­tiven Laitilan-tehtaan portilla hiljaista. Tehdas pysähtyi keski­viik­kona kello 6 vuoro­kau­deksi paina­vasta syystä.

– Tulevil­lakin sukupol­villa täytyy olla ihmisar­voinen työelämä. He eivät saa joutua orjatyö­ase­maan, sanoo lakko­vah­tina toimiva pääluot­ta­mus­mies, lasityön­te­kijä Ilkka Suvanto.

–Lakko-oikeuden rajaa­minen on se, mikä minuun eniten ottaa. Kyllä ihmisellä täytyy olla joku oikeus osoittaa mieltään ilman rangais­tuksia tai pelkoa maksuista, Suvanto sanoo.

Halli­tuksen suunni­telmat eivät ole mistään kotoisin.

Hallitus aikoo rajoittaa oikeutta poliit­ti­siin lakkoihin ja tukilak­koihin. Lisäksi se kaavailee lakkoon osallis­tu­neelle työnte­ki­jälle 200 euron sakkoa, jos lakko todetaan laittomaksi.

Työntekijän asemaa nyt polje­taan oikein urakalla, toteaa Pilkington Automo­tive Laitilan-tehtaan pääluot­ta­mus­mies, lasityön­te­kijä Ilkka Suvanto.

RIVIT TIIVISTYVÄT

Pilkington Automo­tiven Laitilan-tehdas työllistää noin 250 ihmistä, mutta nyt autoja ei parkki­pai­kalla juuri näy, ja toimis­tonkin puolella työpöydät ovat pysyneet tyhjinä.

– Me lakko­vahdit olemme tyyty­väisiä, että meillä on ollut näin hyvä onnistumisprosentti.

Lakko-oikeuden mahdol­lisen rajaa­misen lisäksi Suvannon saa vakavaksi esitys ansio­päi­vä­rahan lapsi­ko­ro­tusten poistamisesta.

– Leikkaus kohdistuu ihan väärään paikkaan. Lapsi­ko­ro­tuksen saajat ovat yleensä nuoria ihmisiä, joilla on usein asunto- ja autovelkaa, Suvanto harmittelee.

Laitilan-tehdas valmistaa linja-autojen ja työko­neiden tuuli­la­seja. Tuotan­nossa on tuuli­la­seja myös juniin ja klassik­koau­toihin. Halli­tuksen toimet ovat Suvannon mukaan jo ihan yleinen keskus­te­lu­naihe tehtaalla. Ne ovat saaneet työnte­kijät myös tiivis­tä­mään rivejään, hän sanoo.

– Monet ovat tajun­neet, että YTK ei maksa lakko­kor­vauksia. Viimeisen viikon aikana minulle on tullut aika ahkerasti liittymislappuja.

”EI MISTÄÄN KOTOISIN”

Laminoin­tio­saston luotta­mus­mies, lasityön­te­kijä Aki Vainio pääsi aamukuu­delta yövuo­rosta. Seitsemän tuntia myöhemmin hän seisoo pääpor­tilla lakko­vah­tina Ilkka Suvannon kanssa.

– Halli­tuksen suunni­telmat eivät ole mistään kotoisin. Ymmär­täisin pienet leikkaukset, mutta tämä on ihan kauhus­ke­naario. Tässä ei työnte­kijää arvos­teta enää pätkän vertaa, Vainio lataa.

Hän on hyvin perillä päämi­nis­teri Petteri Orpon halli­tuksen aikeista.

– Ihmisten pitäisi kyllä seurata enemmän päivän­po­li­tiikkaa. Perus­suo­ma­lai­siin olen kovin pettynyt. He ovat kääntä­neet kelkkansa täysin ja tanssivat ihan kokoo­muksen pillin mukaan.

Tässä ei työnte­kijää arvos­teta enää pätkän vertaa.

Lakko-oikeuden lisäksi Vainio on huolis­saan erityi­sesti työsuh­de­tur­vaan kaavail­luista heiken­nyk­sistä. Irtisa­no­mis­suo­jaan kajoa­minen on hänestä yksi pahimmista.

– Jos irtisa­no­mi­seen riittää jatkossa asial­linen syy, niin eihän työnte­ki­jällä ole enää mitään turvaa. Eihän se tarkoita mitään muuta kuin, että jos naama ei miellytä, niin kenkää tulee.

Kun kello kävi kahta ja iltavuoro oli alkamassa, ei Pilkington Automo­tiven Laitilan-tehtaan pääpor­tilla näkynyt lakko­vah­tien Ilkka Suvannon ja Aki Vainon lisäksi ristin sielua.

EDUT VAARASSA

Vainio on työsken­nellyt Pilkington Automo­tiven Laitilan-tehtaalla vuodesta 1995. Viimeisen kymmenen vuoden aikana työnte­ki­jöiden etuja on tehtaalla karsittu roimasti.

– Meilläkin oli aikanaan tulos­palk­kio­jär­jes­telmä ja monitai­toi­suus­lisä, mutta ne on kaikki viety pois, ja jos paikal­li­sesti sovitaan, niin ne eivät ikinä tule takaisin, Vainio tuumaa.

Oman kokemuk­sensa perus­teella hän vastustaa halli­tuksen aikeita helpottaa paikal­lista sopimista ja heikentää luotta­mus­miesten asemaa. Vainio kritisoi myös halli­tuksen suunni­telmia poistaa aikuis­kou­lu­tus­tuki ja vuorotteluvapaa.

– Vuorot­te­lu­va­paan avulla työllis­tet­tiin työttömiä. Olin itsekin vuorot­te­lu­va­paalla yli 20 vuotta sitten, ja se kaveri, joka palkat­tiin minun tilal­leni, on vieläkin meillä töissä, Vainio sanoo.

YTK ei maksa lakkokorvauksia.

Hänen mukaansa vuoro­kauden kestävät lakot eivät vielä kesää tee.

– Hallitus ei näistä vielä pelästy. Olen valmis uusin lakkoihin, vaikka velkaakin vähän on. Nyt on niin vakavasta asiasta kysymys. Kyllä pörssin sen verran pitäisi kestää, Vainio sanoo.

Jos työnte­ki­jöiltä poiste­taan lakko-oikeus, sen jälkeen työelämä on pelkkää työnan­tajan sanelu­po­li­tiikkaa, sanoo laminoin­tio­saston luotta­mus­mies, lasityön­te­kijä Aki Vainio.

Teolli­suus­liitto järjestää marras­kuussa 2023 neljän viikon ajan alueel­lisia päivän mittaisia lakkoja valikoi­duilla työpai­koilla vasta­lauseena Suomen halli­tuksen ajamalle leikkaus­po­li­tii­kalle ja työeh­tojen heiken­nyk­sille. Lue tästä lisää Teolli­suus­liiton toimista.