Tesla-strejken nu inne på sitt andra år – ”En fajt som facket inte får förlora”
En konflikt mellan David och Goliat. Nordiska modellen mot Elon Musk. En ”fajt” som facket helt enkelt inte får förlora. Så har man beskrivit den svenska Teslastrejken.
Den 27 oktober 2023 inleddes IF Metalls strejk på sju Teslaverkstäder i Sverige. Det innebär att strejken nu pågått i ett år och är därmed den längsta konflikten på arbetsmarknaden i Sverige i modern tid. Mätt i spaltmillimetrar kan det också vara den mest omskrivna strejken även utanför landets gränser.
– Den här konflikten handlar om löner, pensioner och försäkringar för våra medlemmar som arbetar på Tesla. Men i grunden gäller det även om att stå upp för hela den svenska arbetsmarknadsmodellen. I Sverige är det fack och arbetsgivare som tillsammans gör upp om villkoren i förhandlingar om kollektivavtal, sade IF Metalls ordförande Marie Nilsson då strejken inleddes.
Perspektivet kan vara på det stora – men också det lilla. Det var 130 anställda Tesla-anställda som inledde strejken. Om man använder förlorade arbetsdagar som mått för strejken, vilket man ofta gör, så är det inte frågan om en särskilt omfattande strejk.
Under hela konflikten har antalet arbetstagare i strejk räknats i tiotals eller någonstans vid etthundra.
Men i grunden gäller det även om att stå upp för hela den svenska arbetsmarknadsmodellen.
Så förutom striden mellan en nordisk modell för arbetsmarknad och samhälle och ett globalt storbolag med en ökänt excentrisk ägare, så är det också en fråga som gäller anställningsvillkoren för montörer och andra yrkesproffs på ett antal verkstäder i Sverige.
– Vi vill att våra medlemmar på Tesla ska ha schyssta villkor, minst de villkor som finns i kollektivavtalet. Det har alla andra som jobbar på bilverkstäder och har kollektivavtal, och det behöver man ha på Tesla också, sade IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Dagens Arbete då strejken inleddes.
Säikkälä, med rötter i Finland och en lång facklig bana som inleddes på Saab i Trollhättan bakom sig, har senast under Teslastrejken blivit ett bekant ansikte för flertalet svenskar. Han blev vald till avtalssekreterare för fackliga centralorganisationen LO i maj 2024.
Kan man då säga att parterna närmat sig varandra under ett år? Inte direkt, trots att diskussioner pågår med jämna mellanrum. Vi står fortfarande kvar på samma ställe som i oktober 2023, då strejken inleddes. Facket kräver att Teslas dotterbolag i Sverige, TM Sweden, tecknar kollektivavtal – medan företaget vägrar göra det.
Tesla har upprepade gånger påpekat att företaget inte ingått kollektivavtal någonstans i världen. I de flesta andra länder där Tesla verkar regleras minimilöner och anställningsvillkor i lagen. I stället har företaget också i Sverige hävdat att man kör med anställningsvillkor som ligger på en högre nivå än i branschen i regel.
Facket bestrider detta. Och som sagt – det är hela principen med facklig organisering och kollektivavtal som står på spel, anser facket.
Tesla har gjort sig känd för sin aggressiva linje mot facklig organisering även på hemmaplan.
Tesla har gjort sig känd för sin aggressiva linje mot facklig organisering även på hemmaplan. Företaget har flera gånger blivit fälld i domstolar och av den amerikanska federala arbetsrättsmyndigheten National Labor Relations Board NLRB för att ha tagit till olagliga åtgärder för att motarbeta anställda som velat organisera sig fackligt.
FLER SYMPATIÅTGÄRDER ÄN NÅGONSIN TIDIGARE
Väldigt snabbt efter att strejken inleddes meddelade flera svenska fackförbund om sympatiåtgärder för att få Tesla till förhandlingsbordet och respektera kollektivavtal.
Under det senaste året har bland annat elektriker slutat installera laddningsstationer, sopbilsförarna har slutat samla avfall från Teslaverkstäder och städare vägrat städa i verkstäderna.
I Sverige har det aldrig tidigare utspelats lika många sympatiåtgärder i en och samma arbetskonflikt.
En av stridsåtgärderna har skapat speciellt mycket rubriker och fick ägaren Elon Musk att ta till att uttala sig på sin egen plattform X. Det var nämligen förbunden Service- och kommunikationsfacket Sekos och Statstjänstemannaförbundet ST:s blockad mot utdelningen av registerskyltar till nyregistrerade bilar.
”This is insane”, det här är galenskap, skrev Musk i samband med en bild på paket som stod på ett rullande band. Paketen innehöll registerplåtar som skulle skickas till kunderna.
