Työs­sä­käy­vät tarvit­se­vat digi­kou­lu­tusta – Teol­li­suu­den Palkan­saa­jat miet­tii työelä­män murrosta

Teol­li­suu­den Palkan­saa­jat TP etsii askel­merk­kejä digia­jan koulu­tus­rat­kai­suille. Järjes­tön toimin­nan­joh­ta­jan Matti Hirvo­lan mukaan teko­äly ja robo­tiikka ovat poli­tii­kan ydin­sa­nas­toa 2010-luvun loppupuolella.

– Suoma­lai­sessa keskus­te­lussa työmark­ki­na­nä­kö­kulma koros­tuu, kun pohdi­taan koulu­tus­jär­jes­tel­män mukau­tu­mista tekno­lo­gi­seen kehi­tyk­seen. Tekno­lo­gia muut­taa työtä ja työelä­mää nopeam­min kuin koskaan ennen.

Hirvola pelkää, että elini­käi­sestä oppi­mi­sesta tulee kilpai­lu­yh­teis­kun­nan peli­kenttä, jossa menes­ty­vät vain muutok­seen sopeu­tu­vat selviytyjät.

OPPINEILLE OPETETAAN LISÄÄ

Tutkija Tommi Hoik­ka­lan mukaan kasva­tus­tiede tuntuu unoh­tu­neen keskus­te­lusta, vaikka kyse on suoma­lai­sesta koulutusjärjestelmästä.

– Vuonna 1972 aloit­ta­nut perus­koulu oli paras inno­vaa­tio suoma­lai­sessa koulu­tuk­sessa, Hoik­kala toteaa.

Tutkija Tomi Kiila­koski totesi omassa puheen­vuo­ros­saan, että yhteis­kun­nan muut­tuessa myös koulu­tuk­sen on muututtava.

– Ratkaisu ei ole yksin­ker­tai­nen. Elini­käi­sestä oppi­mi­sesta on puhuttu aina. Koulu­tus­pu­heessa unoh­tuu se, mitä nuoret jo osaavat.

Kiila­koski ja Hoik­kala varoit­ta­vat koulu­tuk­sen ”matteus-vaiku­tuk­sesta”. Se tarkoit­taa, että osaa­mi­nen kasaan­tuu jo osaa­ville. Muut jäävät osattomiksi.

– Uudis­tuk­sen tavoit­teeksi pitäisi ottaa kansa­lai­suu­den vahvis­ta­mi­nen, ei vain työmark­ki­na­tar­pei­den tyydyttäminen.

KOULUTUSTAVOITTEILTA PUUTTUU MITTARI

Palkan­saa­jien tutki­mus­lai­tok­sen vanhem­man tutki­jan Hannu Karhusen mielestä aikuis­kou­lu­tus tarvit­sisi mital­li­set tavoitteet.

– Tällä hetkellä meillä ei ole tietoon perus­tu­via vastauk­sia, kuinka aikuis­väes­tön oppi­mista voidaan tukea vaikut­ta­vasti tai kustan­nus­te­hok­kaasti. Meiltä puut­tuu keino, millä pääs­tään maaliin, Karhu­nen myöntää.

Hänen mieles­tään aikuis­kou­lu­tuk­sen ympä­rille tarvi­taan kehikko, jonka sisällä voidaan miet­tiä aikuis­ten koulutusta.

– Vaikka koulu­tus­ke­hi­kossa ongel­mia tuli­si­kin, pitää muis­taa, että myös epäon­nis­tu­mi­set pitää sallia.

Elin­kei­noe­lä­män tutki­mus­lai­tok­sen tutki­mus­joh­ta­jan Mika Mali­ran­nan mukaan jo mennei­syy­destä on näyt­töä, että tekno­lo­gia­puo­lelle tarvi­taan lisää osaamista.

– Moti­vaa­tio opis­ke­luun on tärkeää varsin­kin nyt, kun digi­ta­li­saa­tio tarjoaa kaikille haluk­kaille koulu­tus­mah­dol­li­suuk­sia ilmaiseksi.

Teol­li­suu­den palkan­saa­jat on 16 jäsen­liit­tonsa yhteis­työ- ja vaikut­ta­mis­jär­jestö. Perim­mäi­senä tehtä­vänä on edis­tää teol­li­suu­den ja sen työn­te­ki­jöi­den hyvin­voin­tia kaikilla käytet­tä­vissä oleville keinoilla. TP-liit­to­jen edus­ta­milla aloilla työs­ken­te­lee noin 750 000 palkan­saa­jaa. www.tpry.fi

TEKSTI MIKA PELTONEN /​ UP

LUE LISÄÄ:

Koulu­tuk­sen digi­loikka – Miten onnis­tumme suoma­lais­ten osaa­mi­sen päivit­tä­mi­sessä ‑tutki­mus­ra­portti (Teol­li­suu­den Palkan­saa­jat 10.12.2018, PDF)