Elektroniikkatyöntekijä Janne Hakala varmistaa, että kaiuttimen pinnat ovat moitteettomassa kunnossa.

Gene­lec 8361A studio­mo­ni­tori on yrityk­sen lippu­lai­va­tuote – näin sen teimme

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVAT EEMELI KIUKKONEN
VIDEO EEMELI KIUKKONEN JA ANTTI HYVÄRINEN

Pitkä­jän­tei­syys, jatkuva kehit­tä­mi­nen ja hyvin­voi­vat työn­te­ki­jät ovat Gene­lec Oy:n kaiut­ti­mien laadun takana. Äänen­tois­ton edel­lä­kä­vi­jän kaikki tuot­teet suun­ni­tel­laan ja valmis­te­taan Iisal­men tehtaalla.

Selkeä tavoite ja pitkä­jän­tei­syys luovat perus­tan laaduk­kaalle toimin­nalle. Iisal­messa kaiu­tin­val­mis­taja Gene­lecillä tavoite on ollut kirkas yrityk­sen perus­ta­mi­sesta vuodesta 1978.

– Haluamme tehdä maail­man parhaita äänen­tois­to­rat­kai­suja ammat­ti­lai­sille. Tämä on se ydin, miksi yritys on olemassa, sanoo toimi­tus­joh­taja Siamäk Naghian.

Yrityk­sen tarina alkoi vuonna 1976, kun akus­tii­kan jatko-opis­ke­li­jat Ilpo Marti­kai­nen ja Topi Parta­nen saivat opis­ke­lu­ka­ve­ril­taan tiedon, että uutta radio­ta­loa raken­ta­nut Yle tarvitsi aktii­vi­kai­ut­ti­mia äänen­laa­dun tarkkailuun.

Muuta­maa viik­koa myöhem­min kaiut­ti­men proto­tyyppi oli valmis kuun­nel­ta­vaksi ja Yle kiin­nos­tui. Aktii­vi­kai­ut­ti­men peri­aate on, että jokai­sella taajuusa­lu­eella on oma vahvis­tin ja kaikki elekt­ro­niikka on raken­nettu kaiut­ti­men sisään.

Gene­lecin kaiut­ti­mien tavoit­teena on tois­taa ääni mahdol­li­sim­man totuu­den­mu­kai­sesti mitään lisää­mättä ja mitään poisot­ta­matta. Yrityk­sen ensim­mäi­nen aktii­vi­kai­u­tin­malli S30 esitel­tiin vuonna 1978.

– Gene­lec on alusta asti tehnyt tuot­teita, jotka kestä­vät. Kestä­vän kehi­tyk­sen kannalta on parasta, että 46 vuotta sitten tehty kaiu­tin on edel­leen käytössä ja sitä voidaan huol­taa, Naghian sanoo.

Gene­lecin työn­te­ki­jät ja toimi­tus­joh­taja kerto­vat videolla yrityk­sen toimintakulttuurista.

MERKITYKSELLISTÄ TYÖTÄ

Laatu syntyy monen teki­jän summana ja muodos­taa yrityk­seen toimin­ta­kult­tuu­rin. Tarvi­taan hyvää johta­mista, osaa­via teki­jöitä sekä jatku­vaa järjes­tel­mäl­listä kehit­tä­mistä ja ohjausta.

– Työn­tekijän osaa­mi­nen ja hyvin­vointi ovat laadun perus­e­del­ly­tyk­siä. Silloin ollaan hyvällä mallilla, jos ihmi­nen kokee, että tekee itselle merki­tyk­sel­listä työtä ja samalla hänellä on mahdol­li­suus kehit­tyä ja mennä eteen­päin, Naghian sanoo.

Ensim­mäi­nen vuosi­kym­men oli Gene­lecille kamp­pai­lua olemas­sao­losta. Kään­teen teki vuonna 1989 Lontoossa esitelty 1035A-kaiu­tin, josta tuli suun­nan­näyt­täjä tark­kai­lu­kai­ut­ti­mille. Mallia kuvail­tiin mark­ki­noi­den suuri­ää­ni­sim­mäksi ja pienisäröisimmäksi.

Työn­tekijän osaa­mi­nen ja hyvin­vointi ovat laadun perusedellytyksiä.

