Jyväs­ky­län Maint­part­ne­rin pääluot­ta­mus­mies Kimmo Sande­lin: ”Olemme tarpeeksi tehneet ilmaista työtä”

”Meillä on porukka lakon suhteen yksi­tuu­mai­nen. Kikyä ei enää haluta tehdä. Ilmai­sen työn teke­mi­nen riit­tää”, sanoo Maint­part­ner Oy:n Jyväs­ky­län toimi­pis­teen pääluot­ta­mus­mies Kimmo Sandelin.

26.11.2019


Teol­li­suus­liitto järjes­tää työeh­to­so­pi­mus­neu­vot­te­lui­den vauh­dit­ta­mi­seksi laajat työn­sei­sauk­set 9.–11.12.2019 Lakkoon menee noin 35 000 työn­te­ki­jöitä yhteensä kymme­neltä Teol­li­suus­lii­ton sopi­musa­lalta. (Lue lisää tästä) 

TEKNINEN HUOLTO JA KUNNOSSAPITO
KIMMO SANDELIN
Pääluot­ta­mus­mies
Maint­part­ner Oy, Jyväskylä
Teol­li­suus­lii­ton valtuus­ton jäsen

Maint­part­ne­rilla nouda­te­taan osaan henki­lös­töä Teol­li­suus­lii­ton neuvot­te­le­maa tekni­sen huol­lon ja kunnos­sa­pi­don sopi­musta, jonka voimas­saolo päät­tyi loka­kuun lopussa. Jos lakko alkaa 9. joulu­kuuta, kuulu­vat toimi­pis­teen hieman alle 30 työn­te­ki­jää sen piiriin.

– Meillä on valmius lakkoon. Väki tuumii, että työpai­koilla on kikyilty ja tehty ilmai­sia töitä tarpeeksi. Kolme vuotta piisaa, tes-neuvot­te­luissa mukana oleva pääluot­ta­mus­mies Kimmo Sande­lin kertoo.

Hänen mukaansa mahdol­li­sella lakolla halu­taan estää työajan palka­ton piden­nys ja työn­tekijän aseman heiken­tä­mi­nen, jota koko ajan yritetään.

– Lakolla tavoi­tel­laan sitä, että asioista neuvo­tel­laan sopi­mus­teitse. Tuntuu siltä, että tänä päivänä neuvot­te­lu­tahto on hakusessa. Molem­milla osapuo­lilla ei sitä vält­tä­mättä ole.

PALKALLA TULTAVA TOIMEEN

Sande­li­nin mukaan työn­te­ki­jät halua­vat myös saavut­taa paran­nusta siihen, että palkalla ja yhdellä työllä tulee toimeen ja palkan­saaja pystyy maksa­maan laskut elääkseen.

– Hinnat nouse­vat koko ajan. Siinä suhteessa on jääty jälkeen. Vaikka puhu­taan, että työn vero­tusta keven­ne­tään, niin hait­ta­ve­roina tulee kaik­kialle lisää maksuja. Polt­toai­neita kuluu, kun on pakko käyt­tää omaa autoa, koska asumme kehä­kol­mo­sen ulko­puo­lella. Ei täällä ole julkista liiken­nettä. Ihmis­ten on kuljet­tava ja asuttava.

– Kiin­teis­tö­ve­roi­hin ja sähkö­las­kui­hin tulee koro­tuk­sia koko ajan. Reaa­li­nen tulo­taso heik­ke­nee, koska vero­muo­toja ja ‑koro­tuk­sia niihin tulee lisää. Koko­nais­ve­rot kaik­ki­aan vaan kasva­vat koko ajan. Pieni­tu­loi­siin nämä koro­tuk­set iske­vät eniten.

TYÖNANTAJAT JUMITTUNEET HEIKENNYKSIIN

Neuvot­te­lu­pöy­dässä työnan­ta­ja­puoli on lukkiu­tu­nut Sande­li­nin mukaan ylisuu­riin työeh­to­jen heikennysesityksiin.

– Kaikki tuijot­ta­vat tällä hetkellä Teol­li­suus­lii­ton ja Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den väli­seen neuvot­te­lu­pöy­tään. Ei muualla olla valmiita asioista keskus­te­le­maan, vaan halu­taan odot­taa, mitä Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den kanssa käytä­vissä neuvot­te­luissa tapah­tuu. Kukaan ei halua lähteä päänavaajaksi.

– Kun tekno­lo­giassa saavu­te­taan tulos, niin muual­la­kin neuvot­te­lu­pöy­dissä ehkä pääsemme keskus­te­le­maan asioista. Tekno­lo­gian pöydässä tehdään päätök­siä kikyistä ja vastaa­vista, Sande­lin arvioi.

TEKSTI JARI ISOKORPI
KUVA HANNA-KAISA HÄMÄLÄINEN