Asian­tun­tijat nostivat esiin lakko­ra­joi­tusten ongelmia, mutta hallitus ei muuttanut suunnitelmiaan

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVA ISTOCK

Oikeus­op­pi­neet näkivät lakko-oikeutta rajoit­ta­neiden lakien valmis­te­lussa ja toteu­tuk­sessa ongelmia. Myös Kansain­vä­linen työjär­jestö ILO lähestyi työmi­nis­teri Arto Satosta kirjeellä, jossa kehotet­tiin vielä neuvot­te­le­maan työmark­ki­naos­a­puolten kanssa. Vaiku­tukset jäivät vähäisiksi.

Kansain­vä­linen YK:n alainen työjär­jestö ILO lähestyi työmi­nis­teri Arto Satosta 16.4.2024 päivä­tyllä kirjeellä, jossa kannus­tet­tiin palaa­maan kolmi­kan­taisten neuvot­te­lujen tielle työrau­ha­lain­sää­dännön valmistelussa.

ILO:n osaston­joh­tajan Corinne Varghan allekir­joit­ta­massa kirjeessä myös tarjot­tiin apua sen arvioin­tiin, miten suunni­tellut lakko­ra­joi­tukset menevät yhteen Suomen allekir­joit­ta­mien kansain­vä­listen sopimusten kanssa.

ILO puuttui asiaan ammat­tiyh­dis­tys­liik­keen maail­man­jär­jestön ITUC:n pyynnöstä. Työmi­nis­teri Satonen vastasi ILO:lle 4.6.2024 päivä­tyllä kirjeellä, jossa todetaan, että uusi lainsää­däntö on jo voimassa ja ILO:n sopimukset on huomioitu valmis­te­lussa ja eduskunnan valiokunnissa.

Satosen mukaan parhaita asian­tun­ti­joita on kuultu ja syväl­linen pohdinta on käyty, eikä risti­rii­toja ole löytynyt kansain­vä­li­siin sopimuk­siin nähden. Satonen myös tiesi kertoa, että ILO:n tarjoama arvioin­tiapu ei olisi johtanut erilai­seen lopputulokseen.

PARHAAT ASIANTUNTIJAT ÄÄNESSÄ

Lakko­ra­joi­tuksia koske­vista eduskunnan valio­kun­nille annetuista asian­tun­ti­ja­lausun­noista voi päätellä, että parhaita asian­tun­ti­joita on kuultu.

Moni asian­tun­tija oli kylläkin sitä mieltä, ettei rajoi­tuk­sille esitetä kunnol­lisia perus­teita ja osa lainsää­dän­nöstä on suora­nai­sesti ILO:n määrit­te­lemän linjan vastaista.

Oikeus­tie­teen emeri­tus­pro­fes­sori Niklas Bruun toteaa lakiva­lio­kun­nalle antamas­saan lausun­nossa, että on täysin uusi työoi­keuden periaate, että työntekijä voi joutua talou­del­li­seen vastuuseen ammat­ti­jär­jestön päättä­mästä työtais­te­lusta. Aiemmin eduskunta on hylännyt vastaavat esitykset.

”Yksilöön kohdis­tu­vaan 200 euron hyvitys­mak­suun liittyy niin paljon ongelmia, että esityk­sestä kokonaan tulisi luopua.”

Yksilöön kohdis­tu­vaan 200 euron hyvitys­mak­suun liittyy niin paljon ongelmia, että esityk­sestä kokonaan tulisi luopua.

Tasa-arvoval­tuu­tettu Ràiner Hiltunen kirjoittaa työelämä- ja tasa-arvolau­ta­kun­nalle antamas­saan lausun­nossa, että henki­lö­koh­taisen hyvitys­maksun vaiku­tusar­viot ovat puutteel­liset. Kiinteä 200 euron hyvitys­maksu on suhteessa kovempi esimer­kiksi matala­palk­kai­silla naisval­tai­silla aloilla.

”Tasa-arvoval­tuu­tettu pitää valitet­ta­vana, että esityksen vaiku­tusar­viointi on näin vajavainen.”