Vuosien mittaan Gene­lec on esitel­lyt kaiut­ti­mia, joiden tekni­set ominai­suu­det, muotoilu ja valmis­tus­ma­te­ri­aa­lit ovat luoneet alalle uutta. Pyöreät muodot, paine­va­le­tut alumii­ni­ko­te­lot ja auto­maat­ti­sesti akus­ti­seen ympä­ris­töön sopeu­tu­vat teknii­kat ovat esimerk­kejä tuotekehityksestä.

Tänä­kin päivänä kaikki Gene­lecin kaiut­ti­met kehi­te­tään ja valmis­te­taan Ylä-Savossa Iisal­messa Poro­ve­den rannalla sijait­se­vassa tehtaassa.

– Katsomme, että tuotanto ja tuote­ke­hi­tys ovat yhtä. Siksi ei ole tullut edes mieleen, että teki­simme tuot­teet jossain muualla, Naghian kertoo.

Gene­lecin tehdas sijait­see Iisal­messa Poro­ve­den rannalla.

KAIKKI TUOTTEET TESTATAAN

Gene­lec valmis­taa kaiut­ti­mien piiri­kor­tit ja keskei­sim­mät kaiu­ti­ne­le­men­tit itse, jotta laatu vastaa vaatimuksia.

– Elekt­ro­nii­kan valmis­tus on meille tärkeää. Jokai­sessa kaiut­ti­messa on vähin­tään yksi piiri­kortti, kertoo opera­tii­vi­nen johtaja Piia-Riitta Berg­man.

Kaikki itse valmis­te­tut kompo­nen­tit ja valmiit kaiut­ti­met testataan.

– Kaiu­tin­mal­lista riip­pu­matta perus­pro­sessi on sama. Jokai­nen tuote testa­taan yksi­löl­li­sesti ennen asiak­kaalle lähet­tä­mistä, Berg­man kertoo.

Kannus­tamme rohkeasti tuomaan esiin ideoita, joita työs­tämme yhdessä eteenpäin.

Gene­lecin malli­va­li­koima on laaja, tuot­tei­den menekki vaih­te­lee ja uusia malleja tulee sään­nöl­li­sesti valmis­tuk­seen. Jatkuva oppi­mi­nen ja monio­saa­mi­nen ovat siis toimin­nan ytimessä.

– On todella hienoa, että meillä on paljon henki­löitä, jotka osaa­vat moni­puo­li­sesti tuotan­nol­li­sia tehtä­viä, Berg­man sanoo.

Yrityk­sessä on tapana, että kaikilla on mahdol­li­suus osal­lis­tua oppi­mi­seen ja kehit­tä­mi­seen. Hyviä ideoita pyyde­tään ja niitä myös toteutetaan.

– Haemme paran­nuseh­do­tuk­sia tiimeiltä ja teki­jöiltä. Kannus­tamme rohkeasti tuomaan esiin ideoita, joita työs­tämme yhdessä eteen­päin, Berg­man kertoo.

VASTUUTA JA MOTIVAATIOTA

Tuotan­non työn­te­ki­jöi­den pääluot­ta­mus­mies Vesa Pelko­nen kertoo, että Gene­lecillä työn­te­ki­jät otetaan aidosti mukaan suun­nit­te­luun ja kehittämiseen.

– Lähes kaikki esityk­set ovat menneet läpi, kun on vähän­kään perus­te­luja. Työnan­ta­jan kanssa ei ole ollut ongel­mia. Keskus­te­lut käydään hyvässä hengessä, Pelko­nen kertoo.

Pitkät työsuh­teet ovat yksi Gene­lecin laadun tae. Koke­mus auttaa, kun tark­kuutta vaadi­taan. Tark­kuus näkyy myös rahapussissa.

– Toimi­tus­laatu vaikut­taa meidän palk­kioomme. Sekin moti­voi panos­ta­maan laatuun, Pelko­nen kertoo.

Työnan­ta­jan kanssa ei ole ollut ongel­mia. Keskus­te­lut käydään hyvässä hengessä.

Gene­lecillä varsin­kin isojen kaiut­ti­mien kokoon­pano on yhden teki­jän näpeissä aina pakkauk­seen saakka.

– Teen kaiut­ti­men alusta loppuun ja olen viimei­nen, joka tarkas­taa sen. Se on minun vastuul­lani, kokoon­pa­nossa työs­ken­te­levä Pelko­nen kertoo.

