Elina Kinnunen jätti vakityönsä ja kouluttautui oppisopimuksella Valtran maatalouskoneasentajaksi.
Elina Kinnunen jätti vakityönsä ja kouluttautui oppisopimuksella Valtran maatalouskoneasentajaksi.

Mihin menet, ammatil­linen koulutus? ”Oppiso­pimus oli onnen­potku”, sanoo maata­lous­ko­nea­sen­taja Elina Kinnunen

Ammatil­linen koulutus on ollut viime vuosina murrok­sessa. Sipilän hallitus teki ammat­ti­kou­lujen rahoi­tuk­seen rajut leikkaukset. Nykyhal­litus sen sijaan panostaa koulu­tuk­seen lisärahaa, päämää­ränä oppivel­vol­li­suuden pidennys ja toisen asteen maksuton opetus. Mahdol­li­suus opiskella aikui­siällä jousta­vasti on politiikan kentällä laajasti kanna­tettu tavoite, ja työssä­op­pi­mista lisätään yritysten ja oppilai­tosten yhteistyöllä.

”Ammatil­linen koulutus uudis­te­taan osaamis­pe­rus­tei­seksi ja asiakas­läh­töi­seksi kokonaisuudeksi.”

Vuoden 2018 alusta voimaan tullutta uudis­tusta perus­tel­tiin halli­tus­oh­jel­massa Juha Sipilän (kesk) porva­ri­hal­li­tuk­selle ominai­sella markki­noin­ti­kie­lellä. Käytän­nössä ammatil­listen oppilai­tosten rahoi­tusta leikat­tiin lähes 250 miljoo­nalla eurolla.

– Ei se loppu­tulos ollut kuiten­kaan niin karmea kuin olisi voinut ajatella. Tällä hetkellä olen taas vähän optimis­ti­sempi, sanoo Teolli­suus­liiton koulu­tus­pääl­likkö Hannu Siltala.

Siltalan optimismin syynä ovat toisaalta Antti Rinteen /​ Sanna Marinin (sd) punamul­ta­hal­li­tuksen koulu­tus­lin­jaukset. Toisaalta taas vuoden 2018 uudistus on saanut joitain asioita liikah­ta­maan oikeaankin suuntaan.

– Hyvä juttu oli, että nuoret ja aikuis­opis­ke­lijat yhdis­tet­tiin saman lainsää­dännön alle. Ennen oli olemassa vain yhteis­haku, nyt on myös jatkuva haku. Eli aikuiset ja perus­kou­lunsa päättä­neet nuoret voivat hakea pitkin vuotta opiskelemaan.

Oppilai­tosten ja yritysten yhteis­työstä on myönteisiä esimerk­kejä, joskin ne koskevat enimmäk­seen isoja firmoja. Yksi hyvä esimerkki on Suolah­della Valtran trakto­ri­tehdas, joka on saanut oppiso­pi­mus­kou­lu­tuksen toimimaan.

 

”Olin onnesta soikeana”

Oppiso­pi­mus­kou­lutus antoi kokonais­kuvan trakto­ri­teh­taan toimin­nasta, sanoo Elina Kinnunen. KUVA HANNA-KAISA HÄMÄLÄINEN

– Mahtava onnen­potku oli. Olin onnesta soikeana. Ja oli kyllä huojen­tunut olo, kun syksy oli näyttänyt niin hiljai­selta, muistelee Elina Kinnunen viime vuoden elokuuta.

Tuolloin hänelle tarjot­tiin vakituista työso­pi­musta, vaikka koulutus oli päätty­mässä vasta marras­kuussa. Kinnunen suoritti maata­lous­ko­nea­sen­tajan ammat­ti­tut­kinnon Valtran oppiso­pi­mus­opis­ke­li­joiden toisella kurssilla.

– Mieheni oli ensim­mäi­sellä kurssilla, hän oli tykännyt ja sai täältä vakipaikan. Nyt me molemmat päästiin vuoro­töistä eroon ja saadaan olla omalla paikka­kun­nalla päivä­töissä. Se oli mukavaa, kun lähdin varttu­neella iällä opiske­le­maan uutta ammattia, kertoo Kinnunen, joka aiemmin työsken­teli Metsä Woodin vaneri­teh­taalla Suolahdella.

Oli hienoa opiskella uutta ammattia niin, ettei tarvitse koko ajan istua koulun penkillä. 

