Simon Punsar jobbar på slutmonteringen, tillsammans med bland annat Mikael Backlund (i bakgrunden). FOTO JOHANNES TERVO

Hur är läget i Svensk­fin­land i slutet av coronaåret 2020? – ”Det finns både rädsla och hoppfullhet i luften”

Hurdan är dagsformen på arbetsplat­serna i Svensk­fin­land då året 2020 börjar dra sig mot sitt slut? Ett år som präglats av corona­pan­demin och restrik­tioner såväl på jobbet som i privatlivet.

Huvud­bild. Simon Punsar på slutmon­te­ringen på släpvagns­till­ver­karen Ekeri i Kållby i Peder­söre, tillsam­mans med bland annat Mikael Backlund (i bakgrunden). Arkiv­bild. FOTO JOHANNES TERVO

16.12.2020

Vi befinner oss i dimman och framtiden är oviss. Så har det låtit flera gånger då industrins utsikter disku­teras i medierna. Nyheterna om vaccin haglar tätt, men fortfa­rande är det långt kvar till en återgång till det normala.

Drygt 9 000 medlemmar i Industri­facket var permit­te­rade i slutet av mars. Bara en månad senare var antalet 25 000. Det talar sitt tydliga språk om omfatt­ningen på krisen.

Arbets­lös­heten har ökat i så gott som varenda kommun i landet i jämfö­relse med ifjol, visar statistik från Arbets- och näringsministeriet.

Vi tar då en titt på hur läget är i de tvåsprå­kiga lands­kapen i Finland, där en knapp tredjedel av Industri­fac­kets medlemmar bor.

– Inte speciellt bra eller dåligt i jämfö­relse med övriga landet, med undantag för båttill­verk­ningen som det går bra för i år. Överlag har den finländska industrin klarat korona­krisen bättre än övriga europeiska länder, säger Industri­fac­kets special­fors­kare Timo Eklund.

– Det som man kanske kan säga är att sjöfar­tens problem påverkat kustområden, tillägger Eklund.

ÖSTERBOTTEN

Fler än en tredjedel av de företag­sans­tällda i Öster­botten är syssel­satta inom industrin. Andelen hör till de högsta i landet.

Inled­ningsvis drabbades inte Öster­botten så hårt av själva pandemin, medan Vasare­gionen genom­gick ett akut förvärrat epide­mi­läge under hösten, för att snabbt mattas av efter att man införde lokala restriktioner.

I oktober fanns det närmare 10 000 arbets­lösa i lands­kapet Öster­botten – alla branscher inräk­nade. Det är en ökning på hela 49 procent från året innan. Andelen arbets­lösa, 8,6 procent, är ändå näst lägst i fastlands-Finland.

Inom Öster­bot­tens NTM-centrals område har antalet permit­te­rade vuxit kraftigt. I slutet av september var antalet heltids­per­mit­te­rade 2 600. Det innebär en ökning med hela 670 procent jämfört med  samma tidpunkt ifjol.

Sari Yliaho, huvudfört­roen­deman vid Amada Automa­tion, tidigare LKI Käldman, i Peder­söre. FOTO JOHANNES TERVO

Sari Yliaho är huvudfört­roen­deman på Amada Automation,tidigare LKI Käldman, i Peder­söre. Företa­gets verksamhet är automa­tions­lös­ningar för plåthan­te­ring. För Yliaho har året inneburit bland annat samarbetsförhandlingar.

– Det verkar som om vi kanske går mot nya permit­te­ringar. Det ser för tunt ut, vi skulle behöva mer jobb till vårkanten och efter nyår. Det har varit en betydlig nedgång från läget i våras. Men uppsäg­ningar har det inte varit tal om, säger Yliaho.

Yliaho ser det hela som en mellanfas. Det japanska bolag som blev majori­tet­sä­gare i början av året satsar på långsik­tigt arbete, hävdar hon.