GENELEC 8361A

The Ones ‑sarjan suurin studiomonitori
Valettu ja pulve­ri­maa­lattu alumiinikotelo
Vahvis­ti­men teho 700 W basso, 150 W keski­ääni, 150 W diskantti
Taajuus­vaste 30 Hz – 43 kHz
Maksi­mi­ää­nen­paine 118 desibeliä
Mitat 593 x 357 x 347 mm
Paino 31,9 kg
Hinta noin 5 000 euroa

Näin sen teimme

1 ELEKTRONIIKKATYÖNTEKIJÄ ARTO LÄMSÄ valvoo piiri­kort­ti­val­mis­tuk­sessa, kun kone latoo piiri­le­vylle muun muassa piirejä, keloja, vastuk­sia ja konden­saat­to­reita. Kone tunnis­taa, jos kompo­nentti menee vinoon tai väärin päin, joissa tapauk­sissa ladonta korja­taan käsin. Ladon­nan jälkeen piiri­le­vyt mene­vät uuniin, jossa kompo­nen­tit juote­taan paikal­leen. Piiri­kort­ti­val­mis­tuk­sessa sisä­läm­pö­tila on vakaasti 22 astetta ja kosteus­pro­sentti on 40, jotta juotok­set onnis­tu­vat halu­tulla tavalla.

– Varsin­kin talvella täällä on muka­vaa, kun ulkona on kuivaa. Sisällä iho saa imeä kosteutta, Lämsä kertoo olosuhteista.

Monio­saa­mi­nen tuo työhön vaihtelua.

– Teen myös käsi­la­don­taa ja kokoon­pa­noa. Pysyy vetreänä, eikä järki ruostu.

Lämsä on työs­ken­nel­lyt Gene­lecillä 18 vuotta. Työt ovat muut­tu­neet tuona aikana paljon.

– Ennen kiipeil­tiin hyllyillä ja tehtiin kaiken­laista hommaa. Nyky­ään on työtur­val­li­suus hyvässä mallissa. On ihme, ettei aiem­min sattu­nut mitään, Lämsä sanoo.

2 TUOTANTOASIANTUNTIJA MIRVA HOLOPAINEN latoo käsin kompo­nent­teja piiri­le­vylle. Läpi­la­dot­ta­vat kompo­nen­tit juot­tu­vat aalto­juo­tos­ko­neessa kiinni levyn alapuo­lelta. Kaikki valmiit piiri­kor­tit tarkas­te­taan visu­aa­li­sesti ja niiden toimi­vuus testa­taan ennen kokoonpanovaihetta.

Holo­pai­nen on työs­ken­nel­lyt Gene­lecillä 23 vuotta. Tutuksi ovat tulleet työt piiri­kort­ti­val­mis­tuk­sessa, kokoon­pa­nossa ja kahviossa.

Vuodesta 2021 Holo­pai­nen on työs­ken­nel­lyt tuotan­to­asian­tun­ti­jana. Nykyi­seen työn­ku­vaan kuuluu piiri­kort­ti­val­mis­tuk­sen lisäksi työn­tut­ki­musta ja uusien työn­te­ki­jöi­den pereh­dy­tystä. Työn­tut­ki­mus sisäl­tää erilai­sia aika- ja havain­noin­ti­tut­ki­muk­sia sekä menetelmäkehitystä.

– Gene­lec on erit­täin hyvä työnan­taja. Työ on moni­puo­lista ja kiin­nos­ta­vaa. Täällä on myös etene­mis­mah­dol­li­suuk­sia oman mielen­kiin­non mukaan, Holo­pai­nen kertoo.

Laaduk­kaat kaiut­ti­met synty­vät yhteistyönä.

– Koemme ammat­tiyl­peyttä, kun saamme valmis­taa laaduk­kaita kaiut­ti­mia asiak­kaille. Tyyty­väi­set asiak­kaat ovat meille sydä­men asia, Holo­pai­nen sanoo.

3 ELEKTRONIIKKATYÖNTEKIJÄ TIIA KOMULAINEN valmis­taa kaiu­ti­ne­le­ment­tejä, jotka testa­taan ennen kaiut­ti­men kokoonpanoa.

