Jobbsö­kan­dens marknad på arbets­torget Työtori

2.12.2021

TEXT ANTTI HYVÄRINEN
ÖVERSÄTTNING JOHANNA MINKKINEN
BILD KITI HAILA

Industri­fac­kets arbets­torg Työtori samlar alla lediga jobb inom fackets branscher på en och samma sajt. Vilma Vikman från Duuni­tori, som samlar in infor­ma­tion till sajten, berättar att arbets­mark­naden går het och att det finns rekordmånga lediga jobb.

VILMA VIKMAN Sakkunnig inom employer branding och marknadsfö­ringschef vid Duuni­tori Oy. Ekonomie magister till utbild­ningen. Har jobbat också med innehålls­mark­nadsfö­ring och marknadsfö­ring i sociala medier. Är bland annat intres­serad av att främja diver­sitet och öppenhet kring löner i arbetslivet.

Arbets­torget Työtori, som riktar sig till Industri­fac­kets medlemmar och andra som är intres­se­rade av jobb inom industrin, samlar alla lediga jobb inom Industri­fac­kets branscher på en och samma sajt.

– Työtori är en sökmaskin som är skräd­dar­sydd för yrkes­proffs inom industribranschen, berättar Vilma Vikman som är sakkunnig inom employer branding och marknadsfö­ringschef vid Duuni­tori Oy.

Duuni­tori samman­sätter automa­tiskt infor­ma­tion om lediga arbetsplatser till Industri­fac­kets arbets­torg på adressen tyotori.teollisuusliitto.fi (på finska).

Det går att söka lediga jobb med olika begräns­ningar till exempel gällande geogra­fiskt läge, arbetsförhål­lande och företag. Möjlig­he­terna att begränsa söknin­garna har plane­rats med tanke på Industri­fac­kets branscher och sökord som gäller branschen.

Arbets­torget Työtori är en jobbsök­motor för yrkes­proffs inom industribranschen.

Du kan beställa medde­landen med jobb som matchar dina sökkri­te­rier till din mejl dagligen eller mer sällan genom att använda funktionen hakuvahti på arbetstorget.

– Om man inte vill plöja igenom jobben på arbets­torget, kan man beställa medde­landen med sina sökkri­te­rier, säger Vikman.

De som använder sig av funktionen hakuvahti får samman­lagt ungefär 3 000 mejl per månad.

”Arbets­torget Työtori är en jobbsök­motor för yrkes­proffs inom industribranschen.”

ANNONSER FRÅN MÅNGA KÄLLOR

Jobban­non­serna på Työtori tas från Duuni­toris breda jobbutbud. Vissa annonser publiceras av företagen själva, andra söks från företa­gens egna annonsplatt­formar och från TE-byrån.

– Työtori har nästan alla jobb inom industrin, eftersom de kommer från så många olika källor, säger Vikman.

I slutet av september fanns det nästan 6 000 lediga jobb på Työtori. Enligt Vikman beror rekor­dan­talet på att arbets­mark­naden går het.

– Många branscher har allvarlig brist på yrkesproffs.

Industri­fac­kets arbets­torg Työtori öppnades i början av juni år 2020. Förra året hade tjänsten nästan 10 000 besökare och i slutet av september hade 6 000 besökare använt sig av tjänsten hittills i år. De livli­gaste månaderna är runt årsskiftet.

Många branscher har allvarlig brist på yrkesproffs.

Enligt Vikman har intresset för bransch­visa jobbsök­mo­torer vuxit de senaste åren.

– Tekno­login har utvecklats och man vill satsa på digitalt jobbsök.

ETT STARKT ÅR PÅ KOMMANDE

Under det undan­tags­tillstånd som har rått under corona­pan­demin har mängden lediga jobb följt pande­mins faser.

– Så fort undan­tags­tillståndet började sjönk antalet lediga jobb klart under fjolå­rets nivå, säger Vikman.

Mängden jobban­nonser var liten hela år 2020.

