Robot­ti­bus­seja koekäy­tössä kaduilla

4.10.2024

TEKSTI RIITTA SAARINEN
KUVA REMOTED

Tampe­reella, Lempää­lässä ja Kuopiossa on voinut nähdä liiken­teessä tänä vuonna uuden­lai­sia ajoneu­voja: turva­kul­jet­ta­jan kanssa etene­viä robottibusseja.

– Meillä on nyt henki­lö­lii­ken­teessä kolme bussia ja yritys­käy­tössä yksi bussi Kempowe­rilla Lahdessa, kertoo myyn­ti­toi­min­noista vastaava Mika Rytkö­nen suoma­lai­sesta Remo­ted-yrityk­sestä, joka tarjoaa ja suun­nit­te­lee robot­ti­bus­si­pal­ve­luja täyden­tä­mään kaupun­kien paikal­lista joukkoliikennettä.

– Kyse on neli­vuo­ti­sesta SHOW-kokei­lu­hank­keesta, johon on saatu rahoi­tusta EU:lta. Laajassa hank­keessa on mukana kaik­ki­aan kolme­toista maata ja pari­kym­mentä kaupun­kia. Syys­kuussa päät­ty­välle hank­keelle on luvassa jatkoa ensi vuonna.

Kaupun­kien katu­ku­vassa näky­neet pieni­ko­koi­set robot­ti­bus­sit ovat saaneet osak­seen myön­teistä huomiota. Asia­kas­pa­laute on ollut Rytkö­sen mukaan rohkaisevaa.

Tampe­reella robot­ti­bussi on liik­ku­nut Lintu­hy­tin alueella Hervan­nassa ja Savi­lah­dessa Kuopiossa. Lempää­lässä ajanut robot­ti­bussi on kool­taan tila­vin. Siinä on kaksi­kym­men­tä­kaksi istu­ma­paik­kaa. Syöt­tö­lii­ken­nettä palve­le­vista matkoista ei peritä maksua. Ajoneu­vot ja reitit on integroitu jouk­ko­lii­ken­ne­jär­jes­tel­mään. Aika­tau­lut löyty­vät reittioppaista.

Suoma­lai­nen talvi on haaste kaikille ajoneuvoille

– Robot­ti­bus­seja valmis­te­taan nyky­ään monissa maissa, kuten Virossa, Rans­kassa, Turkissa, Kiinassa ja Uudessa-Seelan­nissa, Rytkö­nen luet­te­lee. Tampe­reen bussi on valmis­tettu Virossa, Lempää­län bussi Turkissa ja Kuopion bussi Uudessa-Seelannissa.

– Tarkoi­tuk­sena on vertailla eri ajoneu­vo­val­mis­ta­jien kyvyk­kyyk­siä ja seurata, kuinka bussit toimi­vat eri olosuh­teissa. Suoma­lai­nen talvi on haaste kaikille ajoneu­voille, mutta yllät­tä­vän hyvin on selviydytty.

Kaik­kein tärkein oppi on Rytkö­sen mukaan se, että pitää osata varau­tua erilai­siin tilan­tei­siin ja ratkoa haas­teita etukä­teen. Turval­li­suu­teen halu­taan panos­taa. Ajono­peus vaih­te­lee 20–25 kilo­met­riin tunnissa.

Nyt liiken­nöi­vissä robot­ti­bus­seissa on ollut mukana turva­kul­jet­taja, joka on ratko­nut ongel­mia tarvit­taessa ja opas­ta­nut asiak­kaita. Hank­keen seuraa­vassa vaiheessa bussien pitäisi liiken­nöidä itse­näi­sesti siten, että turva­kul­jet­taja seuraisi ajoa etävalvontakeskuksesta.

– Tekno­lo­gia on kehit­ty­nyt tosi vauh­dik­kaasti jo tämän neljän vuoden aikana. Aikoi­naan hisse­jä­kin kuljet­ti­vat hissi­po­jat ja ‑tytöt. Kuljemme saman­laista polkua tässä­kin etene­mällä vaiheittain.

Robot­ti­bus­sin käyt­töön­ot­toon vaadi­taan kokei­lu­lupa liikenne- ja vies­tin­tä­vi­rasto Traficomilta.

 

Apuna erilai­sia teknologioita

Robot­ti­auto on itseoh­jau­tuva, auto­ma­ti­soitu ajoneuvo. Se toimii tieto­ko­neen ohjauk­sessa ja pystyy ajamaan ja navi­goi­maan itse­näi­sesti havain­noi­malla ympäristöä.

Robot­ti­au­tot käyt­tä­vät apunaan erilai­sia tekno­lo­gioita, kuten teko­ä­lyä, antu­reita, kame­ra­tek­niik­kaa ja lidar-valotutkajärjestelmiä.

Nyky­ään lukui­sat auton­val­mis­ta­jat kehit­tä­vät auto­no­mi­sia autoja. Viisi­por­tai­sessa luoki­tuk­sessa taso 5 tarkoit­taa täyttä auto­maa­tiota, jolloin ihmis­kul­jet­ta­jalla ei ole minkään­laista roolia auton ohjausjärjestelmässä.

 

Testi­ra­doilta liikenteeseen

Testi­ra­doilla itseoh­jau­tu­via autoja esitel­tiin ensim­mäi­sen kerran Britan­niassa 1960-luvulla. 1980-luvulla ne osasi­vat liik­kua jo taval­li­silla teillä.

Vuonna 2021 robot­ti­bus­seja käytet­tiin liik­ku­mi­seen olym­pia­lais­ten aikana Tokiossa urhei­li­joi­den majoi­tus- ja suori­tus­paik­ko­jen välillä.

Suomessa Vantaan asun­to­mes­suilla kävi­jöillä oli mahdol­li­suus kulkea kesällä 2015 pien­ten auto­maat­ti­bus­sien kyydissä.

Sen jälkeen robot­ti­bus­seja on kokeiltu muun muassa Helsin­gissä, Vantaalla, Tampe­reella ja Lahdessa.

 

Hyödyt punta­rissa

Itseoh­jau­tu­vien robot­ti­bus­sien käyt­töön­ot­toa tutki­taan ja testa­taan eri puolilla maail­maa, mutta kaupal­li­sia palve­luja on vielä tällä hetkellä tarjolla rajoitetusti.

Itseoh­jau­tu­van liiken­teen eduiksi voidaan nähdä tehok­kuus, liiken­ne­tur­val­li­suus, ympä­ris­töys­tä­väl­li­syys ja saavu­tet­ta­vuus. Tavoit­teena on vähen­tää yksityisautoilua.

Tehok­kuus para­nee liiken­teen suju­voi­tu­mi­sen myötä. Enna­koi­valla toimin­nalla pysty­tään vähen­tä­mään liiken­neon­net­to­muuk­sia. Itseoh­jau­tu­vat julki­sen liiken­teen ajoneu­vot voivat olla sähkö­käyt­töi­siä tai hyödyn­tää vähä­pääs­töi­siä energialähteitä.