Osana Saksan autoteollisuuden ahdinkoa Audi on ilmoittanut vähentävänsä 7 500 työpaikkaa Saksassa vuoden 2029 loppuun mennessä. Kuva yhtiön Audi Forum -vierailukeskuksen edustalta Baijerin Ingolstadtissa maaliskuussa 2025.

Saksan kone köhii

TEKSTI HEIKKI JOKINEN 
KUVA DPA/LEHTIKUVA/DANIEL LÖB

Saksan teollisuuden vankin tukijalka on autoteollisuus. Se tarjoaa hyvin palkattuja työpaikkoja, pitää leivässä mittavan määrän alihankkijoita ja kattaa viidenneksen maan tavaraviennistä.

Erityisen tärkeä autoteollisuus on itäisen Saksan osavaltioissa, joissa joka neljäs teollisuuden työpaikka liittyy autoteollisuuteen. Suurten autovalmistajien tehtaissa työskentelee siellä 51 000 ihmistä. Niiden alihankkijoina toimii 1 300 yritystä.

Ammattiliitto IG Metall on vahva autoteollisuudessa ja niiden yritysneuvostoissa. Liitto takaa, että tuottavuuden nousu koituu työntekijöidenkin hyödyksi, ei vain omistajien.

Nyt ala voi heikosti. Kilpailu kiinalaisten kanssa on kovaa, edullisten sähköautojen valmistus takeltelee ja Yhdysvaltojen tullit uhkaavat vientiä.

IG Metall on kriisipuheista huolimatta taannut työntekijöiden voitto-osuudet.

Vuonna 2022 Saksan autoteollisuus työllisti suoraan 872 446 ihmistä. Nyt puhutaan irtisanomisista. Porsche leikkaa 1 900 työpaikkaa, IG Metall sopi Volkswagenin kanssa 30 000 työpaikan vähentämisestä sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla vuoteen 2030 mennessä ja Ford pyrkii vähentämään 2 900 työpaikkaa vuoteen 2027 mennessä.

Alaan liittyvä teollisuus seuraa perässä. Continental, Bosch, ZF ja monet muut vähentävät tuhansia työpaikkoja. Euroopan markkinoita hallinnut taustapeilien valmistaja Flabeg meni konkurssiin.

Eivät autojätit silti ole tappiolle painuneet. Volkswagenin voitto vuodelta 2024 on 19,1 miljardia euroa, BMW:n 7,7 ja Mercedes-Benzin 13,6.

IG Metall on kriisipuheista huolimatta taannut työntekijöiden voitto-osuudet. Volkswagen maksaa tänä vuonna niitä 4 799,50 euroa jokaiselle työntekijälle. Se on 4,1 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna, mutta ensi vuonna bonusta leikataan. Samalla johdon palkkoja leikataan muutamaksi vuodeksi 11 prosenttia.

Volkswagenin yritysneuvoston mukaan yhtiö on maksanut yksittäiselle työntekijälleen voitto-osuuksia vuodesta 2007 yhteensä yli 80 000 euroa. Saman konsernin Audi maksaa viime vuoden 4,2 miljardin euron voitostaan työntekijöilleen 5 310 euron bonuksen. Vuonna 2023 summa oli 8 840 euroa. Mercedes-Benz maksaa huhtikuussa 91 000 työntekijälleen bonuksen 5 220 euroon asti.