En sista ytbehandling före sjösättningen. De anställda på Nautor har byggt mer än 2 300 båtar sedan företaget grundades på 1960-talet.

Nya vill­kor för de anställda som byggt Tom Crui­ses lyxbåt i Jakobstad

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO JOHANNES TERVO

I våras förpas­sa­des båtbyg­gar­nas eget kollek­ti­vav­tal till histo­rien. På Nautor i Jakobs­tad anser man att övergån­gen gått rätt så bra.

Här i Jakobs­tad har man till­ver­kat segelbå­tarna av modell Swan sedan mitten av 1960-talet.

– Det har blivit samman­lagt ungefär 2 300 båtar under åren. En sådan där tar ungefär två år att bygga, berät­tar huvudfört­roen­de­man Stefan Sjölund och pekar uppåt.

Huvudfört­roen­de­man­nen Stefan Sjölund anser att övergån­gen från båtbranschens kollek­ti­vav­tal till plast- och kemisk produk­tin­dustri gått bättre än man först befa­rade. De s.k. ”pekka­nen-dagarna” har varit den största stötestenen.

I produk­tions­hal­len är man som bäst i färd att utföra de sista arbet­supp­gif­terna i flera meters höjd, nästan i taknivå. Imor­gon är det nämli­gen dags för att sjösätta en Swan på 128 fot, det vill säga nästan 40 meter. Det rör sig om den nästs­törsta båten som till­ver­kats här. Efter ytter­li­gare tester ska hon och den influgna besätt­nin­gen färdas mot Monaco och båtuts­täll­nin­gen där.

Det osäkra läget på världs­mark­na­den åters­peglas inte direkt här då pris­lap­pen för de minsta båtarna rör sig vid dryga miljo­nen och i övre ändan kan det handla om tiotals miljo­ner. Båtarna utgör en av Finlands få direkta lyxvaror.

Filmst­jär­nan Tom Cruise besökte nyli­gen fabri­ken och bekan­tade sig med båten han köpt. Crui­ses blixt­vi­sit till Nautor var en förs­ta­si­des­ny­het i hela landet. ”Vacker”, lät Top Gun-stjär­nans utlå­tande om den nya anskaffningen.

Här blir en säng till. Snic­ka­ren Chris­ter Kotka har ett längre pers­pek­tiv efter snart 40 år på Nautor. Han kommer ihåg hur man i tiderna hade två veckor ledigt då man jobbat tio år. ”Allt var bättre förr”, skrat­tar han.

De runt 220 produk­tion­sans­tällda och sjut­tio­ta­let under­le­ve­ran­tö­rer jobbar med ett nytt kollek­ti­vav­tal på före­ta­get. Föru­tom fabri­ken i Jakobs­tad har Nautor också en mindre enhet i Kållby i Peder­söre där man till­ver­kar bland annat formar för skro­ven. De större båtarna till­ver­kas i regel i kolfi­ber i dagens läge.

Arbets­mil­jön på Nautor har redan i nulä­get en tätt inter­na­tio­nell prägel. Under­le­ve­ran­tö­rer och kunder­nas egna anställ­dafrån bland annat Grekland och Stor­bri­tan­nien kommer emot i hallen.

Båtbranschen har i det tysta genomgått en typ av förändring.

För ett drygt år sedan medde­lade Båtbranschens arbets­gi­varför­bund avtals­part­nern Industri­fac­ket om att förbun­det inte längre kommer att göra upp ett eget kollek­ti­vav­tal för avtalsbranschen båttillverkning.

Avta­let tilläm­pa­des i minst ett tret­tio­tal före­tag och anta­let medlem­mar i Industri­fac­ket i branschen räkna­des i flera hundra.

BÅTBYGGARE I PLASTINDUSTRIN

Huvudfört­roen­de­man Stefan Sjölund berät­tar att arbets­gi­vare och fört­roen­de­valda från Nautor och ett antal större före­tag i nejden, Baltic Yachts, Finn­mas­ter och Sargo, träf­fa­des några gånger för att disku­tera och förhandla om övergån­gen till att tillämpa kollek­ti­vav­ta­let för plast- och kemisk produktindustri.

