Miten koulu­tus ja tarpeet kohtaavat?

Miten amma­til­li­sen koulu­tuk­sen aloi­tus­pai­kat ja valmis­tu­jat kohtaa­vat työmark­ki­noi­den tarpei­den kanssa? Tekijä luotasi tilan­netta työvoi­ma­pu­lasta kärsi­villä kone- ja metal­lia­lalla sekä teks­tiili- ja muotialalla.

28.8.2020

– Koko valta­kun­nan alueella kone- ja metal­lia­lan teol­li­suu­della on suurin pula hitsa­reista ja toiseksi CNC-koneis­ta­jista, sanoo koulu­tus­kes­kus Salpauk­sen opetusa­la­joh­taja Risto Salmela.

Koulu­tus­kes­kus Salpaus on toisen asteen oppi­lai­tos, joka järjes­tää amma­til­lista koulu­tusta aikui­sille ja nuorille. Oppi­lai­tos toimii Päijät-Hämeen alueella Lahdessa, Asik­ka­lassa ja Heino­lassa viidellä kampuk­sella. Salpauk­sessa opis­ke­lee vuosit­tain noin 14 000 opiskelijaa.

Salme­lan mukaan Päijät-Hämeen kone- ja metal­lia­lan teol­li­suu­della on tarvetta moti­voi­tu­neista työn­te­ki­jöistä, joilla on perus­osaa­mi­nen kunnossa. Salpauk­sen leipä­la­jeja ovat levy­työ, hitsaus, koneis­tus ja koneasennus.

– Hitsa­rei­den puut­tee­seen pysty­tään vastaa­maan aika hyvin. Koulu­tusta järjes­te­tään Heino­lassa ja Lahdessa. Yhteis­haussa oli viime vuona kone- ja tuotan­to­tek­niik­kaan Heino­lassa kolme ensi­si­jaista haki­jaa ja tänä vuonna 13, Salmela kertoo.

– Heino­lassa iso merki­tys on ollut yhteis­työ perus­kou­lu­jen ja kone­pa­jo­jen kanssa. Kolmi­kan­tai­nen yhteis­työ on tuonut houkut­te­le­vuutta ja haki­joita. Työpai­kat ovat luvan­neet työs­sä­op­pi­mis- ja kesä­työ­paik­koja. Hitsa­reita on kysytty Turkua myöten laivateollisuuteen.

PERUSTAIDOT RIITTÄVÄT, ALANVAIHTAJIA ENEMMÄN

Yrityk­set eivät vält­tä­mättä tarvitse erityis­tai­toja hallit­se­via työn­te­ki­jöitä, vaan perus­tai­dot riit­tä­vät. Tärkeinä pide­tään työelä­mä­val­miuk­sia, työai­ko­jen noudat­ta­mista ja piirus­tus­ten luku­tai­toa. Erityis­tai­dot voidaan opis­kella yrityksissä.

Salpauk­sessa koulu­tuk­seen haki­joi­den ikä on vähi­tel­len nousussa.

– Esimer­kiksi Lahdesta oli 27 ensi­si­jaista haki­jaa kone- ja tuotan­to­tek­niik­kaan. Paik­koja oli kaik­ki­aan 40. Keväällä jatku­van haun kautta on ollut 35 haki­jaa, Salmela sanoo.

– Vanhem­mat haki­jat ovat hyvin monen­lai­sia. Koneis­tus­puo­lella on enem­män alan­vaih­ta­jia. Hitsaus­puo­lelle on haki­joina entistä enem­män lähi­hoi­ta­jia ja kaupan alalla työs­ken­te­le­viä naisia. Kone- ja tuotan­to­tek­nii­kan veto­voima näkyy siinä, että on mahdol­li­suus päästä parem­min palkat­tui­hin töihin. Lisäksi työta­vat ja lait­teet ovat muut­tu­neet tavat­to­masti. Enää ei ole noki­sia työpa­joja, ja hitsaus­lait­teet ovat hallit­ta­vuu­del­taan kehittyneet.

