Robot­ti­bus­seja koekäy­tössä kaduilla

4.10.2024

TEKSTI RIITTA SAARINEN
KUVA REMOTED

Tampe­reella, Lempää­lässä ja Kuopiossa on voinut nähdä liiken­teessä tänä vuonna uuden­laisia ajoneu­voja: turva­kul­jet­tajan kanssa eteneviä robottibusseja.

– Meillä on nyt henki­lö­lii­ken­teessä kolme bussia ja yritys­käy­tössä yksi bussi Kempowe­rilla Lahdessa, kertoo myynti­toi­min­noista vastaava Mika Rytkönen suoma­lai­sesta Remoted-yrityk­sestä, joka tarjoaa ja suunnit­telee robot­ti­bus­si­pal­ve­luja täyden­tä­mään kaupun­kien paikal­lista joukkoliikennettä.

– Kyse on nelivuo­ti­sesta SHOW-kokei­lu­hank­keesta, johon on saatu rahoi­tusta EU:lta. Laajassa hankkeessa on mukana kaikkiaan kolme­toista maata ja parikym­mentä kaupunkia. Syyskuussa päätty­välle hankkeelle on luvassa jatkoa ensi vuonna.

Kaupun­kien katuku­vassa näkyneet pieni­ko­koiset robot­ti­bussit ovat saaneet osakseen myönteistä huomiota. Asiakas­pa­laute on ollut Rytkösen mukaan rohkaisevaa.

Tampe­reella robot­ti­bussi on liikkunut Lintu­hytin alueella Hervan­nassa ja Savilah­dessa Kuopiossa. Lempää­lässä ajanut robot­ti­bussi on kooltaan tilavin. Siinä on kaksi­kym­men­tä­kaksi istuma­paikkaa. Syöttö­lii­ken­nettä palve­le­vista matkoista ei peritä maksua. Ajoneuvot ja reitit on integroitu joukko­lii­ken­ne­jär­jes­tel­mään. Aikataulut löytyvät reittioppaista.

Suoma­lainen talvi on haaste kaikille ajoneuvoille

– Robot­ti­bus­seja valmis­te­taan nykyään monissa maissa, kuten Virossa, Ranskassa, Turkissa, Kiinassa ja Uudessa-Seelan­nissa, Rytkönen luettelee. Tampe­reen bussi on valmis­tettu Virossa, Lempäälän bussi Turkissa ja Kuopion bussi Uudessa-Seelannissa.

– Tarkoi­tuk­sena on vertailla eri ajoneu­vo­val­mis­ta­jien kyvyk­kyyksiä ja seurata, kuinka bussit toimivat eri olosuh­teissa. Suoma­lainen talvi on haaste kaikille ajoneu­voille, mutta yllät­tävän hyvin on selviydytty.

Kaikkein tärkein oppi on Rytkösen mukaan se, että pitää osata varautua erilai­siin tilan­tei­siin ja ratkoa haasteita etukä­teen. Turval­li­suu­teen halutaan panostaa. Ajono­peus vaihtelee 20–25 kilomet­riin tunnissa.

Nyt liiken­nöi­vissä robot­ti­bus­seissa on ollut mukana turva­kul­jet­taja, joka on ratkonut ongelmia tarvit­taessa ja opastanut asiak­kaita. Hankkeen seuraa­vassa vaiheessa bussien pitäisi liiken­nöidä itsenäi­sesti siten, että turva­kul­jet­taja seuraisi ajoa etävalvontakeskuksesta.

– Tekno­logia on kehit­tynyt tosi vauhdik­kaasti jo tämän neljän vuoden aikana. Aikoi­naan hisse­jäkin kuljet­tivat hissi­pojat ja ‑tytöt. Kuljemme saman­laista polkua tässäkin etene­mällä vaiheittain.

Robot­ti­bussin käyttöön­ot­toon vaadi­taan kokei­lu­lupa liikenne- ja viestin­tä­vi­rasto Traficomilta.

 

Apuna erilaisia teknologioita

Robot­ti­auto on itseoh­jau­tuva, automa­ti­soitu ajoneuvo. Se toimii tieto­ko­neen ohjauk­sessa ja pystyy ajamaan ja navigoi­maan itsenäi­sesti havain­noi­malla ympäristöä.

Robot­ti­autot käyttävät apunaan erilaisia tekno­lo­gioita, kuten tekoälyä, antureita, kamera­tek­niikkaa ja lidar-valotutkajärjestelmiä.

Nykyään lukuisat auton­val­mis­tajat kehit­tävät autono­misia autoja. Viisi­por­tai­sessa luoki­tuk­sessa taso 5 tarkoittaa täyttä automaa­tiota, jolloin ihmis­kul­jet­ta­jalla ei ole minkään­laista roolia auton ohjausjärjestelmässä.

 

Testi­ra­doilta liikenteeseen

Testi­ra­doilla itseoh­jau­tuvia autoja esitel­tiin ensim­mäisen kerran Britan­niassa 1960-luvulla. 1980-luvulla ne osasivat liikkua jo taval­li­silla teillä.

Vuonna 2021 robot­ti­bus­seja käytet­tiin liikku­mi­seen olympia­laisten aikana Tokiossa urhei­li­joiden majoitus- ja suori­tus­paik­kojen välillä.

Suomessa Vantaan asunto­mes­suilla kävijöillä oli mahdol­li­suus kulkea kesällä 2015 pienten automaat­ti­bus­sien kyydissä.

Sen jälkeen robot­ti­bus­seja on kokeiltu muun muassa Helsin­gissä, Vantaalla, Tampe­reella ja Lahdessa.

 

Hyödyt punta­rissa

Itseoh­jau­tu­vien robot­ti­bus­sien käyttöön­ottoa tutki­taan ja testa­taan eri puolilla maailmaa, mutta kaupal­lisia palve­luja on vielä tällä hetkellä tarjolla rajoitetusti.

Itseoh­jau­tuvan liiken­teen eduiksi voidaan nähdä tehok­kuus, liiken­ne­tur­val­li­suus, ympäris­töys­tä­väl­li­syys ja saavu­tet­ta­vuus. Tavoit­teena on vähentää yksityisautoilua.

Tehok­kuus paranee liiken­teen sujuvoi­tu­misen myötä. Ennakoi­valla toimin­nalla pysty­tään vähen­tä­mään liiken­neon­net­to­muuksia. Itseoh­jau­tuvat julkisen liiken­teen ajoneuvot voivat olla sähkö­käyt­töisiä tai hyödyntää vähäpääs­töisiä energialähteitä.