alipalkkaus
Kuvituskuva.

Arbetars­kydds­myn­dig­heten fick nya metoder att övervaka lönedumpning

22.6.2023

En lagändring i början av juni gav arbetars­kydds­myn­dig­heten nya befogen­heter att ingripa i lönedump­ning. Samti­digt blev arbetars­kydds­myn­dig­heten skyldig att anmäla misstänkt ocker och bedrä­geri till polisen samt problem med inomhus­luften till de kommu­nala hälsos­kydds- och byggnadstillsynsmyndigheterna.

Reformen utvidgar det uppma­ningsför­fa­rande som ingår i lagen om tillsyn över arbetars­kyddet till att gälla situa­tioner där lönedump­ning förekommer.

I praktiken betyder det att om arbetars­kydds­myn­dig­heten vid regionför­valt­nings­verken upptäcker lönedump­ning, ska den ge arbets­gi­varen en admini­strativ uppma­ning att upphöra med lönedump­ningen inom en utsatt tid.

Lönedump­ning är en del av den grå ekonomin och snedv­rider också konkur­rensen mellan företagen.

Myndig­heten kan i samband med uppma­ningen döma ut vite.

– Lönedump­ning är en del av den grå ekonomin och snedv­rider också konkur­rensen mellan företagen, säger fackcent­ralen FFC:s chefs­ju­rist Timo Koskinen.

Han konsta­terar att syftet med reformen är att effek­ti­vare se till att lönebes­täm­mel­serna i lagen och de allmänt bindande kollek­ti­vav­talen följs.

UPPMANING KAN GES REDAN OM EN ENDA ANSTÄLLD UTSÄTTS FÖR LÖNEDUMPNING

Före reformen kunde arbetars­kydds­myn­dig­heten bara ge arbets­gi­varen en anvis­ning om den upptäckte lönedump­ning. Myndig­heten kunde inte utfärda vite eller vidta andra åtgärder för att se till att bestäm­mel­serna följs.

Timo Koskinen

Arbetars­kydds­myn­dig­heten kunde ingripa i lönedump­ning främst när det handlade om brott som uppfyllde känne­tecknen för diskri­mi­ne­ring i arbetslivet.

– Situa­tioner där det enbart har förekommit lönedump­ning och där man inte har kunnat påvisa diskri­mi­ne­ring föll i praktiken utanför arbetars­kydds­myn­dig­he­tens befogen­heter. Efter lagändringen räcker det att en enda arbets­ta­gare har blivit utsatt för lönedump­ning som är mer än obetydlig för att myndig­heten ska kunna ge en uppma­ning, konsta­terar Koskinen.

Enligt den uppda­te­rade lagen innebär lönedump­ning att arbets­gi­varen försummar att betala lön enligt den fasts­lagna minimi­nivån. Till den här minimi­nivån räknas alla lagstad­gade eller kollek­ti­vav­tal­sen­liga tillägg såsom arbets­tids­til­lägg, ålders­til­lägg och kompe­tens­til­lägg samt andra klart verifier­bara lönedelar.

– Det handlar alltså inte bara om att övervaka att arbets­ta­garna får lön enligt den lägsta löneklassen i kollek­ti­vav­talet. I vissa excep­tio­nella situa­tioner, till exempel när det gäller lönedelar som grundar sig på bedöm­ning av personlig kompe­tens, kan arbetars­kydds­myn­dig­heten ändå avstå från att utöva tillsyn. Då är det ändå viktigt att komma ihåg att alla andra klara lönedelar omfattas av tillsynen, betonar Koskinen.

Att arbetars­kydds­myn­dig­heten kan ge arbets­gi­varen en uppma­ning innebär inte att lönedump­ning har krimi­na­li­se­rats. Efter att ha fått uppma­ningen ska arbets­gi­varen rätta till arbets­ta­ga­rens lön, men arbets­gi­varen kan inte dömas till något egent­ligt straff.

Det handlar inte bara om att övervaka att arbets­ta­garna får lön enligt den lägsta löneklassen i kollektivavtalet.

Koskinen anser ändå att det är bra att myndig­heten nu har fått möjlighet att effek­ti­vera uppma­ningen genom vite.

Det admini­stra­tiva beslutet hjälper inte heller i situa­tioner där arbets­gi­varen i flera år har betalat fel lön.

– Då ska arbets­ta­garen göra anspråk på den obetalda lönen på något annat sätt, till exempel via sitt fackför­bund eller på rättslig väg. Det beror på att den admini­stra­tiva uppma­ningen inte är retroaktiv utan endast ålägger arbets­gi­varen att betala rätt lön från och med den tidpunkten, säger Timo Koskinen.

MISSTANKE OM BEDRÄGERI OCH OCKER SKA ANMÄLAS TILL POLISEN 

Arbetars­kydds­myn­dig­heten har tidigare varit skyldig att anmäla misstänkta fall av diskri­mi­ne­ring i arbets­livet till polisen. I början av juni utvid­gades anmäl­ningss­kyl­dig­heten till att också gälla misstankar om bedrä­geri och ocker.

– Lagre­formen förbättrar uttryckligen situa­tionen för de människor som har den svagaste ställ­ningen i arbets­livet, konsta­terar Timo Koskinen.

Arbetars­kydds­myn­dig­he­tens anmäl­ningss­kyl­dighet utvid­gades samti­digt på en annan punkt. I fortsätt­ningen ska arbetars­kydds­myn­dig­heten under­rätta de kommu­nala hälsos­kydds- och byggnads­till­syns­myn­dig­he­terna om den upptäcker missförhål­landen som gäller inomhuskli­matet och underhållet av byggnader.

Reformen gör det betyd­ligt lättare att bland annat reda ut problem med mögel­fas­tig­heter, när byggnads­till­synen snabbare får kännedom om problemen.

Syftet är att minska de hälso­problem för som orsakas av dålig inomhus­luft genom att effek­ti­vera infor­ma­tion­sut­bytet mellan myndigheterna.

– Reformen gör det betyd­ligt lättare att bland annat reda ut problem med mögel­fas­tig­heter, när byggnads­till­synen snabbare får kännedom om problemen. Arbetet med att utreda problemen kan inledas tidigare, färre personer exponeras och man kan vidta nödvän­diga repara­tioner i rätt tid, säger Koskinen.