– Den största stötes­ten var utjäm­nings­da­garna eller ”pekka­nen­da­garna”. I plas­tin­dustrins avtal beta­las de ut i samband med lönen, medan i båtin­dustrins avtal beta­las pengarna ut i samband med att man höll sin ledig­het. Det leder till ett visst bortfall.

Bertil Snell­man bygger toalet­ten på en av de mindre jakterna som till­ver­kas på Nautor, en 50-fotare.

Det före­kom­mer en del andra skill­na­der också. Till exem­pel är semes­terpre­mien högre i det nya avta­let. Sjölund anser att det vikti­gaste i proces­sen var att arbets­gi­va­ren gick med på att kompen­sera det ekono­miska bort­fal­let som övergån­gen medförde.

– Inte helt och hållet, men nästan. En erfa­ren arbe­tare i produk­tion som jobbat 25 år skulle ha förlo­rat 2 000 euro i året utan kompen­sa­tion, räknade jag, berät­tar Sjölund.

Vi får vänta och se.

– Det är tidigt att säga hur det kommer att bli med det nya kollek­ti­vav­ta­let. Vi får vänta och se, säger Antti Wikström som ytbe­hand­lar små dörrs­top­pare till barskåp.

På Nautor har man också gått igenom en del förändrin­gar i och med att före­ta­get utgör sedan ett drygt år till­baka en del av den italienska Sanlo­rezo­koncer­nen som specia­li­se­rat sig på motorjakter.

Ifjol somras genomför­des samar­betsför­hand­lin­gar i före­ta­get och runt 30 anställda fick gå. 

Nautor står för runt en tion­de­del av omsätt­nin­gen i det italienska miljardbolaget.

BÅTBYGGARE I TEKNOLOGIINDUSTRIN

På Finn­mas­ter i Karleby är det också bråda tider inför båtsä­son­gen. Ett tret­tio­tal anställda arbe­tar i produk­tio­nen med att till­verka motorbå­tar i glas­fi­ber. I jämfö­relse med Nautors Swanar rör det sig om några stor­leksklas­ser mindre båtar. De typiska model­lerna ligger på mellan 7 och 10 meter.

– Våra kunder brukar ta ett varv via banken för att låneför­handla innan de köper en av våra båtar, säger Joni Alho, huvudfört­roen­de­man för Karle­byen­he­ten på Finnmaster.

Efter att båtbranschens avtal slutade gälla i februari är det numera kollek­ti­vav­ta­let för tekno­lo­giin­dustrin som man följer på Finnmaster.

Lättare för alla om man inom firman pratar om samma saker med samma ord.

– Det hand­lar om att man i alla andra före­tag inom vår ägar­koncern följer tekno­lo­giin­dustrins avtal. Det är lättare för alla om man inom firman pratar om samma saker med samma ord och begrepp.

Finn­mas­ter utgör en del av den inhemska koncer­nen Terra Patris som äger före­tag inom metallindustrin.

– Rätt bra allmänna löneför­höj­nin­gar har det varit i tekno­lo­giin­dustrin, säger Alho.

Även på Finn­mas­ter är det arbets­tidsför­kort­nin­gen som orsa­kat mest huvudbry bland de anställda. Huvudfört­roen­de­man­nen är ändå nöjd över att arbets­gi­va­ren lovat lägga in extra resur­ser för att

Nu återstår ändå andra problem. Omställ­ningsför­hand­lin­garna pågår som leder högst antagli­gen till permit­te­rin­gar i en månad inför semes­ter­sä­son­gen. Pande­mi­ti­dens båtboom har avta­git och det finns en hel massa begag­nade segelbå­tar till salu.

