Hannu Siltala: Tekninen työ on rikki
Teoreettisen fysiikan professori, kosmologi Kari Enqvist kirjoitti Etelä-Suomen Sanomissa vuonna 2018 ajatuksia herättävän artikkelin ”Persvakoäijät saapuvat silloin, kun asiat menevät pieleen”. Enqvistin kolumni on kunnianosoitus duunarin kädentaidoille. Yhteiskunnassa vallitsee kummallinen ristiriita käytännön todellisuuden ja kansalaisten arvostusten välillä. Yksi osoitus on teollisuusalojen vetovoiman heikkous peruskoulun jälkeisiin opintoihin. Toinen on ihmisten uusavuttomuus kodeissa tarvittavien ennen niin itsestään selviltä tuntuneiden kädentaitojen puuttumisena. Teknisiä perustyökaluja ei osata käyttää eikä tunneta. Taulun kiinnitys seinälle tai repsottavan keittiökaapin oven paikalleen asennus voivat olla ylivoimaisia tehtäviä monille.
Toki nuorilla on uusia taitoja, joista vanhemmat ikäluokat eivät osanneet kuvitellakaan. Nämä nykytaidot muun muassa tietotekniikassa, internetin tiedonhaussa ja somessa eivät poissulje käsityötaitoja tai päinvastoin, ne täydentävät toisiaan.
Teknisen työn arvostuksen ja siihen peruskouluissa käytettävien tuntien määrän lasku on perua vuonna 2014 toteutetusta perusopetuksen opetussuunnitelmasta, jossa yläkoulun tekninen työ yhdistyi kiinteästi tekstiilityön kanssa käsityöksi. Muutos pudotti teknisen työn osuutta kolmesta tunnista tuntiin viikossa. Teknisen työn opetuksen alamäkeä täydensi vielä teknisen työn opettajakoulutuksen lakkauttaminen. Nykyisessä käsityönopettajien yliopistokoulutuksessa on vain murto-osa sisältöä teknisen työn aineenhallintaan aiempaan verrattuna. Ilman teknisen työn opettajia ei käytännössä voi olla teknistä työtäkään.
On oikea aika rummuttaa teknisen työn arvostuksen, opetuksen ja tuntimäärän lisäämistä.
Teknisen työn työtapojen opiskelun suosiosta valinnaisaineena on tehty tutkimus Helsingin yliopistossa. Tutkimuksen mukaan vuosina 2017–2019 teknisen työn valinnat vähenivät 59 prosenttia ja tekstiilityön 70 prosenttia (koko käsityö 43 prosenttia). Teknisen työn opettajista 94 prosenttia ja tekstiilityön opettajista 98 prosenttia ei näe nykytilanteessa myönteisiä puolia. Valtaosa opettajista pitää syynä tilanteeseen opetussuunnitelman ja tuntijaon muutoksia.
Nykytilanteeseen on saatava muutos. Nyt jos koskaan, ensi kevään eduskuntavaalien alla, on oikea aika rummuttaa teknisen työn arvostuksen, opetuksen ja tuntimäärän lisäämistä. Toivottavaa on, että puolueet ja kansanedustajaehdokkaat ottavat tavoitteekseen teknisen työn ja tekstiilityön tasavertaisen opetuksen sekä yksilön opiskelu-uraa tukevan valinnaisuuden palauttamisen peruskouluihin. Nämä asiat on otettu Teollisuusliiton tavoitteeksi puolueille suunnatussa eduskuntavaaleihin liittyvässä keskusteluasiakirjassa.
Kirjoittaja on Teollisuusliiton koulutuspäällikkö.