KORONAKRIISI: Työt­tö­myys­kas­saan pal­ka­taan lisää väkeä – ”Seu­raam­me ja varaudumme”

”Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­sa on tois­tai­sek­si pysy­nyt hyvin aika­tau­lus­sa päi­vä­ra­ho­jen mak­sa­tuk­ses­sa”, ker­too kas­san asiak­kuus­pääl­lik­kö Juha Vierimaa.

11.5.2020

– Meil­lä on ollut noin vii­kon käsit­te­ly­ai­ka sii­tä, kun hake­mus saa­puu meil­le, Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­san asiak­kuus­pääl­lik­kö Juha Vie­ri­maa kertoo.

Koro­na­krii­sin seu­rauk­se­na hake­mus­ten mää­rä kas­vaa koko ajan.

– Seu­raam­me tilan­net­ta, että osaam­me sii­hen varau­tua. Päi­vit­täin tulee sato­ja hake­muk­sia. Arvioi­sin, että meil­lä on 5 000–6 000 päi­vä­ra­han­saa­jaa enem­män kuin normaaliaikana.

Kas­san teke­mien ennus­tei­den mukaan hake­mus­ten mää­rä lisään­tyy edel­leen tou­ko­kuus­sa, mikä toden­nä­köi­ses­ti joh­taa sii­hen, että käsit­te­ly­ai­ka kasvaa.

Juha Vie­ri­maa ja Eli­na Lai­ne. KUVAT KITI HAILA

– Näil­lä näky­min ennus­te sanoo, että pahin ruuh­ka oli­si tou­ko­kuun puo­li­vä­lis­sä. Ennus­te perus­tuu luot­ta­mus­mie­hil­tä saa­tui­hin ilmoi­tus­mää­riin. Tämä tilan­ne elää, Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­san pal­ve­lu­pääl­lik­kö Eli­na Lai­ne sanoo.

– Me läh­dem­me tähän tilan­tees­ta, jos­sa meil­le on tul­lut jo tosi pal­jon hake­muk­sia, ja nii­den mää­rä koko ajan kas­vaa. Tois­tai­sek­si olem­me hyvin pääs­seet mukaan tähän imuun.

Hake­mus­ten käsit­te­lyn kes­toa voi seu­ra­ta ajan­ta­sai­ses­ti kas­san verk­ko­si­vul­la.

LIITON HENKILÖSTÖ APUNA

Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­sas­sa ele­tään kii­reis­tä aikaa, mut­ta Lai­neen mukaan tilan­ne on hallinnassa.

– Meil­lä on yli­työt käy­tös­sä ja rek­ry­toim­me lisää porukkaa.

Koro­na­krii­si on aiheut­ta­nut run­saas­ti muu­tok­sia kas­san toiminnassa.

– Sel­kein on se, että koro­nan takia on siir­ryt­ty pit­käl­ti etä­työ­hön, sanoo Laine.

Kas­sas­sa oli noin 85 työn­te­ki­jää, ja hei­tä pal­ka­taan lisää.

– Vii­si uut­ta mää­rä­ai­kais­ta etuus­kä­sit­te­li­jää aloit­ti 27.4. Me teem­me lisää rek­ry­toin­te­ja ja tavoi­te on, että seu­raa­vat uudet pää­si­si­vät aloit­ta­maan tou­ko­kuun puolivälissä.

Teol­li­suus­lii­ton puo­lel­ta apuun on tul­lut 40 työntekijää.

– Edel­li­sel­lä vii­kol­la lii­ton työn­te­ki­jät oli­vat vas­tan­neet jo 40 pro­sent­tiin puhe­lin­pal­ve­luum­me tul­leis­ta puheluista.

Vie­ri­maan mukaan ammat­ti­tai­to pal­ve­lus­sa kart­tuu koko ajan.

– Pyrim­me mah­dol­li­sim­man tehok­kaa­seen toi­min­taan puhe­lin­pal­ve­lus­sa, jot­ta saam­me vas­tat­tua mah­dol­li­sim­man monel­le soittajalle.

NETTISIVUJA KANNATTAA SEURATA

Lai­neen mukaan kan­nat­taa seu­ra­ta kas­san verk­ko­si­vu­ja jo ennen kuin soit­taa, kos­ka siel­tä löy­tyy vas­taus moneen kysymykseen.

– Siel­tä saa vii­mei­sim­män tie­don nopeim­min. Jos jou­tuu lomau­te­tuk­si ensim­mäis­tä ker­taa elä­mäs­sään, siel­tä löy­tyy ohjeet ja video­ta, miten menetellä.

– Olem­me jul­kais­seet verk­ko­si­vuil­la val­mis­ta mate­ri­aa­lia ja usein kysyt­ty­jä kysy­myk­siä. Siel­lä on vas­tauk­set moneen sel­lai­seen kysy­myk­seen, joi­ta meil­le tulee puhe­lin­pal­ve­luun. Olem­me teke­mäs­sä myös viron- ja venä­jän­kie­lis­tä osiota.

Vie­ri­maan mukaan kas­san hen­ki­lös­tön tavoit­taa myös säh­köi­sen asioin­nin kautta.

– Siel­lä voi täyt­tää hake­muk­sen, lähet­tää sen kas­saan liit­tei­neen ja seu­ra­ta hake­muk­sen käsit­te­ly­ti­lan­net­ta. Käsit­te­lyn jäl­keen mak­su­päi­vä on näh­tä­vil­lä. Lisäk­si asioin­nin kaut­ta voi lähet­tää kas­sal­le vies­te­jä suo­ja­tul­la yhteydellä.

LUOTTAMUSHENKILÖILLÄ OMA PALVELU

Luot­ta­mus­hen­ki­löil­le on Lai­neen mukaan omat sivut, joil­la on heil­le ohjeita.

– On monia sel­lai­sia hen­ki­löi­tä, joi­den luot­ta­musai­ka­na ensim­mäis­tä ker­taa tulee vas­taan lomau­tuk­sia. Heil­le on sivuil­le koot­tu pal­jon tie­toa. Luot­ta­mus­hen­ki­löil­le on myös eril­li­nen puhelinpalvelu.

Kas­sa on val­mis­te­le­mas­sa tie­tois­ku­ja useal­la eri kielellä.

– Jos työ­pai­kal­la on poruk­kaa, joka ei oikein hyvin osaa suo­mea tai englan­tia, niin sivuil­ta löy­tyy mate­ri­aa­lia, jota luot­ta­mus­hen­ki­lö voi tulostaa.

Vie­ri­maa toi­voo, että luot­ta­mus­hen­ki­löt jaka­vat tie­toa työn­te­ki­jöil­le, jot­ta hake­muk­set tule­vat kas­sal­le mah­dol­li­sim­man oikein täytettynä.

– Se on tär­ke­ää, että mei­dän ei tar­vit­se enää kysel­lä lisää hake­muk­ses­ta, vaan saa­daan ne ker­ral­la maksuun.

TEKSTI JARI ISOKORPI

Seu­raa Teol­li­suu­den työt­tö­myys­kas­san verk­ko­si­vu­ja: www.teollisuuskassa.fi