Korona on lisännyt nuorten ahdistuneisuutta

Haalis­tu­nut tulevaisuus

TEKSTI SUVI SAJANIEMI
KUVITUS TUOMAS IKONEN

Korona on lisän­nyt nuor­ten ahdis­tu­nei­suutta, ja monilla ovat opin­not viiväs­ty­neet. Tule­vai­suu­den unel­mat ovat haalis­tu­neet. Mutta nuoria pysty­tään kannat­te­le­maan. Toinen ihmi­nen riittää.

Seka­sin-chat on valta­kun­nal­li­nen ja ilmai­nen keskus­te­lua­lusta 12–29-vuotiaille. Seka­sin Kollek­tii­vin toimin­nan­joh­taja Satu Raap­pana kertoo, että vastaa­jia on 1 900, puolet heistä alan ammat­ti­lai­sia, puolet koulu­tet­tuja vapaa­eh­toi­sia. Korona on lisän­nyt nuor­ten yhteydenottoja.

– Viime vuonna tuli 170 000 yhtey­den­ot­toa ja 28 000 keskus­te­li­jaa pääsi läpi. Kevyistä aiheista puhut­tiin harvoin.

– Huolien kärjessä on paha olo, jonka sisällä on masen­nusta, ahdis­tu­nei­suutta ja pelkoa. Toisena kärkiai­heena ovat ihmis­suh­teet, niin perhe‑, kaveri- kuin pari­suh­teet­kin. Joka kymme­nen­teen keskus­te­luun liit­tyy itse­tu­hoi­sia ajatuksia.

Eniten Seka­sin-chatissä vierai­lee toisaalta 15–17-vuotiaita, toisaalta 20–24-vuotiaita. Nämä ovat ikäkausia, jolloin siir­ry­tään ehkä uudelle opinas­teelle, jopa vieraalle paik­ka­kun­nalle, ja halu­taan itse­näis­tyä vanhem­mista, löytää uusi kave­ri­piiri. Koro­na­ra­joi­tuk­set ovat vieneet monilta mahdol­li­suu­det tähän.

– Nuoruu­den tarkoi­tus on löytää vastaus siihen, kuka minä olen ihmi­senä, kuka minä olen suhteessa muihin. Pystynkö, valmis­tunko, jaksanko? Nyt vertais­kon­tak­tit puut­tu­vat. On vaikea jaksaa, on vaikea jatkaa opin­toja, Raap­pana kuvai­lee nuoruu­teen erityi­sesti liit­ty­vää etsin­tää ja tarvetta vertaisryhmään.

MITÄ ON TEHTÄVISSÄ?

Seka­sin-chatin toimin­nan­joh­taja ei halua arvos­tella koro­na­pan­de­mian rajoi­tuk­sia Suomessa, vaikka lapset tai nuoret eivät useim­mi­ten sairastu vaka­vaan tautiin. Mutta hän toivoo, että kaik­kein viimei­sim­mäksi rajoi­tus­ten pitäisi koskea lapsia ja nuoria, heidän koulu­jaan ja harrastuksiaan.

Chat­ti­lin­jan palaute kertoo Raap­pa­nasta sen, mitä nuoret ovat janon­neet niin ennen koro­naa kuin koro­nan aikana.

– Nuoret sano­vat usein keskus­te­lun päät­teeksi: kiitos kun kuun­te­lit mua, kiitos kun uskoit muhun ja olit mulle niin ihana. Jokai­nen meistä haluaa tulla nähdyksi ja kuul­luksi. Keskus­telu voi saada nuoren usko­maan, ettei hän ole huono ja että tästä­kin ajasta selvitään.

Suomi vaatii hyvin varhai­sessa vaiheessa nuorelta suun­ni­tel­mal­li­suutta ja opis­ke­lu­va­lin­toja. Sosi­aa­li­sen median paine vielä vaatii, että pitää koko ajan suorit­taa ja olla valta­van dynaaminen.

– Eivät kaikki nuoret pysty tässä elämän­vai­hees­saan suun­ni­tel­mal­li­suu­teen. Monelle nuorelle riit­täisi, että ollaan selvitty hengissä tästä poik­keus­a­jasta, Raap­pana kuvailee.

Nuori tarvit­see jonkun, joka kuun­te­lee ja kannat­te­lee hetken.