Riskin­otto ja vakityöstä lähte­minen osoit­tautui kannat­ta­vaksi liikkeeksi. Erityi­sesti Kinnunen on tyyty­väinen koulu­tuksen kautta tullee­seen monitai­toi­suu­teen. Koska opiske­lijat kiersivät eri työvai­heissa, trakto­rin­teon kaikki vaiheet tulivat tutuiksi.

– Voiman­siir­to­teh­taassa pääsee näkemään vaihde­laa­tikon kasauksen alusta loppuun. Ja kokoon­pa­no­teh­taassa tulee vaiheet tutuksi mootto­ri­va­rus­te­lusta aina sinne, kun renkaat laite­taan traktorin alle. Tässä näkee, mistä se traktori oikein koostuu. Mutta jos tekee vain yhtä hommaa, niin silloin ei ole välttä­mättä mitään hajua, mitä linjan toisessa päässä tapahtuu.

KÄYTÄNNÖN TYÖT EDELLÄ

Teoriao­suutta kurssi­laiset kävivät opiske­le­massa koulu­tusta järjes­tä­neen POKE:n eli Pohjoisen Keski-Suomen ammat­tio­piston tiloissa Äänekos­kella ja Saari­jär­vellä. Kinnusta miellytti se, että koulu­tuksen pääpaino kuitenkin oli selvästi käytännön töissä.

– Oli hienoa opiskella uutta ammattia niin, ettei tarvitse koko ajan istua koulun penkillä. Olisiko sitä teoriaa ollut 20–30 päivää. Siellä käytiin läpi esimer­kiksi huoltoa, hydrau­liikkaa ja mootto­ri­tek­niikkaa. Niille, jotka harkit­sevat, kannat­taako oppiso­pi­mus­kou­lu­tuk­seen hakeutua, Kinnunen antaa perusteita.

– Meillä inves­toi­daan tehtaa­seen, eli voisi ajatella, että toiminta on Suolah­dessa vakaalla pohjalla. Työyh­teisö on tosi hyvä ja ei se palkka­kaan huono ole. Pääsee monipuo­li­sesti opette­le­maan näitä töitä.

 

Pääluot­ta­mus­mies: Jonkin verran jumppaa­mista vaadit­tiin alussa

Työpaik­kaoh­jaa­jien roolissa meillä on vielä kehit­tä­misen varaa, sanoo Valtran pääluot­ta­mus­mies Ville Kivimäki. KUVA HANNA-KAISA HÄMÄLÄINEN

Ammatil­lisen koulu­tuksen uudistus ja oppiso­pi­mus­opis­ke­li­joiden tulo Valtralle vuonna 2018 toivat pääluot­ta­mus­mies Ville Kivimäen työpöy­dälle uuden­laisia edunvalvontakysymyksiä.

– Oli ensin kyllä ihmet­te­le­mistä, että miten tätä amisre­formia omalla työpai­kalla sovel­le­taan, muistelee Kivimäki.

Yksi ratkais­tava asia oli opiske­li­joiden palkkataso.

– Työeh­to­so­pi­muksen mukainen oppiso­pi­mus­opis­ke­li­joiden tauluk­ko­palkka on pohjana. Se lähtee asteit­tain nouse­maan, ja kun osaaminen karttuu, pääsee meidän tuotan­to­palk­kio­jär­jes­telmän piiriin, Kivimäki kertoo.

Alkuvai­heessa oli työnte­ki­jöiden porukassa epäluu­loja, että otetaanko tänne opiske­li­joita tekemään halpa­työtä. Mutta nämä ajatukset karsiu­tuivat pian.

Toinen kysymys oli, mitä opiske­li­joille makse­taan tilan­teessa, jossa he tuuraavat vakituisia työntekijöitä.

– Päädyt­tiin siihen, että he saavat saman palkan kuin tuurat­tava ja pidetään huolta, ettei tuuraus haittaa opiskelua, kertoo Kivimäki, joka on tyyty­väinen työnan­tajan kanssa tehtyyn sopimukseen.

– Aivan alkuvai­heessa meillä oli työnte­ki­jöiden porukassa ehkä epäluu­loja, että otetaanko tänne opiske­li­joita tekemään halpa­työtä. Mutta nämä ajatukset karsiu­tuivat aika pian.