TYÖN PERÄSSÄ MUUTTAMINEN HANKALOITUNUT

Salme­lan mukaan uusi ilmiö on se, että opis­ke­li­jat eivät enää halua niin helposti muut­taa työn perässä kuin menneinä vuosikymmeninä.

– Nyky­ään ihmi­set suhtau­tu­vat työpai­kan tai paik­ka­kun­nan vaih­toon nihkeästi. Meillä on alka­massa projekti Länsi-Suomen tela­koi­den autta­mi­seksi. Monelle on vaikea lähteä. Perheel­li­sillä se on ymmär­ret­tä­vää, mutta samaa ilme­nee sinkuillakin.

Yhteen­ve­tona nyky­muo­toi­nen oppi- ja koulu­tus­so­pi­mus­opis­kelu toimi­vat Salme­lan mielestä kohtuul­li­sen hyvin.

– Oppi­so­pi­mus­kou­lu­tus on lähte­nyt rullaa­maan ja tuonut uutta drai­via. Nykyi­nen laki sallii lähio­pin­toi­hin tule­van opis­ke­li­jan siir­tä­mi­sen jossain vaiheessa oppi­so­pi­mus­puo­lelle. Yrityk­set voivat katsella oppi­lasta ensin koulu­tus­so­pi­muk­sen ja myöhem­min oppi­so­pi­muk­sen aikana. Näin yrityk­set saavat halua­maansa työvoi­maa, Salmela kuvailee.

– Koulu­tus­so­pi­mus­puo­lella alku oli vaikeaa, mutta nyt näyt­tää jo paljon parem­malta. Paljon on satsattu yritys­ten ja opis­ke­li­joi­den tapaamisiin.

 

Teol­li­suusom­pe­li­joista huutava pula

– Sarja­tuo­tan­toon erikois­tu­van ompe­li­jan perus­tut­kin­toa voi opis­kella tällä hetkellä kuudessa eri oppi­lai­tok­sessa. Kovin paljoa haki­joita ei kuiten­kaan ole, sanoo Suomen Teks­tiili & Muoti ry:n osaa­mi­sen ja tule­vai­suu­den asian­tun­tija Auri Kohola.

Suomen Teks­tiili & Muoti ry (STJM) on tekstiili‑, vaate- ja muotia­lan yritys­ten työmark­ki­na­jär­jestö. Alalla toimii Suomessa noin 3 400 yritystä, jotka työl­lis­tä­vät noin 22 000 ihmistä.

Koho­lan mukaan teks­tiili- ja muotia­lan koulu­tuk­sen ja työvoi­ma­tar­peen kohtaa­mi­sen suurim­pia ongel­mia on koulu­tuk­sen veto­voi­man puute.

– Suurim­missa ompe­li­joita koulut­ta­vissa kaupun­geissa, kuten Turku, Tampere ja Jyväs­kylä, saatiin viime kevään yhteis­haussa hyvin haki­joita alalle. Eniten haki­joita oli Helsin­gissä, jossa koulu­te­taan paljon mitta­ti­lausom­pe­li­joita. Pienem­millä paik­ka­kun­nilla haetaan enem­män jatku­van haun kautta ympäri vuoden, Kohola kertoo.

– Alan opis­ke­li­joille on tyypil­listä, että monet ovat amma­tin­vaih­ta­jia ja aikuis­opis­ke­li­joita ja että moni haluaa erikois­tua mitta­ti­lausom­pe­li­jaksi. Alan työpaik­ko­jen kannalta mitta­ti­lausom­pe­li­jan koulu­tus on osin ongel­mal­li­nen, koska silloin teki­jällä ei ole koke­musta teol­li­sen ompe­le­mi­sen tahdista ja työtehtävistä.

Kun teol­li­sia ompe­li­joita ei löydy, ovat yrityk­set palkan­neet myös mitta­ti­lausom­pe­li­joita. Aina koulu­tus­paik­ka­kun­nat ja yrityk­set eivät kohtaa myös­kään alueel­li­sesti. Esimer­kiksi Itä-Suomessa yritys­ten on vaikea löytää ompe­li­joita, koska oppi­lai­tok­set ovat monesti vähin­tään kahden tunnin ajomat­kan päässä.

