Luottamusmiehet pitäisi melkein pakottaa koulutukseen, koska siitä on niin iso apu, Pekka Karttunen sanoo. ”Alkaa ymmärtää paljon paremmin, mitä edunvalvonta oikein on.”

“Där fick man en bra grund” – huvudförtroendemannen skulle vilja se kurstvång för förtroendemän

TEXT MIKKO NIKULA
FOTO ANNIKA RAUHALA
ÖVERSÄTTNING JOHANNES WARIS

PEKKA KARTTUNEN

Huvud­förtroen­de­man, bil­montör
K‑Auto Retail Oy
Hels­ing­fors

Helsin­gin seudun autoalan ammat­ti­laiset, avdel­ning 84

Pekka Kart­tunen tog över posten som huvud­förtroen­de­man på K‑Auto Retail i Her­tonäs i Hels­ing­fors i som­ras. Föregån­garen Mika Lind­blad hade gått över till att job­ba för Indus­tri­fack­et.

– Jag var ensam kan­di­dat för posten och det blev inget val. Det var klart från bör­jan att jag ville gå på kurs, berät­tar Kart­tunen som job­bat i bil­bran­schen 26 år.

Efter några månad­er med förtroen­de­up­p­draget styrde han kosan mot Indus­tri­fack­ets utbild­nings­cen­ter Murik­ka och grund­kursen för förtroen­demän.

– Där fick man en bra grund. Man bör­jade förstå hur man får infor­ma­tion ur alla para­grafer och hur man använ­der lagverk­tyget Fin­lex på webben.

Det gick lätt att byg­ga på de grun­der han fick på grund­kursen för förtroen­demän. I novem­ber-decem­ber var det dags för fort­sät­tningskursen. Den består av två studiepe­ri­oder på en vec­ka var, med några veck­or mel­lan peri­oder­na.

– Vi gick lite dju­pare på fort­sät­tningskursen. Vi hade oli­ka exem­pel på hur man ska tol­ka oli­ka avtal­spunk­ter och moment i oli­ka lägen på arbet­splat­ser­na. Vi letade fram de tex­ter som behövdes anti­n­gen från lag­tex­ten eller kollek­ti­vav­talet. Det var en intres­sant övn­ing.

Huvud­förtroen­de­man Pekka Kart­tunen har tänkt gå flera fack­li­ga kurs­er. Åtmin­stone kursen om lokala avtal och arbet­srätt finns på lis­tan.

Kart­tunen upplever att han redan i det här skedet haft prak­tisk nyt­ta av kurs­er­na i sitt förtroen­de­up­p­drag.

– Vi hade en grej som gällde bil­försäl­jar­nas lön­er och upp­sägn­ing och meningar­na gick lite i sär mel­lan arbets­gi­varen och mig. Det hand­lade om hur man ska tol­ka kollek­ti­vav­talets skriv­elser om kon­junk­turens inverkn­ing på bran­schen.

Föru­tom förtroen­de­man­nakursen har Kart­tunen ock­så delt­ag­it i bran­schspeci­fik kurs om lön­er­na i bil­bran­schen. Föl­jande i tur står en kurs i förhan­dling­steknik och någon gång i framti­den ock­så kurs­er­na om lokala avtal och arbet­srätt.

Om Kart­tunen fick bestäm­ma skulle det råda kurstvång för alla förtroen­demän.

– Det är näs­tan så att man bor­de tvin­ga folk på kurs efter­som man har en så stor nyt­ta av det. Man bör­jar förstå sig mer på det här med vad intresse­be­vakn­ing egentli­gen är. Det är förvå­nans­värt mån­ga som inte går kurs­er­na, speciellt i bil­bran­schen.

Kart­tunen tror att det ofta kan hand­la om att tröskeln att stic­ka från hem­met kan vara hög för mån­ga. Han vill ändå påmin­na om att för­bun­det anord­nar startkurs­er för förtroen­demän och det kräver i regel bara en dag. Det är frå­gan om ett inten­siv­paket där man går igenom förtroen­de­man­nens rät­tigheter, skyldigheter och uppgifter.

– Kurs­er­na ord­nas ju i region­er­na, nära delt­a­gar­na. Om man har kalen­dern full­späck­ad kan man ändå gå och tan­ka i sig grun­der­na.

Indus­tri­fack­ets sven­skspråki­ga kur­sut­bud finns på för­bun­dets webb­si­da.