Oppimista on tapah­tunut koko työyh­tei­sössä. Yksi oivallus on ollut työpaik­kaoh­jaa­jien tärkeys. He tuntevat tuotannon ja auttavat toteut­ta­maan opiske­lijan HOKS:ia eli henki­lö­koh­taisen osaamisen kehittämissuunnitelmaa.

– Työpaik­kaoh­jaa­jien kautta oppilas saa tukea ja opiskelun rytmitys sujuu. He osaavat viedä oppilaan oikeille työpis­teille niihin töihin, joita juuri siinä kohtaa tutkintoa vaadi­taan. Vielä meillä on kuitenkin kehit­tä­misen paikka työpaik­kaoh­jaa­jien roolissa, Kivimäki selvittää.

PAIKALLISET SITOUTUVAT VAHVEMMIN

Oppiso­pi­mus­jär­jes­telmää muoka­taan Valtralla koko ajan, ja pääluot­ta­mus­mie­hellä on omat kehity­seh­do­tuk­sensa. Koulu­tusta järjes­tä­vältä POKE:lta eli Pohjoisen Keski-Suomen ammat­tio­pis­tolta Kivimäki toivoo enemmän yhteis­työtä työpaik­kaoh­jaa­jien kanssa.

– Meillä taas saisi vielä tarkemmin miettiä koulu­tuksen alussa, mitkä ovat työnan­tajan tarpeet. Voisi tehdä täsmä­kou­lu­tusta niihin hommiin, joihin on vaikea löytää koulu­tettua ihmistä. Näin työnan­taja ja opiske­lijat hyötyi­sivät molemmat.

Tärkeää Kivimäen mielestä on myös tuoda rehel­li­sesti esille, että vaikka koulu­tuksen tarkoi­tuk­sena on saada yrityk­selle osaavaa työvoimaa, ei kyseessä ole lupaus työllistymisestä.

– Me ei harhau­teta opiske­li­joita sillä, että työpaikka olisi varma asia. Jos heitä ei palkata, niin he saavat kuitenkin tutkinnon.

Lisäksi Kivimäki ottaa esiin aluepo­liit­tisen näkökulman ja korostaa koulu­tuksen merki­tystä Äänekosken seudulle.

– Kun koulu­te­taan tämän seutu­kunnan ihmisiä, niin sitou­tu­minen on vahvempi kuin silloin, jos asuttai­siin kauem­pana. Siinä syntyy symbioosi työnan­tajan ja opiske­lijan välille, ja tämä on pitkä­jän­teistä toimintaa.

 

”Rehtori” viihtyy roolissaan

Valtran matkus­tus­koor­di­naat­tori, ”rehtori” Erkki Liima­tainen arvioi, että oppiso­pi­mus­kou­lu­tuk­siin liittyvät asiat vievät hänen työajas­taan noin kolman­neksen. KUVA HANNA-KAISA HÄMÄLÄINEN

Erkki Liima­tainen tunne­taan Valtralla ”rehto­rina”. Hänen vetämis­sään ryhmissä oppiso­pi­mus­opis­ke­li­joista koulu­te­taan maata­lous­ko­neen asentajia.

– Tämä on ollut aika suosittua. Kaksi ryhmää meillä on ollut, molem­missa seitsemän opiske­lijaa. Kolmas ryhmä olisi ollut tänä keväänä, mutta korona sotki suunni­telmat, sanoo Liimatainen.

”Koulu” sai alkunsa toimi­tus­joh­taja Jari Rautjärven ideasta. Valtra ja koulu­tuksen järjes­täjä Pohjoisen Keski-Suomen ammat­tio­pisto eli POKE mainos­tivat hanketta netissä, paikal­lis­leh­dissä ja muissa medioissa.

– Ensim­mäi­seen ryhmään tuli hakemuksia noin 20, toiseen jo lähes 40. Maine oli kiirinyt. Ikähaa­rukka oli kaksi­kymp­pi­sestä päälle viisi­kymp­pi­seen, ja monen­laista alanvaih­tajaa oli, esimer­kiksi useampi vaneri­työn­te­kijä, kertoo Liimatainen.

Liima­tainen koordinoi toimintaa, on yhteis­hen­ki­lönä POKE:n suuntaan ja valitsee opiske­lijat yhteis­työssä linjae­si­miesten kanssa. Valit­tujen kanssa tehdään vuoden mittainen määrä­ai­kainen työsopimus.

