Jobb­sö­kan­dens mark­nad på arbets­tor­get Työtori

2.12.2021

TEXT ANTTI HYVÄRINEN
ÖVERSÄTTNING JOHANNA MINKKINEN
BILD KITI HAILA

Industri­fac­kets arbets­torg Työtori samlar alla lediga jobb inom fackets branscher på en och samma sajt. Vilma Vikman från Duuni­tori, som samlar in infor­ma­tion till sajten, berät­tar att arbets­mark­na­den går het och att det finns rekordmånga lediga jobb.

VILMA VIKMAN Sakkun­nig inom emplo­yer bran­ding och mark­nadsfö­ringschef vid Duuni­tori Oy. Ekono­mie magis­ter till utbild­nin­gen. Har jobbat också med innehålls­mark­nadsfö­ring och mark­nadsfö­ring i sociala medier. Är bland annat intres­se­rad av att främja diver­si­tet och öppen­het kring löner i arbetslivet.

Arbets­tor­get Työtori, som riktar sig till Industri­fac­kets medlem­mar och andra som är intres­se­rade av jobb inom industrin, samlar alla lediga jobb inom Industri­fac­kets branscher på en och samma sajt.

– Työtori är en sökmas­kin som är skräd­dar­sydd för yrkes­proffs inom industribranschen, berät­tar Vilma Vikman som är sakkun­nig inom emplo­yer bran­ding och mark­nadsfö­ringschef vid Duuni­tori Oy.

Duuni­tori samman­sät­ter auto­ma­tiskt infor­ma­tion om lediga arbetsplat­ser till Industri­fac­kets arbets­torg på adres­sen tyotori.teollisuusliitto.fi (på finska).

Det går att söka lediga jobb med olika begräns­nin­gar till exem­pel gällande geogra­fiskt läge, arbetsförhål­lande och före­tag. Möjlig­he­terna att begränsa söknin­garna har plane­rats med tanke på Industri­fac­kets branscher och sökord som gäller branschen.

Arbets­tor­get Työtori är en jobb­sök­mo­tor för yrkes­proffs inom industribranschen.

Du kan beställa medde­lan­den med jobb som matc­har dina sökkri­te­rier till din mejl dagli­gen eller mer sällan genom att använda funk­tio­nen haku­vahti på arbetstorget.

– Om man inte vill plöja igenom jobben på arbets­tor­get, kan man beställa medde­lan­den med sina sökkri­te­rier, säger Vikman.

De som använ­der sig av funk­tio­nen haku­vahti får samman­lagt ungefär 3 000 mejl per månad.

”Arbets­tor­get Työtori är en jobb­sök­mo­tor för yrkes­proffs inom industribranschen.”

ANNONSER FRÅN MÅNGA KÄLLOR

Jobban­non­serna på Työtori tas från Duuni­to­ris breda jobbut­bud. Vissa annon­ser publice­ras av före­ta­gen själva, andra söks från före­ta­gens egna annonsplatt­for­mar och från TE-byrån.

– Työtori har nästan alla jobb inom industrin, efter­som de kommer från så många olika källor, säger Vikman.

I slutet av septem­ber fanns det nästan 6 000 lediga jobb på Työtori. Enligt Vikman beror rekor­dan­ta­let på att arbets­mark­na­den går het.

– Många branscher har allvar­lig brist på yrkesproffs.

Industri­fac­kets arbets­torg Työtori öppna­des i början av juni år 2020. Förra året hade tjäns­ten nästan 10 000 besö­kare och i slutet av septem­ber hade 6 000 besö­kare använt sig av tjäns­ten hittills i år. De livli­gaste måna­derna är runt årsskiftet.

Många branscher har allvar­lig brist på yrkesproffs.

Enligt Vikman har intres­set för bransch­visa jobb­sök­mo­to­rer vuxit de senaste åren.

– Tekno­lo­gin har utvecklats och man vill satsa på digi­talt jobbsök.

ETT STARKT ÅR PÅ KOMMANDE

Under det undan­tags­tillstånd som har rått under coro­na­pan­de­min har mäng­den lediga jobb följt pande­mins faser.

– Så fort undan­tags­tillstån­det började sjönk anta­let lediga jobb klart under fjolå­rets nivå, säger Vikman.

Mäng­den jobban­non­ser var liten hela år 2020.