OPETTAJIEN JA YRITYSTEN YHTEYKSIÄ LISÄTTÄVÄ

Teks­tiili- ja muotia­lal­la­kin käyte­tään oppi­so­pi­mus­kou­lu­tusta, mutta Koho­lan mielestä sitä voisi hyödyn­tää enemmänkin.

– Ompe­li­jat eivät ole ainoita, joista on pulaa. Tarvi­taan myös esimer­kiksi teks­tii­lien valmis­ta­jia. Amma­til­li­sista tutkin­noista on tehty nyt niin jous­ta­via, että pieni­kin ala tarjoaa mahdol­li­suu­den koulut­taa väkeä yksilöllisesti.

– Tarvi­taan oppi­lai­tos­ten ja yritys­ten välistä vuoro­vai­ku­tusta ja yhteis­työtä. Opet­ta­jat, joilla on koke­musta teol­li­sissa teks­tii­lia­lan yrityk­sissä työs­ken­te­lystä, alka­vat kadota. Opet­ta­jilla pitäisi olla enem­män kontak­teja yrityk­siin ja sitä kautta tietoa yritys­ten arjesta, Kohola arvioi.

MAAHANMUUTTAJISTA HELPOTUSTA TYÖNTEKIJÄTARPEESEEN?

Teks­tiili- ja muotia­lan yrityk­sissä työn­te­ki­jä­pu­laan on toivottu helpo­tusta myös maahan­muut­ta­jista. Teol­li­suus­lii­ton erityi­sa­lo­jen sekto­rin teks­tiili- ja muotia­lasta vastaava sopi­mus­asian­tun­tija Markku Aalto­virta kertoo, että hyviä esimerk­kejä on, mutta vielä aivan liian vähän.

– Onnis­tu­neita koke­muk­sia on esimer­kiksi Ursuit Turussa, joka valmis­taa raskasta teks­tii­liä eli sukel­lus­pu­kuja. He ovat saaneet maahan­muut­ta­ja­taus­tai­sia ompelijoita.

STJM:n Kohola kertoo, että viime vuonna työnan­ta­ja­lii­tolla oli Maahan­muut­ta­jat töissä teks­tiili- ja muotia­lalla ‑hanke, jota tehtiin yhteis­työssä maahan­muut­ta­jien työl­lis­ty­mistä edis­tä­vän Star­tup Refu­gees ‑järjes­tön kanssa.

– Heillä on osaa­ja­pankki, josta etsit­tiin maahan­muut­ta­jao­saa­jia, joilla on koke­musta alasta. Etsin­nässä löytyi muun muassa vaatturi‑, korjaa­mis- ja ompe­li­jao­saa­mista. Yrityk­sissä suomen kieli ja englanti ovat tois­tai­seksi vahvassa asemassa esimer­kiksi työoh­jei­den vuoksi. Kokei­lun aikana ei kuiten­kaan rekry­toin­teja saatu vielä tehtyä.

NUORILLA VANHENTUNEITA KÄSITYKSIÄ ALAN TÖISTÄ

Myös teks­tiili- ja muotia­lalla työn­te­ki­jöi­den muut­ta­mi­nen paik­ka­kun­nalta toiselle työn perässä on haasteellista.

– Esimer­kiksi Helsin­gissä ei ole alan tuotan­toa, vaan työt ovat pienem­millä paik­ka­kun­nilla, joille ihmis­ten on usein vaikea siir­tyä, Auri Kohola sanoo.

– Posi­tii­vi­sia­kin tapauk­sia on, joissa haki­joita on ollut sato­jen kilo­met­rien päästä. Usein kyse on silloin myös brän­din tunnet­tuu­desta ja työnan­ta­jan vetovoimasta.

Ompe­lun lisäksi teks­tii­lien teol­li­sessa tuotan­nossa on monen­lai­sia muita­kin tarpeita.

– Alan osaa­mis­tar­peissa kanne­taan huolta myös esimer­kiksi labo­ran­teista ja proses­si­työn­te­ki­jöistä. Nuorilla on aika vanhen­tu­neita käsi­tyk­siä siitä, millaista työs­ken­tely teol­li­sessa ympä­ris­tössä on. Haluamme saada mieli­ku­vat muut­tu­maan. Nyky­ään esimer­kiksi proses­si­työn­te­ki­jän työ on moder­nia, eikä fyysi­sesti niin raskasta kuin ennen.

