Toni Ahonen (vasemmalla) valmensi datanomista ja LVI-alan opiskelijasta Joonas Halmeesta eristyspeltisepän. KUVA JUHA METSO

Mestarin ja kisällin paluu: Pelti­se­päksi neljässä kuukaudessa

Ammatil­lisen koulu­tuksen uudistus tuli voimaan tämän vuoden alusta. Kuusi kotka­laista LVI-asenta­jao­pis­ke­lijaa sai helmi­kuussa harjoit­te­lu­paikan peltie­ris­tealan yrityk­sestä, ja kokeneen ammat­ti­laisen ohjaa­mina he valmis­tuivat touko­kuussa. Jokainen heistä sai työpaikan heti.

Ammatil­lisen koulu­tuksen uudis­tuksen yksi keskeinen tavoite on siirtää opiskelun painopis­tettä ammat­tiop­pi­lai­tok­sista työpaikoille.

Uudis­tuksen käynnis­tyttyä kotka­lainen lämpö­eriste- ja teolli­suus­put­kis­toalan yritys Lämpö­sulku Oy tarttui mahdol­li­suu­teen. Se valitsi Kymen­laakson ammat­tio­pis­tosta Ekamista kuusi opinto­jensa loppu­vai­heessa olevaa LVI-alan opiske­lijaa eristys­pel­ti­sep­pä­opin­toihin lupauk­sella, että kun kurssi on hyväk­syt­tä­västi suori­tettu, työpaikka yrityk­sestä aukeaa jokaiselle.

Pelti­sep­pä­kurssi eteni suotui­sien tähtien alla. Se alkoi Lämpö­sulun tiloissa 5. helmi­kuuta, ja touko­kuun lopulla jokai­sella opiske­li­jalla oli opinnot suori­tet­tuna, LVI-asentajan paperit taskus­saan ja työpaikka Lämpösulussa.

DATANOMISTA PELTISEPÄKSI

Tuore eristys­pel­ti­seppä Joonas Halme kävi haastat­telun aikaan Lämpö­su­lusta työkei­kalla isossa kotka­lai­sessa tehtaassa. Lämpö­eris­tealan työteh­tävät ja työym­pä­ristöt ovat vaihtuvia, ja työtä on tarjolla runsaasti, koska ammat­ti­lai­sista on pula.

Halme luonnehtii työpai­kalla tarjottua koulu­tusta mahdol­li­suu­deksi, johon kannatti tarttua.

– Sain suori­tettua opinnot loppuun, ja sen jälkeen oli tiedossa, että työllistyn heti. Minun ei tarvinnut lähteä työvoi­ma­toi­miston kautta etsimään työpaikkaa. Sieltä ei välttä­mättä edes löydy alan töitä.

Loistava tilai­suus, joka kannatti käyttää, sanoo Joonas Halme pelti­sep­pä­kurs­sista. KUVA JUHA METSO

Halme on aikai­sem­malta ammatil­taan datanomi. Ennen Lämpö­su­lulle tuloa hän ei tarkal­leen tiennyt, millaista työtä pelti­seppä tekee.

– Kun pääsin sitä kokei­le­maan, huomasin, että se on miele­kästä puuhaa. Siinä pääsee käyttä­mään luovuutta ja hoksot­timia. Saa tehdä työtä käsillä, mikä on itsel­leni mieleinen juttu.

Datano­mina Halmetta kiinnos­tivat tieto­ko­neet, mutta ala ei kuiten­kaan tuntunut aivan omalta. Kun työpaikkaa ei löytynyt, hän päätti vaihtaa muihin töihin.

– Hain ammat­tio­pis­toon putki­puo­lelle opiske­le­maan LVI-asenta­jaksi. Ajattelin, että sitä kautta voisi työllistyä.

PORUKKA KIITETTÄVÄN OMATOIMISTA

Halme toverei­neen sai Lämpö­su­lulla työno­pas­ta­jak­seen pelti­seppä Toni Ahosen.

