Huoli palve­luista ajaa äänes­tä­mään alue- ja kuntavaaleissa

3.3.2025

TEKSTI TIIA KYYNÄRÄINEN
KUVAT JA GRAFIIKAT EMILIE UGGLA

Teolli­suus­liiton jäsen­pa­neelin vastaajat ovat lähdössä innok­kaasti äänes­tä­mään alue- ja kunta­vaa­leissa. Vastaajat pitävät sekä hyvin­voin­tia­lueiden että kuntien keskeisiä tehtäviä hyvin tärkeinä, mutta tyyty­mät­tö­myyttä on etenkin sote-palveluihin.

ALUE- JA KUNTAVAALIT 2025

Vaali­päivä 13.4.
Ennak­ko­ää­nestys 2.–8.4.

Teolli­suus­liiton jäsen­pa­nee­lilta kysyt­tiin helmi­kuun aikana äänes­tä­mi­sestä alue- ja kunta­vaa­leissa, kuntien ja hyvin­voin­tia­lueiden palve­luista sekä tyyty­väi­syy­destä ja huolista palve­luihin. Vastauksia saatiin yhteensä 2 324 jäseneltä. Panee­lissa on yhteensä 4 478 jäsentä. Vastaus­pro­sentti oli näin 52.

Suoma­laisten into lähteä äänes­tä­mään alue- tai kunta­vaa­leissa on jäänyt usein matalaksi. Kyselyn perus­teella tämä ei päde jäsen­pa­ne­lis­teihin, sillä kyselyyn vastan­neista 81 prosenttia kertoi äänes­tä­vänsä kunta­vaa­leissa. Aluevaa­leissa äänensä aikoi antaa 72 prosenttia vastanneista.

Kuntien lukuisat tehtävät vaikut­tavat lähei­sesti suoma­laisten arkeen ja siksi panelistit haluavat vaikuttaa vaaleissa.

Kuntien tehtä­vä­ken­tässä on tapah­tunut suuria muutoksia sitten viime kunta­vaa­lien vuonna 2021. Sosiaali- ja terveys­pal­velut sekä pelas­tus­toimen palvelut siirtyivät kunnilta vuonna 2023 toimin­tansa aloit­ta­neille hyvin­voin­tia­lueille Helsinkiä lukuun ottamatta. Kunnat puoles­taan saivat hoitaak­seen työlli­syys­pal­velut vuoden 2025 alusta.

Tehtä­vä­muu­tok­sista on seurannut, että teolli­suus­liit­to­laisten mielestä kuntien tärkeim­pien tehtä­vien pääpaino on siirtynyt sosiaali- ja terveys­pal­ve­luiden tuotta­mi­sesta perus­e­lä­misen kannalta keskeisen kunnal­lis­tek­niikan ylläpi­tä­mi­seen. 66 prosenttia vastan­neista pitää tärkeänä tehtä­vänä veden- ja energian­tuo­tantoa. Yli 50 prosenttia vastan­neista piti tärkeänä koulu­tusta ja päivä­hoitoa, ikään­ty­neiden palve­luita ja työlli­syys­pal­ve­luita. Sen sijaan vain hieman enemmän kuin joka viides vastannut katsoi tärkeäksi vapaan sivis­tys­työn palve­luita, kuten työväen- ja kansanopistoja.

Tärkeys­jär­jes­tyk­seen toki vaikuttaa se, millaisia palve­luita vastaajan kotikunta tuottaa. Esimer­kiksi pienissä, alle 6 000 asukkaan kunnissa asuvista vastaa­jista vain 13 prosenttia piti joukko­lii­ken­nettä kunnan tärkeänä tehtä­vänä. Yli 100 000 asukkaan kaupun­geissa asuvista vastaa­jista joukko­lii­kenne oli tärkeä 46 prosentin mielestä.

Jäsen­pa­neelin vastausten perus­teella kunnat ovat selvin­neet perus­teh­tä­viensä hoita­mi­sesta hyvin. Kaikkein tyyty­väi­simpiä panelistit olivat jätehuollon palve­luihin (69 % oli tyyty­väisiä). Tyyty­väi­syy­teen ei juuri­kaan vaikut­tanut se, minkä kokoi­sessa kunnassa vastaaja asuu.

