OIKEUSAPU: Mitä tehdä, kun työsuh­teessa on ongelmia?

Jos työpai­kalla tulee ongelmia, liitosta saa apua. Luotta­mus­mies, liiton aluetoi­mistot ja keskus­toi­misto neuvovat. Tarvit­taessa liitto ajaa jäsenen asian oikeu­teen asti.

27.8.2021

Toisi­naan asiat ajautuvat risti­rii­taan työpai­kalla ja tilan­teen ratkai­se­mi­seksi tarvi­taan apua. Paras tapa aloittaa tilan­teen selvit­tely on keskus­tella esimiehen kanssa. Avoin tilan­teen läpikäynti edesauttaa usein asian selvittämistä.

Mikäli yhtei­sym­mär­rystä ei löydy, on hyvä ottaa yhteyttä luotta­mus­mie­heen, jonka tehtä­vänä on pyrkiä yhteen­so­vit­ta­maan näkemy­se­roja työnte­ki­jöiden ja työnan­tajan välillä.

Kaikilla työpai­koilla ei ole luotta­mus­miestä, ja silloin apua saa liitosta. Jäsen voi ottaa yhteyttä liiton aluetoi­mis­toon, oman sopimusalan asian­tun­ti­jaan liiton keskus­toi­mis­tolla tai liiton puhelin­päi­vys­tyk­seen. Saata­villa on ammat­ti­laisten joukko; työeh­to­so­pi­musten tulkinnan lisäksi jäsenen käytössä on työtur­val­li­suus­asioiden, oikeu­del­listen asioiden, järjes­töl­listen asioiden ja kansain­vä­listen asioiden erityistuntemus.

Päivys­tyk­sessä jäsenelle vastaavat kaikkien sopimusa­lojen asian­tun­tijat vuorol­laan. Mikäli asia koskee sopimusalaa, joka ei kuulu päivys­täjän vastuulle, asioista otetaan selvää. Tarvit­taessa pyyde­tään vastuu­asian­tun­tijan apua työeh­to­so­pi­muksen tulkintaan.

JOKAISEN JÄSENEN ASIAT YHTÄ TÄRKEITÄ

Erimie­li­syyk­sillä on erilaisia mitta­suh­teita, mutta asia hoide­taan samalla tarmolla, oli kyseessä yksit­täisen työntekijän tilanne tai isompaa joukkoa koskeva asia. Asioita voidaan kuitenkin laittaa tärkeys­jär­jes­tyk­seen, mikäli tietyn asian hoita­mi­sella on määrä­ajasta johtuva kiire.

Kun jäsen ottaa yhteyttä liittoon, liitosta ei heti suoraan oteta yhteyttä työnan­ta­jaan. Usein auttaa, että jäsen saa ymmär­ryksen oikeuk­sis­taan ja pystyy itse hoita­maan asiaa saamiensa tietojen avulla. Oikean lähes­ty­mis­kulman valit­se­minen on tärkeää, ja myös siinä liitto yrittää auttaa jäsentä. Yhtey­den­ottoa ei tarvitse arkailla sen vuoksi, että asia lipsuisi työnan­tajan tietoon jäsenen tahto­matta – niin ei käy.

Mikäli jäsen haluaa, että liitto ryhtyy hoita­maan asiaa hänen puoles­taan, on hänen annet­tava kirjal­linen suostumus valta­kir­jalla ja jätet­tävä oikeus­a­pu­ha­kemus liitolle tutkit­ta­vaksi. Luotta­mus­mies voi siirtää asian liiton hoidet­ta­vaksi kirjaa­malla erimie­li­syys­muis­tion. Liiton asian­tun­tija pyrkii neuvot­te­le­maan työnan­tajan tai työnan­ta­ja­jär­jestön kanssa ja sitä kautta hakemaan ratkaisua tilan­tee­seen. Mikäli asia jää silti erimie­li­seksi, siirtyy asia oikeusapuharkintaan.

OIKEUSAPUHARKINTA SELVITTÄÄ PERUSTEET JA NÄYTÖN

Teolli­suus­liiton oikeu­del­linen yksikkö päättää tapaus­koh­tai­sesti oikeus­avun myöntä­mi­sestä tai hylkää­mi­sestä. Oikeus­a­pu­har­kin­nassa pohdi­taan asian oikeu­del­liset perus­teet, vaati­mukset ja näyttö. Jotta oikeusapu voidaan myöntää, pitää työnan­tajan olla toiminut lain tai työeh­to­so­pi­muksen vastaisesti.

Usein pelkäs­tään lakia lukemalla ei vielä voida sanoa, onko tapauk­sessa rikottu lakia. Ennen oikeus­a­pu­har­kintaa juristi käy läpi asiaan sovel­tuvaa oikeus­käy­täntöä ja oikeus­kir­jal­li­suutta, jotta asia voidaan perus­tella oikeu­del­li­sesti. Tämän lisäksi juristi käy läpi näytöt, jotka tukevat jäsenen ja työnan­tajan väitteitä.

Kun oikeu­del­liset perus­teet, vaati­mukset ja näyttö ovat selvät, juristi esittelee tapauksen liiton oikeu­del­lisen yksikön kokouk­sessa. Oikeu­del­linen yksikkö tekee esityksen perus­teella yhdessä päätöksen siitä, myönne­täänkö asialle oikeusapu.

Oikeu­del­linen yksikkö harkitsee, onko jutulla menes­ty­mis­mah­dol­li­suuksia oikeu­dessa. Oikeus­a­pu­har­kintaa voidaan tehdä joskus pitkäänkin, ja silti tarvi­taan vielä lisäsel­vi­tyksiä ennen kuin oikeusapu voidaan myöntää. Harkinta on aina oikeu­del­lista ja jäsen­myön­teistä, mikä tarkoittaa sitä, että oikeusapu myönne­tään, mikäli jutulla uskotaan olevan vähän­kään menestymismahdollisuuksia.

OIKEUSAPU KATTAA OIKEUDENKÄYNTIKULUT

Kun riita-asialle on myönnetty oikeusapu, ottaa asiaa hoitava juristi yhteyttä työnan­ta­jaan asian sopimi­seksi ilman oikeudenkäyntiä.

Mikäli sopua ei synny, noste­taan asiassa kanne yleisessä tuomiois­tui­messa, työtuo­miois­tui­messa tai välimie­soi­keu­dessa. Toisi­naan liitto hyödyntää tuomiois­tuin­so­vit­telua, joka on osoit­tau­tunut tehok­kaaksi riidanratkaisukanavaksi.

Liiton oikeusapu kattaa kaikki jäsenelle syntyvät oikeu­den­käyn­ti­kulut kaikissa oikeus­as­teissa, myös vasta­puolen oikeu­den­käyn­ti­kulut, mikäli juttu hävitään. Oikeusapu myönne­tään kutakin oikeus­as­tetta varten erikseen.

TEKSTI SUSANNA HOLMBERG JA MARI TUOMAALA