Ahosella on 13 vuoden kokemus eristy­salan töistä, mutta työno­pas­ta­jana hän oli ensiker­ta­lainen. Kaikki oppilaat olivat aikuis­opis­ke­li­joita. Ahonen kertoo alussa suhtau­tu­neensa opetuksen sujumi­seen epäillen. Vankka työko­kemus ja oppilaiden into oppia teki kuitenkin opastuk­sesta helppoa.

– Porukka oli kiitet­tävän omatoi­mista. Heillä oli halu oppia koko ajan. Se helpotti. Tämän työn oppii vain tekemällä, oikotietä ei ole. Se on vain toistoa toiston perään. Sitten se rupeaa onnistumaan.

Toni Ahonen on lämpö­eris­tealan monipuo­linen ammat­ti­lainen 13 vuoden kokemuk­sella. KUVA JUHA METSO

Ahonen pelkäsi, että opetus johtaisi omien töiden kasaan­tu­mi­seen. Alkuvuosi töissä on kuitenkin muuta vuotta hiljai­sempi, joten opetus täyden­sikin ammat­ti­laisen työpäivää sopivasti.

– Riitti, kun näytti homman pari kertaa ja seurasi sivusta, miten työ sujuu. Se oli lähinnä neuvo­mista ja työn laadun seurantaa. Piti opettaa liikkeet, joilla suori­tusta voi parantaa ja helpottaa työvai­heita. Tämä oli ryhmä, jonka jäsenet pystyivät neuvo­maan myös toisiaan. Se, joka osasi paremmin, neuvoi sitä, joka ei osannut niin hyvin sitä hommaa.

ERISTYSALA TARVITSEE TYÖVOIMAA

Kurssin tuleville pelti­se­pille olivat suunni­tel­leet yhteis­työssä Lämpö­sulun toimi­tus­joh­taja Markku Kuusisto ja Kymen­laakson ammat­tio­piston työno­pas­taja Mikko Katainen, joka toimi projek­tissa yhdys­hen­ki­lönä koulun ja yrityksen välillä.

Kuusiston mukaan yrityksen sai kiinnos­tu­maan koulu­tus­re­formin idean mukai­sesta koulu­tuk­sesta lämpö­eris­tea­lalla jo kymmenen vuotta jatkunut pula ammat­ti­tai­toi­sesta työvoi­masta, erityi­sesti kotimai­sista osaajista.

Lämpö­sulun Oy toimi­tus­joh­taja Markku Kuusisto (vasem­malla) ja Kymen­laakson ammat­tio­piston työno­pas­taja Mikko Katainen suunnit­te­livat yhdessä pelti­sep­pä­kurssin. KUVA JUHA METSO

– Kun koulu­tusuu­distus vuoden­vaih­teessa tuli, se mahdol­listi räätä­löidyn koulut­ta­misen. Meidän intres­simme on kouluttaa kavereille niitä asioita, mitä omassa työssämme kentällä tarvi­taan, ja lopuksi työllistää heidät.

Kuusisto arvelee, että harva yritys haluaa kouluttaa ihmisiä joidenkin yleisten koulu­tus­ta­voit­teiden takia. Ne haluavat kouluttaa työnte­ki­jöitä nimeno­maan omiin tarpeisiinsa.

– Koulu­tus­re­formi mahdol­listi tämän ja siksi se rupesi meitä kiinnos­ta­maan. Lähdimme siihen mukaan heti, kun se oli mahdollista.

AMMATTIIN OPPII VAIN TYÖSSÄ

Kuusiston mukaan koulu­tet­tavat seulot­tiin huolella.

– Valit­simme sellaisia oppilaita, joilla on oppijakson jälkeen mahdol­li­suus siirtyä suoraan työelä­mään ilman taukoa. He tulivat suorit­ta­maan opintonsa loppuun, ja keski­tyimme opetta­maan heille työssä oleel­lisia asioita.

