SAK:laiset ammattiliittojen hallituksen toimia vastustavat poliittiset lakot tuntuvat yrityksissä eri tavoin. Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaan pääluottamusmies Jouni Varjonen kertoo, että työt tehtaalla ovat nyt seisahtuneet lakkojen vuoksi. KUVA VESA-MATTI VÄÄRÄ

Lakon vaikutukset vaihtelevat: Autotehtaalla työ loppuu, sahalla ei vielä huomaa

TEKSTI TIIA KYYNÄRÄINEN, ANTTI HYVÄRINEN JA JOHANNES WARIS

KUVAT VESA-MATTI VÄÄRÄ, KITI HAILA JA JYRKI LUUKKONEN

Poliittisten lakkojen vaikutus tuntuu yrityksissä eri tavoin, pääluottamusmiehet kertovat. Uudenkaupungin autotehtaalla työt ovat seis ja palkanmaksu loppuu keskiviikkona.

SAK:laiset ammattiliitot vastustavat Orpo-Purran hallituksen työntekijävastaista politiikkaa Suomen tuontiin ja vientiin kohdistetuilla lakoilla, jotka jatkuvat nyt kolmatta viikkoa. Lakot ovat osa SAK:laisten liittojen yhteistä Painava syy -kampanjaa.

Autotehdas Valmet Automotivella poliittisten lakkojen vaikutus tuntuu selvästi. Pääluottamusmies Jouni Varjonen kertoo, että tehtaalla tuotanto on pysäytetty.

– Nyt emme saa enää osia, joista teemme autoja. Tänään maanantaina ja huomenna tiistaina meillä on tasausvapaapäivät ja keskiviikkona 27. maaliskuuta suurimmalta osalta henkilöstöä palkanmaksu keskeytetään, Varjonen kertoo lakon vaikutuksista.

Varjosen mukaan tämän hetken tiedon mukaan töihin autotehtaalla palataan 3. huhtikuuta.

– Jos lakot jatkuvat, epäilen, että tämän virallisen termin mukaan jalkautuskin jatkuu.

Varjonen kertoo, että autotehtaalla joudutaan pysäyttämään tuotanto komponenttipulan vuoksi. Normaalitilanteessa tehtaalle tarvittavat komponentit tulevat laivalla, mutta lakon vuoksi laivoja ei pureta satamissa.

– Vielä viime viikolla kahden päivän tuotantoon tarvittavat komponentit kuljetettiin rekoilla maateitse Saksasta. Se on kuitenkin niin kallis ratkaisu, ettei niin voi jatkaa. Lisäksi rekkoja tarvittaisiin niin paljon, että se olisi mahdoton toteuttaakin.

Varjosen mukaan mieliala työntekijöiden keskuudessa on kaksijakoinen. Osa tukee lakkoja ja osa haluaisi olla töissä. Huoli on ensi vuodesta, kun uusista tuotantosopimuksista ei vielä tiedetä.

– Olen kuitenkin yrittänyt kertoa heillekin, että nämä hallituksen toimet vaikuttavat sinuun ja sinun lapsiisi. On pitkä tie saada näitä heikennyksiä ja muutoksia takaisin ja voi olla, että emme saa niitä koskaan takaisin.

Varjosen mielestä umpikujaan ajautunut työmarkkinatilanne ei avaudu ennen kuin työmarkkinaosapuolet ja hallitus saadaan yhteiseen neuvottelupöytään. Neuvotteluihin vauhdittaja voisi tulla maan korkeimmasta johdosta.

– En tiedä, pitäisikö jo presidentti Stubbin ärähtää, että nyt neuvottelupöytään. Mitä pitemmälle tämä jatkuu, sitä vaikeampaa kummankaan osapuolen on antaa periksi.

TUOTANTO PYÖRII MUTTA PIHA TÄYTTYY

Kaivosteollisuuden koneita valmistavan Sandvik Mining and Construction Oy:n Tampereen tehtaan pääluottamusmies Markus Haataja kertoo, että työnantaja on ollut hiljaa lakkotilanteesta.

– Osia riitti viime viikolla. Minua ei ole lähestytty, joten oletan töiden tekemisen edellytyksiä vielä olevan, Haataja kertoo.

Käytännössä lakkotilanne näkyy tehtaan pihalla, joka täytyy valmistuvista koneista, sillä satamat eivät ota tavaraa vastaan. Tehtaalla on käynnissä lomautuksia, mutta vienti- ja tuontilakolla ei ole ollut vielä suoria vaikutuksia työntekijöihin.

– Lomautukset pyörivät, mutta koneita valmistuu entiseen malliin, Haataja kertoo.

Kaivosteollisuuden koneiden toimituksia haittaa myös se, että monet merikonttien kuljettajat ovat turvallisuussyistä lopettaneet Suezin kanavan käytön ja kiertävät Afrikan mantereen matkallaan esimerkiksi Australiaan. Rahtimatka pidentyy näin viikoilla.

– Työnantaja ei saa rahaa, koska viimeiset maksut tulevat, kun koneet ovat asiakkailla, Haataja kertoo.

