KUVAAJA ANNIKA RAUHALA
Tulevaisuuden ammattiosaaminen -seminaarissa Helsingissä esitettiin useita näkökulmia ammatilliseen koulutukseen.

Ammatil­linen koulutus vaatii tason­noston – ”Kädellä tekemisen taidot ja suorit­tava työ eivät katoa”

TEKSTI TIIA KYYNÄRÄINEN

KUVAT ANNIKA RAUHALA

Ammatil­lisen koulu­tuksen tasoa on nostet­tava ja resurs­seja lisät­tävä. Tulevai­suuden ammat­tio­saa­minen ‑seminaa­rissa Teolli­suus­liiton varapu­heen­joh­taja Turja Lehtonen muistutti, että ammatil­lista koulu­tusta ja käden­tai­toja tarvi­taan tulevaisuudessakin.

Ammatil­lisen koulu­tuksen tarve ei ole kadonnut minne­kään, päinvas­toin. Sen sijaan sen tasoa olisi nostet­tava ja resurs­seja lisät­tävä. Myös lakkau­tetun aikuis­kou­lu­tus­tuen tilalle tarvi­taan vaihtoehto. Muun muassa näitä asioita vaadit­tiin Teolli­suus­liiton, Palve­lua­lojen ammat­ti­liitto PAM:n sekä Julkisten ja hyvin­voin­tia­lojen liiton JHL:n tulevai­suuden ammat­tio­saa­mista käsitel­leessä yhteis­se­mi­naa­rissa Helsin­gissä 2.12.2025.

Teolli­suus­liiton varapu­heen­joh­taja Turja Lehtonen totesi avaus­pu­heen­vuo­ros­saan, että ammatil­li­seen koulu­tuk­seen panos­ta­minen on tärkeää, mikäli toivo­taan ihmisten jatkavan työuril­laan aiempaa pidempään.

Työurien pidennys onnistuu vain, jos ihmiset koulut­tau­tuvat koko työuransa ajan.

– Näkemyk­semme on, että ammatil­li­seen koulu­tuk­seen panos­ta­minen piden­täisi työuria ja vähen­täisi pitkä­ai­kais­työt­tö­myyden riskiä, Lehtonen sanoi.

Ammatil­lista koulu­tusta tarvit­sevat niin työuraansa aloit­te­levat nuoret kuin jo työelä­mässä olevat. Aloja katoaa jatku­vasti ja ihmisten on koulut­tau­dut­tava uusille aloille. Automaatio, digita­li­saatio ja tekoäly pakot­tavat ihmiset päivit­tä­mään vanhoja oppejaan.

Ammatil­li­seen koulu­tuk­seen panos­ta­minen piden­täisi työuria ja vähen­täisi pitkä­ai­kais­työt­tö­myyden riskiä.

– Tekoälyn hyödyn­tä­minen ei perustu ainoas­taan korkea­kou­lu­tet­tuihin vaan myös duuna­reihin. Tänä päivänä tehtaissa robotit valmis­tavat tuotteita, mutta työnte­kijät operoivat niitä. Tämä ei ole syntynyt itses­tään, vaan ihmisiä on pitänyt kouluttaa robot­tien käsittelyyn.

Ammatil­linen koulutus kaipaa tason­nostoa. Oppilai­tok­sista valmis­tuvat nuoret eivät välttä­mättä vastaa taidoil­taan sitä mitä yritykset tarvitsevat.

– Koulu­te­tuilta puuttuvat erityi­sesti työelä­mä­taidot, Lehtonen totesi.

Tason­nosto vaatii myös resurs­seja, joita Lehtosen mukaan on lisät­tävä ammatil­li­seen koulu­tuk­seen. Opetuk­seen pitää saada lisää oppeja myös käden­tai­toihin. Lehtosen mielestä nyt pitää tehdä käden­tai­tojen ja ammatil­lisen koulu­tuksen kunnianpalautus.

– Käsillä tekemisen taidot ja suorit­tava työ eivät ole katoa­massa. Me tarvit­semme yhä kädentaitajia.

Teolli­suus­liiton varapu­heen­joh­taja Turja Lehtonen sanoi, että ammatil­li­sessa koulu­tuk­sessa olisi muistet­tava kädentaidot.

KOULUTTAUNEILLE KYSYNTÄÄ YRITYKSISSÄ

Myös neuvot­te­leva virka­mies Aleksi Kalenius opetus- ja kulttuu­ri­mi­nis­te­riöstä kertoi, että yhä edelleen ammatil­lisen koulu­tuksen omaavia työnte­ki­jöitä tarvi­taan yrityksissä.

Vaikka tilastot ja kysely­tut­ki­mukset osoit­tavat, että yritysten osaaja­tar­peista merkit­tävä osa painottuu korkea­kou­lu­tet­tuihin, ammatil­lisen toisen asteen koulu­tet­tuja tarvi­taan edelleen.

– Näyttää siltä, että ammatil­lisen koulu­tuksen saaneiden tarve yrityk­sissä on pysynyt vakaana ja korkea­kou­lu­tet­tujen tarve jatkaa kasvuaan, Kalenius sanoi.

