Lupapro­ses­sien kankeus uusien tehtaiden jarruna

TEKSTI MIKKO NIKULA
KUVITUS TUOMAS IKONEN

Teolli­suus­hank­kei­siin inves­toi­mista hidastaa se, että lupia on haettava monilta eri viran­omai­silta. Lupien myöntä­mi­sestä seuraa usein valituksia ja mahdol­li­sesti vuosia kestäviä oikeuskäsittelyjä.

Lupapo­li­tii­kassa on paljon vaikeasti ennakoi­tavia element­tejä, näkee Teolli­suus­liiton erikois­tut­kija Timo Eklund.

– Inves­toi­jille suurinta myrkkyä on, kun ei tiedetä, menevätkö lupaha­ke­mukset läpi vai eivät. Eikä aikatau­luista osata sanoa mitään.

Teolli­suus­liiton yhtenä eduskun­ta­vaa­li­ta­voit­teena oli, että luvituksen läpinä­ky­vyyttä ja proses­sien sujuvuutta tulee parantaa, ettei ainakaan viran­omaisten epäjoh­don­mu­kainen toiminta torppaisi uusia teollisia hankkeita.

Varsinkin vihreään siirty­mään laite­taan maail­malla nyt valtavia summia, ja tähän liittyvää työtä kaiva­taan Suomeenkin. Eklund luettelee asioita, joita sijoit­tajat ottavat huomioon harki­tes­saan päätöksiään.

– Yksi ovat tietysti kustan­nukset, ja palkat ovat osa kustan­nuksia. Toinen on se, onko tarjolla hiili­va­paata energiaa, ja tämä puoli on Suomessa kunnossa. Kolmas on logis­tiikka, toimi­tus­ketjut ja raaka-aineiden saata­vuus. Sitten on mahdol­liset valtio­navut ja EU-tuet. Luvituksen ennakoi­ta­vuus ja nopeus ei sekään ole pieni tekijä, ja siinä meidän ei kannata antaa muille maille etua.

Vihreään siirty­mään tarvi­taan metal­leja koko maail­massa, eikä Suomen metal­leja pidä jättää hyödyntämättä.

Ympäris­tö­nä­kö­koh­tien huomioi­minen on tärkeää, eikä ongelma olekaan siinä, että teolli­suus­lu­pien kriteerit olisivat kohtuut­toman tiukat.

– Mutta toisaalta teollinen toiminta aina vaikuttaa ympäris­töön, vaikka jotkut tuntuvat ajatte­levan, että näin ei saisi olla. Sitä paitsi vihreään siirty­mään tarvi­taan metal­leja koko maail­massa, eikä Suomen metal­leja pidä jättää hyödyntämättä.

LUPIA MYÖNNETÄÄN JA PERUTAAN

Lupapro­sessi on ollut takkuinen esimer­kiksi Harja­val­taan tulevalla BASF:n akkuma­te­ri­aa­li­teh­taalla. Aluehal­lin­to­vi­rasto (avi) myönsi vuonna 2020 ympäris­tö­luvan, joka kaatui hallinto-oikeu­dessa 2021 ja korkeim­massa hallinto-oikeu­dessa (KHO) 2022. Syksyllä 2023 avi myönsi luvan uudes­taan, koska BASF oli löytänyt keinon vähentää sulfaat­ti­pääs­töjä Kokemäen­jo­keen. Nyt hallinto-oikeus on valituksen takia jälleen keskeyt­tänyt toiminnan välipäätöksellä.

Haminaan kaavailtu akkuma­te­ri­aa­li­tehdas sai helmi­kuussa ympäris­tö­luvan avilta, mutta valitus on jo jätetty. Kuopion sellu­teh­das­hanke vuonna 2022 kariutui, kun kolme vuotta kestä­neen prosessin lopuksi KHO teki kielteisen päätöksen ympäristöluvasta.

– Eri lupapro­sessit saisivat kulkea enemmän rinnak­kain, eivät peräk­käin. Viran­omais­koor­di­naa­tiota pitäisi parantaa niin, että luvan hakijan ei tarvit­sisi toimittaa samaa tietoa monelle eri viran­omai­selle. Välillä on vaikea saada selkoa, mitä firmalta edelly­te­tään, kuvaa EK:n johtava asian­tun­tija Minna Ojanperä.

Teolli­suus­hank­kee­seen kuuluu useita vaiheita. Ensin ovat kaavoi­tus­kes­kus­telut kunnan kanssa, sitten ympäris­tö­vai­ku­tusten kokonai­sar­viointi. Tämän jälkeen haetaan eri lupia sen mukaan, mikä on toiminnan laatu.