Käytän­nön tuki­muo­doista tärkeim­piin kuulu­vat Raap­pa­nasta Seka­sin-chatin tapai­set palve­lut, joissa nuori saa itse määri­tellä avun tarpeensa eikä häntä leimata. Oppi­lai­tos­ten kannat­taisi raken­taa yhtei­söl­listä opis­ke­lu­huol­toa, jolloin kaikki aikui­set pysty­vät kohtaa­maan nuoren. Raap­pana toivoo resurs­seja myös ”digi­pol­kui­hin”, sillä osa nuorista saat­taa tarvita diag­noo­sia ja ammat­ti­lais­ten hoitoa.

– Kaikki nämä 170 000 nuorta eivät tarvitse diag­noo­sia eivätkä psykiat­ria paikalle. Meidän viiden vuoden koke­muk­semme ja krii­si­pu­he­li­mien vuosi­kym­men­ten koke­mus osoit­ta­vat, että nuori tarvit­see jonkun, joka kuun­te­lee ja kannat­te­lee hetken. Siitä voidaan sitten lähteä eteenpäin.

Korona on lisännyt nuorten ahdistuneisuutta

Valoa näky­vissä, mutta miten hitsata etänä?

– Niillä, joiden opis­kelu on takun­nut jo aiem­min, on se etäope­tuk­sessa takun­nut vielä pahem­min. Jos opis­ke­lu­mo­ti­vaa­tio on ollut vähän siinä ja tässä, niin sitten se vähä­kin moti­vaa­tio on hälven­ty­nyt. Mutta osalla opis­kelu on mennyt ihan hyvin eteen­päin ja opin­to­suo­ri­tuk­sia on tullut.

Mikael Kölhin mielestä ammat­ti­kou­lussa opis­ke­le­vien menes­ty­mi­nen on jakau­tu­nut entistä pahem­min kahtia. Kölhi on Teol­li­suus­lii­ton nuori­so­jaos­ton puheen­joh­taja ja Hyvin­kään Konec­ra­ne­sin asen­taja, mutta tällä haavaa hän on opin­to­va­paalla tähtäi­mes­sään yhtei­sö­pe­da­go­gin tutkinto. Työhar­joit­te­lus­saan SAKKI ry:ssä, eli ammat­tiin opis­ke­le­vien etujär­jes­tössä, Kölhi auttaa ja tukee ammat­ti­kou­lussa opis­ke­le­via nuoria.

– Osalle etäope­tus on tuonut yksi­näi­syyttä. Ja korona-aika kyllä näkyy. Työhar­joit­te­lu­paik­ko­jen saami­nen on vaikeaa. Ja vaikka sellai­sen saisi­kin, saako siellä kuiten­kaan tehdä oman alan töitä? Tämä haas­taa valmis­tu­mi­sen. Kirjoilla olevien opis­ke­li­joi­den määrä on nous­sut, ja valmis­tu­nei­den laskenut.

– Ammat­tiin opis­ke­le­mi­nen on hyvin konkreet­tista teke­mistä. Jos ei hitsaa­maan pääse, niin ei sitä etänä­kään pysty opis­ke­le­maan, Kölhi huomauttaa.

Tunne­lin päässä on Kölhin mielestä kuiten­kin nyt valoa, kun koro­na­ti­lanne näyt­tää olevan hellit­tä­mässä ja yhä enem­män pala­taan lähio­pe­tuk­seen. Hän on nähnyt, että nuorta pysty­tään autta­maan konkreet­ti­silla toimilla.

– Olen ollut vastuu­opet­ta­jan työpa­rina. Ollaan opis­ke­li­ja­läh­töi­sesti pilkottu tehtä­viä pienem­piin osiin, jotta opis­ke­lija pääsee alkuun. Neuvo­taan, miten suun­ni­tel­laan arkea ja tehdään kalen­te­ria. Raken­ne­taan verkos­toa työhar­joit­te­lua varten, Kölhi kuvaa autta­mi­sen apuvälineitä.

Tämä on ollut oppi­mi­sen matkaa kaikille.

Kölhin mielestä koro­nasta on opittu se, että digi­taa­li­sia opetus­vä­li­neitä voidaan ja pitää­kin käyt­tää myös tulevaisuudessa.

