Montören Sami Taipale trivs med motorer både på jobbet ochpå fritiden.

Anställda trivs i regel länge på Wärt­silä i Vasa – ”Man får utmana sig själv”

25.2.2025

TEXT MIKA VÄHÄMAA
FOTO JOHANNES TERVO
ÖVERSÄTTNING OCH BEARBETNING JOHANNES WARIS 

På Wärt­silä i Vasa är arbets­kar­riä­rerna i regel långa. Omväx­lande arbet­supp­gif­ter och ett bra diskus­sionskli­mat gör att jobbet smakar.

På Wärt­silä Finlands enhet i Vasa till­ver­kas moto­rer både för kraft­ver­kens och sjöfar­tens behov. Det är fram­ti­dens ener­gi­mix som ligger i fokus för produk­tut­vecklin­gen. Här har man jobbat med meta­nol, ammo­niak och väte.

I somras medde­lade före­ta­get att man lanse­rar ett motor­kraft­verk i stor skala som helt drivs med väte.

Anställda trivs i medel­tal länge på Wärt­silä och vägen till anställ­nin­gen går fort­fa­rande ofta genom före­ta­gets egen verkstadsutbildning.

Sami Taipale har jobbat på Wärt­silä i 27 år. Den mång­si­diga arbets­bil­den har gjort att han trivs på jobbet.

– Vi gör olika typer av moto­rer. Nya W31-moto­rer och äldre model­ler W32 och W34. Diame­tern varie­rar mellan 310 och 340, därav namnen, berät­tar Taipale.

– Före mina nuva­rande uppgif­ter jobbade jag 20 år som montör. Efter det blev det tre år som utvecklare. Nu leder jag ett team som består av 12 perso­ner. Om det behövs något speciellt i en motor så sköter mitt team om det, säger Taipale.

Om man jobbar på monte­rings­lin­jen så går det i regel två veckor till att bygga en motor.

Taipale gör fort­fa­rande montörs­jobb ibland.

– Det blir mest under kvällss­kift. Det lönar sig ändå inte att börja ensam med för stora projekt. Det här hand­lar framför allt om samarbete.

Taipale säger att Wärt­silä framför allt har varit en stabil arbetsplats.

– Det finns mycket omväx­ling i jobbet och varje dag är olik den andra. Om man jobbar på monte­rings­lin­jen så går det i regel två veckor till att bygga en motor, berät­tar Taipale.

Sami Taipale har jobbat nästan hela sitt yrkes­liv på Wärtsilä.

“MAN FÅR UTMANA SIG SJÄLV”

El- och auto­ma­tions­tea­mets koor­di­na­tor­mon­tör Jari Lindroos har 18 år bakom sig på Wärt­silä i Vasa och de senaste åren har han jobbat som koordinator.

– Jag och en arbets­kom­pis ansva­rar egent­li­gen för hela auto­ma­tions­si­dan. Vi stöder produk­tion­sar­be­tarna i deras jobb. Vi skaf­far fram kompo­nen­ter och koor­di­ne­rar hela byggan­det av motorn för el- och auto­ma­tio­nens del, berät­tar Lindroos.

– Det här ger lite mång­si­di­gare arbet­supp­gif­ter. Jag känner till huset så bra att jag kan hjälpa andra.

Enligt Lindroos är atti­ty­den man har till jobbet viktig.

– Man får chan­sen att utmana sig själv. Här bygger man på sitt kunnande och får göra nya grejer. Hur man trivs på jobbet hänger på en själv.

En av Jari Lindroos arbet­supp­gif­ter är att koor­di­nera arbe­tet mellan olika avdelningar.

Lindroos började jobba på Wärt­silä i tonåren.

– Jag trivs bra. Jag har jobbat halva livet här och är Wärt­si­lä­ans­tälld i tredje generationen.

Samman­lagt jobbar uppe­mot 3 500 perso­ner på Wärt­silä i Vasa.

– Det är klart att alla ibland har en dålig dag, men i regel fixar sig allt. Vi har god stäm­ning på jobbet, säger Lindroos.

Lindroos berät­tar att 3D-prin­tan­det utgör ett nytt område i produk­tio­nen och det bidrar hela tiden till nya hjälp­me­del i produktion.

LÄNGRE ARBETSPASS, LÄNGRE LEDIGT

– Nu började min fjärde period som huvudfört­roen­de­man på heltid, berät­tar Janne Koski­mäki.

På arbetsplat­ser med över 400 anställda kan medlem­marna välja en huvudfört­roen­de­man på heltid. Koski­mäki har jobbat 28 år på Wärtsilä.

Efter yrkess­ko­lan jobbade han ett halvt år på ett annat före­tag innan verks­tadss­ko­lan vid Wärt­silä kallade.

”Perso­na­lom­sätt­nin­gen är mini­mal och vi har många som jobbat över 40 år här”, säger huvudfört­roen­de­man Janne Koski­mäki. Han har varit huvudfört­roen­de­man i drygt sju år. På Wärt­silä i Vasa är det ett heltidsjobb.

