Hannu Siltala: Tekninen työ on rikki

11.10.2022

TEKSTI HANNU SILTALA
KUVA KITI HAILA

Teoreet­tisen fysiikan profes­sori, kosmo­logi Kari Enqvist kirjoitti Etelä-Suomen Sanomissa vuonna 2018 ajatuksia herät­tävän artik­kelin ”Persva­ko­äijät saapuvat silloin, kun asiat menevät pieleen”. Enqvistin kolumni on kunnia­no­soitus duunarin käden­tai­doille. Yhteis­kun­nassa vallitsee kummal­linen risti­riita käytännön todel­li­suuden ja kansa­laisten arvos­tusten välillä. Yksi osoitus on teolli­suusa­lojen vetovoiman heikkous perus­koulun jälkei­siin opintoihin. Toinen on ihmisten uusavut­to­muus kodeissa tarvit­ta­vien ennen niin itses­tään selviltä tuntu­neiden käden­tai­tojen puuttu­mi­sena. Teknisiä perus­työ­ka­luja ei osata käyttää eikä tunneta. Taulun kiinnitys seinälle tai repsot­tavan keittiö­kaapin oven paikal­leen asennus voivat olla ylivoi­maisia tehtäviä monille.

Toki nuorilla on uusia taitoja, joista vanhemmat ikäluokat eivät osanneet kuvitel­la­kaan. Nämä nykytaidot muun muassa tieto­tek­nii­kassa, inter­netin tiedon­haussa ja somessa eivät poissulje käsityö­tai­toja tai päinvas­toin, ne täyden­tävät toisiaan.

Teknisen työn arvos­tuksen ja siihen perus­kou­luissa käytet­tä­vien tuntien määrän lasku on perua vuonna 2014 toteu­te­tusta perus­o­pe­tuksen opetus­suun­ni­tel­masta, jossa yläkoulun tekninen työ yhdistyi kiinteästi tekstii­li­työn kanssa käsityöksi. Muutos pudotti teknisen työn osuutta kolmesta tunnista tuntiin viikossa. Teknisen työn opetuksen alamäkeä täydensi vielä teknisen työn opetta­ja­kou­lu­tuksen lakkaut­ta­minen. Nykyi­sessä käsityön­opet­ta­jien yliopis­to­kou­lu­tuk­sessa on vain murto-osa sisältöä teknisen työn aineen­hal­lin­taan aiempaan verrat­tuna. Ilman teknisen työn opettajia ei käytän­nössä voi olla teknistä työtäkään.

On oikea aika rummuttaa teknisen työn arvos­tuksen, opetuksen ja tunti­määrän lisäämistä.

Teknisen työn työta­pojen opiskelun suosiosta valin­nai­sai­neena on tehty tutkimus Helsingin yliopis­tossa. Tutki­muksen mukaan vuosina 2017–2019 teknisen työn valinnat vähenivät 59 prosenttia ja tekstii­li­työn 70 prosenttia (koko käsityö 43 prosenttia). Teknisen työn opetta­jista 94 prosenttia ja tekstii­li­työn opetta­jista 98 prosenttia ei näe nykyti­lan­teessa myönteisiä puolia. Valtaosa opetta­jista pitää syynä tilan­tee­seen opetus­suun­ni­telman ja tunti­jaon muutoksia.

Nykyti­lan­tee­seen on saatava muutos. Nyt jos koskaan, ensi kevään eduskun­ta­vaa­lien alla, on oikea aika rummuttaa teknisen työn arvos­tuksen, opetuksen ja tunti­määrän lisää­mistä. Toivot­tavaa on, että puolueet ja kansan­edus­ta­jaeh­dok­kaat ottavat tavoit­teek­seen teknisen työn ja tekstii­li­työn tasaver­taisen opetuksen sekä yksilön opiskelu-uraa tukevan valin­nai­suuden palaut­ta­misen perus­kou­luihin. Nämä asiat on otettu Teolli­suus­liiton tavoit­teeksi puolueille suunna­tussa eduskun­ta­vaa­leihin liitty­vässä keskusteluasiakirjassa.

Kirjoit­taja on Teolli­suus­liiton koulutuspäällikkö.