– Pari kertaa kuussa he ovat POKE:n Äänekosken tai Saari­järven toimi­pis­teessä, siellä hoide­taan teoriao­pinnot. Meillä he ovat kuusi viikkoa yhdellä esimie­sa­lu­eella oppimassa sen töitä ja siirtyvät sitten seuraa­valle. Eli he näkevät voiman­siir­to­teh­taan, kokoon­panon, varus­telun ja niin edelleen.

ESIMIESTEN SITOUTTAMINEN OPITTIIN KANTAPÄÄN KAUTTA

Koulu­tuksen läpikäy­neistä muutama on keskeyt­tänyt. Suurin osa on kuitenkin työllis­tynyt Valtralle joko vakitui­sesti tai määräaikaisesti.

”Rehtorin” ja koulu­tuksen järjes­tä­jien osaami­nenkin on matkan varrella karttunut. Muun muassa esimiesten sitout­ta­minen hankkee­seen oli aluksi puutteel­lista, mutta nyt tilanne on jo toinen.

– Ensim­mäisen ryhmän aikana esimie­hillä oli vielä asennetta, että ei haluta ketään, kun nehän täytyy pereh­dyttää ja se vie resurs­seja. Mutta toisen ryhmän kanssa kysel­tiin jo, että koska ne opiske­lijat tulevat meidän alueelle, ja esimie­hille tuli vähän keske­nään narun­vetoa, että minä haluan sen ja sen kaverin tänne, Liima­tainen kuvailee.

Liima­taisen ammat­ti­ni­mike on matkus­tus­koor­di­naat­tori, ja hän vetää Valtralla muun muassa turval­li­suus­pe­reh­dy­tyksiä ja tulityö­kou­lu­tuksia. Oppiso­pi­mus­opis­ke­li­joiden ohjaa­mi­seen hän arvioi työajas­taan kuluvan noin 30 prosenttia. Erillis­kor­vausta ”rehto­rina” olosta ei makseta; käytäntö on hänen ammat­ti­liit­tonsa Pron työeh­to­so­pi­muksen mukainen. Työteh­tä­vänä opiske­li­joiden ohjaa­minen on ollut mieluisa.

– Toimi­tus­joh­taja ja hr-päällikkö tulivat minulta kysele­mään, että kiinnos­tai­siko tällainen. Ja on kyllä ollut tosi mielen­kiin­toinen juttu.

Pääluot­ta­mus­mies Ville Kivimäki, koulu­tus­toi­mintaa koordi­noiva Erkki Liima­tainen ja koulu­tuksen kautta työpaikan hankkinut Elina Kinnunen tuntevat Valtran oppiso­pi­mus­jär­jes­telmän. KUVA HANNA-KAISA HÄMÄLÄINEN

 

Henki­lös­tö­joh­taja: Saamme monitai­toisia, sitou­tu­neita ammattilaisia

Valtran henki­lös­tö­joh­taja Jari Suuronen. KUVA KATJA VUORI

– Oppira­hoja makset­tiin, kun ei ennen ollut sellaista tehty. Paljon yllät­täviä haasteita on tullut vastaan, myöntää henki­lös­tö­joh­taja Jari Suuronen.

– Mutta siitä se lähti, ja kakkos­kurssi meni jo paremmin kuin ensimmäinen.

Ei työ aivan nolla­pis­teestä alkanut, sillä oppiso­pi­muksia yrityk­sessä oli tehty aiemminkin, mutta ei syste­maat­ti­sesti kurssittaen.

Kun nähtiin, että ihmiset ovat valmiita jopa jättä­mään päivä­työt meidän takia, niin se kasvatti vastuun tunnetta.

Hanke vei sekä henki­lös­tö­re­surs­seja että rahaa.

– Se vaatii jonkun, joka koordinoi toimintaa. Ja euroja, merkit­täviä määriä. Me saatiin kuitenkin paikal­li­sesti sovittua asiat pääluot­ta­mus­miehen kanssa, Suuronen sanoo.

Ensim­mäistä kurssia valmis­tel­taessa Valtralla hämmäs­tyt­tiin hakijoiden kovatasoisuutta.

