Simon Punsar jobbar på slutmonteringen, tillsammans med bland annat Mikael Backlund (i bakgrunden). FOTO JOHANNES TERVO

Hur är läget i Svensk­fin­land i slutet av coro­naå­ret 2020? – ”Det finns både rädsla och hopp­full­het i luften”

Hurdan är dags­for­men på arbetsplat­serna i Svensk­fin­land då året 2020 börjar dra sig mot sitt slut? Ett år som präglats av coro­na­pan­de­min och restrik­tio­ner såväl på jobbet som i privatlivet.

Huvud­bild. Simon Punsar på slut­mon­te­rin­gen på släp­vagns­till­ver­ka­ren Ekeri i Kållby i Peder­söre, till­sam­mans med bland annat Mikael Backlund (i bakgrun­den). Arkiv­bild. FOTO JOHANNES TERVO

16.12.2020

Vi befin­ner oss i dimman och fram­ti­den är oviss. Så har det låtit flera gånger då industrins utsik­ter disku­te­ras i medierna. Nyhe­terna om vaccin haglar tätt, men fort­fa­rande är det långt kvar till en återgång till det normala.

Drygt 9 000 medlem­mar i Industri­fac­ket var permit­te­rade i slutet av mars. Bara en månad senare var anta­let 25 000. Det talar sitt tydliga språk om omfatt­nin­gen på krisen.

Arbets­lös­he­ten har ökat i så gott som varenda kommun i landet i jämfö­relse med ifjol, visar statis­tik från Arbets- och näringsministeriet.

Vi tar då en titt på hur läget är i de tvåsprå­kiga lands­ka­pen i Finland, där en knapp tred­je­del av Industri­fac­kets medlem­mar bor.

– Inte speciellt bra eller dåligt i jämfö­relse med övriga landet, med undan­tag för båttill­verk­nin­gen som det går bra för i år. Över­lag har den finländska industrin klarat koro­na­kri­sen bättre än övriga euro­peiska länder, säger Industri­fac­kets special­fors­kare Timo Eklund.

– Det som man kanske kan säga är att sjöfar­tens problem påver­kat kustområ­den, tilläg­ger Eklund.

ÖSTERBOTTEN

Fler än en tred­je­del av de före­tag­sans­tällda i Öster­bot­ten är syssel­satta inom industrin. Ande­len hör till de högsta i landet.

Inled­nings­vis drab­ba­des inte Öster­bot­ten så hårt av själva pande­min, medan Vasa­re­gio­nen genom­gick ett akut förvär­rat epide­mi­läge under hösten, för att snabbt mattas av efter att man införde lokala restriktioner.

I okto­ber fanns det närmare 10 000 arbets­lösa i lands­ka­pet Öster­bot­ten – alla branscher inräk­nade. Det är en ökning på hela 49 procent från året innan. Ande­len arbets­lösa, 8,6 procent, är ändå näst lägst i fastlands-Finland.

Inom Öster­bot­tens NTM-cent­rals område har anta­let permit­te­rade vuxit kraf­tigt. I slutet av septem­ber var anta­let heltids­per­mit­te­rade 2 600. Det innebär en ökning med hela 670 procent jämfört med  samma tidpunkt ifjol.

Sari Yliaho, huvudfört­roen­de­man vid Amada Auto­ma­tion, tidi­gare LKI Käld­man, i Peder­söre. FOTO JOHANNES TERVO

Sari Yliaho är huvudfört­roen­de­man på Amada Automation,tidigare LKI Käld­man, i Peder­söre. Före­ta­gets verk­sam­het är auto­ma­tions­lös­nin­gar för plåt­han­te­ring. För Yliaho har året inne­bu­rit bland annat samarbetsförhandlingar.

– Det verkar som om vi kanske går mot nya permit­te­rin­gar. Det ser för tunt ut, vi skulle behöva mer jobb till vårkan­ten och efter nyår. Det har varit en betyd­lig nedgång från läget i våras. Men uppsäg­nin­gar har det inte varit tal om, säger Yliaho.

Yliaho ser det hela som en mellan­fas. Det japanska bolag som blev majo­ri­tet­sä­gare i början av året satsar på lång­sik­tigt arbete, hävdar hon.

Folk går och väntar på nyhe­ter samar­betsför­hand­lin­gar och permitteringar

Gran­nen, jord­bruks­mas­kin­till­ver­ka­ren Elho, som vuxit så det knakar under de senaste åren har också gått igenom samar­betsför­hand­lin­gar och permit­te­rin­gar i år, liksom också bland andra släp­vagns­till­ver­ka­ren Ekeri i Kållby.