PYKÄLÄT UUSIKSI VIIKONLOPUSSA

Työoi­keuden emeri­tus­pro­fes­sori Seppo Koskinen kirjoittaa työelämä- ja tasa-arvolau­ta­kun­nalle antamas­saan lausun­nossa, että lainval­mis­te­lija on löytänyt perus­telut henki­lö­koh­tai­selle hyvitys­mak­sulle hallitus­ohjelmasta, ei työelä­mästä tulevista tarpeista.

”Omasta puoles­tani totean, että ehdotus on tältä osin tarpeeton, käytän­nössä useissa tapauk­sissa toteu­tu­mis­kel­voton ja muissakin tapauk­sissa erityisen ongel­mal­linen toteuttaa.”

Koskinen myös arvos­telee lainval­mis­telun tapaa. Myötä­tun­to­työ­tais­te­luja rajoit­tava lakieh­dotus kirjoi­tet­tiin uusiksi yhden pitkän viikon­lopun aikana sen jälkeen, kun perus­tus­la­ki­va­lio­kunta oli nostanut esiin lakieh­do­tuksen vaikeaselkoisuuden.

”Nyt epäsel­vyydet ja tulkin­nan­va­rai­suudet liite­tään vain muihin ilmai­suihin, jotka kuitenkin merkit­tävin osin tarkoit­tavat samoja epäselviä asioita kuin mitkä tulivat esille alkupe­räi­sessä ehdotuksessa.”

Kysymyksen alaiseksi jää vielä se, miten osoite­taan näiden työtais­te­lujen lailla rajoit­ta­misen välttämättömyys.

Perus­te­lujen puute vaivaa Koskisen mukaan myös poliit­tisten työtais­te­lujen rajoituksia.

”Kun Suomessa poliit­tisia työtais­te­luja on ollut vain harvoin, kysymyksen alaiseksi jää tosin vielä se, miten osoite­taan näiden työtais­te­lujen lailla rajoit­ta­misen välttämättömyys.”

TALOUDELLINEN PERUSTE EI KÄY

Työoi­keuden profes­sori Ulla Liukkunen Helsingin yliopis­tolta kirjoittaa työelämä- ja tasa-arvova­lio­kun­nalle antamas­saan lausun­nossa, että Kansain­vä­lisen työjär­jestö ILO:n linjausten mukaan poliit­tisen lakon oikeu­del­linen asema pitäisi arvioida sen mukaan, onko kyse järjestön jäsenten puolus­ta­mi­sesta vai muusta esivallan vastustamisesta.

”ILO:n valvon­ta­käy­tännön mukaan järjes­töjen olisi voitava käyttää lakkoa etsit­täessä ratkai­suja ongel­miin, jotka aiheu­tuvat merkit­tä­vistä sosiaali- ja talous­po­li­tiikan suuntauk­sista näiden vaikut­taessa suoraan niiden jäseniin. Sikäli kuin kyse on työtais­te­luista, joilla on tällaisia ulottu­vuuksia, ne on pidet­tävä oikeu­del­li­sesti erillään puhtaasti poliit­ti­sista työtaisteluista.”

Liukkunen myös alleviivaa, että lakko­la­kien rajoi­tusta pitäisi erikseen arvioida suhteessa ILO:n sopimuk­siin ja kansain­vä­li­siin ihmisoi­keus­so­pi­muk­siin. Hallitus on perus­tellut lakko­ra­joi­tuksia muun muassa työlli­syyden paran­ta­mi­sella, vaikka ILO:n linjan mukaan talou­del­liset rajoi­tus­pe­rus­teet ole sopimusten mukaisia.

”Kansain­vä­lisen ihmisoi­keus­nor­miston kuvauk­sesta huoli­matta halli­tuksen esityk­sessä ei käsitellä tätä normistoa siten, että sen edellyt­tämä työtais­te­luoi­keuden suoja otettai­siin kaikilta osin huomioon.”