Komu­lai­nen on työs­ken­nel­lyt Gene­lecillä kolme vuotta. Hän on viih­ty­nyt vaih­te­le­vassa työssä.

– Tämä on todella hyvä työpaikka. Työ on moni­puo­lista, kun valmis­te­taan monen­lai­sia malleja, Komu­lai­nen kertoo.

Omiin tehtä­viin ja osas­ton toimin­taan pystyy vaikut­ta­maan. Kehi­tys lisää työn mielenkiintoa.

– Kaikki osaa­vat kaikki mallit. Saadaan itse vaikut­taa, mitä tehdään. Jokai­sella on omat lemp­pa­ri­mal­lit, Komu­lai­nen kertoo.

4 LOGISTIIKKATYÖNTEKIJÄ VEIJO TOSSAVAINEN keräi­lee varas­tossa tilauk­sen mukai­set osat, jotka toimi­te­taan kärryllä kokoon­pa­noon. Kärryyn tulee vain tilauk­sen mukai­set osat, jotta virheen mahdol­li­suus mini­moi­daan. Tossa­vai­nen on työs­ken­nel­lyt Gene­lecillä 24 vuotta.

5 ELEKTRONIIKKATYÖNTEKIJÄ JANNE HAKALA nostaa kaiut­ti­men paine­va­le­tut ja pulve­ri­maa­la­tut alumii­ni­ko­te­lon puolik­kaat muovi­seen kehik­koon, jossa kokoa­mi­nen tapah­tuu. Piiri­kor­tit, kaiu­ti­ne­le­men­tit ja muut osat ruuva­taan paikoil­leen. Kaiut­ti­meen tulos­te­taan viiva­koo­dil­li­nen tarra ja kaiut­ti­men kompo­nent­tien viiva­koo­dit luetaan, jotta osat ja valmis­tus­pro­sessi voidaan jäljit­tää myöhem­min. Lopuksi Hakala ruuvaa kaiu­tin­ko­te­lon puolik­kaat yhteen ja testaa kote­lon tiivey­den vuoto­tes­taus­lait­teella. Tällai­sen kaiut­ti­men kokoa­mi­sen hoitaa alusta loppuun yksi ihminen.

– Äänen­toisto ja kaiut­ti­met ovat aina kiin­nos­ta­neet. Se on oikein hyvä, kun saa harras­tus­jut­tuja puuhailla työk­seen­kin, Hakala sanoo.

Neljä vuotta Gene­lecillä töissä ollut Hakala kertoo, että hän on tehnyt lähinnä kokoon­pa­no­teh­tä­viä. Työn vaih­telu syntyy useista erilai­sista kaiutinmalleista.

Haka­lalla on myös kotona Gene­lecin kaiuttimet.

– Äänen kuulee sellai­sena kuin musii­kin ja eloku­van teki­jät ovat äänen halun­neet, Hakala sanoo.

Maail­man­laa­jui­sesti tunnet­tu­jen laatu­tuot­tei­den valmis­ta­mi­nen on palkitsevaa.

– Ylpey­dellä näitä tehdään. Taval­laan se luo pientä painet­ta­kin, kun tuot­tei­den laatu pitää olla viimei­sen päälle, Hakala sanoo.

6 Valmis kaiu­tin kulje­te­taan kärryllä loppu­tes­tauk­seen kammioon, jonka akus­tiikka on suun­ni­teltu testausta varten. Testauk­sen hoitaa sama työn­tekijä, joka on myös koon­nut kaiut­ti­men. Testauk­seen kuuluu aluksi sähkö­tur­val­li­suu­den varmis­ta­mi­nen. Seuraa­vaksi ohjel­misto kali­broi kaiut­ti­men ja varmis­taa, että mitta-arvot ovat halu­tun mukai­set. Testaaja varmis­taa kuun­te­le­malla ja käsin tunnus­te­le­malla, ettei kotelo vuoda saumois­taan ilmaa. Lopuksi kaiut­ti­mesta tois­te­taan koko taajuusa­lu­een kattava ääni­pyyh­käisy, josta testaaja kuun­te­lee korva­kuu­lolla, ettei äänessä ole mitään ylimääräistä.

– Ääni on totuu­den­mu­kai­nen. Meidän kaiut­ti­memme eivät väritä tois­toa, Janne Hakala kertoo.