– Rakennus‑, ympäristö‑, kemikaa­li­tur­val­li­suus- ja maa-aines­lupa… Mahdol­li­sesti vesilain mukainen lupa tai luonnon­suo­jelun poikkeus­lupa, Ojanperä luettelee.

– Ja kun on saatu kaikki luvat, alkaa muutok­sen­ha­ku­vaihe. Kun kaikki näiden vaiheiden käsit­te­ly­ajat laske­taan yhteen, on aikaa kulunut vuosia ja voi olla, että sen vuoksi inves­toinnin talou­del­linen logiikka ei enää toimikaan.

Silläkin on speku­loitu, oliko Suomen lupapo­li­tiikka syynä siihen, että SSAB sijoitti teräs­teh­taansa Ruotsin Luula­jaan eikä Raaheen. Tämän Ojanperä kuitenkin kiistää. Teolli­suus­liiton Eklund on samoilla linjoilla.

– Nimeno­maan lupa-asioissa Raahe oli Luulajaa edellä. Käsityk­seni on, että logis­tiik­ka­te­kijät painoivat. Raaka-aineena oleva rauta­sienen kuljet­ta­minen Suomeen olisi ollut ylimää­räinen mutka, sanoo Eklund.

SEITSEMÄN VUOTTA ODOTUSTA KAINUUSSA

Palta­moon aiotun sellu- ja biotuo­te­teh­taan ympäris­tö­vai­ku­tusten arviointi sekä ympäris­tö­lu­pa­pro­sessit kestivät miltei seitsemän vuotta. Maalis­kuussa Kaicell Fibers Oy sai viimein lainvoi­maisen ympäristö- ja vesiluvan, kun korkein hallinto-oikeus päätti jättää asiaan liittyvät valitukset käsittelemättä.

– Prosessin aikana emme ole voineet käydä vakavia neuvot­te­luja inves­toi­jien kanssa, kun aikatau­luista ei ole ollut tietoa. Nyt korko­taso on muuttunut ja koko maail­man­ti­lanne on muutenkin sekava, selittää toimi­tus­joh­taja Hannu Heikkinen.

Tällä haavaa yrityksen tunnelmat kuitenkin ovat optimis­tiset. Aikataulua tehtaan valmis­tu­mi­selle Heikkinen ei vielä­kään voi arvioida, mutta tehdas työllis­täisi noin 160 henkeä, ja kerran­nais­vai­ku­tukset olisivat 1 790 henkilötyövuotta.

– Voimme nyt keskittyä inves­toinnin toteut­ta­mi­seen. Ja onhan pitkästä lupapro­ses­sista se hyöty, että kaikki vaiku­tukset tulee selvi­tettyä. Sitten ainakin tiede­tään, että asiat ovat kunnossa.

Prosessin aikana emme ole voineet käydä vakavia neuvot­te­luja inves­toi­jien kanssa, kun aikatau­luista ei ole ollut tietoa.

Akkuar­vo­ketjun johtaja Timo Stren­gell Suomen Malmi­ja­lostus Oy:stä mainitsee, että teolli­sissa inves­toin­neissa on usein olemassa tietyn aikaa otollinen hetki käynnistää hanke.

– Jos niin sanottu inves­tointi-ikkuna sulkeutuu kerran, voi kestää aikansa ennen kuin markki­noilla on taas hankkee­seen kiinnos­tusta. Esimer­kiksi regulaa­tion (sääntelyn) muutos voi vaikuttaa niin, että sijoit­tajat haluavat selvittää, kuinka se vaikuttaa bisnes­mal­liin. Pääomaa ei pidetä tyhjän panttina, sille halutaan tuottoa.

Suomen Malmi­ja­lostus Oy on kaivos- ja akkutoi­mialaa kehit­tävä, valtion kokonaan omistama yhtiö, joka on mukana muun muassa Haminan akkuteh­das­pro­jek­tissa. Stren­gell toivoo, että ainakin selkeästi perus­teet­tomat valitukset saatai­siin perattua pois nopeasti.

– Olisi syytä tarkas­tella, saatai­siinko luvitusta nopeu­tettua sillä, että olisi olemassa jokin kolmas taho, jonkin­lainen menet­tely, jossa käytäi­siin valitukset pikai­sesti läpi ennen kuin ne menevät kuormit­ta­maan oikeuden resursseja.