Yli puolet panelis­teista oli tyyty­väinen veden- ja energia­tuo­tannon palve­luihin. 40 prosenttia kiitteli kulttuuri‑, nuoriso‑, liikun­ta­pal­ve­luita ja kirjastoja.

Kaikkein eniten tyyty­mät­tö­myyttä vastaa­jissa herät­tävät ikään­ty­neiden palvelut, joukko­lii­ken­teen palvelut sekä työllisyyspalvelut.

Työlli­syys­pal­velut ovat kunnan tehtä­vä­ken­tässä uusin tulokas ja niiden palve­luiden sujumi­sessa kunnilla on iso näytön paikka kunta­lai­sille. Vastaa­jista vain 16 prosenttia sanoi olevansa tyyty­väinen työllisyyspalveluihin.

Uuden tehtävän hoita­minen herättää panelis­teissa huolta. Suurin huoli kohdistuu työpaik­kojen tarjonnan mahdol­li­seen heikke­ne­mi­seen sekä pakko­työl­lis­tä­mi­seen aktii­vi­mallin tapaan.

HOITOTAKUUSEEN OLLAAN PETTYNEITÄ

Sosiaali- ja terveys­pal­ve­luita sekä pelas­tus­toimen palve­luita hoitavat hyvin­voin­tia­lueiden tehtä­vä­kentät koetaan jäsen­pa­ne­lis­tien mielestä erityisen tärkeiksi. Vastaa­jien mielestä kaikki hyvin­voin­tia­lueiden keskei­sistä palve­luista ovat tärkeitä. Kyselyssä vähiten tärkeys­mai­nin­toja sai kotisai­raan­hoidon järjes­tä­misen palvelut, mutta niitäkin piti tärkeänä puolet vastaa­jista. Tärkeim­mäksi panelistit nostivat perus­ter­vey­den­huollon palvelut, joita piti tärkeänä 87 prosenttia vastaajista.

Vaikka hyvin­voin­tia­lueiden palvelut koetaan hyvin tärkeiksi, tyyty­väi­syys palve­luja kohtaan on vähäi­sempää kuin esimer­kiksi kuntien tuottamia palve­luja kohtaan.

Tyyty­väi­simpiä vastaajat olivat palo- ja pelas­tus­toimen palve­luihin. Niihin tyyty­väisiä oli noin puolet vastaa­jista. Sen sijaan 36 prosenttia vastaa­jista sanoi olevansa tyyty­mätön hoito­ta­kuuta kohtaan ja vain 14 prosenttia vastaa­jista kertoi olevansa tyyty­väinen palve­luun. Hoito­takuu tarkoittaa potilaan oikeutta päästä tervey­den­hoi­toon tietyn ajan sisällä kiireet­tö­missä asioissa. Perus­ter­vey­den­huollon ja hammas­hoidon palve­luihin sanoi olevansa tyyty­mätön useampi kuin joka neljäs vastaaja.

Tyyty­mät­tö­myyttä esiintyy runsaasti erityi­sesti niillä hyvin­voin­tia­lueilla, joilla palve­lu­ver­kosto on supistunut.

Sote-palve­luiden tulevai­suu­dessa vastaajia huolettaa eniten palve­luihin pääsyn vaikeu­tu­minen. Palve­lu­verkon supis­tu­minen sekä avunsaannin hidas­tu­minen huoles­tut­tavat myös vastaajia suuresti.