Folk går och väntar på nyheter samar­betsför­hand­lingar och permitteringar

Grannen, jordbruks­mas­kin­till­ver­karen Elho, som vuxit så det knakar under de senaste åren har också gått igenom samar­betsför­hand­lingar och permit­te­ringar i år, liksom också bland andra släpvagns­till­ver­karen Ekeri i Kållby.

På Botnia Marin i Malax är det däremot full rulle och verkligen ingen brist på jobb. Företaget tillverkar bland annat fritidsbåtar av modell Targa.

– Man bygger ut produk­tions­hallen och det ska vara klart till sommaren, så det finns framtid­stro, säger huvudfört­roen­deman Johnny Söder­holm.

I våras stängde Volvo i Sverige ner  fabri­kerna totalt under en period, vilket märktes av på Botnia Marin.  Samma gällde också för nedstäng­nin­garna i Kina och Italien

Söder­holm berättar att det däremot kommit fram fall av coronas­mitta bland de 180 anställda i produktionen.

– Vi har gjort egen smittspår­ning på fabriken, och runt 50 personer har varit i karantän under hösten. En hel förmon­te­ring­sav­del­ning var i karantän samti­digt, säger Söder­holm. Det har bromsat upp produk­tionen en aning.

”Det verkar nog finnas folk med pengar. De kanske inte kan resa, så de satsar på att köpa båtar”

Under corona­krisen har företag som tillverkar varor för hemma­bruk klarat sig bättre då folk håller sig hemma, och då är det lätthänt att konsum­tionen flyttar över på t. ex renove­ring och inredning.

Mats-Johan Kaars är huvudfört­roen­deman på säng- och madrass­till­ver­karen Hilding Anders Finland i Närpes, där 48 personer jobbar i produktionen.

Under våren togs det också här till permit­te­ringar och fabriken stängde ner helt och hållet i två veckor. Efter det kom man igång igen, men på hösten har coronan hämtat med sig mörka moln. Den här gången ligger problemet på materialsidan.

– Problemet ligger på under­le­ve­ran­törhåll och materialflöden. Det har i viss mån varit svårare att få tag på material. Det är ju jätte­synd att sådant lägger käppar i hjulet. Speciellt med tanke på att vi skulle ha hur mycket beställ­ningar som helst, säger Kaars.

– På lite längre sikt ser jag ändå att det snarare ska bli frågan om nyans­täll­ningar för vår del. På våren ser det säkert bättre ut.

På lite längre sikt ser jag ändå att det snarare ska bli frågan om nyans­täll­ningar för vår del

På det stora hela kan man säga att kemisek­torn tills­vi­dare tagit minst skada av Industri­fac­kets sektorer.

Beställ­nin­garna inom kemiin­dustrin ökade med 14 procent i hela landet i september i jämfö­relse med samma tidpunkt året innan.

Den vågen verkar slipma­te­rials­till­ver­karen Mirka rida på. Mirka stängde ner hela produk­tionen i våras och hela person­alen på företa­gets enheter i Jeppo, Oravais, Jakobstad och Karis var permit­terad under drygt två veckor i april–maj, men efter det har vinden vänt.

– Vi anställer nu mer produk­tions­per­sonal. Man ska också komma ihåg att företaget har ju satsat 100 miljoner i år, säger huvudfört­roen­de­mannen för Mirkas fabrik i Oravais, Markus Hotta.

PANDEMIN SÄTTER INTE STOPP PÅ INDUSTRISATSNINGAR I ÖSTERBOTTEN

Från Karleby industri­park hörs däremot goda nyheter. Bland annat har gruvfö­re­taget Keliber satsat stort och har hyrt mark för att bygga en litiumfabrik.

Enligt företaget kommer företaget att syssel­sätta omkring 140 personer när verksam­heten är i gång i full skala, av dem runt 50 på fabriken i Karleby. Själva malmut­vin­ning kommer ske i Karleby, Kronoby och Kaustby.

Boliden Karleby går också bra och hittas bland annat i toppen av listan över företag som betalar samfundss­katt i Karleby.  Runt 550  personer jobbar på företa­gets två anläggningar.