SOPIMUSVELVOITTEIDEN VASTAISIA

ILO:n varapää­joh­ta­jana vuosina 1996–2010 toiminut Kari Tapiola kirjoittaa työelämä- ja tasa-arvolau­ta­kun­nalle antamas­saan lausun­nossa, että lakko­ra­joi­tusten säätä­minen heijastaa yksioi­koista näkemystä työmark­ki­noista ja yhteis­kunnan toiminnasta.

”Mietin­nössä heijastuu tietyn­lainen työnte­ki­jä­puolen alamais­ta­minen, joka ei ole sen paremmin ILO:n perus­pe­ri­aat­teiden kuin Suomen työmark­ki­noilla perin­tei­sesti nouda­tetun yhteis­työ­mallin mukaista.”

Mietin­nössä heijastuu tietyn­lainen työnte­ki­jä­puolen alamaistaminen.

Tapiola arvioi, että lakkojen rajoi­tukset joudu­taan puimaan kansain­vä­li­sellä tasolla.

”Halli­tuksen esitykset johtavat väistä­mättä siihen johto­pää­tök­seen, että toteu­tues­saan nyt ehdotetut määräykset olisivat Suomen hyväk­sy­mien kansain­vä­listen sopimus­vel­voit­teiden vastaisia.”

TYÖNANTAJAPUOLI KIITTÄÄ JA KRITISOI

Työrau­ha­lain­sää­dännön uudis­tukset saivat myös tukea eduskunnan valio­kun­nille annetuissa lausun­noissa. Esimer­kiksi Elinkei­noe­lämän keskus­liitto ja Suomen Yrittäjät pitivät lainsää­däntöä oikeansuuntaisena.

Työnan­ta­ja­puolen lausun­noissa kuitenkin toivot­tiin halli­tuksen suunni­telmia kovempia rajoi­tuksia lakko-oikeuteen.

”Lakieh­do­tukset jäävät kuitenkin eräiltä osin puutteel­li­siksi eivätkä korjaa riittä­västi edellä kuvat­tuja epäkohtia”, lausuu EK.

Suomen Yrittä­jien mukaan poliit­tisia työtais­te­luja olisi pitänyt rajoittaa enemmän.

”Katsomme, että rajan pitäisi olla selvästi lyhyempi, korkein­taan muutaman tunnin pituinen.”

LAKKORAJOITUKSET

Orpon halli­tuksen säätämät lakko­ra­joi­tukset astuivat voimaan 18.5.2024.
• Poliit­tiset lakot rajoi­tet­tiin korkein­taan 24 tuntiin.
• Myötä­tun­to­lak­koja rajoi­tet­tiin asetta­malla niille suhteel­li­suus- ja kohdentamisvaatimuksia.
• Lakko­sak­koja korotet­tiin 10 000–150 000 euroon. Aiemmin oli vain yläraja 37 400 euroa.
• Säädet­tiin henki­lö­koh­tainen 200 euron seuraa­mus­maksu, jos työntekijä jatkaa osallis­tu­mista tuomiois­tuimen laitto­maksi totea­maan lakkoon.

 

LUE MYÖS:

Lakko­ra­joi­tukset muokkaavat työmark­ki­noita – ”Työnte­ki­jöiden mahdol­li­suutta vaikuttaa on kaven­nettu todella rajusti”

Lakko-oikeus on demokra­tian ytimessä – ”Ammutaanko tässä demokra­tiaa jalkaan?”

”Ensin viedään vaikut­ta­mis­mah­dol­li­suudet ja sitten annetaan keppiä” – korotetut lakko­sakot ovat suhteet­toman kovia pienille ammattiosastoille

”Suoraan sanoen kepuli­peliä” – lakko-oikeuden rajoi­tukset puhut­tavat työpaikalla

”Kolmi­kan­taisia valmis­te­lu­pe­ri­aat­teita ei ole kunnioi­tettu” – lakimuu­tosten takia menossa on poikkeuk­sel­linen työmarkkinakierros

Lakko­ra­joi­tukset toivat periaat­teel­lisia muutoksia lainsää­dän­töön – ”ILO:n sopimuk­sista lähtien ideana on, että työmark­ki­noilla neuvotellaan”