Sandvikin Tampereen tehtaalla on 600 työntekijää, joten joukkoon mahtuu monia mielipiteitä. Haatajan arvion mukaan ääripäiden kannattajat ovat äänekkäimpiä ja suurin osa on hiljaa. Huoli toimeentulosta on yhteinen, joten pääluottamusmieheltä kysellään mahdollisista tulevista lakoista.

– On oltu viisi päivää tukilakoissa ja yt:n yhteydessä oli pari omaa ulkoilupäivää. Se näkyy jokaisella tuloissa, Haataja sanoo.

Sandvik Mining and Construction Oy:n Tampereen tehtaan pääluottamusmies Markus Haataja kertoo, että työnantaja on ollut hiljaa lakkotilanteesta. KUVA KITI HAILA

KOMPONENTIT KONTEISTA KUMIPYÖRILLE

Pohjois-Savossa sijaitsevan Fiskars Finland Oy:n Sorsakosken astiatehtaalla lakko aiheutti pieniä myöhästymisiä lakon ensimmäisen viikon aikana, kertoo tuotannon työntekijöiden pääluottamusmies Miia Soininen.

Konttisatamien seisoessa tehtaalle tilattujen komponenttien perille saaminen vaati uusia järjestelyjä.

– Satamalakon takia kontit piti purkaa Tallinnassa ja siirtää komponentit kumipyörillä kuljetettavaksi meille tehtaalle, laatuoperaattorina työskentelevä Soininen sanoo.

Rekkaliikenne on rajattu Auto- ja kuljetusalan liiton AKT:n poliittisen työtaistelun ulkopuolelle.

Soininen arvioi tilanteen johtaneen muutaman päivän viivästyksiin tuotannossa.

– Ensimmäisen viikon jälkeen tilanne korjaantui, eli mistään hirveän dramaattisesta ei ollut kyse.

Bensan saatavuus on ollut mediassa laajasti puheenaiheena lakkoviikkojen aikana, Nesteen jakeluterminaalien ollessa lakon piirissä. Sorsakosken tehtaalta Helsingin satamaan on matkaa reilut 330 kilometriä, eli polttoaineita kuluu kuljetuksissakin.

Lisäksi moni Fiskarsin Sorsakosken tehtaan työntekijä kulkee töihin omalla autolla pidemmänkin matkan takaa.

– Alussa kun puhuttiin bensapulasta, niin kyllä sitä mietti, että miten tässä käy, mutta eihän se bensa sitten loppunut. Mutta jos bensapula eskaloituisi, niin siitä seuraisi ongelmia.

Lähiviikkoina tehtaalla tulee tosin olemaan hiljaisempaa lakkoon liittymättömistä syistä.

– Meillä on iso remontti menossa työpaikalla. Alkuvuodesta jo suunniteltu ”breikki” alkaa huhtikuun alussa ja silloin tulee viikon ajan olemaan todella vähän tuotantoa. Yksittäinen komponenttiyksikkö pyörii, Soininen kertoo.

Pääluottamusmiehen mukaan porukka töissä ”kyllä ymmärtää miksi lakkoon on ryhdytty”, eikä jyrkkää palautetta ole hänelle tullut suuntaan tai toiseen.

– Kovasti on kyllä kyselty aina, että olemmeko me mukana. Haluankin sanoa kiitokset kaikille, jotka nyt ovat lakossa, Soininen sanoo.

Fiskars Finland Oy:n Sorsakosken astiatehtaan työntekijöiden pääluottamusmies Miia Soininen sanoo, että lakko aiheutti pieniä myöhästymisiä lakon ensimmäisen viikon aikana. KUVA JYRKI LUUKKONEN

LAKKOJEN VAIKUTUS EI VIELÄ NÄY

Lappeenrannassa UPM:n Kaukaan sahalla poliittisten lakkojen vaikutus ei toistaiseksi näy mitenkään. Pääluottamusmies Mika Laukniemi kertoo, että sahalla tuotanto pyörii yhä täysillä.

– Tämä viikko ainakin mennään täyskäynnillä. Viikko kerrallaan katsotaan eteenpäin, mutta toistaiseksi on menty näin. Varastoissamme on yhä tilaa ja tukkia riittää. Myös hakkeen saamme varastoitua, Laukniemi sanoo.

UPM:n uhkaamat seisokit tuotannossa Kaukaan tehtailla koskevat Laukniemen mukaan toistaiseksi pääosin sellutehdasta. Lakko vaikuttaa myös paperitehtaaseen. Sahalla hiljaisempaa on lähettämössä.

Eihän se auta, kuin koventaa toimia.

Kaukaan saha on osallistunut toistaiseksi kolmeen poliittiseen lakkoon. Kun nyt päällä olevat kolmen viikon lakot eivät näytä hallituksen neuvotteluhaluja lisäävän, on Laukniemen mukaan toimia kovennettava.

– Eihän se auta, kuin koventaa toimia, jotta päästäisiin neuvottelupöytään. Ei näin voi loputtomiin jatkua. Ilmeisesti on laitettava koko Suomi seis, jotta neuvottelutie saadaan avattua.