Båtbyg­gar­nas avtal i ett nötskal

  • Båtbranschen syssel­sät­ter samman­lagt runt 3 500 perso­ner i Finland. Runt 80 procent av produk­tio­nen går på export.
  • Arbets­gi­varför­bun­det beslöt att de inte kommer att göra upp ett nytt kollek­ti­vav­tal då det löpt ut 28.2.2025.
  • För att kollek­ti­vav­tal ska vara allmän­bin­dande i en bransch krävs att hälf­ten av de anställda i branschen jobbar i före­tag som är orga­ni­se­rade i arbetsgivarförbundet.
  • Kollek­ti­vav­ta­let för båtin­dustrin förlo­rade sin status som allmän­bin­dande avtal år 2011.
  • De flesta före­tag i branschen tilläm­par idag avta­let för plast- och kemisk produktindustri.
  • Det före­kom­mer vissa skill­na­der i avta­len. Till exem­pel ex beta­las tjäns­teårs­til­läg­get ut i varje lön i stäl­let för som klumpsumma.
  • Ersätt­ning för utjäm­nings­da­gar, eller ”pekka­nen”, beta­la­des ut enligt medel­tim­lön då man höll ledigt tidi­gare. I nya avta­let är ersätt­nin­gen inba­kad i lönetabellerna.
  • Ersätt­ning för söcken­hel­ger endast om helgen infal­ler på en arbets­dag till skill­nad från båtbranschens avtal.
  • Högre tillägg för kvälls- och natts­kifte i det nya avtalet.

”Bättre än befarat”

– Det sker alltid nu och då att arbets­gi­var­si­dan vill byta ut ett kollek­ti­vav­tal och det öppnar alltid för risker för arbets­ta­garna. När det gäller båtbranschen finns det ändå inte tecken på att det skulle röra sig om en vilja att dumpa arbets­vill­ko­ren, säger Toni Laiho, sektorc­hef för kemi­sek­torn vi Industrifacket.

Laiho och avtalschef Pasi Havio följde till­sam­mans med förbun­dets avtal­sex­per­ter och huvudfört­roen­de­män nogrant med proces­sen som ledde till att båtbranschens eget kollek­ti­vav­tal upphörde.

Sektorc­hef Toni Laiho. FOTO ANTTI HYVÄRINEN

Laiho inty­gar att det i prak­ti­ken rörde sig om ett anmäl­ning­sä­rende från arbets­gi­var­si­dan. Det fanns ett tidi­gare beslut från arbets­doms­to­len som stärkte arbets­gi­varför­bun­dets rätt till att handla så.

Båtbranschen har varit den i särklass mest svensksprå­kiga branschen i Industrifacket

I flera liknande förändrin­gar har arbets­gi­varna kompen­se­rat de anställda för möjligt inkomst­bort­fall och upprätthål­lit anställ­nings­vill­ko­ren på en viss nivå.

Laiho påpe­kar ändå att det inte finns något lags­tad­gat tvång på arbets­gi­va­ren att göra så.

–  Jag skulle säga att övergån­gen har gått bättre än befa­rat, säger Laiho.

Båtbranschen har varit den i särklass mest svensksprå­kiga bransch då man ser till ande­len medlem­mar i Industri­fac­ket då flera stora före­tag i branschen ligger i Jakobs­tads- och Karlebynejden.

Det kan också ha spelat in om man till exem­pel uppfat­tar att det finns en möjlig­het till mer omfat­tande service på svenska i ett större arbetsgivarförbund.

– Det rör sig i förhål­lande om ett rätt litet avtal. Före­ta­gen i branschen vill satsa på själva verk­sam­he­ten, bygga och sälja båtar. Att jobba med att utveckla kollek­ti­vav­tal kräver resur­ser, säger avtalschef Havio.

LÄS OCKSÅ: 

Fullt upp på Botnia Marin – ”Båtarna blir större och vi på golvet blir fler”

Toppenår för finländska båtex­por­ten – person­alen på Baltic Yachts byggde en stor del av den