Työssä­käyvät tarvit­sevat digikou­lu­tusta – Teolli­suuden Palkan­saajat miettii työelämän murrosta

Teolli­suuden Palkan­saajat TP etsii askel­merk­kejä digiajan koulu­tus­rat­kai­suille. Järjestön toimin­nan­joh­tajan Matti Hirvolan mukaan tekoäly ja robotiikka ovat politiikan ydinsa­nastoa 2010-luvun loppupuolella.

– Suoma­lai­sessa keskus­te­lussa työmark­ki­na­nä­kö­kulma korostuu, kun pohdi­taan koulu­tus­jär­jes­telmän mukau­tu­mista tekno­lo­gi­seen kehityk­seen. Tekno­logia muuttaa työtä ja työelämää nopeammin kuin koskaan ennen.

Hirvola pelkää, että elini­käi­sestä oppimi­sesta tulee kilpai­lu­yh­teis­kunnan pelikenttä, jossa menes­tyvät vain muutok­seen sopeu­tuvat selviytyjät.

OPPINEILLE OPETETAAN LISÄÄ

Tutkija Tommi Hoikkalan mukaan kasva­tus­tiede tuntuu unohtu­neen keskus­te­lusta, vaikka kyse on suoma­lai­sesta koulutusjärjestelmästä.

– Vuonna 1972 aloit­tanut perus­koulu oli paras innovaatio suoma­lai­sessa koulu­tuk­sessa, Hoikkala toteaa.

Tutkija Tomi Kiila­koski totesi omassa puheen­vuo­ros­saan, että yhteis­kunnan muuttuessa myös koulu­tuksen on muututtava.

– Ratkaisu ei ole yksin­ker­tainen. Elini­käi­sestä oppimi­sesta on puhuttu aina. Koulu­tus­pu­heessa unohtuu se, mitä nuoret jo osaavat.

Kiila­koski ja Hoikkala varoit­tavat koulu­tuksen ”matteus-vaiku­tuk­sesta”. Se tarkoittaa, että osaaminen kasaantuu jo osaaville. Muut jäävät osattomiksi.

– Uudis­tuksen tavoit­teeksi pitäisi ottaa kansa­lai­suuden vahvis­ta­minen, ei vain työmark­ki­na­tar­peiden tyydyttäminen.

KOULUTUSTAVOITTEILTA PUUTTUU MITTARI

Palkan­saa­jien tutki­mus­lai­toksen vanhemman tutkijan Hannu Karhusen mielestä aikuis­kou­lutus tarvit­sisi mital­liset tavoitteet.

– Tällä hetkellä meillä ei ole tietoon perus­tuvia vastauksia, kuinka aikuis­väestön oppimista voidaan tukea vaikut­ta­vasti tai kustan­nus­te­hok­kaasti. Meiltä puuttuu keino, millä päästään maaliin, Karhunen myöntää.

Hänen mieles­tään aikuis­kou­lu­tuksen ympärille tarvi­taan kehikko, jonka sisällä voidaan miettiä aikuisten koulutusta.

– Vaikka koulu­tus­ke­hi­kossa ongelmia tulisikin, pitää muistaa, että myös epäon­nis­tu­miset pitää sallia.

Elinkei­noe­lämän tutki­mus­lai­toksen tutki­mus­joh­tajan Mika Malirannan mukaan jo mennei­syy­destä on näyttöä, että tekno­lo­gia­puo­lelle tarvi­taan lisää osaamista.

– Motivaatio opiske­luun on tärkeää varsinkin nyt, kun digita­li­saatio tarjoaa kaikille haluk­kaille koulu­tus­mah­dol­li­suuksia ilmaiseksi.

Teolli­suuden palkan­saajat on 16 jäsen­liit­tonsa yhteistyö- ja vaikut­ta­mis­jär­jestö. Perim­mäi­senä tehtä­vänä on edistää teolli­suuden ja sen työnte­ki­jöiden hyvin­vointia kaikilla käytet­tä­vissä oleville keinoilla. TP-liittojen edusta­milla aloilla työsken­telee noin 750 000 palkan­saajaa. www.tpry.fi

TEKSTI MIKA PELTONEN /​ UP

LUE LISÄÄ:

Koulu­tuksen digiloikka – Miten onnis­tumme suoma­laisten osaamisen päivit­tä­mi­sessä ‑tutki­mus­ra­portti (Teolli­suuden Palkan­saajat 10.12.2018, PDF)