Pelti­sep­pien koulu­tuk­sessa painopiste oli eriste- ja pelti­se­pän­työssä sekä asennuk­sissa. Lämpö­sulun toimiala on sen verran laaja, että oppilailla oli mahdol­li­suus erikoistua. Neljä opiskeli pelti­se­piksi, yksi hitsa­riksi ja yksi LVI-asentajaksi.

Ahosen mukaan pelti­sepän ammat­tiin harjaantuu vain tekemällä. Taitu­ruuden saavuttaa ehkä vasta kymme­nessä vuodessa. Työpai­kalla käyty kurssi tarjoaa uralle oival­lisen alun. Mikään koulu ei pelti­seppiä suoraan valmista, vaan ammatin voi oppia ainoas­taan työssä. Tosin LVI-alan opiskelu on ammatissa kelpo lähtökohta.

Kuusiston mukaan ihminen pystyy pelti­se­päksi opiske­le­malla turvaa­maan Suomessa työllisyytensä.

– Voi melkein sanoa, että silloin ei tarvitse ikinä olla päivää­kään työttö­mänä. Pelti­se­pistä on niin kova pula.

Pelti- ja eristy­sa­lalla hän näkee lupaavan tulevaisuuden.

– Se on jossakin määrin tulevai­suuden ala varmasti. Me olemme varsin vihreä toimiala, jossa eriste­tään lämpöä ja kylmää, ja sääste­tään energiaa. Ehkä suurin haasteemme on se, että globaa­lissa maail­massa kilpail­laan ulkomaa­laisia kilpai­li­joita ja ulkomaa­laista työvoimaa vastaan. Meidän täytyy omalla pätevyy­del­lämme pystyä erottau­tu­maan kilpailijoista.

TYÖTÄ MAAN ALLA JA NOSTURIN NOKASSA

Eristy­sala, johon kotka­laiset ammat­tio­pis­ke­lijat koulu­tet­tiin, on liikkuvaa ja vaihtelevaa.

– Meidän työkoh­teemme ovat jäteve­den­puh­dis­ta­mosta ydinvoi­ma­laan ja kaikki siitä välistä, Kuusisto mainitsee.

– Voimme käydä eristä­mässä sairaa­loissa tai työsken­nellä biokat­ti­loilla, joissa polte­taan yhdys­kun­ta­jä­tettä. Mikä tahansa työkohde voi tulla vastaan. Kohde voi olla maan alla tai nostu­rin­no­kassa. Kaikki variaa­tiot löytyvät: täysme­tal­li­se­ris­teitä ydinvoi­ma­loissa, katti­la­ne­ris­tystä tehtaassa, ikkuna­pel­tejä raken­nuk­siin, putki­sil­toja tuotantolaitoksiin.

”Meidän intres­simme on kouluttaa kavereille niitä asioita, mitä omassa työssämme kentällä tarvi­taan, ja lopuksi työllistää heidät”, sanoo Kotkan Lämpö­sulun toimi­tus­joh­taja Markku Kuusisto. KUVA JUHA METSO

Pääasiassa työ keskittyy teollisuuteen.

– Eristämme proses­si­put­kis­toja, säiliöitä ja proses­si­teol­li­suu­teen liittyviä laitteita. Useim­miten eriste­tään lämpöä, mutta eristämme myös kylmää, ääntä ja säteilyä vastaan.

– Yleisin eriste on villa. Raskas­mat­toja käyte­tään ääntä vastaan, soluku­meja ja uretaania kylmää vastaan. Sellaista eristys­koh­detta ei toden­nä­köi­sesti Suomen teolli­suu­desta löydy, mitä emme joskus olisi eristä­neet. Olemme eristä­neet muun muassa Olkiluoto kolmosen reakto­rias­tian, kuvaa Kuusisto alan monipuolisuutta.