Grannen Freeport Cobalt flyttar över produk­tion från enheten i Belgien till Karleby. Företaget koncent­rerar föräd­lings­verk­sam­heten till Karleby, vilket skapar arbetstillfällen.

I Vasare­gionen har Wärtsilä en stor satsning på tekno­logi på gång i och med byggandet av Smart Techno­logy Hub i Vasa.

På andra sidan Bottniska viken, i svenska Skellefteå, forts­krider Northwolts planer på en batte­ri­fa­brik. I Öster­botten innebär det bland annat att ABB, Sweco och karle­byfö­re­taget Fineweld har fått en del av kakan.

SÖDRA FINLAND

Nyland stängdes in under några veckor i våras, något som knappast gick obemärkt förbi. Pendlingen till jobbet och trans­por­terna fortsatte ändå med tillhö­rande restriktioner.

Värst utsatt har varit det näring­sområde som lever av Helsing­fors-Vanda flygplats. Corona­läget blev sämre framför allt i huvuds­tads­re­gionen på hösten och vad det kommer att innebära återstår att se.

I Egent­liga Finland är det så kallade marinin­dustriklustret med Åbovarvet i centrum något som legat på tapeten på grund av den hårda stöt corona­vi­ruset orsakat kryss­ningsbranschen. Meyer Turkus samar­betsför­hand­lingar slutfördes i november.

På SBA i Raseborg har man märkt av corona­krisen bland annat i färre under­le­ve­ran­törs­jobb. Huvudfört­roen­deman Tommi Laaksonen och arbetsrs­kydds­full­mäk­tige Tom Lundström  i september 2019. FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Åbovarvet medde­lade att 84 anställda sägs upp, de flesta av dem tjäns­temän. Helsing­fors­varvet har däremot fått in en beställ­ning som ska trygga jobben fram till mitten av 2022.

På SBA i Raseborg, är det kanske aningen överras­kande inte avdel­nin­garna som jobbar med produkter för varvsin­dustrin som går trögt, utan det är företa­gets ”tredje ben”, under­le­ve­ran­törs­jobben, som trutit.

På grund av det gör huvudfört­roen­deman Tommi Laaksonen för tillfället fyrada­gars­vecka liksom också ett tjugotal arbets­kam­rater. Totalt jobbar runt 70 personer i produk­tion på SBA. Laaksonen anser ändå att man klarat sig bra i jämfö­relse med skräcksce­na­rierna från i våras.

– Det finns både rädsla och hoppfullhet i luften. Men på fabriks­golvet finns det en förståelse för läget. Som det ser ut nu ska permit­te­rin­garna upphöra i januari, men vi får se, säger Laaksonen.

SBA:s fabrik i Raseborg, 2019. Företaget hade nyligen flyttat från Svartå. FOTO PATRIK LINDSTRÖM

I juni varslade och permit­te­rade Valmet Automo­tive hela 1 000 anställda på bilfa­briken i Nystad. Alla permit­te­rade bilbyg­gare vid bilfa­briken i Nystad återvände till arbetet i slutet av september. På batte­ri­fa­briken i Salo finns också planer på dubbla perso­nals­tyrkan inom produktionen.

Det hela pågår mot ljuset av Nestes beslut att lägga ner raffi­na­de­riet i Nådendal. I dagens läge jobbar knappt 4 000 personer för Neste. Av dem omfat­tades 1 500 av samar­betsför­hand­lin­garna och 370 arbets­ta­gare får gå.

Samti­digt ligger ändå Borgå­raf­fi­na­de­riet väl till med tanke på inves­te­ringar och nya arbetstillfällen.

Daniel Hannus, huvudfört­roen­deman på kyldisk­till­ver­karen Viesmann i Borgå, har nyligen slutfört samar­betsför­hand­lingar, för sjätte gången det här året.

– Efterfrågan på mindre kylskåp stannade upp totalt på våren och har inte återhämtat sig. De större skåpen som går bland annat till butiker har dragit rätt så bra, berättar Hannus.

Efter de första samar­betsför­hand­lin­garna permit­te­rades kontors­per­son­alen. Då fick också alla hyresans­tällda inom produk­tionen gå.