I Sverige har det aldrig tidigare utspelats lika många sympatiåtgärder i en och samma arbetskonflikt. Sammanlagt 11 fackförbund i Sverige är indragna i konflikten.
Dessutom har finska bil- och transportfacket AKT ställt upp tillsammans med sina systerförbund i Norge och Danmark genom att införa en blockad mot lastning av Tesla-bilar i hamnarna. Den inleddes i december 2023.
STREJKBRYTARE FRÅN UTLANDET
Redan innan strejken var stod det klart att Tesla planerade att sätta in strejkbrytare för att ersätta strejkande Tesla-arbetare.
Det framkom under ett internt möte som företagets chef för verksamheten i Norden höll med de anställda inför strejken.
Efter det har det förekommit upprepade gånger att Tesla tagit in strejkbrytare. Det har bland annat rört sig om att företaget flyttat anställda från olika verkstäder.
Arbetsmiljöverket i Sverige berättade på våren att Tesla inte enbart flyttar runt anställda inom landet – företaget har också flugit in personal från stora delar av Europa.
Tesla har flygit in anställda åtminstone från Finland,Belgien, Danmark, Frankrike, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien och Österrike.
Sammanlagt har det rört sig om minst 41 olika tillfällen där strejkbrytare använts.
Facket uppger att ingen av de utsända strejkbrytarna deltagit i stridsåtgärderna mot Tesla i Sverige.
BITER STREJKEN PÅ TESLA?
Gällande stridsåtgärderna står det redan klart att Tesla på många sätt kan ta sig runt dem. Det blir dock dyrare. Det handlar om att hyra en egen skåpbil för att frakta sopor, hamnblockaden innebär att transport av Tesla till Sverige sker över Öresundsbron, personalresurser kan gå åt till uppgifter som tidigare inte behövdes som städning.
I den årliga förtroendebarometern från Medieakademin uppger 43 procent av de svarande våren 2024 att de har mycket eller ganska stort förtroende för facket. Det är den högsta siffran på tio år.
Samtidigt visar undersökningen att förtroendet för företaget Tesla ligger på en låg nivå bland svenskarna.
Tesla hamnar ligger sista bland företagen som deltagarna i undersökningen fick poängsätta. Det var bara elva procent som uppgav att de har ganska stort eller stort förtroende för företaget. Det rör sig om en lägre nivå varumärken som svenska järnvägsbolaget SJ (13 procent) och Postnord (19 procent), som alla tappat i anseende under de senaste åren.
Samtidigt har en Tesla-modell klättrat upp högst upp på listan över flest sålda bilar i Sverige i år, trots att försäljningen av nya elbilar sjunkit. Volvo är fortsättningsvis populäraste bilmärket i Sverige.
VAD HÄNDER NU?
Det handlar om ett maratonlopp har det sagts. På facket räcker strejkkassan till i 500 år om det så behövs. Det har till och med skämtats om att strejken kommer att gå i arv till barnbarnen. I nuläget får de strejkande anställda ett strejkbidrag som i många fall ligger kompenserar lönebortfallet fullt ut och lite till, 130 procent.
IF Metalls ordförande Nilsson tror att det hela i sista hand ligger hos de strejkande anställda och företagsledningen i Texas, berättar hon i en intervju med Dagens arbete.
På Tesla är principen stark och fickorna djupa. En stor enskild Teslaägare, den norska Oljefonden, har uppmanat företagsledningen att ingå kollektivavtal i Sverige – uppmaningen har tillsvidare inte lett till något resultat.
Elon Musk får helt enkelt ta seden dit han kommer.
Under Teslas bolagsstämma i somras valde bolagsstämman att höja Elon Musks andel av inkomsterna. Samtidigt röstades ett förslag om att stärka arbetstagarnas rättigheter ner av aktieägarna. Musk har också förutom en given plats vid presidentkandidat Donald Trumps sida också igen gått om Jeff Bezos som världens rikaste person.
Om vi tar ett kliv från de ultraförmögna företagsmagnaternas värld till verkstadsgolvet i Sverige, då?
En modell som vädrats är en liknande som en annan global jätte som etablerat sig i Sverige, e-handelsföretaget Amazon, tagit till. De anställda vid Amazons lager i Sverige jobbar för ett företag som är underleverantör till Amazon. Det företaget har förhandlat och ingått kollektivavtal med arbetstagarna.
Konflikten ser ändå ut att fortsätta och kan göra det ett bra tag till.
– Elon Musk får helt enkelt ta seden dit han kommer. I Norden sätter vi oss ner vid förhandlingsbordet, arbetstagare och arbetsgivare, och förhandlar om kollektivavtal. Det får också Musk respektera, sade Johan Lindholm, ordförande för svenska LO i december 2023.
– Det kan få förödande konsekvenser för svensk arbetsmarknad om en miljardär som Musk vinner den här ”fajten”. Han får helt enkelt inte vinna.