OPETUS LUOTIIN TYHJÄSTÄ

Koska eristys­pel­ti­sep­pien koulu­tus­oh­jelmaa ei ole, piti opetus luoda Lämpö­su­lussa improvisoiden.

– Viikon alussa suunni­tel­tiin, että tällä viikolla opetel­laan tiettyä hommaa. Sitten huomat­tiin, että nehän jo maanan­taina oppi sen. Välillä tuli mieleen, että mitäs nyt keksi­tään, Ahonen kertoo.

Ahosen ja Kuusiston mukaan kokemuksen karttuessa työpai­kalla tapah­tuvaa opetusta on mahdol­lista kehittää. Missään koulussa ei heidän mieles­tään pysty koulut­ta­maan yhtä taitavaa pelti­seppää kuin työpai­kalla neljässä kuukaudessa.

Ahosen mukaan oppilaiden kanssa käydyillä lähtö­kes­kus­te­luilla oli iso merkitys koulu­tuksen onnistumiseen.

– Ne käytiin järke­vällä tasolla. Ajatus oli se, että työpai­kalle on turha tulla, jos asioita ei haluta opetella. Mutta jos on halua, niin lupasimme työpaikan. Saimme valittua porukan, joka oli motivoi­tunut. He jaksoivat opetella ja harjoitella.

TULOS YLLÄTTI MYÖNTEISESTI

– Me kaikki olemme olleet myöntei­sesti yllät­ty­neitä siitä, miten hyvä kuvio tästä syntyi. Opiske­lijat ovat kerto­neet, että he ovat tyyty­väisiä, ja me työnan­ta­jina olemme erittäin tyyty­väisiä tähän ryhmään, sanoo Kuusisto.

Opetus tapahtui työelämän työajoilla ja säännöillä.

– Neljään kuukau­teen ei ollut ensim­mäis­tä­kään luvatonta poissaoloa. Jokainen oli innokas, teki mitä pyydet­tiin, ja jokaisen kanssa päästiin siihen loppu­tu­lok­seen, että solmit­tiin työso­pi­mukset. Nyt he ovat kentällä, ja heistä tulee pelkkää positii­vista palau­tetta niin talon sisältä kuin ulkopuolelta.

Joonas Halme ja muutkin kurssin suorit­ta­neet saivat töitä Lämpö­su­lusta. Oppilaiden tekemiä pelti­sepän näyttö­töitä kelpaa esitellä. KUVA JUHA METSO

Entä mitä miettii työssä oppimi­ses­taan tuore eristys­pel­ti­seppä Joonas Halme?

– Tämä oli paljon parempi vaihtoehto kuin koulussa istuminen ja teorian opiskelu. On parempi oppia käytännöt tarpeitten mukaan. Tämmöinen mahdol­li­suus helpottaa opiske­lijan työllis­ty­mis­täkin paljon.

KAIKKI VOITTIVAT

Oppilai­toksen edustajan Mikko Kataisen mukaan harjoit­telu- ja työpaikan löytä­minen opiske­li­jalle on koulu­tusa­lasta riippuen haastava tehtävä.

– Tällaiset yhteis­työ­pro­jektit, jotka mahdol­lis­tuivat uudis­tuksen myötä, ovat erittäin terve­tul­leita oppilai­tok­sille, koska päämää­rämme on löytää koulu­tuksen päätyttyä ihmisille työpaikkoja.

Lämpö­sulun projek­tissa Katainen pitää erinomai­sena sitä, että koulutus voitiin räätä­löidä paikal­lisen yrityksen tarpeisiin.

– Tällai­sissa projek­teissa kaikki voittavat. Projektin alussa kuusi henkilöä valit­tiin. Ajatel­tiin, että he voisivat olla Lämpö­sulun tarpei­siin sopivia, ja lopussa kaikki työllis­tyivät suunni­tel­mien mukaan.

