Jobbsökandens marknad på arbetstorget Työtori

2.12.2021

TEXT ANTTI HYVÄRINEN
ÖVERSÄTTNING JOHANNA MINKKINEN
BILD KITI HAILA

Indus­tri­fack­ets arbet­storg Työ­tori sam­lar alla ledi­ga jobb inom fack­ets bran­sch­er på en och sam­ma sajt. Vil­ma Vikman från Duu­n­i­tori, som sam­lar in infor­ma­tion till sajten, berät­tar att arbets­mark­naden går het och att det finns reko­rd­mån­ga ledi­ga jobb.

VILMA VIKMAN Sakkun­nig inom employ­er brand­ing och mark­nads­föringschef vid Duu­n­i­tori Oy. Ekonomie mag­is­ter till utbild­nin­gen. Har job­bat ock­så med innehålls­mark­nads­föring och mark­nads­föring i sociala medi­er. Är bland annat intresser­ad av att främ­ja diver­sitet och öppen­het kring lön­er i arbet­slivet.

Arbet­stor­get Työ­tori, som rik­tar sig till Indus­tri­fack­ets medlem­mar och andra som är intresser­ade av jobb inom indus­trin, sam­lar alla ledi­ga jobb inom Indus­tri­fack­ets bran­sch­er på en och sam­ma sajt.

– Työ­tori är en sök­maskin som är skräd­darsy­dd för yrke­sproffs inom indus­tri­bran­schen, berät­tar Vil­ma Vikman som är sakkun­nig inom employ­er brand­ing och mark­nads­föringschef vid Duu­n­i­tori Oy.

Duu­n­i­tori sam­man­sät­ter automa­tiskt infor­ma­tion om ledi­ga arbet­splatser till Indus­tri­fack­ets arbet­storg på adressen tyotori.teollisuusliitto.fi (på fin­s­ka).

Det går att söka ledi­ga jobb med oli­ka begrän­sningar till exem­pel gäl­lande geografiskt läge, arbets­förhål­lande och före­tag. Möj­ligheter­na att begrän­sa sökningar­na har plan­er­ats med tanke på Indus­tri­fack­ets bran­sch­er och söko­rd som gäller bran­schen.

Arbet­stor­get Työ­tori är en jobb­sök­mo­tor för yrke­sproffs inom indus­tri­bran­schen.

Du kan bestäl­la med­de­landen med jobb som matchar dina sökkri­terier till din mejl dagli­gen eller mer säl­lan genom att använ­da funk­tio­nen haku­vahti på arbet­stor­get.

– Om man inte vill plö­ja igenom jobben på arbet­stor­get, kan man bestäl­la med­de­landen med sina sökkri­terier, säger Vikman.

De som använ­der sig av funk­tio­nen haku­vahti får sam­man­lagt unge­fär 3 000 mejl per månad.

”Arbet­stor­get Työ­tori är en jobb­sök­mo­tor för yrke­sproffs inom indus­tri­bran­schen.”

ANNONSER FRÅN MÅNGA KÄLLOR

Job­ban­non­ser­na på Työ­tori tas från Duu­n­i­toris bre­da job­but­bud. Vis­sa annonser pub­liceras av före­ta­gen själ­va, andra söks från före­ta­gens egna annon­splat­tfor­mar och från TE-byrån.

– Työ­tori har näs­tan alla jobb inom indus­trin, efter­som de kom­mer från så mån­ga oli­ka käl­lor, säger Vikman.

I slutet av sep­tem­ber fanns det näs­tan 6 000 ledi­ga jobb på Työ­tori. Enligt Vikman beror reko­r­dan­talet på att arbets­mark­naden går het.

– Mån­ga bran­sch­er har all­varlig brist på yrke­sproffs.

Indus­tri­fack­ets arbet­storg Työ­tori öpp­nades i bör­jan av juni år 2020. För­ra året hade tjän­sten näs­tan 10 000 besökare och i slutet av sep­tem­ber hade 6 000 besökare använt sig av tjän­sten hit­tills i år. De livli­gaste månader­na är runt årsskiftet.

Mån­ga bran­sch­er har all­varlig brist på yrke­sproffs.

Enligt Vikman har intres­set för bran­schvisa jobb­sök­mo­tor­er vux­it de senaste åren.

– Teknolo­gin har utveck­lats och man vill sat­sa på dig­i­talt jobb­sök.

ETT STARKT ÅR PÅ KOMMANDE

Under det undan­tagstill­stånd som har rått under coro­n­a­pan­demin har mäng­den ledi­ga jobb följt pan­demins fas­er.

– Så fort undan­tagstill­stån­det bör­jade sjönk antalet ledi­ga jobb klart under fjolårets nivå, säger Vikman.

