Kansainvälinen ammattiyhdistysliike

Industri­facket samar­betar över gränserna – varje medlem påverkas av beslut i EU

19.9.2023

TEXT ALEKSI VIENONEN
ILLUSTRATION TUOMAS IKONEN
ÖVERSÄTTNING JOHANNES WARIS

Det är i dagens läge inte en särskilt fruktbar strategi att vända sig inåt och isolera sig från omvärlden. Då de flesta industrifö­retag är verksamma på en global marknad måste också facken jobba inter­na­tio­nellt för att driva medlem­marnas intressen.

– I varenda en av fackav­del­nin­garna i vårt förbund finns det medlemmar som utgör en del av den inter­na­tio­nella nivån genom världs­handel. Varenda en av våra medlemmar påverkas av de beslut som görs i de olika EU-organen, säger chefen för inter­na­tio­nell verksamhet vid Industri­facket, Jari Hakka­rainen.

Därför måste man gå längre än bara Finlands riksdag och regering när Industri­facket vill påverka.

– Vi bygger våra påverk­nings­ka­naler enligt var man fattar de beslut som kommer att påverka våra medlemmar, intygar Hakkarainen.

Fackens inter­na­tio­nella påverk­nings­möj­lig­heter bygger i princip på samma magiska ord som fackens arbete på hemmaplan: kollektiv styrka och solidaritet.

Det betyder att det måste skapas en gemensam överens­kom­melse om vad man egent­ligen strävar efter, kämpa för att nå målet tillsam­mans och stöda varandra under arbetet.

Vi bygger våra påverk­nings­ka­naler enligt var man fattar de beslut som kommer att påverka våra medlemmar.

Hakka­rainen berättar att det i praktiken handlar om att först ska de olika finländska industri­facken forma en gemensam åsikt som man vill föra fram.

– I regel hittar vi till 99 procent en gemensam melodi då det kommer till frågor som berör inter­na­tio­nell intressebevakning.

Efter att man hittat en gemensam stånd­punkt så riktar man blicken mot det nordiska samar­betet. Fackens intres­se­be­vak­ning kan jämföras med att skala lök – för varje lager kommer man närmare kärnan, det slutliga målet.

– När det kommer till nordiskt samar­bete är vi oftast till 90 procent av samma åsikt.

Efter den nordiska nivån följer EU-insti­tu­tio­nerna det vill säga EU-kommis­sionen och EU-parla­mentet. Efter det gäller det att försöka påverka globala insti­tu­tioner som världs­han­del­sor­ga­ni­sa­tionen WTO och FN-organet Inter­na­tio­nella arbet­sor­ga­ni­sa­tionen ILO, förklarar Hakka­rainen taktiken.

När det kommer till nordiskt samar­bete är vi oftast till 90 procent av samma åsikt.

Hakka­rainen vill lyfta fram speciellt den nordiska dimen­sionen eftersom ländernas samhällen, närings­struktur och fackliga kultur ligger så nära varandra.

– Runt 200 000 medlemmar i Industri­facket spelar på den inter­na­tio­nella planen en mindre roll än runt en miljon nordiska industriar­be­tare. Det här bygger Industri­fac­kets inter­na­tio­nella verksamhet på.

FFC SVARAR FÖR STORA BILDEN

Fackliga centra­lor­ga­ni­sa­tioner spelar en viktig roll i det inter­na­tio­nella arbetet. FFC:s inter­na­tio­nella intres­se­be­vak­ning fokuserar framför allt på frågor gäller som alla sektorer, det vill säga så väl industri, trans­port, service som den offent­liga sektorn.

– I regel är det så att frågor som gäller alla FFC:s medlemsför­bund sköts av centra­lor­ga­ni­sa­tionen. Bransch- och företagss­peci­fika frågor sköts genom fackför­bunden, säger Pekka Ristelä, chef för inter­na­tio­nella ärenden vid FFC.

För tillfället är det framför allt platt­form­sar­betet och hur det ska regleras inom EU som ligger på arbets­bordet på FFC.

Matbudsfö­re­tagen Wolt och Foodora är exempel på företag inom platt­form­se­ko­nomin eller gigeko­nomin, som det också kallas. Frågan är huruvida platt­form­sar­bete räknas som lönear­bete eller inte.

Ristelä påpekar att frågan om platt­form­sar­bete inte enbart berör de privata servicebranscherna utan har blivit vanli­gare även inom transportbranschen.

Det är möjligt att platt­form­sar­bete på längre sikt utvidgas till alla branscher. Därför gynnas anställda i alla branscher av en mer strikt reglering.

EN INTERNATIONELL FACKAVDELNING?

Inter­na­tio­nell intres­se­be­vak­ning sker även på arbetsplatser och i fackav­del­ningar. Ett europeiskt företagsråd, det vill säga EWC (European Works Council) är av arbets­ta­garna valda repre­sen­tanter, som i samråd med ledningen behandlar frågor som berör arbetstagarna.

Ett EWC ska grundas om ett företag har minst 1 000 anställda i EU- eller EES-länder och 150 anställda i minst två EU/EES-länder. I finländska företag verkar runt 200 EWC-ombud inom Industrifacket.

Inom ramen för EWC kan man till exempel bättre koordi­nera situa­tioner där ett företag som är verksamt i flera EU-länder vill flytta sin produk­tion till ett land med lägre lönenivå.

I praktiken kan det ändå vara trögt att få i gång EWC. Det vet Skoda Trans­techs huvudfört­roen­deman Jouni Lämpsä som också är EWC-ombud på sin arbetsplats.

– Vi har försökt få i gång verksam­heten sedan 2018, men det har inte riktigt fungerat. Orsaken är att det finns så många fackfö­re­ningar som verkar på Skodas fabrik i Tjeckien att det inte är alldeles enkelt att inleda ett samar­bete, säger Lämpsä.

EWC-verksam­heten skulle vara väldigt viktig för oss.

Han påpekar att i flera öst- och centra­leu­ro­peiska länder är fackfö­re­nin­garna rätt svaga vilket försvårar det gränsö­vers­kri­dande samarbetet.

Lämpsä har inte gett upp hoppet.

– EWC-verksam­heten skulle vara väldigt viktig för oss så att vi bättre kan koordi­nera i perso­nalfrågor inom koncernen. Jag tror vi kommer framåt med det.