”Ammat­tiop­pi­lai­tok­sissa on paljon ihmisiä, etenkin aikuis­puo­lella, jotka tarvit­sevat tällaisia koulutus- ja etene­mis­mah­dol­li­suuksia”, Kymen­laakson ammat­tio­piston työno­pas­taja Mikko Katainen sanoo. KUVA JUHA METSO

Katainen toivoo, että muutkin yritykset käyttävät uudis­tuksen suomaa tilai­suutta hyväkseen.

– Ammat­tiop­pi­lai­tok­sissa on paljon ihmisiä, etenkin aikuis­puo­lella, jotka tarvit­sevat tällaisia koulutus- ja etene­mis­mah­dol­li­suuksia. Toivot­ta­vasti onnis­tunut esimerkki avaa kanavia ympäri Suomen, että saamme lisää yrityksiä mukaan toimintaan.

YHTEISTYÖTÄ JATKETAAN

Sekä Lämpö­sulku että oppilaitos haluavat jatkaa yhteis­työtä. Uutta yhteistä koulu­tus­pro­jektia on suunni­teltu syksylle.

– Meillä on tarkoitus aloittaa puolen vuoden mittainen teolli­suus­put­ki­hit­saaja- ja asenta­ja­kou­lutus. Lämpö­sulun kanssa on ollut alustavaa puhetta siitä, että tietty määrä oppilaita tulisi sinne harjoit­te­li­joiksi, kertoo oppilai­toksen edustaja Katainen.

Kuusiston mukaan myös pelti­seppiä on mahdol­lista kouluttaa lisää.

– Toivot­ta­vasti ensi vuoden alusta tulee uusi oppilas­ryhmä. Silloin ollaan kaikki varmasti viisaampia. Meillä voi jo silloin olla valmiina opetuksen ohjelma ja runko. Vielä sitä ei ollut. Se huomioiden koulutus onnistui yllät­tävän hyvin.

Toni Ahonen katselee tyyty­väi­senä, miten hienosti pellin taivutus sujuu entiseltä oppilaalta Joonas Halmeelta. KUVA JUHA METSO

 

Huolena oppilaiden asema

”Ammat­til­lisen koulu­tuksen refor­missa Teolli­suus­liiton suurin haaste on huolehtia, että oppilasta työpai­kalla kohdel­laan oikein.”

Kari Hyytiä. KUVA KITI HAILA

Näin sanoo Teolli­suus­liiton ammatil­lisen koulu­tuksen asian­tun­tija Kari Hyytiä. Koska uudistus on vasta äsket­täin käynnis­tynyt, liitolla ei ole vielä tietoa ja tarkkaa arviota sen onnistumisesta.

– Tulemme syksym­mällä järjes­tä­mään luotta­mus­hen­ki­löille kyselyn, kuinka uudistus on työpai­koilla toteu­tunut. Silloin saamme enemmän tietoa siitä, kuinka asiat ovat. Sen jälkeen on mahdol­lista korjata valuvikoja.

Hyytiän mukaan uudis­tuk­sessa on myönteistä se, että koulutus tapahtuu lähem­pänä aitoa työelämää ja todel­lista työllistymistä.

– Ammat­ti­liiton suurin huoli koskee sitä, miten asia työpai­koilla hoidetaan.

OPPILAS EI SAA JÄÄDÄ HEITTEILLE

Hyytiän mukaan uudistus edellyttää työelämän ja oppilai­toksen yhteis­työtä, jotta oppilaan työllis­ty­minen ja jatko-opinnot sujui­sivat parhaalla mahdol­li­sella tavalla.

– Meillä on huoli niistä oppilaista, joilla on oppimis­vai­keuksia. Ennen oppilai­tok­sissa pystyt­tiin hyödyn­tä­mään opettajan ammat­ti­taitoa näissä tilan­teissa paremmin. Hän pystyi käyttä­mään pedago­gisia taitoja, että oppilaista saatiin yhteis­kun­ta­kel­poisia ja tutkinnon läpäis­seitä henkilöitä.