– Tämä on ollut oppi­mi­sen matkaa kaikille, vaikka koulu­lai­tos ei ollut alun alkaen valmis tällai­seen massii­vi­seen etäope­tuk­seen. Digi­taa­li­suu­den käyttö tulee lisään­ty­mään ja helpot­tu­maan. Tämä vahvis­taa sitä yksi­löl­listä polkua, mitä amik­sissa tullaan kulke­maan, Kölhi uskoo.

LIITOSTA ”OMA PORUKKA”?

– Toivon ja uskon, että jos korona-aikana ei ole pääs­syt kouluun eikä ole löytä­nyt omaa ryhmää tai poruk­kaa, sellai­sen voi löytää Teol­li­suus­lii­ton nuor­ten tapah­tu­mista, sanoo liiton nuori­so­toi­mit­sija Petteri Mattei­nen.

Koro­nasta huoli­matta viime syksynä pääs­tiin järjes­tä­mään Muri­kassa teol­li­suus­nuor­ten Tenu-päivät ja webi­naa­reissa on annettu työka­luja työn hake­mi­seen ja itsestä huolehtimiseen.

Mattei­nen toteaa, että nuori­so­jaos­ton jäse­net toimi­vat aktii­vi­sesti omilla työpai­koil­laan osal­lis­tuen laajasti muuhun­kin toimin­taan samoin kuin soit­te­lu­rin­kei­hin. Nykyi­sin liitosta soite­taan ammat­tiin valmis­tu­ville opis­ke­li­ja­jä­se­nille alku­vuo­desta, keväällä ja syksyllä.

– 50–60 prosent­tiin soitoista vasta­taan, mutta 99 prosent­tia vastaa­jista suhtau­tu­vat soit­toon positiivisesti.

– Kysymme valmis­tu­mi­sesta, onko töitä löyty­nyt tai miten ne ovat lähte­neet käyn­tiin. Totta kai kuun­te­lemme, kun nuorella on kerrot­ta­vaa, ja siinä on usein nous­sut esiin opin­to­jen pitkit­ty­mi­nen, Mattei­nen kertoo korona-ajan vaikutuksista.

Esimer­kiksi vuonna 2019 Stadin ammatti- ja aikuis­opis­ton opis­ke­li­joista opin­tonsa keskeytti 8,4 prosent­tia opis­ke­li­joista, kun koro­na­vuonna 2020 niin teki 12,7 prosent­tia. Sitä ei voi tietää, onko kyseessä vain korona.

Jos valmis­tu­mi­sen jälkeen ei ole löyty­nyt töitä, Mattei­nen kertoo nuorelle, että Tatsi ry järjes­tää toimin­taa ammat­ti­liit­to­jen työt­tö­mille jäse­nille. Nuorelle yrite­tään muuten­kin antaa aina neuvoja eteen­päin, toimit­sija vakuuttaa.

PELOT JA PANDEMIA

Työym­pä­ris­tö­asian­tun­tija Marjut Lumi­järvi Teol­li­suus­lii­tosta sanoo, että ”onhan se vähän outoa”, että rajoi­tus­toi­mien tietyssä vaiheessa kapa­koissa sai käydä naut­ti­massa alko­ho­lia, mutta nuori­soas­teen ja korkea­kou­lu­jen opetusta rajoi­tet­tiin. Opet­ta­jien ammat­ti­liitto OAJ ja majoi­tus- ja ravin­tola-alan etujär­jestö Mara ovat olleet kärk­käitä otta­maan kantaa siihen, miten pande­miaa tulisi hoitaa.

– Pelot omasta tervey­destä tai omasta toimeen­tu­losta ovat varmasti niitä asioita, jotka tässä takana jyllää­vät, asian­tun­tija arvioi.

Lumi­järvi iloit­see siitä, että maan halli­tus on taas pois­ta­nut työt­tö­myys­tur­van omavas­tuu­päi­vät helpot­taen näin työt­tö­mien ja lomau­tet­tu­jen tilan­netta. Hän painot­taa myös, että halli­tus on kehot­ta­nut pitä­mään lasten harras­tuk­set pääsään­töi­sesti auki ja nuorim­mat ikäluo­kat, eli 1–3‑luokkalaiset, ovat olleet koko ajan lähiopetuksessa.

