Seija Kankkunen on opettanut itämaista tanssia vuodesta 2004.

Vatsa­tanssin pyörteissä – ”Tässä ei tule koskaan valmiiksi”

26.9.2025

TEKSTI PÄIVI TOLONEN
KUVAT PATRIK LINDSTRÖM

Seija Kankkunen on opettanut itämaista tanssia parin vuosi­kym­menen ajan. Tanssi tuo edelleen mukavaa väreilyä rintaan.

Elettiin 1980–90-luvun taitetta, kun Hangon kansa­lais­opis­tossa alkoivat ensim­mäiset itämaisen tanssin eli kansan­omai­semmin vatsa­tanssin tunnit. Seija Kankkunen ei innos­tunut ensi kokeilulla.

– Pari kertaa kävin siellä, mutta ajattelin, että ei tää oo mun juttu. Aloin sen sijaan pelata lento­palloa puulaakisarjassa.

Vierähti vuosi­kymmen, ennen kuin hän päätyi uudel­leen tanssi­lat­tialle. Kankkusen mies oli juuri meneh­tynyt ja elämä tuntui tyhjältä.

– Menin kansa­lais­opis­toon kokei­le­maan tanssia uudel­leen. Silloin kolahti: minua kutitti kivasti pallean seudulta ja olo oli hyvä ja rentou­tunut pitkään tunnin jälkeen. Unohdin myös arjen hetkeksi ja sain voimaa olla tukena lapsil­leni heidän surus­saan, hän muistelee.

Tätä voi tanssia minkä tahansa musiikin tahdissa.

Jouluun mennessä viikoit­tainen tanssi­tunti oli jo tuplaan­tunut ja Kankkunen esiintyi kansa­lais­opiston joulunäytöksessäkin.

– Hupsu kun innostuu, niin siinä käy. Keväällä menin vielä paikal­lisen itämaisen tanssin yhdis­tyksen tunnille.

Kun vuoden 2004 loppu­puo­lella yhdistys jäi ilman opettajaa, päätti Kankkunen kokeilla opettamista.

– Tajusin ekan tunnin jälkeen, ettei tältä tieltä ole paluuta.

Kankkunen haki lisäoppia useilta eri tanssi­fes­ta­reilta. Sitten hän aloitti Masrah-tanssiyh­dis­tyksen järjes­tämän pidemmän opettajakoulutuksen.

– Suoritin koulu­tusta pikku­hiljaa kymme­nisen vuotta. Tanssissa ei kuiten­kaan tule koskaan valmiiksi, aina on jotakin opittavaa, hän pohtii.

SEIJA KANKKUNEN

Polku­pyörän kokoaja
Helkama Velox Oy
Hanko

PERUSTEET OPPII VAIKKA VIIKOSSA

Itämaisen tanssin päätyylit tulevat Egyptistä ja Pohjois-Afrikasta. Ne perus­tuvat kansan­tans­seihin ja naisten soolo­tans­seihin. Ajan kuluessa eri kulttuurit ovat muovan­neet tanssi­tyy­lejä, mutta kaikkia yhdistää pehmeä ja feminii­ninen liike.

Nyt Kankkunen opettaa Hangon kansa­lais­opis­tossa kerran viikossa Raksarki-tyyppistä, egypti­läistä yksin- ja ryhmätanssia.

– Se on itämainen perus­tanssi. Koska kansa­lais­opis­tossa ei ole säästöjen vuoksi kuin yksi ryhmä, on mukana sekä aloit­te­li­joita että konka­reita. Onhan se välillä hieman haastavaa.

Tanssin perus­aloi­tus­a­sen­nossa ollaan jalat hieman koukussa, lantio edessä, hartiat takana ja kaiken kruunaa hyvä ryhti.

– Sitten tehdään painon siirtoa jalalta jalalle, eli tunnus­tel­laan mihin asti voi mennä, ettei keikahda. Vähitellen lähtee liikkeelle lantio, sitten tulevat kädet mukaan ja aletaan liikuttaa yläruu­mista ja päätä.

Tanssia­sennon kruunaa hyvä ryhti.

Vaikka itämainen tanssi vaikuttaa monimut­kai­selta, niin Kankkusen mukaan sen perus­teet oppii vaikka viikossa – jos innos­tusta riittää.

– Oppiminen on hyvin yksilöl­listä. Joku haluaa makus­tella ja yhdis­tellä liikkeitä vuodenkin verran, hän kuvailee.

Vatsa­tanssin voi aloittaa missä iässä tahansa. Erityistä kuntoa ei tarvita, vaan tanssia voi jopa istualtaan.

– Tuoli vaan pyllyn alle ja heilu­tel­laan ylävar­taloa ja käsiä. Pelkkiä sormi­aal­to­jakin voi tehdä.

Vatsa­tanssi parantaa kuntoa, koordi­naa­tiota ja tasapainoa. Myös hartiat ja niskat rentou­tuvat, ja veri lähtee kiertämään.

Seija Kankkusen tunneilla soi pääsään­töi­sesti egypti­läinen musiikki.

VALO SYTTYY SISÄLLE

Kankkusen tunneilla tanssi­taan etupäässä egypti­läisen musiikin tahdissa. Laittaapa hän joskus metal­liakin soimaan.

– Tätä voi tanssia minkä tahansa musiikin tahdissa. Moni Suomessa vierai­leva egypti­läinen opettaja tekee koreo­gra­fioita tangon tahtiin.

Vaatteiksi hän suosit­telee varta­lon­myö­täisiä jumppat­ri­koita, jolloin liikkeetkin näkyvät hyvin.

– Saa tunnille tulla toki hameessa ja kilikili-hepeneis­säkin, hän naurahtaa.

On ihanaa, kun näen oppilaiden lähtevän tyyty­väi­senä tunnilta.

Monet parhaat opettajat ovat miehiä. Kun Kankkunen näki ensim­mäisen kerran kahdek­san­kymp­pisen, egypti­läisen Momo Kadousin tanssivan, hän yllättyi.

– Kun musiikki alkoi soida ja Kadousi otti ensim­mäisen askeleen, hän nuortui 40 vuotta. Hän oli kuin liite­levä perhonen, Kankkunen hehkuttaa.

Suomessa asuu myös vakitui­sesti egypti­läisiä tanssin­opet­tajia, joiden kursseilla Kankkunen on käynyt.

Viime marras­kuussa Kankkunen kaatui pyöräil­les­sään töihin. Hän rikkoi olkapäänsä ja toipu­mi­seen kului tovi: hän aloitti työt ja tanssin­ope­tuksen uudel­leen vasta äskettäin.

– Voimaa pitää saada käteen lisää, mutta kuntoutus on hyvällä mallilla, hän pohtii.

Itämaisen tanssin liikkeet ja musiikki luovat Kankkusen rintaan edelleen mukavaa värinää. Opettaessa hän nauttii puoles­taan siitä, kun ihmisiin tulee eloa heidän oppies­saan uutta.

– Tuntuu kuin heidän sisäl­lään syttyisi valo. Ja on ihanaa, kun näen heidän lähtevän tyyty­väi­senä tunnilta, hän hehkuttaa.