– Kun nähtiin, että ihmiset ovat valmiita jopa jättä­mään päivä­työt meidän takia, niin se kasvatti vastuun tunnetta. Tuli ajatus, että nyt tästä on pakko tehdä hyvä.

Valtra on saanut panos­tuk­sil­leen vasti­netta. Suuronen kehuu oppiso­pi­mus­kou­lu­tet­tuja monisanaisesti:

– Todella hyviä henki­löitä on saatu, osaavia ammat­ti­laisia. Ovat kiertä­neet meidän eri osastot, ovat monitai­toisia ja sitou­tu­neita. Meillä on 500 tuotan­to­työn­te­kijää, ja joka vuosi heistä eläköityy jokin määrä. Tämä on yksi keino kasvattaa hyviä traktorintekijöitä.

 

Satsaus aikuis­opis­ke­li­joihin toi tulosta Kouvolassa

KSAO:n tiimin­ve­täjä Hannu Salminen. KUVA JUHA METSO

Ammatil­lisen koulu­tuksen uudistus eli reformi tarkoitti KSAO:ssa eli Kouvolan seudun ammat­tio­pis­tossa kahden oppilai­toksen yhdistymistä.

– Ennen oli aikuis­opisto ja ammat­tio­pisto erikseen, sanoo talotek­niikan tiimin­ve­täjä Hannu Salminen.

– Se on toteu­tunut, että opetus saatiin enemmän työelä­mä­läh­töi­seksi. Ja tämähän oli reformin juurisyy.

Meillä tehtiin tietoinen päätös, että alettiin panostaa aikuisopiskelijoihin.

Vuosit­tain KSAO:ssa opiskelee runsaat 3 000 henkeä, ja Salmisen arvion mukaan noin kolmasosa on aikuis­opis­ke­li­joita. Heidän määränsä on kasvanut koko 2010-luvun ajan, siis jo useita vuosia ennen reformia. Se on paljolti seurausta oppilai­toksen omista linjauksista.

– Meillä tehtiin tietoinen päätös, että alettiin panostaa aikuisopiskelijoihin.

Tutkin­noista suosi­tuin on sähkö­au­to­maatio, johon on runsaasti ensisi­jaisia hakijoita.

– Sähkö­au­to­maa­tion opiske­li­joilla on usein vahva motivaatio ja he valmis­tuvat hyvin. Putkia­sen­ta­jiksi halutaan myös, sillä alalla on hyvä työlli­syys­ti­lanne, kuvaa Salminen.

Proses­sin­hoi­tajan tutkinto oli Kouvo­lassa välillä jo vaaravyöhykkeessä.

– Se meinasi tyrehtyä, kun paperi­teol­li­suus uhkasi Suomesta loppua. Mutta opetus­mi­nis­teriö antoi siihen lisämää­rä­rahaa, koska asia nähtiin tärkeäksi.

”MENNÄÄN FIRMAAN JA PUHUTAAN SAMAA KIELTÄ”

Yrity­syh­teistyö on toinen asia, johon KSAO panostaa merkit­tä­västi. Kumppa­neina on etenkin alueen suurimpia yrityksiä, kuten UPM, Stora Enso, KSS Energia ja Kymen Seudun Osuus­kauppa. Lisäksi oppilai­toksen joka tiimissä on työelämäopettaja.

– Kun sähkö­tek­niikan opiske­lijat valmis­tuivat touko­kuun lopussa, niin työelä­mä­opet­taja lähti kiertä­mään sähkö­fir­moja ja selvit­tä­mään niiden tarpeita, Salminen kertoo.

KSAO järjestää yrityk­sille säännöl­li­sesti infoti­lai­suuksia; niitä pidet­tiin myös ammat­ti­koulu-uudis­tuksen voimaan­tu­losta. Salmisen havainto on, että isot yritykset tuntevat uuden järjes­telmän paremmin kuin pienet. KSAO pyrkii jakamaan tietoa muun muassa työpaik­kaoh­jaa­jien roolista.

Ei opetus­vastuu kouluilta mihin­kään häviä. Opettaja toimii opetta­misen asian­tun­ti­jana työelämäjaksollakin.

– Me on tehty niin sanottu salkku­malli. Mennään firmaan ja käydään heidän ehdoil­laan asioita läpi, jätetään kasva­tusopin sivis­tys­sanat pois ja puhutaan samaa kieltä heidän kanssaan.

