"Vi pratar inte om något litet café eller en salladsbar. Vi snackar om miljardbusiness, elbilar, en väsentlig del av vår framtid", säger Johan Lindholm, ordförande för EFBWW.

Europa­fac­kets ordfö­rande: ”Elon Musk får ta seden dit han kommer”

28.12.2023

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO PATRIK LINDSTRÖM

”I Norden sätter vi oss ner vid förhand­lings­bordet, arbets­ta­gare och arbets­gi­vare, och förhandlar om kollek­ti­vavtal. Det får också Elon Musk respek­tera”, säger det europeiska byggnads‑, trä‑, och skogs­facket EFBWW:s ordfö­rande Johan Lindholm.

Svensken Johan Lindholm omvaldes till ordfö­rande för EFBWW på kongressen i Helsing­fors i december. Federa­tionen består av 77 fackför­bund i 36 europeiska länder. Samman­lagt rör det sig om mer än 1,5 miljoner medlemmar.

Lindholm är förutom ordfö­rande för den europeiska sammans­lut­ningen också ordfö­rande för svenska Byggnads. Det svenska facket har under de senaste månaderna fått en hel del inter­na­tio­nell uppmärk­samhet efter att IF Metall inledde en strejk på Teslas verks­täder i Sverige i slutet av oktober.

Runt 130 anställda är uttagna i strejk, men de samhäl­le­liga verknin­garna är betyd­ligt mer omfattande.

En av Teslas fabriker i Kina. Samman­lagt jobbar runt 120 000 anställda på elbils­till­ver­karen globalt.

Orsaken är att elbils­till­ver­karen, som ägs av världens veter­ligen rikaste person, Elon Musk, vägrar godkänna kollektivavtal.

Företaget har inte tecknat kollek­ti­vavtal någons­tans i världen. Det är första gången någonsin som organi­se­rade arbetare inför stridsåt­gärder mot elbilsjätten.

– Jag tycker person­ligen att det är jävligt konstigt att den här företags­mag­naten som skryter med att han betalar bättre lön och erbjuder bättre villkor än konkur­ren­terna vägrar teckna under ett kollek­ti­vavtal, säger Lindholm.

Ordfö­rande Johan Lindholm, Svenska Byggnadsarbetareförbundet.

Några egent­liga förhand­lingar har inte pågått mellan facket och Tesla i Sverige sedan november. Ett dussin fackför­bund, främst inom svenska fackcent­ralen LO, har infört stödåt­gärder mot Tesla.

Medlem­marna i Lindholms förbund, Byggnads, deltar i sympa­tiåt­gär­derna mot Tesla och utför inte någon typ av renove­rings- eller andra arbeten på Teslas enheter.

Målarna lackerar inga Tesla-bilar och elekt­ri­kerna servar inte laddningsstolpar.

Strej­kvak­terna Arturo Vasquez Sandoval och David Risberg utanför Teslas Servicecenter i Segel­torp., TT /​ LEHTIKUVA /​ JESSICA GOW

Från och med årsskiftet är facket Kommunal med i matchen då förbundet utlyst blockad mot hämtning av hushåll­sav­fall på Teslas verkstäder.

Lindholm anser att det är viktigt att komma ihåg propor­tio­nerna i kampen.

– Vi pratar inte om något litet café eller en salladsbar. Vi snackar om miljard­busi­ness, elbilar, en väsentlig del av vår framtid.

EN SEGER FÖR TESLA SKULLE FÅ KONSEKVENSER

Stödet för Tesla­strejken har blivit inter­na­tio­nellt i och med att Bil- och trans­por­tar­be­tar­facket AKT den 20 december inledde en blockad mot Tesla­bilar i de finländska hamnarna.

Även trans­port- och hamnar­be­tarför­bunden i Norge och Danmark har utlyst blockader mot Tesla.

Det kan få förödande konse­kvenser för svensk arbets­marknad om en miljardär som Musk vinner den här ”fajten”, säger Johan Linholm.

Det verkar som om det finns ett stöd bland allmän­heten för stridsåt­gär­derna mot Tesla i Sverige.

I en under­sök­ning som Svenska Dagbladet låtit göra hos under­sök­ningsfö­re­taget Novus säger 58 procent att de är rätt av facket IF Metall att ta upp striden med Tesla då det ameri­kanska företa­gets dotter­bolag TM Sweden vägrat kollektivavtal.

En femtedel, 20 procent, godkänner inte strejken.

58 procent anser att det är rätt av facket IF Metall att ta upp striden med Tesla.

Det svenska facket har stundvis ankla­gats för en överdriven pragma­tism och strävan efter koncensus. Tesla­konflikten är ändå framför allt princi­piell. Musk har kommen­terat strejken på sociala mediet X, tidigare Twitter, som han också äger. Där kallade han strejken ”galenskap”.

– Elon Musk får helt enkelt ta seden dit han kommer. I Norden sätter vi oss ner vid förhand­lings­bordet, arbets­ta­gare och arbets­gi­vare, och förhandlar om kollek­ti­vavtal. Det får också Musk respektera.

Stödåt­gär­derna skruvas upp och Lindholm är säker på att facket inte kommer att ge sig.

– Det kan få förödande konse­kvenser för svensk arbets­marknad om en miljardär som Musk vinner den här ”fajten”. Han får helt enkelt inte vinna.