– Arbets­mark­naden började återhämta sig i våras, men ett klart uppsving syntes efter sommar­se­me­strarna, summerar Vikman.

Forsk­ningscent­ra­lerna förutspår att år 2022 är en tid för stark ekono­misk tillväxt. Prognosen ser likadan ut också för arbetsmarknaden.

– Det syns inga tecken på att läget skulle försämras. Det finns stor brist på yrkes­proffs, bekräftar Vikman.

Liknande fenomen har setts också när det gäller sommar­jobb inom industrin.

– Förra sommaren var ett bra sommar­jobbsår. Det verkar som att det kommer att finnas speciellt mycket lediga sommar­jobb nästa år.

Sommar­jobben lediganslås tradi­tio­nellt redan i november eller december föregående år. Enligt Vikman är det praktikplat­serna och jobb som riktar sig till stude­rande som lediganslås först. Efter det annon­seras lediga sommar­jobb ända fram till maj.

KONKURRENS OM YRKESPROFFS

I takt med att corona­pan­demin lättar har orderböc­kerna vid många företag inom industrin fyllts, så det finns ett stort behov av arbetstagare.

– En bra affärs­verk­samhet behöver bra anställda. Rekry­te­ringen avspeglar hur branschen mår i allmänhet, säger Vikman.

Det har till och med talats om brist på arbets­kraft, så konkur­rensen om yrkes­proffsen blir allt hårdare.

– Det har länge varit de sökandes marknad på arbetsmarknaden.

Företag har inte råd att vara passiva när det gäller att rekry­tera yrkesproffs.

– Tidigare har man kunnat lediganslå en tjänst och vänta sig massor av sökande.

Sociala medier är ett av de effek­ti­vaste sätten att nå yrkesproffs.

När arbets­ta­garen har mer att välja mellan, måste företagen satsa på att marknadsföra arbetsplatserna.

– Arbets­ta­garna kan vara ganska kritiskt inställda till vilken slags jobb man vill göra och på vilken slags arbetsplats, säger Vikman.

Att göra jobbsö­kandet lättare är ett sätt för företagen att klara sig i konkur­rensen. Alla företag kräver inte längre en tradi­tio­nell meritför­teck­ning och arbet­san­sökan. Vikman berättar att den enklaste formen av rekry­te­ring är att rekry­te­rarna helt enkelt ber den sökande att lämna sina kontaktuppgifter.

– Det kräver mod av arbets­gi­varna. Kanske börjar ett sådant mod hittas nu, funderar Vikman.

Eftert­rak­tade arbets­ta­gare kan också vara passiva sökande, alltså jobba för ett annat företag. Sociala medier är ett använd­bart sätt att nå poten­tiella arbetstagare.

– Man måste marknadsföra jobben och sociala medier är effek­tiva kanaler för att nå yrkes­proffsen, säger Vikman.

VISA DIN MOTIVATION

Vikmans topptips till jobbsö­kande oberoende av bransch, ålder eller erfarenhet är att klart berätta om sin egen motiva­tion för jobbet.

– Varför vill man jobba med en viss uppgift eller för en viss organi­sa­tion. Det måste man minnas att föra fram.

Även om det inom många branscher är den sökandes marknad, lönar det sig ändå att satsa på ansök­nings­processen. Det finns mycket infor­ma­tion om arbets­gi­vare på webben och den lönar det sig att utnyttja.

– Det lönar sig inte att skicka massan­sök­ningar. Använd så mycket tid på ansökan att du hinner skräd­darsy den för jobbet, säger Vikman.

När det gäller ens egna styrkor lönar det sig att vara konkret.

– Det lönar sig att berätta hur styrkan har synts konkret i studier eller på jobbet.

Målet har varit att göra Industri­fac­kets arbets­torg Työtori till ett så enkelt hjälp­medel som möjligt i jobbsökandet.

– Att söka jobb kan tidvis vara tungt och krångligt, men Työtori ska under­lätta processen, säger Vikman.

Industri­fac­kets arbets­torg Työtori: tyotori.teollisuusliitto.fi