Jalos­ta­malla arvo kasvaa

Rauta­kau­passa vasara maksaa enemmän kuin saman painoinen metal­li­kap­pale. Tämä johtuu siitä, että vasaran valmis­taja on lisännyt metallin arvoa tekemällä siitä tuotteen.

Tämä on jalos­ta­mista. Vaikka jalos­ta­minen saattaa kuulostaa enemmän eläin- tai kasvi­tuo­tannon termiltä, sitä voi käyttää tuotta­vuuden mittaa­misen apuna.

Kun laske­taan JALOSTUSARVO, saadaan selville, KUINKA PALJON YRITYS ON LISÄNNYT TUOTTEIDENSA ARVOA OMALLA TOIMINNALLA. Tämä ARVONLISÄ koostuu henki­löstön palkoista, laittei­siin ja työvä­li­nei­siin käyte­tystä rahasta, ostetuista palve­luista sekä yrityksen voitosta.

Jalos­tusarvo voidaan laskea myös toista kautta. Tällöin yrityksen liike­vaih­dosta vähen­ne­tään yhtiön kustan­nukset, kuten raaka-aineiden ja palve­luiden ostot sekä vuokrakulut.

Jalos­tusarvoa voi nostaa muun muassa kehit­tä­mällä tuotantoa tehok­kaam­maksi tai keksi­mällä parempia tuotteita ja lisäpalveluita.

Luotettu ja tunnettu brändi taas voi lisätä jalos­tusarvoa myymällä tuotteita kalliimmalla.

Jalos­tusarvoa voi nostaa muun muassa kehit­tä­mällä tuotantoa tehok­kaam­maksi tai keksi­mällä parempia tuotteita ja lisäpalveluita.

Yksit­täi­senä lukuna jalos­tusarvo ei ole kovin hyödyl­linen. Sen avulla voidaan kuitenkin laskea, kuinka paljon YKSI TYÖNTEKIJÄ KESKIMÄÄRIN LISÄÄ YRITYKSEN TUOTTEIDEN ARVOA tai mikä on YRITYKSEN JALOSTUSARVO SUHTEESSA LIIKEVAIHTOON.

Nämä lukemat kertovat TUOTTAVUUDESTA.

Tuotta­vuus vaihtelee toimia­lojen välillä. Esimer­kiksi raken­nusa­lalla jalos­tusarvo työnte­kijää kohden on alhai­sempi kuin teollisuudessa.

Kiinnos­ta­vinta on verrata yhtiöiden lukemia saman toimialan sisällä, koska siten saa näkemystä yhtiöiden kilpailukyvystä.

Jalos­tusarvo on eri asia kuin JALOSTUSASTE. Jalos­tusaste on sitä KORKEAMPI mitä ENEMMÄN TYÖTÄ ON TEHTY TUOTTEEN VALMISTAMISEEN.

Jalos­tusas­teen nosta­minen ei automaat­ti­sesti tuota parempia voittoja. Pitkälle jalos­tettu tuote pitää myös pystyä valmis­ta­maan järke­västi ja myymään riittävän korkealla hinnalla.

Muuten käy niin, että korkean jalos­tusas­teen tuotteista huoli­matta yhtiön jalos­tusarvo on kilpai­li­joihin verrat­tuna huono.

Joskus vientiyh­tiön ei kannata jalostaa tuotetta kovin pitkälle, koska tulli­maksut voivat nostaa valmiim­pien tuotteiden hintaa useita prosentteja.

 

UUDET RATKAISUT TUOVAT ARVOA

Suomen talouden raken­netta on usein parjattu siitä, että liian suuri osa yrityk­sistä tekee niin sanot­tuja välituot­teita. Näillä tarkoi­te­taan esimer­kiksi osia, joita asenne­taan isompiin koneisiin.

Suoraan kulut­ta­jille myyminen tuo usein enemmän tuottoja, mutta se vaatii erityistä osaamista. Jalos­tusarvon paran­ta­minen kannat­taakin rakentaa yhtiössä jo olevan osaamisen ympärille.

Moni suoma­lainen alihank­ki­jayhtiö on päättänyt nostaa jalos­tusar­voaan kehit­tä­mällä omaa tuotantoa sujuvam­maksi ja tehokkaammaksi.

Alihank­ki­jana toimi­minen ei välttä­mättä tarkoita jatkuvaa tehos­ta­mista. Alihank­kija voi myös alkaa valmistaa asiak­kaalle entistä isompia kokonai­suuksia tai kehittää täysin uusia tuotteita tai palveluita.

MAINE KASVATTAA ARVOA

Jalos­tusarvon nosta­minen on usein maail­man­laa­juinen palapeli, johon kuuluvat esimer­kiksi kustan­nusten hallinta, mieli­kuva yhtiöstä, tuotteiden käytet­tä­vyys ja patent­tien määrä.

Ajatel­laan vaikka känny­köitä. Käytän­nössä kaikki kännyk­kä­val­mis­tajat ostavat tuotannon halvan työvoiman maista, ja kaikissa känny­köissä on myös varsin saman­laista tekniikkaa. Silti monet haluavat maksaa Applen känny­köistä enemmän kuin muista.

Apple on onnis­tunut luomaan sellaisen käyttö­ko­ke­muksen, joka miellyttää monia. Applen jalos­tusarvo on suunnit­te­lu­työssä, paten­teissa ja laitteen ympärille luodussa sovelluskaupassa.

Kaikki nämä tiivis­tyvät nykypäi­vänä Applen brändiin.

TEKSTI PEKKA LEIVISKÄ

23.6.2021