Kaikki testaa­jat käyvät läpi koulu­tuk­sen, jossa pereh­dy­tään erilai­siin virheääniin.

– Koulu­tuk­sessa kuun­nel­laan huonoja kaiut­ti­mia ja tunnis­te­taan, mikä on vikana, Hakala kertoo.

7 Kaiut­ti­men koon­nut ja testan­nut työn­tekijä myös pakkaa tuot­teen. Nosto­lait­teen imuku­pit tart­tu­vat yli 30 kiloa paina­van kaiut­ti­men kylkeen ja valmis tuote sujah­taa pahvi­laa­tik­koon ohje­kir­jan kera. Lopuksi pakkaus niita­taan kiinni. Kun tilaus on koko­nai­suu­des­saan valmis, logis­tiik­ka­työn­te­kijä noutaa tuot­teet ja lähet­tää ne asiakkaalle.

”Ei ole mitään, mistä emme voisi puhua”

Jatkuva yhteis­toi­minta eri osas­to­jen ja henki­lös­tö­ryh­mien kesken on koettu toimi­vaksi malliksi Gene­lecillä. Avoi­muus luo luottamusta.

Kansain­vä­li­nen finans­si­kriisi koet­teli myös Gene­leciä vuonna 2008. Toimi­tus­joh­taja Siamäk Naghian kertoo, että krii­sistä syntyi myös jotain hyvää.

Heiken­ty­neen tilan­teen takia yhtiössä pidet­tiin yt-neuvot­te­lut. Tämä avasi ovet jatku­valle ja aktii­vi­selle yhteis­toi­min­nalle, jossa kaikki ovat mukana.

– Yhdessä kehi­tämme toimin­taa. Olemme löytä­neet uudel­leen yt-pala­ve­rin keskei­sen roolin. Minun tehtä­väs­säni se on vähin­tään yhtä tärkeä kuin johto­ryhmä, Naghian sanoo.

Yritys tulee kasva­maan, mutta ajat­te­len, että tärkeintä on säilyt­tää iden­ti­teetti ja toimintafilosofia.

Pääluot­ta­mus­mies Vesa Pelko­nen kertoo, että jatkuva yhteis­toi­minta ja avoi­muus luovat luot­ta­muk­sen kult­tuu­ria. Yhtiön sisäi­set asiat käydään yhdessä läpi, luottamuksella.

– Joka toinen maanan­tai on aamu­pa­la­veri, jossa työnan­taja kertoo asioista kaikille työn­te­ki­jöille. Mitään ei salailla, Pelko­nen kertoo.

Toimi­tus­joh­taja Siamäk Naghian kertoo, että avoi­muus luo yrityk­seen sopeutumiskykyä.

GENELEC ON EDELLÄKÄVIJÄ JATKOSSAKIN

Avoi­muu­den ansiosta asiat eivät leviä huhuina, eivätkä tilan­teet tule yllä­tyk­sinä. Yrityk­selle tämä luo sopeu­tu­mis­ky­kyä vaih­tu­viin tilanteisiin.

– Olemme kaikki ajan tasalla. Ei ole mitään, mistä emme voisi puhua, Naghian sanoo.

Gene­lecillä tule­vai­suus näyt­tää valoi­salta. Toisen polven perhey­ri­tys jatkaa oman alansa edelläkävijänä.

– Yritys tulee kasva­maan, mutta ajat­te­len, että tärkeintä on säilyt­tää iden­ti­teetti ja toimin­ta­fi­lo­so­fia. Se on kaunista, Naghian sanoo.

GENELEC OY

PERUSTETTU 1978
KOTIPAIKKA Iisalmi
TUOTANTO Äänen­tois­to­jär­jes­tel­mät audio­alan ammat­ti­lai­sille, asen­nuk­siin ja kotikuuntelijoille
HENKILÖSTÖ Noin 210 (konserni 270), josta tuotan­nossa noin 100
OMISTUS Juho, Maria ja Mikko Marti­kai­nen sekä Topi Parta­nen ja Ritva Leinonen.
LIIKEVAIHTO 38,4 miljoo­naa euroa, konserni noin 50 miljoo­naa euroa (2023)

 

Lue juttu englan­niksi: The Gene­lec 8361A studio moni­tor is the company’s flags­hip product – this is how we made it