Sen sijaan vain perus- ja lukio­tason koulu­tuksen saaneiden tarve yrityk­sissä on vähäistä.

Työllis­ty­minen ammatil­lisen toisen asteen koulu­tuksen saaneilla ei kuiten­kaan näytä tällä hetkellä kovin mairittelevalta.

– Terveyden ja hyvin­voinnin alat työllis­tävät vasta­val­mis­tu­neita hyvin, kun taas muilla aloilla työllis­ty­minen on kohtuul­lisen heikko ammatil­lisen toisen asteen suorit­ta­neilla, Kalenius kertoi tilas­tojen tuloksista.

– Tekniikan aloille toisen asteen perus­tut­kinnon suorit­ta­neista 55 prosenttia on töissä vuoden kuluttua valmistumisesta.

Opetus- ja kulttuu­ri­mi­nis­te­riön neuvot­te­leva virka­mies Aleksi Kalenius totesi seminaa­rissa, että yritysten osaaja­tar­peesta iso osa on korkeakoulutettuja.

TYÖELÄMÄTAITOJA TARVITAAN

Seminaa­riin osallis­tu­neet Teolli­suus­liiton koulu­tus­jaoston jäsenet jakavat seminaa­ri­pu­hu­jien huolen ammatil­lisen koulu­tuksen tasosta.

Teolli­suus­liiton koulu­tus­jaoston varapu­heen­joh­taja Marika Ilola sanoo, että huolet koulu­tuksen tasosta kuuluvat monesta suunnasta, mutta toistai­seksi keinoja tason nosta­mi­seksi on esitetty vähän. Ilolan mukaan hänen työpai­kal­laan Gistele Oy:llä opiske­li­joiden taidoissa näkyy selviä puutteita.

– Tuntuu, että perus­o­petus on vähen­tynyt ammat­ti­kou­luissa. Näyttää, että uuden työntekijän pereh­dyt­tä­mi­seen työpai­kalla menee enemmän aikaa kuin aiemmin, Ilola sanoo.

Teolli­suus­liiton koulu­tus­jaoston varapu­heen­joh­taja Marika Ilolan mielestä perus­o­petus on vähen­tynyt ammattikouluissa.

Koulu­tus­jaoston jäsen Teemu Vartiainen Stera Techno­lo­gies Oy:stä sanoo, että vasta­val­mis­tu­neiden työelä­mä­taidot kaipai­sivat parannusta.

– Se näkyy, että työai­koja ei välttä­mättä nouda­teta. Lähde­tään hakemaan eväitä kesken vuoroa ja tullaan töihin tuntia myöhemmin, Vartiainen kertoo.

Koulu­tus­jaoston jäsen Kati Kytömäki Danfoss Drives Oy:stä kertoo, että hänen työpaik­kansa on käynyt työelä­mä­tai­doista keskus­telua läheisen ammat­ti­koulun kanssa. Taito­puut­teet tunnis­te­taan oppilai­tok­sessa, mutta niihin ei uskal­leta puuttua.

– Ammat­ti­kou­lusta on tullut vähän sellaista viestiä, että emme voi olla ikävä oppilaitos. Kukaan ei tule opiske­le­maan, jos linja kiristyy, Kytömäki toteaa.

Koulu­tus­jaoston jäsenet Ilola, Kytömäki ja Vartiainen sanovat, että ammatil­lisen koulu­tuksen tason nosta­mi­seksi tarvi­taan sekä rahal­lisia resurs­seja että opetuksen sisäl­löl­lisiä muutoksia.

– Resurs­seja on lisät­tävä. Myös ammat­tio­sastot voisivat tehdä enemmän yhteis­työtä ammat­tiop­pi­lai­tosten kanssa esimer­kiksi käymällä opetta­massa opiske­li­joille työelä­mästä ja työeh­doista, Ilola pohtii.

Opiske­li­joiden pitäisi olla laadul­taan kykeneviä työelämään.

Kytömäen mielestä perus­tai­tojen opetus ammat­ti­kou­lussa olisi nostet­tava kunniaan.

– Ei voida ajatella, että opiske­li­joilla pitää olla vain kivaa oppilai­tok­sessa. Opiske­li­joiden pitäisi olla laadul­taan kykeneviä työelä­mään, Kytömäki sanoo.

Vartiainen nostaa puheeksi vielä yleis­si­vis­tävät aineet, joiden opiskelu ammat­ti­kou­luissa on myös tärkeää.

Yleis­si­vis­tävät asiat helpot­tavat sitä, että opit paremmin ja osaat kehittää asioita. Niitä ei missään nimessä pitäisi unohtaa ammat­ti­kou­luis­sa­kaan, Vartiainen muistuttaa.

Teolli­suus­liiton koulu­tus­jaoston jäsenet Teemu Vartiainen ja Kati Kytömäki toivovat perus­tai­tojen kunnian palau­tusta ammatil­li­sessa koulutuksessa.