LUPAPOLITIIKASSA PYRITÄÄN YHDEN LUUKUN MALLIIN

Petteri Orpon (kok) halli­tuksen ohjel­massa tavoit­teena on lupame­net­te­lyjen helpot­ta­minen, joka nähdään edelly­tyk­senä uusille inves­toin­neille ja puhtaan talouden murrok­selle. Suunta on kohti yhden luukun mallia: hallitus aikoo perustaa uuden viraston, jolle keski­tet­täi­siin aluehal­lin­to­vi­ras­tojen, Valviran sekä elinkeino‑, liikenne- ja ympäris­tö­kes­kusten lupa‑, ohjaus- ja valvon­ta­toi­minnot. Viraston on tarkoitus aloittaa tammi­kuussa 2026.

Uusi viran­omainen vastaa halli­tus­oh­jelman mukaan siitä, että luvan hakijalla on ”mahdol­li­suus etukä­teen keskus­tella luvituk­seen liitty­vistä velvol­li­suuk­sista, selvi­tys­tar­peista ja reunaeh­doista”. Näin halutaan vähentää lisäsel­vi­tyksiä ja täydennyspyyntöjä.

– Reaktiot hankkee­seen ovat olleet positii­visia. Ympäris­tö­asioissa valtion lupa- ja valvon­ta­teh­tävät ovat olleet jakaan­tu­neina 17 viras­toon: 13 ely-keskuk­seen ja neljään aluehal­lin­to­vi­ras­toon. Kun toimet saadaan saman katon alle, sillä on merkit­tävä vaikutus, sanoo lainsää­dän­tö­joh­taja Johanna Korpi ympäristöministeriöstä.

Ympäris­tö­luvat on Suomessa pääsään­töi­sesti myönnetty alle vuodessa.

Hän kertoo kritiikkiä kuulu­neen toistai­seksi vain niukasti.

– On kyselty, onko tarkoi­tuk­sena alentaa ympäris­tön­suo­jelun tasoa. Mutta puhtaan siirtymän edistä­mi­seksi ei olla jousta­massa ympäris­tö­vaa­ti­muk­sista, vaan kyse on raken­teiden ja menet­te­lyjen sujuvoit­ta­mi­sesta. Lisäksi panos­te­taan digitalisaatioon.

Teolli­suus­hank­keissa itse ympäris­tö­lu­pa­pro­sessi ei kuiten­kaan ole ainoa aikaa vievä osa. Korpi muistuttaa, että esimer­kiksi kuntien kaavoi­tus­po­li­tiik­kaan ja valitusten aiheut­ta­miin oikeus­pro­ses­seihin ei lupavi­ran­omainen voi vaikuttaa.

– Ympäris­tö­luvat on Suomessa pääsään­töi­sesti myönnetty alle vuodessa.

PÄÄMÄÄRÄ HYVÄ – VIEKÖ LEIKKAUSLINJA RESURSSIT?

Sekä EK:n Ojanperä että Teolli­suus­liiton Eklund pitävät yhden luukun tavoi­tetta kannatettavana.

– Inves­toin­ti­lu­vitus on halli­tus­oh­jel­massa ymmär­retty riittävän kokonais­val­tai­sesti. On kunnian­hi­moinen ajatus, että näin voidaan tehdä Suomelle kilpai­luetua, Ojanperä kehuu.

Ammat­tiyh­dis­tys­liik­keeltä hallitus­ohjelma ei juuri ole saanut myönteisiä arvioita. Teolli­suus­hank­keiden lupame­net­te­lyjä koskeva kirjaus kuitenkin vastaa varsin pitkälti Teolli­suus­liiton eduskun­ta­vaa­li­ta­voit­teita, tulkitsee Eklund.

– Inves­toi­jien osaaminen on varmaan pääsään­töi­sesti muualla kuin lupaby­ro­kra­tian hallin­nassa, varsinkin ulkomai­silla toimi­joilla. Toivot­ta­vasti lupapro­sessin raskaus ei tulevai­suu­dessa ole esteenä yhdel­le­kään tärkeälle inves­toin­nille. Ehkä nyt päästään myös eroon tilan­teista, että yksi viran­omainen tekee päätöksen ja toinen valittaa siitä oikeu­teen, missä ei ole paljon järkeä.

Halli­tuksen uusimmat, kehys­rii­hessä tehdyt rajut leikkaus­pää­tökset tosin huolet­tavat Eklundia. 150 miljoonan säästöt julki­selle sekto­rille johta­nevat moniin yt-neuvot­te­luihin ja irtisanomisiin.

– Vaarana on, että lupien myöntä­minen hidastuu, jos niitä käsit­te­levän henki­löstön määrä vähenee.