Hyytiän mielestä uudis­tuksen jälkeen koulu­pu­dok­kaista on pidet­tävä entistä parempaa huolta, jotta he voivat löytää tiensä tuleviksi ammattilaisiksi.

Uudessa koulu­tus­sys­tee­missä Hyytiän mukaan on ilmennyt ja on vaara ilmetä uhkia.

– Pahin tapaus on ollut se, että oppimis­paikkaa ei löydy, ja oppilas on kotona. Hän pyörit­telee peuka­loi­taan ja koettaa löytää itse itsel­leen oppimi­sym­pä­ristöä eikä saa tarvit­tavaa apua sen löytämiseksi.

– Toinen on se, että paikka löytyy, mutta se ei vastaa tutkinnon osaa tai tutkintoa. Oppilas ei saa työpai­kalla opastusta ja ohjausta. Hän saattaa turhautua ja äänestää sitten jossakin vaiheessa jaloil­laan. Tällaisia esimerk­kejä kuulee.

Hyytiän mukaan on tärkeää, että oppilas saa oppilai­tok­selta riittä­västi apua harjoit­te­lu­paikan löytä­mi­seen. Opiske­lijan autta­mi­sessa koros­tuvat opettajan työelä­mäyh­teydet sekä työelämätaidot.

OHJAAJAN TYÖHÖN PANOSTETTAVA

Hyytiän mukaan iso kysymys on työnan­ta­jien valmius ottaa vastaan koulu­tet­tavia. Yli kymmenen vuotta kestä­neen taantuman aikana koulutus työpai­koilla jäi hänen mukaansa lapsen­ken­kiin. Monesti mahdol­li­suutta ohjata oppilasta rajoittaa työnte­ki­jöiden kasvanut kiire.

– Uudis­tusta mainos­te­taan, että se tapahtuu aidossa toimin­taym­pä­ris­tössä. Se vaatii työpai­koilla vastaavia panos­tuksia, mitä oppilai­tok­sissa on ollut. Yrityk­sissä tarvi­taan riittä­västi työpaikkaohjaajia.

– Käytännön tehtä­vissä on ennenkin opittu. Mutta harjoit­te­lussa tarvi­taan vieri­hoitoa ja työpaik­kaoh­jaajan näkemyksiä. Toiset oppivat paremmin kuin toiset. Ammat­ti­laiset työpai­kalla ymmär­tävät, kenelle voi tarjota ja minkä­laista työtä.

Hyytiän mielestä uudis­tuksen vaiku­tukset kannattaa huomioida työehtosopimuksissa.

– Silloin saamme sopimuk­sel­li­ses­tikin edelly­tyksiä kouluttaa työpai­koilla. Eri aloilla on hieman erilaisia kirjauksia näistä asioista. Ohjaajan työstä meillä ei ole kirjattu juuri mitään. Monesti sitä tehdään ammat­ti­työn ohessa.

KUVA JUHA METSO

Vaativa yhtälö: Huippu­kou­lu­tusta niukoilla varoilla

”Suurin haaste ammatil­li­sessa koulu­tuk­sessa on se, miten niukke­ne­villa rahoilla tehdään hyvää tulosta.”

Näin sanoo Tampe­reen seudun ammat­tiop­pi­lai­toksen Tredun Kanga­salla toimiva yritys­koor­di­naat­tori Antti Lyhteilä, pitkän linjan kone- ja koulu­tusalan toimija. Hän seuraa ammatil­lisen koulu­tuksen kehitystä läheltä.

Niukkuus on Lyhteilän mukaan perus­haaste, johon kaikki muu nivoutuu.

– Se vaikuttaa suoraan opiske­lijan saamaan lähio­pe­tuk­seen. Se vaikuttaa inves­toin­teihin, tiloihin ja oppimisympäristöihin.

Ammat­tio­pe­tuksen valtion määrä­ra­hojen karsi­minen 300 miljoo­nalla eurolla oli Lyhteilän mukaan ikävä juttu.