På Botnia Marin i Malax är det däre­mot full rulle och verkli­gen ingen brist på jobb. Före­ta­get till­ver­kar bland annat fritidsbå­tar av modell Targa.

– Man bygger ut produk­tions­hal­len och det ska vara klart till somma­ren, så det finns fram­tid­stro, säger huvudfört­roen­de­man Johnny Söder­holm.

I våras stängde Volvo i Sverige ner  fabri­kerna totalt under en period, vilket märk­tes av på Botnia Marin.  Samma gällde också för neds­täng­nin­garna i Kina och Italien

Söder­holm berät­tar att det däre­mot kommit fram fall av coro­nas­mitta bland de 180 anställda i produktionen.

– Vi har gjort egen smittspår­ning på fabri­ken, och runt 50 perso­ner har varit i karan­tän under hösten. En hel förmon­te­ring­sav­del­ning var i karan­tän samti­digt, säger Söder­holm. Det har brom­sat upp produk­tio­nen en aning.

”Det verkar nog finnas folk med pengar. De kanske inte kan resa, så de satsar på att köpa båtar”

Under coro­na­kri­sen har före­tag som till­ver­kar varor för hemma­bruk klarat sig bättre då folk håller sig hemma, och då är det lätt­hänt att konsum­tio­nen flyt­tar över på t. ex reno­ve­ring och inredning.

Mats-Johan Kaars är huvudfört­roen­de­man på säng- och madrass­till­ver­ka­ren Hilding Anders Finland i Närpes, där 48 perso­ner jobbar i produktionen.

Under våren togs det också här till permit­te­rin­gar och fabri­ken stängde ner helt och hållet i två veckor. Efter det kom man igång igen, men på hösten har coro­nan hämtat med sig mörka moln. Den här gången ligger proble­met på materialsidan.

– Proble­met ligger på under­le­ve­ran­törhåll och mate­rialflö­den. Det har i viss mån varit svårare att få tag på mate­rial. Det är ju jätte­synd att sådant lägger käppar i hjulet. Speciellt med tanke på att vi skulle ha hur mycket beställ­nin­gar som helst, säger Kaars.

– På lite längre sikt ser jag ändå att det snarare ska bli frågan om nyans­täll­nin­gar för vår del. På våren ser det säkert bättre ut.

På lite längre sikt ser jag ändå att det snarare ska bli frågan om nyans­täll­nin­gar för vår del

På det stora hela kan man säga att kemi­sek­torn tills­vi­dare tagit minst skada av Industri­fac­kets sektorer.

Beställ­nin­garna inom kemiin­dustrin ökade med 14 procent i hela landet i septem­ber i jämfö­relse med samma tidpunkt året innan.

Den vågen verkar slip­ma­te­rials­till­ver­ka­ren Mirka rida på. Mirka stängde ner hela produk­tio­nen i våras och hela person­alen på före­ta­gets enhe­ter i Jeppo, Oravais, Jakobs­tad och Karis var permit­te­rad under drygt två veckor i april–maj, men efter det har vinden vänt.

– Vi anstäl­ler nu mer produk­tions­per­so­nal. Man ska också komma ihåg att före­ta­get har ju satsat 100 miljo­ner i år, säger huvudfört­roen­de­man­nen för Mirkas fabrik i Oravais, Markus Hotta.

PANDEMIN SÄTTER INTE STOPP PÅ INDUSTRISATSNINGAR I ÖSTERBOTTEN

Från Karleby industri­park hörs däre­mot goda nyhe­ter. Bland annat har gruvfö­re­ta­get Keli­ber satsat stort och har hyrt mark för att bygga en litiumfabrik.

Enligt före­ta­get kommer före­ta­get att syssel­sätta omkring 140 perso­ner när verk­sam­he­ten är i gång i full skala, av dem runt 50 på fabri­ken i Karleby. Själva malmut­vin­ning kommer ske i Karleby, Kronoby och Kaustby.

Boli­den Karleby går också bra och hittas bland annat i toppen av listan över före­tag som beta­lar samfundss­katt i Karleby.  Runt 550  perso­ner jobbar på före­ta­gets två anläggningar.

