Luottamusmiehet pitäisi melkein pakottaa koulutukseen, koska siitä on niin iso apu, Pekka Karttunen sanoo. ”Alkaa ymmärtää paljon paremmin, mitä edunvalvonta oikein on.”

”Där fick man en bra grund” – huvudfört­roen­de­mannen skulle vilja se kurstvång för förtroendemän

TEXT MIKKO NIKULA
FOTO ANNIKA RAUHALA
ÖVERSÄTTNING JOHANNES WARIS

PEKKA KARTTUNEN

Huvudfört­roen­deman, bilmontör
K‑Auto Retail Oy
Helsingfors

Helsingin seudun autoalan ammat­ti­laiset, avdel­ning 84

Pekka Karttunen tog över posten som huvudfört­roen­deman på K‑Auto Retail i Hertonäs i Helsing­fors i somras. Föregån­garen Mika Lindblad hade gått över till att jobba för Industrifacket.

– Jag var ensam kandidat för posten och det blev inget val. Det var klart från början att jag ville gå på kurs, berättar Karttunen som jobbat i bilbranschen 26 år.

Efter några månader med förtroen­deupp­draget styrde han kosan mot Industri­fac­kets utbild­ningscenter Murikka och grund­kursen för förtroendemän.

– Där fick man en bra grund. Man började förstå hur man får infor­ma­tion ur alla paragrafer och hur man använder lagverk­tyget Finlex på webben.

Det gick lätt att bygga på de grunder han fick på grund­kursen för förtroen­demän. I november-december var det dags för fortsätt­nings­kursen. Den består av två studie­pe­rioder på en vecka var, med några veckor mellan perioderna.

– Vi gick lite djupare på fortsätt­nings­kursen. Vi hade olika exempel på hur man ska tolka olika avtals­punkter och moment i olika lägen på arbetsplat­serna. Vi letade fram de texter som behövdes antingen från lagtexten eller kollek­ti­vav­talet. Det var en intres­sant övning.

Huvudfört­roen­deman Pekka Karttunen har tänkt gå flera fackliga kurser. Åtmins­tone kursen om lokala avtal och arbets­rätt finns på listan.

Karttunen upplever att han redan i det här skedet haft praktisk nytta av kurserna i sitt förtroendeuppdrag.

– Vi hade en grej som gällde bilför­säl­jarnas löner och uppsäg­ning och menin­garna gick lite i sär mellan arbets­gi­varen och mig. Det handlade om hur man ska tolka kollek­ti­vav­ta­lets skrivelser om konjunk­tu­rens inverk­ning på branschen.

Förutom förtroen­de­man­na­kursen har Karttunen också deltagit i branschs­pecifik kurs om lönerna i bilbranschen. Följande i tur står en kurs i förhand­lings­teknik och någon gång i framtiden också kurserna om lokala avtal och arbetsrätt.

Om Karttunen fick bestämma skulle det råda kurstvång för alla förtroendemän.

– Det är nästan så att man borde tvinga folk på kurs eftersom man har en så stor nytta av det. Man börjar förstå sig mer på det här med vad intres­se­be­vak­ning egent­ligen är. Det är förvå­nans­värt många som inte går kurserna, speciellt i bilbranschen.

Karttunen tror att det ofta kan handla om att tröskeln att sticka från hemmet kan vara hög för många. Han vill ändå påminna om att förbundet anordnar start­kurser för förtroen­demän och det kräver i regel bara en dag. Det är frågan om ett inten­siv­paket där man går igenom förtroen­de­man­nens rättig­heter, skyldig­heter och uppgifter.

– Kurserna ordnas ju i regio­nerna, nära delta­garna. Om man har kalen­dern fulls­päckad kan man ändå gå och tanka i sig grunderna.

Industri­fac­kets svensksprå­kiga kursutbud finns på förbun­dets webbsida.