Asian­tun­ti­jat nosti­vat esiin lakko­ra­joi­tus­ten ongel­mia, mutta halli­tus ei muut­ta­nut suunnitelmiaan

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVA ISTOCK

Oikeus­op­pi­neet näki­vät lakko-oikeutta rajoit­ta­nei­den lakien valmis­te­lussa ja toteu­tuk­sessa ongel­mia. Myös Kansain­vä­li­nen työjär­jestö ILO lähes­tyi työmi­nis­teri Arto Satosta kirjeellä, jossa keho­tet­tiin vielä neuvot­te­le­maan työmark­ki­naos­a­puol­ten kanssa. Vaiku­tuk­set jäivät vähäisiksi.

Kansain­vä­li­nen YK:n alai­nen työjär­jestö ILO lähes­tyi työmi­nis­teri Arto Satosta 16.4.2024 päivä­tyllä kirjeellä, jossa kannus­tet­tiin palaa­maan kolmi­kan­tais­ten neuvot­te­lu­jen tielle työrau­ha­lain­sää­dän­nön valmistelussa.

ILO:n osas­ton­joh­ta­jan Corinne Varg­han alle­kir­joit­ta­massa kirjeessä myös tarjot­tiin apua sen arvioin­tiin, miten suun­ni­tel­lut lakko­ra­joi­tuk­set mene­vät yhteen Suomen alle­kir­joit­ta­mien kansain­vä­lis­ten sopi­mus­ten kanssa.

ILO puut­tui asiaan ammat­tiyh­dis­tys­liik­keen maail­man­jär­jes­tön ITUC:n pyyn­nöstä. Työmi­nis­teri Sato­nen vastasi ILO:lle 4.6.2024 päivä­tyllä kirjeellä, jossa tode­taan, että uusi lain­sää­däntö on jo voimassa ja ILO:n sopi­muk­set on huomioitu valmis­te­lussa ja edus­kun­nan valiokunnissa.

Sato­sen mukaan parhaita asian­tun­ti­joita on kuultu ja syväl­li­nen pohdinta on käyty, eikä risti­rii­toja ole löyty­nyt kansain­vä­li­siin sopi­muk­siin nähden. Sato­nen myös tiesi kertoa, että ILO:n tarjoama arvioin­tiapu ei olisi johta­nut erilai­seen lopputulokseen.

PARHAAT ASIANTUNTIJAT ÄÄNESSÄ

Lakko­ra­joi­tuk­sia koske­vista edus­kun­nan valio­kun­nille anne­tuista asian­tun­ti­ja­lausun­noista voi päätellä, että parhaita asian­tun­ti­joita on kuultu.

Moni asian­tun­tija oli kyllä­kin sitä mieltä, ettei rajoi­tuk­sille esitetä kunnol­li­sia perus­teita ja osa lain­sää­dän­nöstä on suora­nai­sesti ILO:n määrit­te­le­män linjan vastaista.

Oikeus­tie­teen emeri­tus­pro­fes­sori Niklas Bruun toteaa laki­va­lio­kun­nalle anta­mas­saan lausun­nossa, että on täysin uusi työoi­keu­den peri­aate, että työn­tekijä voi joutua talou­del­li­seen vastuuseen ammat­ti­jär­jes­tön päät­tä­mästä työtais­te­lusta. Aiem­min edus­kunta on hylän­nyt vastaa­vat esitykset.

”Yksi­löön kohdis­tu­vaan 200 euron hyvi­tys­mak­suun liit­tyy niin paljon ongel­mia, että esityk­sestä koko­naan tulisi luopua.”

Yksi­löön kohdis­tu­vaan 200 euron hyvi­tys­mak­suun liit­tyy niin paljon ongel­mia, että esityk­sestä koko­naan tulisi luopua.

Tasa-arvo­val­tuu­tettu Ràiner Hiltu­nen kirjoit­taa työelämä- ja tasa-arvo­lau­ta­kun­nalle anta­mas­saan lausun­nossa, että henki­lö­koh­tai­sen hyvi­tys­mak­sun vaiku­tusar­viot ovat puut­teel­li­set. Kiin­teä 200 euron hyvi­tys­maksu on suhteessa kovempi esimer­kiksi mata­la­palk­kai­silla nais­val­tai­silla aloilla.

”Tasa-arvo­val­tuu­tettu pitää vali­tet­ta­vana, että esityk­sen vaiku­tusar­viointi on näin vajavainen.”