Gran­nen Free­port Cobalt flyt­tar över produk­tion från enhe­ten i Belgien till Karleby. Före­ta­get koncent­re­rar föräd­lings­verk­sam­he­ten till Karleby, vilket skapar arbetstillfällen.

I Vasa­re­gio­nen har Wärt­silä en stor sats­ning på tekno­logi på gång i och med byggan­det av Smart Tech­no­logy Hub i Vasa.

På andra sidan Bott­niska viken, i svenska Skel­lef­teå, forts­kri­der Northwolts planer på en batte­ri­fa­brik. I Öster­bot­ten innebär det bland annat att ABB, Sweco och karle­byfö­re­ta­get Fineweld har fått en del av kakan.

SÖDRA FINLAND

Nyland stäng­des in under några veckor i våras, något som knap­past gick obemärkt förbi. Pend­lin­gen till jobbet och trans­por­terna fort­satte ändå med till­hö­rande restriktioner.

Värst utsatt har varit det näring­sområde som lever av Helsing­fors-Vanda flygplats. Coro­na­lä­get blev sämre framför allt i huvuds­tads­re­gio­nen på hösten och vad det kommer att innebära återstår att se.

I Egent­liga Finland är det så kallade mari­nin­dustriklustret med Åbovar­vet i cent­rum något som legat på tape­ten på grund av den hårda stöt coro­na­vi­ruset orsa­kat kryss­ningsbranschen. Meyer Turkus samar­betsför­hand­lin­gar slutför­des i november.

På SBA i Rase­borg har man märkt av coro­na­kri­sen bland annat i färre under­le­ve­ran­törs­jobb. Huvudfört­roen­de­man Tommi Laak­so­nen och arbetsrs­kydds­full­mäk­tige Tom Lund­ström  i septem­ber 2019. FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Åbovar­vet medde­lade att 84 anställda sägs upp, de flesta av dem tjäns­te­män. Helsing­fors­var­vet har däre­mot fått in en beställ­ning som ska trygga jobben fram till mitten av 2022.

På SBA i Rase­borg, är det kanske anin­gen över­ras­kande inte avdel­nin­garna som jobbar med produk­ter för varv­sin­dustrin som går trögt, utan det är före­ta­gets ”tredje ben”, under­le­ve­ran­törs­job­ben, som trutit.

På grund av det gör huvudfört­roen­de­man Tommi Laak­so­nen för tillfäl­let fyra­da­gars­vecka liksom också ett tjugo­tal arbets­kam­ra­ter. Totalt jobbar runt 70 perso­ner i produk­tion på SBA. Laak­so­nen anser ändå att man klarat sig bra i jämfö­relse med skräcksce­na­rierna från i våras.

– Det finns både rädsla och hopp­full­het i luften. Men på fabriks­gol­vet finns det en förståelse för läget. Som det ser ut nu ska permit­te­rin­garna upphöra i januari, men vi får se, säger Laaksonen.

SBA:s fabrik i Rase­borg, 2019. Före­ta­get hade nyli­gen flyt­tat från Svartå. FOTO PATRIK LINDSTRÖM

I juni vars­lade och permit­te­rade Valmet Auto­mo­tive hela 1 000 anställda på bilfa­bri­ken i Nystad. Alla permit­te­rade bilbyg­gare vid bilfa­bri­ken i Nystad åter­vände till arbe­tet i slutet av septem­ber. På batte­ri­fa­bri­ken i Salo finns också planer på dubbla perso­nals­tyr­kan inom produktionen.

Det hela pågår mot ljuset av Nestes beslut att lägga ner raffi­na­de­riet i Nåden­dal. I dagens läge jobbar knappt 4 000 perso­ner för Neste. Av dem omfat­ta­des 1 500 av samar­betsför­hand­lin­garna och 370 arbets­ta­gare får gå.

Samti­digt ligger ändå Borgå­raf­fi­na­de­riet väl till med tanke på inves­te­rin­gar och nya arbetstillfällen.

Daniel Hannus, huvudfört­roen­de­man på kyldisk­till­ver­ka­ren Vies­mann i Borgå, har nyli­gen slutfört samar­betsför­hand­lin­gar, för sjätte gången det här året.

– Efterfrå­gan på mindre kylskåp stan­nade upp totalt på våren och har inte åter­häm­tat sig. De större skåpen som går bland annat till buti­ker har dragit rätt så bra, berät­tar Hannus.

Efter de första samar­betsför­hand­lin­garna permit­te­ra­des kontors­per­son­alen. Då fick också alla hyre­sans­tällda inom produk­tio­nen gå.

