Tiina-Maria Levamo: Oppivel­vol­li­suuden laajen­ta­minen on kaikkien suoma­laisten etu

26.1.2022

TEKSTI TIINA-MARIA LEVAMO

Syksyllä 2021 tapahtui merkit­tävä käänne suoma­laisen koulu­tuksen histo­riassa, kun oppivel­vol­li­suus laajentui ulottu­maan 18 ikävuo­teen asti.

Jatkossa toisen asteen opiske­lusta koituvat kustan­nukset, kuten muun muassa oppikirjat ja opiske­lu­vä­li­neet, korva­taan uuden oppivel­vol­li­suuden piiriin kuulu­ville nuorille.

Vastuu asian järjes­tä­mi­sestä on aiheut­tanut huolia kuntiin, joissa on laadittu sote-uudis­tuksen tuomien talou­del­listen paineiden alla tulevia budjetteja.

Edelli­sellä halli­tus­kau­della laaja joukko lapsi‑, perhe‑, nuoriso- ja opiske­li­ja­jär­jes­töjä keräsi yli 50 000 nimeä maksu­tonta toista astetta vaati­vaan kansa­lais­aloit­tee­seen. Halli­tus­kauden loppu­puo­lella ei löytynyt tahto­tilaa tehdä perus­teel­lista selvi­tystä siitä, mitä maksut­to­muu­teen siirty­minen maksaisi, mikä oli kansa­lais­aloit­teen vaatimus.

Oppivel­vol­li­suuden laajen­tu­minen on edennyt nykyhal­li­tuksen ohjauk­sessa rivakasti. Menee silti vuosia, että yhden­ver­tai­suus maksut­to­muu­teen siirty­mi­sessä koskettaa lopulta kaikkia toisella asteella opiske­levia nuoria. Uudistus on nyt astunut voimaan pääosin vuonna 2005 synty­neiden nuorten osalta ja alkaa asteit­tain koskea kaikkia perus­as­teelta siirtyviä nuoria.

Osa nuorista maksaa edelleen oppikir­jansa ja opiske­luun tarvit­tavat työvä­li­neensä, kun samassa opinah­jossa aloit­ta­neista toiset jo kuuluvat maksut­to­muuden piiriin. On tarpeel­lista siksi varmistaa, ettei yksikään tällä hetkellä opiske­leva nuori putoa opinnoista talou­del­listen paineiden takia.

Uudistus on ensisi­jai­sesti nuorten, mutta myös meidän kaikkien etu.

Joissain kunnissa tämä epäkohta on ratkaistu niin, että kaikki toisella asteella opiske­levat ovat jo automaat­ti­sesti maksut­to­muuden piirissä. Kunnilla on tässä tilan­teessa hyvä mahdol­li­suus oppia asian järjes­tä­mi­sestä toisiltaan.

Toisen asteen oppivel­vol­li­suuden laajen­ta­mista on kriti­soitu muun muassa siitä, että maksut­to­muus tuo suoraa tulon­siirtoa hyväosai­sille. Tästä näkökul­masta voi kysee­na­laistaa myös muuta hyvin­voin­ti­val­tion perustaa, kuten perus­as­tetta, yliopis­to­kou­lu­tusta, koulu­ruo­kailua, äitiys­pak­kausta ja lapsilisiä.

On myös epäilty, että perus­as­teella oppimi­sessa vaikeuksia kohdan­neiden motivaatio ei syty velvol­li­suuden ajamana ja tämä johtaa keskey­tyk­siin. Se on vartee­no­tet­tava huomio, ja siksi on lähdetty siitä, että nuorille suunna­taan enemmän oppilaan ohjausta. Nyt on seurat­tava, että näin tapahtuu ja varmis­tet­tava, että meillä on tarpeeksi oppilaa­noh­jaajia koko maassa.

Riippu­matta nykyi­sistä ja edessä olevista haasteista oppivel­vol­li­suuden laajen­tu­minen ja toisen asteen maksut­to­muuden takaa­minen puolus­tavat hyvin­voin­ti­val­tiossa ryhdik­käästi paikkaansa. Olemme nosta­massa koulutus- ja osaamis­tasoa sekä kaven­ta­massa oppimi­se­roja. Uudistus on myös toteu­tettu YK:n lapsen oikeuk­sien sopimuksen velvoit­tei­siin sitoutuen.

Kysymys on julkis­ta­lou­del­li­sesta inves­toin­nista, joka pitkällä tähtäi­mellä ehkäisee nuorten syrjäy­ty­mistä, kannustaa jatko-opintoihin, edistää työllis­ty­mistä ja kannat­telee nuoria kohti miele­kästä elämää. On vaikeaa lähteä kiistä­mään, etteikö tämä olisi ensisi­jai­sesti nuorten, mutta myös meidän kaikkien etu.

Kirjoit­taja on sosio­logi ja yhteis­kun­ta­tie­tei­lijä. Hän työsken­telee lapsen oikeuk­sien ja vaikut­ta­mis­työn erityis­asian­tun­ti­jana Pelas­takaa Lapset ry:ssä.