– Se näkyy meillä toimin­nassa. Opetta­ja­kunta ja koulun johto ovat huolis­saan siitä, että on jouduttu karsi­maan lähio­pe­tus­tun­teja. Yksi keskeinen asia ammatil­li­sessa koulu­tuk­sessa on se, että opitaan työelä­mä­tai­toja työelämää varten kokonais­val­tai­sesti. Siihen kuuluu olennai­sesti se, että mennään seitse­mältä töihin ja tehdään täysiä työpäiviä. Jos koulussa on luppo­päiviä ja vajaita viikkoja, se ei tue kokonaisuutta.

Tuore esimerkki niukkuuden vaiku­tuk­sesta koskettaa hänen omaa kotikaupunkiaan.

– Kanga­salle valmistui tänä kesänä uusi koulu, jossa syksyllä alkaa opetus. Meillä joudut­tiin tekemään melkoisia tilapie­nen­nyksiä, että saatiin kustan­nuksia alas.

 

Metsä­ko­nealan pullon­kaula: Liian vähän harjoittelupaikkoja

Suomen metsä­ta­louden nousua jarruttaa pula ammat­ti­tai­toi­sista metsä­ko­neen­kul­jet­ta­jista. Oppilaiden harjoit­te­lu­paikat ovat metsä­ko­ne­fir­moissa vähissä.

– Harjoit­te­lu­paikat ovat ongelma. Niitä ei tahdo löytyä ja siksi oppilaita opete­taan kouluilla. Suurin syy on se, että metsä­kone on niin kallis inves­tointi, että vain suurimmat metsä­ko­ne­firmat pystyvät koulut­ta­maan itse itsel­leen työvoimaa, kertoo hämeen­lin­na­laisen Metsä­ko­ne­pal­velun luotta­mus­mies Esa Sorila, joka seuraa alan kehitystä Metsä­alan työelämätoimikunnassa.

Metsä­ko­nea­lalla työvoi­ma­pula on hänen mukaansa jo älytön.

– Emme pysty tekemään lähes­kään sitä työmäärää, mikä kesäksi on pyydetty, kun ei ole porukkaa. Tämä trendi on joka puolella Suomea. Joka paikassa haetaan koko ajan kuljet­tajia kiihty­vällä vauhdilla.

Metsä­ko­ney­rit­täjät ovat Sorilan mukaan herää­mässä koulu­tuksen tarpeeseen.

– Mikäli viidestä isosta biohank­keesta suurin osa toteutuu, kuljet­tajia tarvi­taan todella paljon muutaman vuoden päästä. Isot tehdas­hank­keet eivät saa kaatua työntekijäpulaan.

PEREHDYTYKSESTÄ KORVATAAN

Metsä­ko­ne­pal­velu kuuluu niihin isoihin metsä­ko­nealan yrityk­siin, jolla on perin­teitä kuljet­ta­jien koulutuksessa.

– Meillä nimet­tiin jo kymmenen vuotta taakse­päin ensim­mäiset opastajat. Olen itsekin pereh­dyt­tänyt monia henki­löitä urani aikana.

Metsä­ko­ne­pal­velu tekee yhteis­työtä Jämsän ammat­tiop­pi­lai­toksen kanssa.

– Oppilai­toksen Kiipulan osasto on ajamassa meillä metsässä. Oppilailla on kolmen kuukauden harjoit­te­luaika. Siellä on koko ajan opettaja mukana valvo­massa toimintaa.

Sorilan mukaan opastajia työpai­kalla tarvi­taan koko ajan lisää. Se on työ, joka hänen mukaansa ei sovi aivan kaikille ammattilaisille.

– Joiltakin voi palaa käämit jo muutaman päivän jälkeen. Kun he sanovat samasta asiasta kaksi kertaa, niin he kokevat, että se toinen kerta on jo liikaa. Monesti harjoit­te­li­joille pitää sanoa samasta asiasta kymmenen kertaa, eikä vielä­kään hermostua.