Daniel Hannus, huvudfört­roend­man på Viess­mann Refri­ge­ra­tion Systems i Borgå. FOTO KITI HAILA

Från och med årrss­kif­tet börjar permit­te­rin­garna rulla De var runt 40,50 perso­ner. Det var också menin­gen att vi skulle ha runt 50 sommar­vi­ka­rier. Vi hade inte en enda, berät­tar Hannus om läget.

Samar­betsför­hand­lin­garna i decem­ber inne­bar att också uppsäg­nin­gar fanns på bordet, 28 jobb var hotade. Resul­ta­tet blev 21 uppsagda, av vilka 10 perso­ner jobbade i produktionen.

– Jag trodde ju nog att vi skulle klara oss med enbart permit­te­rin­gar. Omkring hälf­ten av dem som sades upp från fabriks­gol­vet var så kallade frivil­liga som inte hade långt kvar till pensio­nen. För dem gäller pensionss­lus­sen, när den nu finns kvar, säger Hannus.

Från och med årrss­kif­tet börjar permit­te­rin­garna rulla på fabriken.

– Max 18 dagar per anställd. Det blir högst antagli­gen frågan om fyradagarsvecka.

Hur det kommer att se ut på våren har mycket att göra med hur coro­na­lä­get ser ut i Europa.

– Vår mark­nad har ju länge varit Norden, men målet har varit att komma in på tyska mark­na­den på allvar. Coro­nan har gjort det svårare.

ÅLAND

På Åland syssel­sät­ter sjöfar­ten och turism­nä­rin­gen ett stort antal männis­kor. Det är också frågan om branscher som tagit stryk av åtgär­derna mot coronan.

Åland gick från att ha haft en låg arbets­lös­het på 3,7 procent arbets­lösa eller permit­te­rade till rekord­höga 13 procent på Åland i maj.

Fort­fa­rande ligger ande­len på runt tio procent. Det är samma nivå som under reces­sio­nen på 1990-talet.

Till exem­pel såg Åland den största djup­dyk­nin­gen i utbe­talda löne­be­lopp i jämfö­relse med ifjol, 10,8 procent.

Enligt uppgif­ter från Sjöman­su­nio­nen var knappt hälf­ten av Finlands 6 700 sjömän permit­te­rade i okto­ber. Trans­port- och kommu­ni­ka­tions­ver­ket Traficom utökar sitt stöd att omfatta trafi­ken mellan Marie­hamn och tre hamnar i Sverige.

Inom Industri­fac­kets branscher är det bland annat tvät­te­rierna, vars kunder finns inom sjöfar­ten, som det går sämre för. Inom produk­tion­sin­dustrin går det litet bättre.

Fred­die Fors­man är huvudfört­roen­de­man för runt 50 produk­tion­sar­be­tare på Opti­nova i Jomala. Fabri­ken till­ver­kar slan­gar främst för industrins behov, medan fabri­ken i Godby produce­rar slan­gar för att använ­das inom medicinen.

– I våras var vi oroliga över hur leve­ran­serna skulle fungera då passa­ge­rarfär­jorna inte gick, men det visade sig inte bli ett problem och vi hittade andra lösningar.

Neds­täng­nin­gen i Tyskland och andra länder i Europa märk­tes av direkt på exportfö­re­ta­get. Samti­digt är det fort­fa­rande oklart hur handelsför­bin­del­serna mellan Stor­bri­tan­nien och EU-länderna ska se ut efter årsskiftet.

Arbets­gi­va­ren inser väl att det lönar sig att hålla fast vid erfa­ren perso­nal. Annars kan ju kunnande gå förlorat

– Visst finns det mindre jobb, vilket innebär mer tid för sådant som utbild­ning, underhåll, städ­ning och sådant. Efter­som vi har stora kunder i Stor­bri­tan­nien är Brexit också något som man funde­rar mycket på hos oss.

Några samar­betsför­hand­lin­gar har inte varit på agendan.

– Arbets­gi­va­ren inser väl att det lönar sig att hålla fast vid erfa­ren perso­nal. Annars kan ju kunnande gå förlo­rat, säger Forsman.

TEXT JOHANNES WARIS

Arti­keln är uppda­te­rad 16.12.kl 11.05 med uppgif­ter om resul­ta­tet i samar­betsför­hand­lin­garna på Viess­mann Refr­ge­ra­tion Systems i Borgå.