Eräänä syynä tiedon puuttee­seen on, että kun reformi tehtiin, viestin­nässä oli puutteita.

– Tiedot­ta­mi­sessa oli silloin vääriä paino­tuksia, siinä olisi tarvittu enemmän konkre­tiaa. Yrityk­sille tuli pelkoja, että he joutuvat nyt opetta­jiksi. Mutta eihän se opetus­vastuu kouluilta mihin­kään häviä. Opettaja toimii opetta­misen asian­tun­ti­jana työelä­mä­jak­sol­lakin, muistuttaa Salminen.

KUVA JUHA METSO

 

Halli­tuksen suunni­tel­missa maksuton koulutus ja lisärahaa opettajiin

Toisen asteen koulu­tuksen maksut­to­muus on nykyisen halli­tus­oh­jelman myötä toteu­tu­massa. Oppivel­vol­li­suusikää korote­taan 18 vuoteen. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2021 syksyllä.

– Halli­tuksen koulu­tus­po­li­tiikka lähtee siitä, että oppivel­vol­li­suusiän laajennus on tosi tärkeä uudistus, joka nostaa suoma­laisten osaamis­tasoa, sanoo Anna Mäkipää.

Opetus­mi­nis­teri Li Anders­sonin erityi­sa­vus­ta­jana toimiva Mäkipää katsoo, että korona­kriisin takia otettu valtion­velka ei ole syy uudis­tuksen perumi­selle tai lykkäämiselle.

– Nykyi­senä aikana ja koronae­pi­de­mian seurauk­sena osaamisen tarve ei ole ainakaan vähen­tynyt, pikem­minkin päinvas­toin. Satsaukset osaami­seen ovat tie ulos koronakriisistä.

Valmis­te­lussa olevassa halli­tuksen esityk­sessä oppima­te­ri­aalit, työvä­li­neet ja työasut tulevat opiske­li­jalle ilmai­siksi. Maksut­to­muus jatkuisi sen kalen­te­ri­vuoden loppuun, jolloin opiske­lija täyttää 20 vuotta.

Osaamista on kehitet­tävä ja uudis­tet­tava koko työuran ajan. Se on paras turva muuttu­vassa maailmassa.

Hallitus on myös sopinut 235 miljoonan euron lisära­hoi­tuksen ammatil­listen oppilai­tosten henki­lös­tö­ku­luihin neljän vuoden ajalle. Rahalla palka­taan uusia opettajia, ohjaajia ja tukihen­ki­löitä sekä lisätään nykyisen henki­lö­kunnan opetustunteja.

– Viime syksynä jaettiin jo 20 miljoonaa, ja 80 miljoonaa jaettiin kesäkuussa koulu­tuksen järjes­tä­jille. Syksyllä asiaan palataan jatkon osalta, kertoo Mäkipää.

Yksi tärkeä halli­tuksen tulevai­suus­hanke on myös jatkuvan oppimisen uudistus, jonka tavoit­teena on tarjota jokai­selle mahdol­li­suus päivittää osaamis­taan. Uudistus toteu­te­taan kolmi­kan­tai­sesti, ja sen yhtey­dessä tarkas­tel­laan muun muassa muutos­turvaa ja työttömyysturvaa.

Lisäksi ammatil­li­selle koulu­tuk­selle on käynnis­ty­mässä laadun ja tasa-arvon kehit­tä­mis­oh­jelma Oikeus osata.

– Osaamista on kehitet­tävä ja uudis­tet­tava koko työuran ajan. Se on paras turva muuttu­vassa maail­massa, sanoo Mäkipää.

 

TES-kirjauksia työssä­op­pi­mi­sesta ja työpaikkaohjaajista

Teolli­suus­liitto pyrkii työeh­to­so­pi­musten kautta edistä­mään työpai­kalla tapah­tuvaa ammatil­lista oppimista ja opiskelua. Sopimuk­siin on tavoi­teltu muun muassa kirjauksia siitä, että oppimista tukeva työpaik­kaoh­jaaja olisi oikeu­tettu ajankäyt­töön ja korvauk­siin. Hänen tulisi siis saada muista töistään vapau­tusta voidak­seen käyttää riittä­västi aikaa työssä­op­pi­joiden kanssa, eikä hänen ansio­ta­sonsa saa ainakaan laskea ohjaa­mis­teh­tä­vien takia.