KUNTIEN MERKITTÄVIMMÄT TEHTÄVÄKOKONAISUUDET OVAT:

• koulutus ja varhaiskasvatus
• kulttuuri‑, nuoriso‑, kirjasto- ja liikuntapalvelut
• maankäyttö ja kaavoitus
• vesi- ja jätehuolto, katujen raken­ta­minen ja ylläpito
• raken­nus­val­vonta
• liikenne ja joukkoliikenne
• ympäris­tö­pal­velut
• turval­li­suus ja varautuminen
• elinkei­no­po­li­tiikka, kotouttaminen
• työlli­syys­pal­velut (1.1.2025 alkaen)
• vaalien järjes­tä­minen ja asukkaiden osallis­tu­mis­mah­dol­li­suuk­sien edistäminen

HYVINVOINTIALUEIDEN TEHTÄVÄT:

• sosiaali- ja terveys­pal­ve­lujen järjestäminen
• pelas­tus­toimen tehtä­vien järjestäminen

Hyvin­voin­tia­lueet järjes­tävät sote-palve­lujen lisäksi pelas­tus­toimen tehtävät.

Kunta­päät­täjät ovat ammattimaistuneet

Suomen päätök­sen­te­ko­jär­jes­telmä perustuu demokraat­ti­seen oikeus­val­tioon, jossa vallan kolmi­jako-oppi jakaa vallan lainsää­dän­töön, toimeen­pa­noon ja tuomiovaltaan.

Lainsää­dän­tö­valtaa käyttää eduskunta, joka säätää lait, päättää valtion talous­ar­viosta ja valvoo halli­tuksen toimintaa. Toimeen­pa­no­valta on halli­tuk­sella ja presi­den­tillä. Riippu­mat­tomat tuomiois­tuimet puoles­taan käyttävät tuomiovaltaa.

Hyvin­voin­tia­lueet ja kunnat käyttävät alueel­lista valtaa. Sekä hyvin­voin­tia­lueilla että kunnilla on itsehallinto.

Kuntia Suomessa on 308, joista Manner-Suomessa on 292 ja Ahvenan­maalla 16. (Ahvenanmaa ei ole hyvin­voin­tialue, eikä kuluva vuosi ole siellä kuntavaalivuosi.)

Perus­tus­laki takaa kunnille sekä itsehal­linnon että verotusoi­keuden. Ylintä päätän­tä­valtaa kunnissa käyttävät valtuustot, joihin nyt huhti­kuussa järjes­tet­tä­villä vaaleilla valitaan valtuu­tetut. Kunta­vaalit järjes­te­tään aina neljän vuoden välein.

Olisi tärkeää, että kun valtuusto on vaihtunut, aina käytäi­siin keskus­telu toimi­joiden roolista ja tehtävistä.

Valtuusto vastaa kunnan talou­desta ja toimin­nasta. Se muun muassa valitsee jäsenet kunnan­hal­li­tuk­seen ja lautakuntiin.

Kunnat järjes­tävät kunta­lai­sille tietyt perus­pal­velut, joista on säädetty laeilla. Perus­pal­velut rahoi­te­taan pääsään­töi­sesti kunnal­li­sella verotuk­sella, valtio­no­suuk­silla sekä tietyistä palve­luista perit­tä­villä maksuilla.

Kuntien järjes­tämiä palve­luita ovat esimer­kiksi koulutus, varhais­kas­vatus, raken­nus­val­vonta, ympäris­tö­pal­velut ja infra­struk­tuurin ylläpito. Vuoden 2025 alusta kunnat saivat järjes­tet­tä­väk­seen myös työ- ja elinkeinopalvelut.

Kunnal­li­salan kehit­tä­mis­sää­tiön toimi­tus­joh­taja Jenni Airak­sinen sanoo, että viime vuosina kunnal­li­sessa päätök­sen­te­ko­jär­jes­tel­mässä on tapah­tunut isoja muutoksia. Toisaalta viran­hal­ti­joiden osaaminen on monipuo­lis­tunut. Monissa kunnissa viran­hal­ti­joilla on hyvin korkea­ta­soista osaamista. Myös politiikan puolella on tapah­tunut muutoksia.

Jenni Airak­sinen

– Politiikan puolella muutoksen kärkenä on ollut pormes­ta­ri­mallin tarkas­telu. Se on yleis­tynyt todella hitaasti. Tämä kertoo siitä, että meillä on vahva usko riippu­mat­to­maan virka­val­mis­te­luun eli että poliit­ti­sesti neutraa­liin näkemyk­seen pyrkivä viran­hal­tija esittelee asiat ja sitten kunnan­hal­litus ja loppu­kä­dessä valtuusto päättävät asioista, Airak­sinen toteaa.