Mäng­den job­ban­nonser var liten hela år 2020.

– Arbets­mark­naden bör­jade åter­häm­ta sig i våras, men ett klart uppsv­ing syntes efter som­marse­mes­trar­na, sum­mer­ar Vikman.

Forskn­ings­cen­traler­na förut­spår att år 2022 är en tid för stark ekonomisk tillväxt. Prog­nosen ser likadan ut ock­så för arbets­mark­naden.

– Det syns inga teck­en på att läget skulle försäm­ras. Det finns stor brist på yrke­sproffs, bekräf­tar Vikman.

Lik­nande fenomen har setts ock­så när det gäller som­mar­jobb inom indus­trin.

– För­ra som­maren var ett bra som­mar­jobb­sår. Det verkar som att det kom­mer att finnas speciellt myck­et ledi­ga som­mar­jobb näs­ta år.

Som­mar­jobben ledi­ganslås tra­di­tionellt redan i novem­ber eller decem­ber föregående år. Enligt Vikman är det prak­tik­plat­ser­na och jobb som rik­tar sig till studerande som ledi­ganslås först. Efter det annon­seras ledi­ga som­mar­jobb ända fram till maj.

KONKURRENS OM YRKESPROFFS

I takt med att coro­n­a­pan­demin lät­tar har order­böck­er­na vid mån­ga före­tag inom indus­trin fyllts, så det finns ett stort behov av arbet­sta­gare.

– En bra affärsverk­samhet behöver bra anställ­da. Rekry­terin­gen avspeglar hur bran­schen mår i allmän­het, säger Vikman.

Det har till och med talats om brist på arbet­skraft, så konkur­rensen om yrke­sproff­sen blir allt hår­dare.

– Det har länge var­it de sökan­des mark­nad på arbets­mark­naden.

Före­tag har inte råd att vara pas­si­va när det gäller att rekry­tera yrke­sproffs.

– Tidi­gare har man kun­nat ledi­ganslå en tjänst och vän­ta sig mas­sor av sökande.

Sociala medi­er är ett av de effek­ti­vaste sät­ten att nå yrke­sproffs.

När arbet­sta­garen har mer att väl­ja mel­lan, måste före­ta­gen sat­sa på att mark­nads­föra arbet­splat­ser­na.

– Arbet­sta­gar­na kan vara gan­s­ka kri­tiskt inställ­da till vilken slags jobb man vill göra och på vilken slags arbet­splats, säger Vikman.

Att göra jobb­sökan­det lättare är ett sätt för före­ta­gen att klara sig i konkur­rensen. Alla före­tag kräver inte län­gre en tra­di­tionell mer­it­förteck­n­ing och arbet­san­sökan. Vikman berät­tar att den enklaste for­men av rekry­ter­ing är att rekry­ter­ar­na helt enkelt ber den sökande att läm­na sina kon­tak­tuppgifter.

– Det kräver mod av arbets­gi­var­na. Kanske bör­jar ett sådant mod hit­tas nu, fun­der­ar Vikman.

Efter­trak­tade arbet­sta­gare kan ock­så vara pas­si­va sökande, allt­så job­ba för ett annat före­tag. Sociala medi­er är ett använd­bart sätt att nå poten­tiel­la arbet­sta­gare.

– Man måste mark­nads­föra jobben och sociala medi­er är effek­ti­va kanaler för att nå yrke­sproff­sen, säger Vikman.

VISA DIN MOTIVATION

Vikmans topp­tips till jobb­sökande oberoende av bran­sch, ålder eller erfaren­het är att klart berät­ta om sin egen moti­va­tion för job­bet.

– Var­för vill man job­ba med en viss uppgift eller för en viss organ­i­sa­tion. Det måste man min­nas att föra fram.

Även om det inom mån­ga bran­sch­er är den sökan­des mark­nad, lönar det sig ändå att sat­sa på ansökn­ing­sprocessen. Det finns myck­et infor­ma­tion om arbets­gi­vare på webben och den lönar det sig att utnyt­t­ja.

– Det lönar sig inte att skic­ka mas­san­sökningar. Använd så myck­et tid på ansökan att du hin­ner skräd­darsy den för job­bet, säger Vikman.

När det gäller ens egna styrkor lönar det sig att vara konkret.

– Det lönar sig att berät­ta hur styrkan har synts konkret i studi­er eller på job­bet.

Målet har var­it att göra Indus­tri­fack­ets arbet­storg Työ­tori till ett så enkelt hjälpmedel som möjligt i jobb­sökan­det.

– Att söka jobb kan tid­vis vara tungt och krång­ligt, men Työ­tori ska under­lät­ta processen, säger Vikman.

Indus­tri­fack­ets arbet­storg Työ­tori: tyotori.teollisuusliitto.fi