Jalos­ta­malla arvo kasvaa

Rauta­kau­passa vasara maksaa enem­män kuin saman painoi­nen metal­li­kap­pale. Tämä johtuu siitä, että vasa­ran valmis­taja on lisän­nyt metal­lin arvoa teke­mällä siitä tuotteen.

Tämä on jalos­ta­mista. Vaikka jalos­ta­mi­nen saat­taa kuulos­taa enem­män eläin- tai kasvi­tuo­tan­non termiltä, sitä voi käyt­tää tuot­ta­vuu­den mittaa­mi­sen apuna.

Kun laske­taan JALOSTUSARVO, saadaan selville, KUINKA PALJON YRITYS ON LISÄNNYT TUOTTEIDENSA ARVOA OMALLA TOIMINNALLA. Tämä ARVONLISÄ koos­tuu henki­lös­tön palkoista, lait­tei­siin ja työvä­li­nei­siin käyte­tystä rahasta, oste­tuista palve­luista sekä yrityk­sen voitosta.

Jalos­tusarvo voidaan laskea myös toista kautta. Tällöin yrityk­sen liike­vaih­dosta vähen­ne­tään yhtiön kustan­nuk­set, kuten raaka-ainei­den ja palve­lui­den ostot sekä vuokrakulut.

Jalos­tusar­voa voi nostaa muun muassa kehit­tä­mällä tuotan­toa tehok­kaam­maksi tai keksi­mällä parem­pia tuot­teita ja lisäpalveluita.

Luotettu ja tunnettu brändi taas voi lisätä jalos­tusar­voa myymällä tuot­teita kalliimmalla.

Jalos­tusar­voa voi nostaa muun muassa kehit­tä­mällä tuotan­toa tehok­kaam­maksi tai keksi­mällä parem­pia tuot­teita ja lisäpalveluita.

Yksit­täi­senä lukuna jalos­tusarvo ei ole kovin hyödyl­li­nen. Sen avulla voidaan kuiten­kin laskea, kuinka paljon YKSI TYÖNTEKIJÄ KESKIMÄÄRIN LISÄÄ YRITYKSEN TUOTTEIDEN ARVOA tai mikä on YRITYKSEN JALOSTUSARVO SUHTEESSA LIIKEVAIHTOON.

Nämä luke­mat kerto­vat TUOTTAVUUDESTA.

Tuot­ta­vuus vaih­te­lee toimia­lo­jen välillä. Esimer­kiksi raken­nusa­lalla jalos­tusarvo työn­te­ki­jää kohden on alhai­sempi kuin teollisuudessa.

Kiin­nos­ta­vinta on verrata yhtiöi­den luke­mia saman toimia­lan sisällä, koska siten saa näke­mystä yhtiöi­den kilpailukyvystä.

Jalos­tusarvo on eri asia kuin JALOSTUSASTE. Jalos­tusaste on sitä KORKEAMPI mitä ENEMMÄN TYÖTÄ ON TEHTY TUOTTEEN VALMISTAMISEEN.

Jalos­tusas­teen nosta­mi­nen ei auto­maat­ti­sesti tuota parem­pia voit­toja. Pitkälle jalos­tettu tuote pitää myös pystyä valmis­ta­maan järke­västi ja myymään riit­tä­vän korkealla hinnalla.

Muuten käy niin, että korkean jalos­tusas­teen tuot­teista huoli­matta yhtiön jalos­tusarvo on kilpai­li­joi­hin verrat­tuna huono.

Joskus vien­tiyh­tiön ei kannata jalos­taa tuotetta kovin pitkälle, koska tulli­mak­sut voivat nostaa valmiim­pien tuot­tei­den hintaa useita prosentteja.

 

UUDET RATKAISUT TUOVAT ARVOA

Suomen talou­den raken­netta on usein parjattu siitä, että liian suuri osa yrityk­sistä tekee niin sanot­tuja väli­tuot­teita. Näillä tarkoi­te­taan esimer­kiksi osia, joita asen­ne­taan isom­piin koneisiin.

Suoraan kulut­ta­jille myymi­nen tuo usein enem­män tuot­toja, mutta se vaatii erityistä osaa­mista. Jalos­tusar­von paran­ta­mi­nen kannat­taa­kin raken­taa yhtiössä jo olevan osaa­mi­sen ympärille.

Moni suoma­lai­nen alihank­ki­jayh­tiö on päät­tä­nyt nostaa jalos­tusar­vo­aan kehit­tä­mällä omaa tuotan­toa suju­vam­maksi ja tehokkaammaksi.

Alihank­ki­jana toimi­mi­nen ei vält­tä­mättä tarkoita jatku­vaa tehos­ta­mista. Alihank­kija voi myös alkaa valmis­taa asiak­kaalle entistä isom­pia koko­nai­suuk­sia tai kehit­tää täysin uusia tuot­teita tai palveluita.

MAINE KASVATTAA ARVOA

Jalos­tusar­von nosta­mi­nen on usein maail­man­laa­jui­nen pala­peli, johon kuulu­vat esimer­kiksi kustan­nus­ten hallinta, mieli­kuva yhtiöstä, tuot­tei­den käytet­tä­vyys ja patent­tien määrä.

Ajatel­laan vaikka känny­köitä. Käytän­nössä kaikki kännyk­kä­val­mis­ta­jat osta­vat tuotan­non halvan työvoi­man maista, ja kaikissa känny­köissä on myös varsin saman­laista tekniik­kaa. Silti monet halua­vat maksaa Applen känny­köistä enem­män kuin muista.

Apple on onnis­tu­nut luomaan sellai­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen, joka miel­lyt­tää monia. Applen jalos­tusarvo on suun­nit­te­lu­työssä, paten­teissa ja lait­teen ympä­rille luodussa sovelluskaupassa.

Kaikki nämä tiivis­ty­vät nyky­päi­vänä Applen brändiin.

TEKSTI PEKKA LEIVISKÄ

23.6.2021