PYKÄLÄT UUSIKSI VIIKONLOPUSSA

Työoi­keu­den emeri­tus­pro­fes­sori Seppo Koski­nen kirjoit­taa työelämä- ja tasa-arvo­lau­ta­kun­nalle anta­mas­saan lausun­nossa, että lain­val­mis­te­lija on löytä­nyt perus­te­lut henki­lö­koh­tai­selle hyvi­tys­mak­sulle hallitus­ohjel­masta, ei työelä­mästä tule­vista tarpeista.

”Omasta puoles­tani totean, että ehdo­tus on tältä osin tarpee­ton, käytän­nössä useissa tapauk­sissa toteu­tu­mis­kel­vo­ton ja muis­sa­kin tapauk­sissa erityi­sen ongel­mal­li­nen toteuttaa.”

Koski­nen myös arvos­te­lee lain­val­mis­te­lun tapaa. Myötä­tun­to­työ­tais­te­luja rajoit­tava lakieh­do­tus kirjoi­tet­tiin uusiksi yhden pitkän viikon­lo­pun aikana sen jälkeen, kun perus­tus­la­ki­va­lio­kunta oli nosta­nut esiin lakieh­do­tuk­sen vaikeaselkoisuuden.

”Nyt epäsel­vyy­det ja tulkin­nan­va­rai­suu­det liite­tään vain muihin ilmai­sui­hin, jotka kuiten­kin merkit­tä­vin osin tarkoit­ta­vat samoja epäsel­viä asioita kuin mitkä tuli­vat esille alku­pe­räi­sessä ehdotuksessa.”

Kysy­myk­sen alai­seksi jää vielä se, miten osoi­te­taan näiden työtais­te­lu­jen lailla rajoit­ta­mi­sen välttämättömyys.

Perus­te­lu­jen puute vaivaa Koski­sen mukaan myös poliit­tis­ten työtais­te­lu­jen rajoituksia.

”Kun Suomessa poliit­ti­sia työtais­te­luja on ollut vain harvoin, kysy­myk­sen alai­seksi jää tosin vielä se, miten osoi­te­taan näiden työtais­te­lu­jen lailla rajoit­ta­mi­sen välttämättömyys.”

TALOUDELLINEN PERUSTE EI KÄY

Työoi­keu­den profes­sori Ulla Liuk­ku­nen Helsin­gin yliopis­tolta kirjoit­taa työelämä- ja tasa-arvo­va­lio­kun­nalle anta­mas­saan lausun­nossa, että Kansain­vä­li­sen työjär­jestö ILO:n linjaus­ten mukaan poliit­ti­sen lakon oikeu­del­li­nen asema pitäisi arvioida sen mukaan, onko kyse järjes­tön jäsen­ten puolus­ta­mi­sesta vai muusta esival­lan vastustamisesta.

”ILO:n valvon­ta­käy­tän­nön mukaan järjes­tö­jen olisi voitava käyt­tää lakkoa etsit­täessä ratkai­suja ongel­miin, jotka aiheu­tu­vat merkit­tä­vistä sosi­aali- ja talous­po­li­tii­kan suun­tauk­sista näiden vaikut­taessa suoraan niiden jäse­niin. Sikäli kuin kyse on työtais­te­luista, joilla on tällai­sia ulot­tu­vuuk­sia, ne on pidet­tävä oikeu­del­li­sesti eril­lään puhtaasti poliit­ti­sista työtaisteluista.”

Liuk­ku­nen myös alle­vii­vaa, että lakko­la­kien rajoi­tusta pitäisi erik­seen arvioida suhteessa ILO:n sopi­muk­siin ja kansain­vä­li­siin ihmi­soi­keus­so­pi­muk­siin. Halli­tus on perus­tel­lut lakko­ra­joi­tuk­sia muun muassa työl­li­syy­den paran­ta­mi­sella, vaikka ILO:n linjan mukaan talou­del­li­set rajoi­tus­pe­rus­teet ole sopi­mus­ten mukaisia.

”Kansain­vä­li­sen ihmi­soi­keus­nor­mis­ton kuvauk­sesta huoli­matta halli­tuk­sen esityk­sessä ei käsi­tellä tätä normis­toa siten, että sen edel­lyt­tämä työtais­te­luoi­keu­den suoja otet­tai­siin kaikilta osin huomioon.”