– Lisäksi meillä on tapah­tunut luotta­mus­hen­ki­löiden ammat­ti­mais­tu­mista. Yhä enemmän ja enemmän on osa- ja kokoai­kaisia halli­tuk­sen­pu­heen­joh­tajia siis polii­tik­koja, jotka saavat työstään palkkaa ja käyttävät tehtä­vään myös valta­vasti aikaa. Ilmiö on näkynyt jopa lauta­kun­tien puheenjohtajissa.

Kehitys ei välttä­mättä ole ollut hyväksi. Luotta­mus­hen­ki­löiden ammat­ti­mais­tu­minen on saattanut aiheuttaa sen, että kunnan ykkös­vi­ran­hal­tijan ja ‑luotta­mus­hen­kilön tehtä­vä­kent­tiin on tullut päällek­käi­syyttä. Tämä on voinut johtaa henki­löiden välisiin risti­rii­toihin ja toisaalta siihen, että tehtäviä on jäänyt hoitamatta.

– Siksi olisi tärkeää, että kun valtuusto on vaihtunut, aina käytäi­siin keskus­telu toimi­joiden roolista ja tehtä­vistä. Jotta tila ei kapene toisaalta politii­kalta ja toisaalta viranhaltijalta.

HYVINVOINTIALUEILLA RAJATTU TEHTÄVÄKENTTÄ

Hyvin­voin­tia­lueita on yhteensä 21. Hyvin­voin­tia­lueen tehtä­viksi on laissa säädetty sosiaali- ja tervey­den­huollon sekä pelas­tus­toimen järjes­tä­minen alueella.

Helsingin kaupunki vastaa sosiaali- ja tervey­den­huollon sekä pelas­tus­toimen järjes­tä­mi­sestä alueel­laan. Uudel­la­maalla erikois­sai­raan­hoidon järjes­tä­mi­sestä vastaa HUS-yhtymä.

Hyvin­voin­tia­lueilla on itsehal­linto, jossa ylintä päätös­valtaa käyttää vaaleilla valittu alueval­tuusto. Se päättää muun muassa hyvin­voin­tia­lue­stra­te­giasta, hyvin­voin­tia­lueen talous­ar­viosta ja hallintosäännöstä.

Alueval­tuusto asettaa aluehal­li­tuksen, hyvin­voin­tia­lueen muut toimie­limet ja valitsee hyvin­voin­tia­lueen johtajan.

Hyvin­voin­tia­lu­eella ei ole mahdol­li­suutta kasvattaa tulojaan eikä sillä ole oikeas­taan mahdol­li­suutta kasvattaa menojaankaan.

Toisin kuin kunnissa, Airak­sisen mielestä hyvin­voin­tia­lueiden päätök­sen­te­ko­jär­jes­telmät ovat vielä aivan kesken. Vaikka hyvin­voin­tia­lueet ovat aivan erilaisia kokonai­suuksia kuntiin verrat­tuna, hyvin­voin­tia­lueiden raken­teet on määri­telty kuntia vastaavaksi.

Airak­sisen mielestä hyvin­voin­tia­lueiden kannalta hankalaa on se, että niiden todel­linen itsehal­lin­nol­li­suus on näennäistä. Valtio ohjaa niiden toimintaa hyvin paljon.

– Hyvin­voin­tia­lu­eella ei ole mahdol­li­suutta kasvattaa tulojaan eikä sillä ole oikeas­taan mahdol­li­suutta kasvattaa menojaan­kaan. Herää kysymys, missä piilee hyvin­voin­tia­lueen itsehal­linto. Tämä on järjes­tel­mä­tason pulma, Airak­sinen miettii.

– Kun painetta tulee usealta suunnalta, voi se pidem­mällä aikavä­lillä alkaa näkyä hyvin­voin­tia­lueiden johta­jien eroina ja vaikeu­tena saada rekry­toitua osaavaa johtohenkilöstöä.

Helsingin kaupunki on myös hyvin­voin­tialue, joten pääkau­pun­gissa ei järjes­tetä erillisiä aluevaaleja.

