Luottamusmiehet pitäisi melkein pakottaa koulutukseen, koska siitä on niin iso apu, Pekka Karttunen sanoo. ”Alkaa ymmärtää paljon paremmin, mitä edunvalvonta oikein on.”

”Där fick man en bra grund” – huvudfört­roen­de­man­nen skulle vilja se kurstvång för förtroendemän

TEXT MIKKO NIKULA
FOTO ANNIKA RAUHALA
ÖVERSÄTTNING JOHANNES WARIS

PEKKA KARTTUNEN

Huvudfört­roen­de­man, bilmontör
K‑Auto Retail Oy
Helsingfors

Helsin­gin seudun autoa­lan ammat­ti­lai­set, avdel­ning 84

Pekka Kart­tu­nen tog över posten som huvudfört­roen­de­man på K‑Auto Retail i Herto­näs i Helsing­fors i somras. Föregån­ga­ren Mika Lindblad hade gått över till att jobba för Industrifacket.

– Jag var ensam kandi­dat för posten och det blev inget val. Det var klart från början att jag ville gå på kurs, berät­tar Kart­tu­nen som jobbat i bilbranschen 26 år.

Efter några måna­der med fört­roen­deupp­dra­get styrde han kosan mot Industri­fac­kets utbild­ningscen­ter Murikka och grund­kur­sen för förtroendemän.

– Där fick man en bra grund. Man började förstå hur man får infor­ma­tion ur alla para­gra­fer och hur man använ­der lagverk­ty­get Finlex på webben.

Det gick lätt att bygga på de grun­der han fick på grund­kur­sen för fört­roen­de­män. I novem­ber-decem­ber var det dags för fort­sätt­nings­kur­sen. Den består av två studie­pe­rio­der på en vecka var, med några veckor mellan perioderna.

– Vi gick lite djupare på fort­sätt­nings­kur­sen. Vi hade olika exem­pel på hur man ska tolka olika avtals­punk­ter och moment i olika lägen på arbetsplat­serna. Vi letade fram de texter som behöv­des antin­gen från lagtex­ten eller kollek­ti­vav­ta­let. Det var en intres­sant övning.

Huvudfört­roen­de­man Pekka Kart­tu­nen har tänkt gå flera fackliga kurser. Åtmins­tone kursen om lokala avtal och arbets­rätt finns på listan.

Kart­tu­nen upple­ver att han redan i det här skedet haft prak­tisk nytta av kurserna i sitt förtroendeuppdrag.

– Vi hade en grej som gällde bilför­säl­jar­nas löner och uppsäg­ning och menin­garna gick lite i sär mellan arbets­gi­va­ren och mig. Det hand­lade om hur man ska tolka kollek­ti­vav­ta­lets skri­vel­ser om konjunk­tu­rens inverk­ning på branschen.

Föru­tom fört­roen­de­man­na­kur­sen har Kart­tu­nen också delta­git i branschs­peci­fik kurs om lönerna i bilbranschen. Följande i tur står en kurs i förhand­lings­tek­nik och någon gång i fram­ti­den också kurserna om lokala avtal och arbetsrätt.

Om Kart­tu­nen fick bestämma skulle det råda kurstvång för alla förtroendemän.

– Det är nästan så att man borde tvinga folk på kurs efter­som man har en så stor nytta av det. Man börjar förstå sig mer på det här med vad intres­se­be­vak­ning egent­li­gen är. Det är förvå­nans­värt många som inte går kurserna, speciellt i bilbranschen.

Kart­tu­nen tror att det ofta kan handla om att trös­keln att sticka från hemmet kan vara hög för många. Han vill ändå påminna om att förbun­det anord­nar start­kur­ser för fört­roen­de­män och det kräver i regel bara en dag. Det är frågan om ett inten­siv­pa­ket där man går igenom fört­roen­de­man­nens rättig­he­ter, skyl­dig­he­ter och uppgifter.

– Kurserna ordnas ju i regio­nerna, nära delta­garna. Om man har kalen­dern fulls­päc­kad kan man ändå gå och tanka i sig grunderna.

Industri­fac­kets svensksprå­kiga kursut­bud finns på förbun­dets webbsida.