– Teks­tiili- ja muotia­lan perus­tut­kin­non teks­tii­lin valmis­ta­jia voisi koulut­taa oppi­so­pi­muk­sella, mutta koulu­tuk­sen järjes­tä­jiä ei juuri ole. Monet yrityk­set koulut­ta­vat­kin viral­lis­ten tutkin­to­jen sijaan uusia osaa­jia itse työn ohessa, Kohola sanoo.

KORONA MUISTUTTANUT HUOLTOVARMUUDESTA

Koro­na­pan­de­mia on tuot­ta­nut teks­tiili- ja muotia­lalle toisaalta yllät­tä­viä onnia onnet­to­muu­dessa, toisaalta huolta huoltovarmuudesta.

– Suoda­tin­kan­kaita valmis­ta­valla Ahlstrom-Munks­jöllä siir­ryt­tiin 12-tunti­seen työai­kaan, kun siellä alet­tiin valmis­taa koro­na­suo­jauk­seen sopi­vaa mate­ri­aa­lia suuressa määrin. Valmis­ta­jia, jotka jalos­ta­vat tämän mate­ri­aa­lin suoja­mas­keiksi, on jo tiedossa. Moni pienempi yritys pelas­tuu, kun kakkos­tuot­teesta tulee­kin ykkös­tuote, Teol­li­suus­lii­ton Aalto­virta uskoo.

STJM:n Koho­lan viesti on, että koti­mais­ten teks­tii­liy­ri­tys­ten rooli Suomen huol­to­var­muu­dessa olisi taattava.

– Esimer­kiksi puolus­tus­voi­mien kannalta on tärkeää, että huol­to­var­muus toimii. Toivot­ta­vasti valtio tukee koti­mai­sia yrityk­siä esimer­kiksi tais­te­lua­su­han­kin­noissa. Poik­keuk­sel­li­nen aika on avan­nut silmät sille, kuinka tärkeää koti­mai­nen osaa­mi­nen ja tuotanto on. Nuoret­kin ovat koro­na­krii­sin aikana huoman­neet teks­tii­lia­lan mahdol­li­sena työllistäjänä.

Samalla STJM on halun­nut tuoda esille myös sitä, miten koti­mai­sen tuot­teen hinta muodostuu.

– Vali­tet­ta­vasti yli puolet suoma­lai­sista pitää 50 euroa maksa­via paitoja liian kalliina. Jos paita tehtäi­siin alle 50 eurolla, siinä ei jää paljoa jaet­ta­vaa tuotan­non­te­ki­jöille, Kohola muistuttaa.

KOHTAANTO RATKAISTAAN YHTEISTYÖLLÄ

Mistä sitten apu teks­tiili- ja muotia­lan työn ja koulu­tuk­sen kohtaanto-ongel­maan? STJM:n Kohola ja Teol­li­suus­lii­ton Aalto­virta vanno­vat yhteis­työn nimiin.

– Kohtaanto-ongel­mat ratkais­taan muun muassa osaa­mis­kes­kit­ty­millä. Oppi­lai­tok­set voisi­vat erikois­tua voimak­kaam­min. Oppi­lai­tok­silla olisi omia profii­leja, omaa erityis­osaa­mista, ja lisäksi yhteis­työssä kehi­tel­täi­siin asioita yritys­ten kanssa. Herkällä korvalla on kuun­nel­tava eri osapuo­lia, Kohola näkee.

– Tämä ala pitää saada media­sek­sik­kääksi, jotta nuoret voivat pitää alaa kiin­nos­ta­vana. Palk­kauk­seen pitäisi pystyä satsaa­maan, eli pork­ka­noita sinne­kin. Oppi­lai­tok­set ja yrityk­set entistä tiiviim­pään yhteis­työ­hön, Aalto­virta summaa.

TEKSTI HANNU SILTALA JA ASKO-MATTI KOSKELAINEN
KUVITUS TUOMAS IKONEN