SOPIMUSVELVOITTEIDEN VASTAISIA

ILO:n vara­pää­joh­ta­jana vuosina 1996–2010 toimi­nut Kari Tapiola kirjoit­taa työelämä- ja tasa-arvo­lau­ta­kun­nalle anta­mas­saan lausun­nossa, että lakko­ra­joi­tus­ten säätä­mi­nen heijas­taa yksioi­koista näke­mystä työmark­ki­noista ja yhteis­kun­nan toiminnasta.

”Mietin­nössä heijas­tuu tietyn­lai­nen työn­te­ki­jä­puo­len alamais­ta­mi­nen, joka ei ole sen parem­min ILO:n perus­pe­ri­aat­tei­den kuin Suomen työmark­ki­noilla perin­tei­sesti nouda­te­tun yhteis­työ­mal­lin mukaista.”

Mietin­nössä heijas­tuu tietyn­lai­nen työn­te­ki­jä­puo­len alamaistaminen.

Tapiola arvioi, että lakko­jen rajoi­tuk­set joudu­taan puimaan kansain­vä­li­sellä tasolla.

”Halli­tuk­sen esityk­set johta­vat väis­tä­mättä siihen johto­pää­tök­seen, että toteu­tues­saan nyt ehdo­te­tut määräyk­set olisi­vat Suomen hyväk­sy­mien kansain­vä­lis­ten sopi­mus­vel­voit­tei­den vastaisia.”

TYÖNANTAJAPUOLI KIITTÄÄ JA KRITISOI

Työrau­ha­lain­sää­dän­nön uudis­tuk­set saivat myös tukea edus­kun­nan valio­kun­nille anne­tuissa lausun­noissa. Esimer­kiksi Elin­kei­noe­lä­män keskus­liitto ja Suomen Yrit­tä­jät piti­vät lain­sää­dän­töä oikeansuuntaisena.

Työnan­ta­ja­puo­len lausun­noissa kuiten­kin toivot­tiin halli­tuk­sen suun­ni­tel­mia kovem­pia rajoi­tuk­sia lakko-oikeuteen.

”Lakieh­do­tuk­set jäävät kuiten­kin eräiltä osin puut­teel­li­siksi eivätkä korjaa riit­tä­västi edellä kuvat­tuja epäkoh­tia”, lausuu EK.

Suomen Yrit­tä­jien mukaan poliit­ti­sia työtais­te­luja olisi pitä­nyt rajoit­taa enemmän.

”Katsomme, että rajan pitäisi olla selvästi lyhyempi, korkein­taan muuta­man tunnin pituinen.”

LAKKORAJOITUKSET

Orpon halli­tuk­sen säätä­mät lakko­ra­joi­tuk­set astui­vat voimaan 18.5.2024.
• Poliit­ti­set lakot rajoi­tet­tiin korkein­taan 24 tuntiin.
• Myötä­tun­to­lak­koja rajoi­tet­tiin aset­ta­malla niille suhteel­li­suus- ja kohdentamisvaatimuksia.
• Lakko­sak­koja koro­tet­tiin 10 000–150 000 euroon. Aiem­min oli vain yläraja 37 400 euroa.
• Säädet­tiin henki­lö­koh­tai­nen 200 euron seuraa­mus­maksu, jos työn­tekijä jatkaa osal­lis­tu­mista tuomiois­tui­men lait­to­maksi totea­maan lakkoon.

 

LUE MYÖS:

Lakko­ra­joi­tuk­set muok­kaa­vat työmark­ki­noita – ”Työn­te­ki­jöi­den mahdol­li­suutta vaikut­taa on kaven­nettu todella rajusti”

Lakko-oikeus on demo­kra­tian ytimessä – ”Ammu­taanko tässä demo­kra­tiaa jalkaan?”

”Ensin viedään vaikut­ta­mis­mah­dol­li­suu­det ja sitten anne­taan keppiä” – koro­te­tut lakko­sa­kot ovat suhteet­to­man kovia pienille ammattiosastoille

”Suoraan sanoen kepu­li­pe­liä” – lakko-oikeu­den rajoi­tuk­set puhut­ta­vat työpaikalla

”Kolmi­kan­tai­sia valmis­te­lu­pe­ri­aat­teita ei ole kunnioi­tettu” – laki­muu­tos­ten takia menossa on poik­keuk­sel­li­nen työmarkkinakierros

Lakko­ra­joi­tuk­set toivat peri­aat­teel­li­sia muutok­sia lain­sää­dän­töön – ”ILO:n sopi­muk­sista lähtien ideana on, että työmark­ki­noilla neuvotellaan”