Ammattiliitto UAW:n jäsenet lakkoilivat työehtosopimuksen saavuttamiseksi General Motorsin Lansingin tehtaalla Michiganissa 29.9.2023.

Liitto saapui USA:n etelävaltioihin

TEKSTI HEIKKI JOKINEN

KUVAT LEHTIKUVA/AFP

Yhdys­val­tain auto­työ­läis­ten liitto UAW saa viimein­kin jalan­si­jan maan eteläis­ten osaval­tioi­den auto­teh­taissa. Vuonna 2014 Volkswa­gen tarjosi työn­te­ki­jöille yritys­neu­vos­toa tehtaal­laan Chat­ta­noo­gassa Tennessessä.

Työläi­set torjui­vat sen niukasti äänes­tyk­sessä valta­van ulko­puo­lis­ten vasta­kam­pan­jan jälkeen. Osaval­tion oikeis­to­po­lii­ti­kot­kin uhka­si­vat yhtiön veroe­tu­jen pois­ta­mi­sella, mikäli se alkaa keskus­tella työn­te­ki­jöi­densä kanssa. Liitto hävisi seuraa­van­kin äänes­tyk­sen 2019.

Maalis­kuussa 2024 UAW ilmoitti, että se on kerän­nyt tuki­kor­tit 70 prosen­tilta Chat­ta­noo­gan tehtaan työläi­sistä. Liitto vaatii nyt viran­omai­silta oikeutta saada toimia tehtaalla ja aloit­taa työehtosopimusneuvottelut.

UAW perusti viime vuonna 40 miljoo­nan Yhdys­val­tain dolla­rin (36,8 miljoo­naa euroa) rahas­ton tuke­maan järjes­täy­ty­mistä, erityi­sesti etelän auto- ja akku­teh­tailla. Maassa on 13 auto­teh­dasta, joilla liitto ei ole pääs­syt toimimaan.

Honda, Toyota ja Hyun­dai nosti­vat palk­koja tehtail­laan sen jälkeen, kun liitto kertoi kohdis­ta­vansa niihin järjestäytymiskampanjan.

Kampan­jaa tukee liiton sopi­mus marras­kuussa 2023 Gene­ral Motor­sin, Ford Motor­sin ja Stel­lan­tik­sen kanssa. Se nostaa neljässä vuodessa palk­koja ja etuja vähin­tään 33 prosen­tilla. Soli­daa­ri­nen sopi­mus kohen­taa erityi­sesti pieni­tu­lois­ten ja määrä­ai­kais­ten palk­koja, osin ne tuplaten.

Palkat ja edut etelän tehtailla olivat jo aiem­min heikom­mat, ja kolmen suuren sopi­mus leven­tää kuilua. Honda, Toyota ja Hyun­dai nosti­vat palk­koja tehtail­laan sen jälkeen, kun liitto kertoi kohdis­ta­vansa niihin järjestäytymiskampanjan.

Maalis­kuussa UAW kertoi, että se on kerän­nyt tuki­kor­tin jo yli puolelta Merce­des-Benzin Alaba­man tehtaan työläi­sistä. Hyun­dain tehtaalla Alaba­massa ja Toyotan tehtaalla Missou­rissa kortin on jo alle­kir­joit­ta­nut 30 prosent­tia työläi­sistä. Maan lakien mukaan liitto voi vaatia edus­tusoi­keutta, kun sillä on taka­naan yli puolet työntekijöistä.

Nämä ovat ennen­nä­ke­mät­tö­miä läpi­mur­toja liitolta. Tie sopi­muk­siin on kuiten­kin pitkä. Yhtiöt, oikeis­to­po­lii­ti­kot ja lobba­rit tule­vat teke­mään kaik­kensa estääk­seen ne, eikä rahasta ole puutetta.