Eliisa Haimakka: Luottamushenkilöiden asiointipalvelu on askel kohti laajempia digitaalisia palveluita

5.12.2023

TEKSTI ELIISA HAIMAKKA
KUVA ANTTI HYVÄRINEN

Teollisuusliiton strategiassa tarkastellaan tulevaisuuden liittoa eri näkökulmista. Yhteistä nykyhetkessä ja tulevaisuudenkuvassa on vahvan luottamushenkilöverkoston keskeinen rooli. Tuhannet luottamushenkilöt työpaikoilla ja ammattiosastoissa ovat edunvalvonnan ja järjestöllisen vahvuuden ydin. Luottamushenkilöverkosto vaatii myös toimivan rekisterin, jossa tietoja luottamushenkilöistä ja työpaikoista ylläpidetään. Rekisterien ajantasaisuus on tärkeää tälläkin hetkellä, kun #PainavaSyy-kampanja etenee vaihe vaiheelta.

Luottamushenkilövalintoja tehdään parhaillaan työpaikoilla ja ammattiosastoissa. Aiemmin valinnoista ilmoittaminen tarkoitti erilaisten lomakkeiden täyttämistä käsin ja allekirjoitusten metsästämistä useilta eri henkilöiltä. Nyt ilmoittaminen onnistuu helposti ja tietoturvallisesti LH-asiointipalvelun kautta. Lomakkeet allekirjoitetaan sähköisesti.

Tällä hetkellä LH-asiointipalvelussa täytettävissä ovat ilmoitukset pääluottamusmiehestä, varapääluottamusmiehestä ja työosaston luottamusmiehistä. Ammattiosastot voivat tehdä toimihenkilöilmoituksen ja ilmoituksen jäsenrekisterikäyttäjistä asiointipalvelun kautta. Hiljattain palveluun lisättiin ilmoitukset työsuojeluvaltuutetuista ja työsuojeluasiamiehistä. Työsuojeluvaalit käydään työpaikoilla vuoden loppuun mennessä.

Jäsenet voivat päivittää jäsentietojaan eAsioinnin kautta.

Asiointipalveluun on koottu luottamustehtävien hoitamisen kannalta olennaisia asioita.  Pääluottamusmiehet pääsevät palvelussa katsomaan oman sopimusalansa työehtosopimusta. Järjestelmästä on myös mahdollisuus ottaa yhteyttä työsuhdeneuvontaan, silloin kun se itselle parhaiten sopii.

Asiointipalvelusta löytyy linkki eAsiointiin, jonka kautta pääluottamusmies näkee toimipaikkansa jäsenet ja voi viestiä heille helposti ja nopeasti. Ammattiosastojenkin kannattaa hyödyntää sähköisen jäsenrekisterin mahdollisuuksia ja ottaa se aktiiviseen käyttöön. Jäsenet voivat päivittää jäsentietojaan eAsioinnin kautta, ja juuri nyt ajankohtaista on mobiilijäsenkortin tilaaminen. Aiemmin tilattu mobiilijäsenkortti päivittyy automaattisesti.

LH-asiointipalvelusta saamamme palaute on ollut pääosin positiivista. Lomakkeet on koettu helpoiksi täyttää ja käyttää. Kehitystyötä tehdään koko ajan ja sähköiset palvelut laajenevat askel askeleelta. Lomakkeiden täyttämiseen liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa voit ottaa yhteyttä asiointipalvelu@teollisuusliitto.fi.

Teollisuusliiton strategiassa nähdään digitalisaatioon panostaminen tärkeänä osana jäsenpalvelujen kehittämistä. Se tarkoittaa jatkuvaa työtä ja koulutusta sekä henkilöstön, että luottamushenkilöiden osalta. Sähköisten palveluiden pitää olla myös jäsenten näkökulmasta helppokäyttöisiä ja tarkoituksenmukaisia.

Kirjoittaja on Teollisuusliiton palveluasiantuntija.