Vesa Kotaviita: Nuorten työuralle turval­linen alkutaival

Suomessa on kattava lainsää­däntö, joka suojelee myös kesätyön­te­ki­jöitä ja nuoria työnte­ki­jöitä työn mahdol­li­silta haitta­vai­ku­tuk­silta. Lait ja asetukset velvoit­tavat työnan­tajaa huoleh­ti­maan kaikkien työnte­ki­jöiden opastuk­sesta ja pereh­dyt­tä­mi­sestä. Työ ei saa vahin­goittaa nuorten terveyttä.

Kesätyön­te­ki­jöiden kanssa toimit­taessa on muistet­tava, että heidän tietonsa ja taitonsa eivät ole saman­laisia kuin pidem­pään työssä olleilla. Nuoren työntekijän lähtö­taso työhön tai työympä­ristön tunte­mi­seen pitää alkajai­siksi selvittää. Olennaisia kysymyksiä ovat, onko nyt käsillä oleva työteh­tävä hänelle uusi, mitä kokemuksia hänellä työelä­mästä on? Mitä turval­li­suus tarkoittaa? Samalla on tarpeen käydä keskus­telua työter­vey­destä ja sen säilyt­tä­misen tärkeydestä.

Tarkoi­tuk­sena on selvittää ja tehdä turval­lisen ja terveel­lisen työn tavoit­teet selviksi tavalla, jonka nuori ymmärtää.

Sen rinnalla on herätet­tävä tarvit­tava turval­li­suus­a­senne, jotta riskien tunnis­ta­minen ja ymmärrys työn tekemi­seen syntyisivät.

Nuorten pereh­dyt­tä­minen on toteu­tet­tava huolel­li­sesti. Suunni­tel­mal­li­sella ja tavoit­teel­li­sella pereh­dyt­tä­mi­sellä työn laatu paranee ja työn haitta­vai­ku­tuksia kuten tapaturmia ehkäis­tään. Pereh­dyt­tä­mi­seen sisältyy myös työteh­tä­vään liitty­vien työtur­val­li­suus­oh­jeiden läpikäynti ja noudat­ta­minen sekä toimin­taoh­jeet häiriö- ja poikkeus­o­lo­suh­teissa. Lisäksi toimi­vassa pereh­dyt­tä­mis­suun­ni­tel­massa esitel­lään työpaikan luotta­mus­hen­kilöt, luotta­mus­mies ja työsuo­je­lu­val­tuu­tettu sekä heidän tehtä­vänsä. Näin nuorella on tiedossa keneen puoleen kääntyä erilaissa kysymyksissä.

Kokeneemmat työnte­kijät toimivat nuorten työnte­ki­jöiden opasta­jina, pereh­dyt­tä­jinä sekä turval­listen ja oikeiden työta­pojen puoles­ta­pu­hu­jina. Erityisen tärkeää se on nuorille, koska heille ei vielä ole syntynyt käsitystä työympä­ristön eri vaara­te­ki­jöiden vaiku­tuk­sista tervey­teen ja työssä onnistumiseen.

Seuraavat neljä näkökohtaa on hyvä pitää nuoria pereh­dy­tet­täessä mielessä:

 

  • Tietoa turval­li­sista työta­voista pitää antaa ensim­mäi­sestä päivästä alkaen. Nuorilla pitää olla aina tiedossa henkilö, jonka puoleen kääntyä epäsel­vissä tilan­teissa. Näin he pääsevät sisälle työyh­teisön turvallisuuskulttuuriin.
  • Työpai­koilla on hyvä ajatella nuorten pereh­dyt­tä­mistä turval­li­suu­teen ja työn tekemi­seen positii­vi­sena erityiskohteluna.
  • Työno­pas­tuksen kirjal­li­seen tarkas­tus­lis­taan lisätään tietoa tekijöistä, jotka edellyt­tävät kokemusta ja ymmär­rystä työympä­ristön erityi­sistä riskeistä. Näin varmis­te­taan nuoren ja kokemat­toman työntekijän turval­linen ja oikea työsken­tely sekä terveyden säilyminen.
  • Kukaan ei opi, jos ei opeteta.

Ensim­mäiset kokemukset työelä­mästä ja työn tekemi­sestä ovat nuorille tärkeitä. Työpai­koilla on koros­tet­tava työtur­val­li­suuden tärkeyttä. Antakaamme nuorille työnte­ki­jöille turval­linen ja luotta­musta synnyt­tävä kokemus työelämän alkutai­pa­leelle ja oikeat askel­merkit alkavalle työuralle.

VESA KOTAVIITA
Teolli­suus­liiton työympäristöpäällikkö

KUVA KITI HAILA