Daniel Hannus, huvudfört­roendman på Viess­mann Refri­ge­ra­tion Systems i Borgå. FOTO KITI HAILA

Från och med årrss­kiftet börjar permit­te­rin­garna rulla De var runt 40,50 personer. Det var också meningen att vi skulle ha runt 50 sommar­vi­ka­rier. Vi hade inte en enda, berättar Hannus om läget.

Samar­betsför­hand­lin­garna i december innebar att också uppsäg­ningar fanns på bordet, 28 jobb var hotade. Resul­tatet blev 21 uppsagda, av vilka 10 personer jobbade i produktionen.

– Jag trodde ju nog att vi skulle klara oss med enbart permit­te­ringar. Omkring hälften av dem som sades upp från fabriks­golvet var så kallade frivil­liga som inte hade långt kvar till pensionen. För dem gäller pensionss­lussen, när den nu finns kvar, säger Hannus.

Från och med årrss­kiftet börjar permit­te­rin­garna rulla på fabriken.

– Max 18 dagar per anställd. Det blir högst antagligen frågan om fyradagarsvecka.

Hur det kommer att se ut på våren har mycket att göra med hur corona­läget ser ut i Europa.

– Vår marknad har ju länge varit Norden, men målet har varit att komma in på tyska marknaden på allvar. Coronan har gjort det svårare.

ÅLAND

På Åland syssel­sätter sjöfarten och turism­nä­ringen ett stort antal människor. Det är också frågan om branscher som tagit stryk av åtgär­derna mot coronan.

Åland gick från att ha haft en låg arbets­löshet på 3,7 procent arbets­lösa eller permit­te­rade till rekord­höga 13 procent på Åland i maj.

Fortfa­rande ligger andelen på runt tio procent. Det är samma nivå som under reces­sionen på 1990-talet.

Till exempel såg Åland den största djupdyk­ningen i utbetalda lönebe­lopp i jämfö­relse med ifjol, 10,8 procent.

Enligt uppgifter från Sjöman­su­nionen var knappt hälften av Finlands 6 700 sjömän permit­te­rade i oktober. Trans­port- och kommu­ni­ka­tions­verket Traficom utökar sitt stöd att omfatta trafiken mellan Marie­hamn och tre hamnar i Sverige.

Inom Industri­fac­kets branscher är det bland annat tvätte­rierna, vars kunder finns inom sjöfarten, som det går sämre för. Inom produk­tion­sin­dustrin går det litet bättre.

Freddie Forsman är huvudfört­roen­deman för runt 50 produk­tion­sar­be­tare på Optinova i Jomala. Fabriken tillverkar slangar främst för industrins behov, medan fabriken i Godby producerar slangar för att användas inom medicinen.

– I våras var vi oroliga över hur leveran­serna skulle fungera då passa­ge­rarfär­jorna inte gick, men det visade sig inte bli ett problem och vi hittade andra lösningar.

Nedstäng­ningen i Tyskland och andra länder i Europa märktes av direkt på exportfö­re­taget. Samti­digt är det fortfa­rande oklart hur handelsför­bin­del­serna mellan Storbri­tan­nien och EU-länderna ska se ut efter årsskiftet.

Arbets­gi­varen inser väl att det lönar sig att hålla fast vid erfaren personal. Annars kan ju kunnande gå förlorat

– Visst finns det mindre jobb, vilket innebär mer tid för sådant som utbild­ning, underhåll, städning och sådant. Eftersom vi har stora kunder i Storbri­tan­nien är Brexit också något som man funderar mycket på hos oss.

Några samar­betsför­hand­lingar har inte varit på agendan.

– Arbets­gi­varen inser väl att det lönar sig att hålla fast vid erfaren personal. Annars kan ju kunnande gå förlorat, säger Forsman.

TEXT JOHANNES WARIS

Artikeln är uppda­terad 16.12.kl 11.05 med uppgifter om resul­tatet i samar­betsför­hand­lin­garna på Viess­mann Refrge­ra­tion Systems i Borgå.