Alla on poimin­toja Teolli­suus­liiton voimassa olevista työeh­to­so­pi­muk­sista. Lista ei ole välttä­mättä kattava. Työnan­ta­ja­liitot ovat monilla aloilla olleet vasta­ha­koisia vahvis­ta­maan työpaik­kaoh­jaa­jien asemaa työehtosopimuksissa.

TEKNOLOGIATEOLLISUUS: Työnan­taja ja koulu­tuksen järjes­täjä solmivat opiske­lijaa koskevan koulu­tus­so­pi­muksen. Työpaik­kaoh­jaajan on saatava ohjaus­osaa­misen kannalta tarpeel­linen koulutus, pereh­dytys on koulu­tuksen järjes­täjän vastuulla. Ohjaa­mis­työhön ja ohjauksen suunnit­te­luun on varat­tava riittä­västi aikaa. Jos työpaik­kaoh­jaajan varsi­nainen työ keskeytyy, ohjausa­jalta makse­taan keski­tun­tian­sion mukainen palkka.

KEMIAN SEKTORI (muut paitsi autoala ja auton­ren­ga­sala eli yhteensä 10 työeh­to­so­pi­musta): Työeh­to­so­pi­muk­sissa todetaan koulu­tus­tarve sekä se periaate, että työpaik­kaoh­jaa­jana toimi­mi­sesta ei synny ansionmenetystä.

MAASEUTUELINKEINOT, PUUTARHA-ALA, TURKISTUOTANTOALA, VIHER- JA YMPÄRISTÖRAKENTAMISALA: Työpaik­kaoh­jaajan tehtävä vaikuttaa vaati­vuus­ryhmän määrit­te­lyyn korot­ta­vasti. Valmis­tau­tu­mi­seen ja varsi­nai­seen ohjaus­työhön on annet­tava riittä­västi aikaa. Työnan­tajan velvol­li­suus on varmistaa, että työpaik­kaoh­jaa­jalla on riittävä osaaminen ja että hän saa tarvit­taessa alan erityis­piir­teet huomioivan koulu­tuksen. Koulu­tusaika on palkal­lista, työnan­taja vastaa kuluista.

TAIMITARHA-ALA: Pereh­dy­tyk­seen ja työn opastuk­seen käyte­tyiltä tunneilta makse­taan erillis­kor­vauk­sena, siis normaa­li­palkan päälle, 10 prosenttia henki­lö­koh­tai­sesta aikapalkasta.

MEDIA- JA PAINOALA: Työpaik­kaoh­jaa­jalle varataan riittävä aika tehtä­viinsä, huomioon otetaan sekä suunnit­telu- että koulutusaika.

TEKSTIILIALA, TEKSTIILIHUOLTOALA, LASITUSALA: Työnan­tajan tulee ilmoittaa pääluot­ta­mus­mie­helle oppiso­pimus- ja koulutussopimusoppilaista.

 

Termejä

TYÖSSÄOPPIMINEN

Osa opintoja ja korvaa nykyään usein vanhan ilmauksen työhar­joit­telu. Työssä­op­pi­minen voi perustua joko oppi- tai koulutussopimukseen.

OPPISOPIMUS

Opiske­lija tekee määrä­ai­kaisen työso­pi­muksen ja on työsuh­teessa työnan­ta­jaan. Lisäksi työnan­taja tekee sopimuksen koulu­tuksen järjes­täjän kanssa.
Oppiso­pimus voi tähdätä tutkin­toon, tai sen kautta voi suorittaa osan tutkin­nosta. Opiske­lija hankkii osaami­sensa pääosin työpai­kalla käytännön töissä. Teoriao­suuksia suori­te­taan usein opetusta järjes­tävän oppilai­toksen tiloissa.

KOULUTUSSOPIMUS

Opiske­lija ei ole työsuh­teessa, eikä hänelle makseta palkkaa. Koulu­tus­so­pimus tehdään koulu­tuksen järjes­täjän ja työpaikan edustajan välillä. Se annetaan tiedoksi opiskelijalle.

Sekä oppi- että koulu­tus­so­pi­muksen osana opiske­li­jalle tulee työpai­kalla laatia henki­lö­koh­tainen osaamisen kehit­tä­mis­suun­ni­telma (HOKS).

 

TEKSTI MIKKO NIKULA