Konttorirakennus, jonka edessä liehuu lipputangoissa rivi lippuja. Rakennuksen edustalla on henkilöautoja. Etualalla on liikennevalot ja väistämisvelvollisuudesta kertova kolmion muotoinen liikennemerkki.
Osana Saksan autoteollisuuden ahdinkoa Audi on ilmoittanut vähentävänsä 7 500 työpaikkaa Saksassa vuoden 2029 loppuun mennessä. Kuva yhtiön Audi Forum -vierailukeskuksen edustalta Baijerin Ingolstadtissa maaliskuussa 2025.

Saksan kone köhii

TEKSTI HEIKKI JOKINEN 
KUVA DPA/LEHTIKUVA/DANIEL LÖB

Saksan teolli­suuden vankin tukijalka on autoteol­li­suus. Se tarjoaa hyvin palkat­tuja työpaik­koja, pitää leivässä mittavan määrän alihank­ki­joita ja kattaa viiden­neksen maan tavaraviennistä.

Erityisen tärkeä autoteol­li­suus on itäisen Saksan osaval­tioissa, joissa joka neljäs teolli­suuden työpaikka liittyy autoteol­li­suu­teen. Suurten autoval­mis­ta­jien tehtaissa työsken­telee siellä 51 000 ihmistä. Niiden alihank­ki­joina toimii 1 300 yritystä.

Ammat­ti­liitto IG Metall on vahva autoteol­li­suu­dessa ja niiden yritys­neu­vos­toissa. Liitto takaa, että tuotta­vuuden nousu koituu työnte­ki­jöi­denkin hyödyksi, ei vain omistajien.

Nyt ala voi heikosti. Kilpailu kiina­laisten kanssa on kovaa, edullisten sähkö­au­tojen valmistus takel­telee ja Yhdys­val­tojen tullit uhkaavat vientiä.

IG Metall on kriisi­pu­heista huoli­matta taannut työnte­ki­jöiden voitto-osuudet.

Vuonna 2022 Saksan autoteol­li­suus työllisti suoraan 872 446 ihmistä. Nyt puhutaan irtisa­no­mi­sista. Porsche leikkaa 1 900 työpaikkaa, IG Metall sopi Volkswa­genin kanssa 30 000 työpaikan vähen­tä­mi­sestä sosiaa­li­sesti oikeu­den­mu­kai­sella tavalla vuoteen 2030 mennessä ja Ford pyrkii vähen­tä­mään 2 900 työpaikkaa vuoteen 2027 mennessä.

Alaan liittyvä teolli­suus seuraa perässä. Conti­nental, Bosch, ZF ja monet muut vähen­tävät tuhansia työpaik­koja. Euroopan markki­noita hallinnut tausta­pei­lien valmis­taja Flabeg meni konkurssiin.

Eivät autojätit silti ole tappiolle painu­neet. Volkswa­genin voitto vuodelta 2024 on 19,1 miljardia euroa, BMW:n 7,7 ja Mercedes-Benzin 13,6.

IG Metall on kriisi­pu­heista huoli­matta taannut työnte­ki­jöiden voitto-osuudet. Volkswagen maksaa tänä vuonna niitä 4 799,50 euroa jokai­selle työnte­ki­jälle. Se on 4,1 prosenttia enemmän kuin edellis­vuonna, mutta ensi vuonna bonusta leika­taan. Samalla johdon palkkoja leika­taan muuta­maksi vuodeksi 11 prosenttia.

Volkswa­genin yritys­neu­voston mukaan yhtiö on maksanut yksit­täi­selle työnte­ki­jäl­leen voitto-osuuksia vuodesta 2007 yhteensä yli 80 000 euroa. Saman konsernin Audi maksaa viime vuoden 4,2 miljardin euron voitos­taan työnte­ki­jöil­leen 5 310 euron bonuksen. Vuonna 2023 summa oli 8 840 euroa. Mercedes-Benz maksaa huhti­kuussa 91 000 työnte­ki­jäl­leen bonuksen 5 220 euroon asti.