Kari Hyytiä: Lukioon vai ammattikouluun?

TEKSTI KARI HYYTIÄ
KUVA KITI HAILA

Otsikon kysymys tulee esille aina perus­kou­lujen pääty­misen jälkeen. Kysymystä kannattaa pohtia hyvissä ajoin ennen koulujen päätty­mistä, sillä monelle nuorelle valinta on vaikea: mitä aion tehdä isona ja mikä ala minua kiinnostaa?

Lukio on viime aikoina ollut selvästi houkut­te­le­vampi opiske­lu­paikka kuin tekniikan alojen ammatil­linen koulutus. Opot eli opinto-ohjaajat voivat olla koulu­tus­paikan valit­se­mi­sessa apuna, jos heillä on tarpeeksi tausta­tietoa tekniikan aloista. Kysymys kuuluukin, kuinka monella opolla on riittä­västi aikaa perehtyä eri vaihtoehtoihin?

Valin­taan kannattaa syventyä vakavuu­della. Joka tapauk­sessa opiskelu kannattaa aina, valitsee kumman reitin hyvänsä. Jos haluaa työllistyä nopeasti, kannattaa ehdot­to­masti valita ammatil­linen koulutus. Suomen väestö vanhenee, työvoi­ma­pula on todel­lista ja uusia osaajia tarvi­taan. Työllis­ty­minen vaatii usein ammatil­lisen perus­tut­kinnon, joka mahdol­listaa paremman kiinnit­ty­misen työelämään.

Lukio­reitti kannattaa valita, jos lukeminen kiinnostaa enemmän kuin käytännön alat. Lukion suorit­ta­minen kestää kolme vuotta, minkä jälkeen on valinnan paikka, mihin yliopis­toon tai korkea­kou­luun kannattaa pyrkiä. Maiste­riksi valmis­tu­minen kestää ainakin viisi vuotta edellyt­täen, että opinnot sujuvat mallik­kaasti. Tämän jälkeen on mahdol­li­suus siirtyä työelä­mään, jos koulu­tusta vastaavaa työtä on tarjolla.

Ammatil­lisen koulu­tuksen kiinnos­ta­vuus on kiinni alan vetovoimatekijöistä.

Ammatil­lisen koulu­tuksen reitti on nopeampi. Perus­tut­kinnon suorit­ta­minen vie kahdesta kolmeen vuotta, minkä jälkeen on mahdol­li­suus siirtyä työelä­mään harjoit­te­le­maan. Tämän jälkeen on mahdol­lista opiskella muun muassa oppiso­pi­muk­sella, joka voidaan räätä­löidä työteh­tävän mukaan. Ammat­ti­koulu on mainio paikka, jos tietää mitä haluaa ammatik­seen tehdä. Ammat­ti­kou­lusta on myös mahdol­li­suus jatkaa ammat­ti­kor­kea­kou­luun ja jopa yliopis­toon, joten ammat­ti­koulun valit­se­minen ei välttä­mättä sulje pois myöhempiä koulutusmahdollisuuksia.

Ammatil­lisen koulu­tuksen kiinnos­ta­vuus on kiinni alan vetovoi­ma­te­ki­jöistä. Meillä on ammat­tiyh­dis­tys­liik­keessä ja erityi­sesti työnan­ta­jien kanssa yhteinen tehtävä lisätä teolli­suuden ammat­tien vetovoimaa. Tekniikan alat tarjoavat hyvin moninaisen osaamis­kentän ja ovat huomat­ta­vasti mainet­taan parempia aloja opiskella ja työllistyä. Suomen kilpai­lu­kyvyn ylläpi­tä­minen ja kehit­tä­minen ovat kiinni osaavista työntekijöistä.

Kirjoit­taja on Teolli­suus­liiton ammatil­lisen koulu­tuksen asiantuntija.