– Arbets­mark­na­den började åter­hämta sig i våras, men ett klart upps­ving syntes efter sommar­se­me­strarna, summe­rar Vikman.

Forsk­ningscent­ra­lerna förutspår att år 2022 är en tid för stark ekono­misk till­växt. Prog­no­sen ser lika­dan ut också för arbetsmarknaden.

– Det syns inga tecken på att läget skulle försäm­ras. Det finns stor brist på yrkes­proffs, bekräf­tar Vikman.

Liknande feno­men har setts också när det gäller sommar­jobb inom industrin.

– Förra somma­ren var ett bra sommar­jobbsår. Det verkar som att det kommer att finnas speciellt mycket lediga sommar­jobb nästa år.

Sommar­job­ben ledi­ganslås tradi­tio­nellt redan i novem­ber eller decem­ber föregående år. Enligt Vikman är det prak­tikplat­serna och jobb som riktar sig till stude­rande som ledi­ganslås först. Efter det annon­se­ras lediga sommar­jobb ända fram till maj.

KONKURRENS OM YRKESPROFFS

I takt med att coro­na­pan­de­min lättar har orderböc­kerna vid många före­tag inom industrin fyllts, så det finns ett stort behov av arbetstagare.

– En bra affärs­verk­sam­het behö­ver bra anställda. Rekry­te­rin­gen avspeglar hur branschen mår i allmän­het, säger Vikman.

Det har till och med talats om brist på arbets­kraft, så konkur­ren­sen om yrkes­proff­sen blir allt hårdare.

– Det har länge varit de sökan­des mark­nad på arbetsmarknaden.

Före­tag har inte råd att vara passiva när det gäller att rekry­tera yrkesproffs.

– Tidi­gare har man kunnat ledi­ganslå en tjänst och vänta sig massor av sökande.

Sociala medier är ett av de effek­ti­vaste sätten att nå yrkesproffs.

När arbets­ta­ga­ren har mer att välja mellan, måste före­ta­gen satsa på att mark­nadsföra arbetsplatserna.

– Arbets­ta­garna kan vara ganska kritiskt inställda till vilken slags jobb man vill göra och på vilken slags arbetsplats, säger Vikman.

Att göra jobb­sö­kan­det lättare är ett sätt för före­ta­gen att klara sig i konkur­ren­sen. Alla före­tag kräver inte längre en tradi­tio­nell meritför­teck­ning och arbet­san­sö­kan. Vikman berät­tar att den enklaste formen av rekry­te­ring är att rekry­te­rarna helt enkelt ber den sökande att lämna sina kontaktuppgifter.

– Det kräver mod av arbets­gi­varna. Kanske börjar ett sådant mod hittas nu, funde­rar Vikman.

Eftert­rak­tade arbets­ta­gare kan också vara passiva sökande, alltså jobba för ett annat före­tag. Sociala medier är ett använd­bart sätt att nå poten­tiella arbetstagare.

– Man måste mark­nadsföra jobben och sociala medier är effek­tiva kana­ler för att nå yrkes­proff­sen, säger Vikman.

VISA DIN MOTIVATION

Vikmans topp­tips till jobb­sö­kande oberoende av bransch, ålder eller erfa­ren­het är att klart berätta om sin egen moti­va­tion för jobbet.

– Varför vill man jobba med en viss uppgift eller för en viss orga­ni­sa­tion. Det måste man minnas att föra fram.

Även om det inom många branscher är den sökan­des mark­nad, lönar det sig ändå att satsa på ansök­nings­proces­sen. Det finns mycket infor­ma­tion om arbets­gi­vare på webben och den lönar det sig att utnyttja.

– Det lönar sig inte att skicka massan­sök­nin­gar. Använd så mycket tid på ansö­kan att du hinner skräd­darsy den för jobbet, säger Vikman.

När det gäller ens egna styr­kor lönar det sig att vara konkret.

– Det lönar sig att berätta hur styr­kan har synts konkret i studier eller på jobbet.

Målet har varit att göra Industri­fac­kets arbets­torg Työtori till ett så enkelt hjälp­me­del som möjligt i jobbsökandet.

– Att söka jobb kan tidvis vara tungt och krångligt, men Työtori ska under­lätta proces­sen, säger Vikman.

Industri­fac­kets arbets­torg Työtori: tyotori.teollisuusliitto.fi