En grej som huvudfört­roen­de­man­nen haft på sitt bord den senaste tiden är olika model­ler för arbetstiden.

– Vi har disku­te­rat utgående från arbets­ta­gar­nas initia­tiv. Det finns ett intresse för oavbrutna system för arbetsschema, som är i bruk framför allt i kemiin­dustrin. Fyra arbets­pass på 12 timmar och sen sex dagar ledigt. Två morgons­kift, två nätter och sen sex lediga dagar.

Koski­mäki blev vald till avdel­ningsfört­roen­de­man för snart 20 år sedan och har haft fackliga uppdrag sedan dess. Han anser att han sällan hamnar i väldigt svåra situa­tio­ner som huvudförtroendeman.

– Wärt­silä är en bra arbets­gi­vare, vi drar nytta av att vara en stor firma. Vi behö­ver inte bråka om avtal. Vi har väldigt få konflik­ter med ledningen.

Alltid då vi inle­der ett möte går vi igenom arbetarskyddsfrågor.

Koski­mäki tror att det kan vara en orsak till att anställda jobbat länge på företaget.

– Hur mycket man gillar sitt jobb varie­rar väl från dag till dag men om man ser hur långa arbets­kar­riä­rerna i huset är så kan man nog säga att det här är en bra arbetsplats. Perso­na­lom­sätt­nin­gen är mini­mal och vi har många som jobbat över 40 år här.

På före­ta­get jobbar även arbe­tars­kydds­full­mäk­tige på heltid.

– Alltid då vi inle­der ett möte går vi igenom arbe­tars­kyddsfrå­gor. Vi går till­sam­mans igenom vilken typ av problem vi haft och vad man gjort åt dem. Vi går också igenom arbe­tars­kyd­det med alla gäster som kommer hit.

Håll­bara bräns­len på frammarsch

Sustai­nable Tech­no­logy Hub (STH) i Vasa är Wärt­si­läs enda fabrik i Europa. Här till­ver­kas moto­rer för både sjöfart och det andra benet som före­ta­get står på, det vill säga ener­gi­sek­torn. Fabrikschef Jukka Saari berät­tar att Wärt­silä verkar på en global marknad.

– Vi har verk­sam­het i samman­lagt 280 enhe­ter i 80 länder och dessu­tom expor­te­rar vi värl­den över. Omsätt­nin­gen förde­las rätt så jämnt på global nivå, säger Jukka Saari.

– Den ”heta pota­ti­sen” i vår bransch är de nya håll­bara bräns­len som är på intåg. I dags­lä­get går till exem­pel de flesta nya moto­rer för sjöfar­tens behov på metanol.

EN GRÖN OMSTÄLLNING – INTE ETT SPRÅNG

På Wärt­silä har man insett att förändrin­gen som sker inom ener­gi­pro­duk­tio­nen är något man måste haka på.

– Våra motor­kraft­verk är plane­rade för att fungera med hjälp av olika gas- och väts­ke­ba­se­rade bräns­len. Flerbräns­le­mo­to­rerna kan smidigt förbränna gas eller väts­kebräns­len, berät­tar Saari.

Wärt­silä kom som första i värl­den i fjol ut på mark­na­den med ett motor­kraft­verk som går helt och hållet på väte.

Här är siktet inställt på år 2030 då verk­sam­he­ten ska vara koldioxidneutral.

Saari berät­tar att den gröna omställ­nin­gen utgör kärnan i Wärt­si­läs strategi.

– Gröna omställ­nin­gen är som namnet säger en omställ­ning, en process, inte ett kliv. Vi strä­var efter att kunderna med hjälp av vår teknik kan gå i rikt­ning mot helt och hållet förny­bar ener­gi­pro­duk­tion i och i slutän­dan också koldioxid­neut­ral sjöfart, säger Saari.

I prak­ti­ken innebär det här målet tekno­lo­gier som funkar med hjälp av biobräns­len, meta­nol, ammo­niak och väte. Här är siktet inställt på år 2030 då verk­sam­he­ten ska vara koldioxidneutral.

– Vi leve­re­rar maxi­malt ener­gief­fek­tiva lösnin­gar i ett läge där vi fort­sätt­nings­vis behö­ver fossila bräns­len och lösnin­gar som kan öka ande­len förny­bar energi i elsys­te­men, säger Saari.

WÄRTSILÄ OYJ ABP

GRUNDAT 1834. Produk­tion i Vasa från 1936.
HEMORT Wärt­si­läs huvud­kon­tor ligger i Helsing­fors, grun­dat i Karelen.
ÄGARE Börs­no­te­rat bolag. Största enskilda ägare Inves­tor Ab och finländska pensionsbolag.
PRODUKTION Tekno­logi och lösnin­gar för kraft­pro­duk­tion och mari­nin­dustrin. T. ex fartygs­mo­to­rer och kraftverk.
PERSONAL 17 800 globalt, i Vasa runt 3 400.
OMSÄTTNING 6,0 miljar­der euro (2023).