Eihän erityistä tukea tarvit­se­via löydetä, jollei kaikille tarjota palveluja!

Lumi­jär­vestä kuulos­taa puoles­taan ”keski­pa­halta”, kun jois­sain kunnissa luovut­tiin määrä­ajaksi koulu­lais­ten terveys­tar­kas­tuk­sista. Henki­lö­kun­taa on siir­retty esimer­kiksi anta­maan koulu­lai­sille koro­na­ro­ko­tuk­sia. Lumi­järvi muis­tut­taa, että tarkas­tuk­sissa tava­taan koko ikäluokka.

– Tässä on samaa kuin neuvo­la­toi­min­nassa. Eräs polii­tikko ehdotti aika­naan, että ei tarjota kaikille neuvo­la­käyn­tejä vaan vain niille, jotka tarvit­se­vat erityistä tukea. Mutta eihän erityistä tukea tarvit­se­via löydetä, jollei kaikille tarjota palve­luja! Lumi­järvi selven­tää hyvin­voin­ti­val­tion peri­aat­tei­siin kuulu­vaa toimintamallia.

Joil­le­kuille koulu­lai­sille on käynyt niin, että etäope­tus on toimi­nut parem­min kuin lähiopetus.

– Se on asia, jota pitää kouluissa miet­tiä. Miksi näin?

SYNTYYKÖ HYÖTYÄ VAI HAITTAA?

Niin Suomesta kuin maail­mal­ta­kin on alka­nut kuulua katu­musta siitä, että lasten ja nuor­ten koulun­käyn­tiä ja harras­tuk­sia on rajoi­tettu koro­na­pan­de­mian aikana. Esimer­kiksi THL:n Mika Salmi­nen on sano­nut: ”Ei ole oikeasti kunnolla arvioitu, minkä­lai­set haitat on siitä, että opis­ke­li­jat ovat etäopin­noissa kiinni vuosi­kau­palla… Mikä on se lasku, mikä siitä tulee?”(HS 5.2.)

Englan­nissa puoles­taan kansan­ter­veys­tie­teen profes­sori Ally­son Pollock on kerto­nut katu­vansa sitä, ettei hän vastus­ta­nut voimak­kaasti koulu­jen sulke­mista, sillä lapsilla on kaik­kein pienin riski sairas­tua. ”Koulu­jen sulke­mi­sen toinen kier­ros oli lapsille kata­strofi.” (The Guar­dian 5.2.)

– Uskon, että kaikki ovat tehneet parhaansa tämän kummal­li­sen tilan­teen äärellä. Mutta sitä toivoi­sin, että mietit­täi­siin (rajoi­tus­ten) mielen­ter­veys­vai­ku­tuk­sia. Miten tärkeää on jopa aikui­selle se, että hän saa harras­taa ja purkaa arjen stres­siä ja tuntei­taan. Nuoruu­den kehi­tys­vai­heessa harras­tuk­silla ja vertais­suh­teilla on vielä erityi­nen tehtä­vänsä, sanoo Anniina Peso­nen, MIELI ry:n varhais­kas­va­tus- ja koulu­työstä vastaava päällikkö.

Päivä­ko­deissa ja kouluissa aikui­set­kin uupu­vat hektis­ten uudis­tus­ten ja vaati­mus­ten takia, ja se heijas­tuu lapsiin ja nuoriin. Nuor­ten ahdis­tu­nei­suus on nähty jo ennen koro­naa, vaikka pande­mia rajoi­tuk­si­neen on vaikeut­ta­nut tilannetta.

Peso­nen toivoo, että päivä­ko­tei­hin ja koului­hin saadaan järke­vät ryhmä­koot ja riit­tä­vät resurs­sit. Mielen­ter­veys tarkoit­taa koko yhtei­sön ja kouluis­sa­kin koko henki­lö­kun­nan hyvin­voin­tia ja arjen tekoja. Kouluissa jokai­sella aikui­sella pitäisi olla aikaa pysäh­tyä ja kuunnella.

– Nuoruu­teen kuuluu haahuilu. Nuorelle pitää antaa kasvun rauha. Pärjää­mi­seen keskit­ty­vän kult­tuu­rin sijasta nuorille pitäisi vakuut­taa, että jokai­selle löytyy oma polku.