Metsä­ko­ne­pal­ve­lussa kuljet­ta­jille makse­taan rahal­li­sesti pereh­dy­tyk­seen käyte­tystä ajasta.

– Pereh­dyt­tä­jille makse­taan kohtuul­lista palkkaa sekä kompen­soi­daan rahal­li­sesti myös menetettyä vapaa-aikaa, koska harjoit­te­lija ottaa usein yhteyttä työajan ulkopuolellakin.

 

AMMATILLISEN KOULUTUKSEN UUDISTUS

Ammatil­linen koulutus muuttui kuluvan vuoden alussa perusteellisesti:

  • Ammatil­li­sessa koulu­tuk­sessa ei enää tehdä eroa nuorten koulu­tuksen ja aikuis­kou­lu­tuksen välillä.
  • Koulu­tuk­seen voi hakea jousta­vasti jatku­vassa haussa. Keväällä järjes­te­tään kuitenkin yhteis­haku perus­koulun päättäville.
  • Ammatil­li­sessa koulu­tuk­sessa voi suorittaa perus‑, ammatti- ja erikoi­sam­mat­ti­tut­kin­toja. Oppilaiden arviointi perustuu näyttöihin. Opiske­li­jalla on mahdol­li­suus opiskella koko tutkinto tai tutkinnon osia omien tarpei­densa mukaisesti.
  • Opinnoissa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen. Opiske­lija opiskelee vain niitä asioita, mitä hän ei osaa.
  • Jokai­selle opiske­li­jalle tehdään henki­lö­koh­tainen osaamisen kehit­tä­mis­suun­ni­telma (HOKS). Siihen kirja­taan suunni­telma siitä, millä opetuksen, ohjauksen ja työpai­kalla tapah­tuvan oppisen yhdis­tel­mällä osaamista kertyy niin, että hän saa opintonsa suoritettua.
  • Työpai­kalla tapah­tuvaa oppimista ohjaavat työpaikan nimeämät vastuul­liset ohjaajat. Koulu­tuksen järjes­täjän vastuulla on heidän pereh­dyt­tä­mi­sensä. Koulu­tusta ohjaa myös opettaja tai koulu­tuksen järjes­täjän edustaja.

Työpai­kalla oppiminen voi perustua oppiso­pi­muk­seen tai koulutussopimukseen:

  • Oppiso­pi­muk­sessa opiske­li­jalla pitää olla työnan­tajan kanssa solmittu työso­pimus. Opiske­lija tekee työtä työsuh­teen ehdoilla ja saa palkkaa. Oppiso­pi­muk­sella voi suorittaa koko tutkinnon, tutkinnon osia tai pienempiä kokonaisuuksia.
  • Koulu­tus­so­pi­muk­sessa koulu­tuksen järjes­täjä ja työnan­taja solmivat sopimuksen. Opiske­lija ei ole työsuh­teessa eikä saa palkkaa tai muuta vasti­ketta. Koulu­tus­so­pimus voidaan sopia tutkinnon osista, useam­masta tutkinnon osasta tai pienem­mistä kokonaisuuksista.
  • Ammatil­li­sissa opinnoissa osaaminen osoite­taan näytöissä tekemällä käytännön töitä aidoissa tilanteissa.

Ammatil­lisen tutkinnon jälkeen opiske­lija voi jatkaa opinto­jaan korkea­kou­lussa. Korkea­kou­lujen hakuva­lin­toihin ollaan Suomessa mietti­mässä uudistuksia.

(Lähteenä käytetty opetus­hal­li­tuksen tieto­pa­kettia Ammatil­lisen koulu­tuksen reformi – tieto­pa­ketti ohjaajille)

 

Jos työpai­kal­lal­lasi on osaaja­pulaa, oppilai­tokset auttavat koulu­tuksen räätälöinnissä.

 

TEKSTI JARI ISOKORPI
KUVAT JUHA METSO