ÄÄNIOIKEUS

ALUEVAALEISSA äänioi­keu­tet­tuja ovat hyvin­voin­tia­lu­eella asuvat Suomen, muiden EU-jäsen­val­tioiden sekä Islannin ja Norjan kansa­laiset, jotka ovat täyttä­neet 18 vuotta viimeis­tään vaali­päi­vänä 13.4.2025.
Myös hyvin­voin­tia­lu­eella asuvat 18 vuotta täyttä­neet muut ulkomaa­laiset, jos he ovat asuneet Suomessa yhtäjak­soi­sesti vähin­tään kaksi vuotta. 
Äänioi­keu­tet­tuja myös ovat tietyin ehdoin asuvat EU:n ja kansain­vä­listen järjes­töjen palve­luk­sessa olevat henkilöt ja heidän perheenjäsenensä.
KUNTAVAALEISSA äänioi­keu­tet­tuja ovat kunnassa asuvat Suomen, muiden EU-jäsen­val­tioiden sekä Islannin ja Norjan kansa­laiset, jotka ovat täyttä­neet 18 vuotta viimeis­tään vaali­päi­vänä 13.4.2025.
Myös kunnassa asuvat 18 vuotta täyttä­neet muut ulkomaa­laiset, jos he ovat asuneet Suomessa yhtäjak­soi­sesti vähin­tään kaksi vuotta.
Äänioi­keu­tet­tuja myös ovat tietyin ehdoin asuvat EU:n ja kansain­vä­listen järjes­töjen palve­luk­sessa olevat henkilöt ja heidän perheenjäsenensä.

ÄÄNESTÄMINEN

Voit äänestää molem­missa vaaleissa samalla kertaa. Voit kuitenkin halutes­sasi äänestää eri vaaleissa myös eri kerroilla tai käyttää äänioi­keut­tasi vain toisessa vaalissa.
Äänioi­keu­tettu voi äänestää ennak­koon missä tahansa yleisessä ennak­ko­ää­nes­tys­pai­kassa kotimaassa tai ulkomailla. 
Ennak­ko­ää­nestys ulkomailla on 2.–5.4.2025 ja Suomessa 2.–8.4.2025
Ennak­ko­ää­nestys järjes­te­tään myös laitok­sissa, kuten sairaa­loissa, vanhain­ko­deissa ja vanki­loissa sekä varus­kun­nissa. Näissä voi äänestää vain hoidet­ta­vana olevat henkilöt tai niihin otetut henkilöt.
Varsi­nainen vaali­päivä on 13.4.2025

EHDOKKUUS

Vaali­kel­poinen eli kelpoinen ehdok­kaaksi aluevaa­leissa on henkilö,
1. joka on kyseisen hyvin­voin­tia­lueen asukas (jonka kotikunta kuuluu kysei­seen hyvinvointialueeseen),
2. jolla on jollakin hyvin­voin­tia­lu­eella äänioi­keus aluevaa­leissa ja
3. jota ei ole julis­tettu vajaavaltaiseksi.

Vaali­kel­poinen eli kelpoinen ehdok­kaaksi kunta­vaa­leissa on henkilö,
1. jonka kotikunta kyseinen kunta on,
2. jolla on jossakin kunnassa äänioi­keus kunta­vaa­leissa ja
3. jota ei ole julis­tettu vajaavaltaiseksi.

LUE MYÖS:

Riku Aalto: ”Alue- ja kunta­vaa­leissa mitataan myös halli­tuksen kannatus”

Rääkky­lä­läinen Jussi Karppanen kaipaa vahvempaa elinkeino- ja teollisuuspolitiikkaa

Sodan­ky­lä­läinen Antti Mattila toivoo kunta­päät­tä­jiltä sopeu­tu­mista uuteen

Helsin­ki­läinen Laura Bergdahl haluaa nuorille töitä ja enemmän teolli­suutta pääkaupunkiin

Tampe­re­lainen Tuomas Antila äänestää puoluetta, joka ajaa työnte­ki­jöiden etuja