Hannu Siltala: Veto­voi­maa amma­til­li­siin opintoihin

Opinto-ohjaa­jat (opot) ovat keskei­sessä roolissa, kun nuoret harkit­se­vat meni­si­vätkö perus­kou­lun jälkeen lukioon vai amma­til­li­siin opin­toi­hin. Erityi­nen haaste on, miten nuoret saatai­siin hakeu­tu­maan teol­li­suus­aloille. Amma­til­lis­ten oppi­lai­tos­ten opojen keskei­nen tehtävä on ohjata nuoria koulu­tus­ko­ko­nai­suuk­sien valin­noissa. Se on tärkeää, jotta opin­not eivät keskey­tyisi väärien valin­to­jen vuoksi.

Näitä ja monia muita teol­li­suusa­lo­jen amma­til­li­sen koulu­tuk­sen haas­teita käsi­tel­tiin helmi­kuussa järjes­te­tyssä Opetus­hal­li­tuk­sen Proses­si­teol­li­suus ja tuotanto- sekä Tekno­lo­gia ja palve­lut -osaa­mi­sen enna­koin­ti­työ­ryh­mien työpa­jassa. Vastauk­sena teol­li­suusa­lo­jen ammat­tei­hin hakeu­tu­mi­sen haas­tee­seen nähtiin, että teol­li­suusa­lo­jen työnan­ta­jien pitäisi avata perus­kou­lu­jen työelä­mään tutus­tu­mis­jak­soille (TET) nykyistä huomat­ta­vasti enem­män harjoittelupaikkoja.

Perus­kou­lui­hin ja amma­til­li­siin oppi­lai­tok­siin kaivat­tai­siin kipeästi sellai­sia opoja, joilla on riit­tävä tunte­mus teol­li­suu­den ammateista. 

Tekni­sen koulu­tuk­sen korkea­kou­lu­tut­kin­non suorit­ta­neilta pitäisi pois­taa opoiksi päte­vöi­ty­mi­sen muodol­li­set esteet. Nuorille kaivat­tai­siin teol­li­suus­aloilla opis­ke­le­via ja jo amma­teissa työs­ken­te­le­viä myön­tei­siä esiku­via. Yhtenä mahdol­li­suu­tena nähtiin, että nuoret esit­te­li­si­vät videolla ammattejaan.

Perhei­den rooli on tärkeä nuor­ten perus­kou­lun jälkei­sissä koulu­tus­va­lin­noissa. Alan ammat­tien esit­te­lyä nuorille ja heidän vanhem­mil­leen voisi lisätä järjes­tä­mällä teol­li­suusa­lo­jen yritys­ten ja oppi­lai­tos­ten yhtei­siä ammatti-iltoja perheille. Teol­li­suu­den julki­suus­kuva olisi saatava parem­maksi ja houkut­te­le­vam­maksi. Nuor­ten Taitaja-kilpai­lu­jen näky­vyyttä voisi paran­taa hyödyn­tä­mällä tele­vi­siota ja sosi­aa­li­sen median eri kana­via. Teol­li­suu­den amma­teista voisi­vat kertoa myös nuoria kiin­nos­ta­vat tubettajat.

Opin­to­jen keskeyt­tä­mi­nen on iso ongelma osalle ammat­tiin opis­ke­le­vista. Keskeyt­tä­mis­ten taus­talla on monia syitä. Yksi merkit­tävä syy on oppi­lai­den heikot perus­tai­dot mate­maat­ti­sissa ja luon­non­tie­teel­li­sissä aineissa sekä luke­mi­sessa ja kirjoit­ta­mi­sessa. Nämä taidot olisi saatava kuntoon kertaa­malla perus­kou­lussa opit­tua ennen kuin ryhdy­tään opis­ke­le­maan varsi­nai­sia ammat­tiai­neita. Opin­to­jen keskeyt­tä­mi­siä voidaan vält­tää myös autta­malla oppi­lasta teke­mään ajoissa moti­vaa­tiota yllä­pi­tä­viä valin­toja opis­ke­lu­ko­ko­nai­suuk­sissa tai anta­malla tukea koko­naan uudelle alalle tähtää­viin opin­toi­hin ryhtymisessä.

HANNU SILTALA
Teol­li­suus­lii­ton koulutuspäällikkö

KUVA KITI HAILA