Suuri joukko ihmisiä marssii katua pitkin. Etualalla marssijat kannattelevat punaista lakanaa, jossa lukee "Työväenluokka fasismia vastaan".
Vuonna 2024 Orpon hallituksen politiikka aktivoi vapun viettoa. Kuva on Helsingin vappukulkueesta. KUVA ANTTI HYVÄRINEN

Vappu on monta tari­naa samassa pake­tissa: työväen, opis­ke­li­joi­den ja kevään juhla

30.4.2025

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN

Suoma­lai­sen vapun histo­ria on monen tari­nan yhdis­telmä. Siihen mahtuu niin yhte­näi­syyttä ja eripu­raa kuin rait­tiusaa­tetta ja huma­laa. Työväen vapun alkuai­koina mars­sit­tiin harvoin touko­kuun ensim­mäi­senä, sillä lumi ja pakka­nen hait­ta­si­vat kevään juhlaa.

Vappu on vanha euroop­pa­lai­nen kevään juhla, jolloin on riemuittu kesän saapu­mista ja talven väis­ty­mistä. Suomessa vappu­pe­rin­teitä ovat muokan­neet aina­kin opis­ke­li­jat, työväki, ilmasto, rait­tius­liike ja valtio­valta. Aivan saman­laista vappua ei löytyne muualta maailmasta.

Nimensä vappu on saanut englan­ti­lai­selta abbe­dissa Valbur­gilta, joka leivitti kris­ti­nus­koa Saksaan 700-luvulla. Valbur­gista tuli kato­li­nen pyhi­mys, ja hän pääsi pyhi­mys­ka­len­te­riin. Tänä­kin päivänä Suomessa touko­kuun ensim­mäi­nen on Vapun ja Valpu­rin nimipäivä.

Vapun opis­ke­li­ja­juh­la­pe­rinne tuotiin Suomeen Ruot­sista. 1700- ja 1800-luvuilla yliop­pi­laat juhli­vat railak­kaasti talven vaih­tu­mista kesään. Tuol­loin oli myös tapana vaih­taa yliop­pi­lai­den sini­nen talvi­lakki valkoi­seen kesä­lak­kiin. Tämä perinne näkyy edel­leen vapun valkolakeissa.

Työväen tapah­tuma vapusta alkoi tulla 1800-luvun lopulla.

Työväen tapah­tuma vapusta alkoi tulla 1800-luvun lopulla. Taus­talla ovat touko­kuun 1886 tapah­tu­mat Chica­gon Haymar­ke­tissa, jossa työväki kokoon­tui osoit­ta­maan miel­tään ja vaati­maan kahdek­san tunnin työpäi­vää. Poliisi lopetti miele­no­soi­tuk­sen väkivalloin.

Toisen sosia­lis­ti­sen inter­na­tio­naa­lin perus­tava kokous vuonna 1889 valitsi touko­kuun ensim­mäi­sen päivän työläis­ten päiväksi, jolloin vaadi­taan 8‑tuntista työpäi­vää ja työväen olojen parantamista.

Suomen vanhin ammat­tiyh­dis­tys Helsin­gin Kirja­työn­te­ki­jäin Yhdis­tys ry vietti Suomen ensim­mäistä työväen vappua vuonna 1890. Vuonna 1869 perus­tettu yhdis­tys on tänä päivänä Teol­li­suus­lii­ton ammat­tio­sasto numero 408.

Ihmisiä marssii kadulla. Edessä kulkee yksi ihminen, jolla on punainen lippu tangossa.
Suomen vanhin ammat­tiyh­dis­tys Helsin­gin Kirja­työn­te­ki­jäin Yhdis­tys johti vappu­kul­kuetta Helsin­gissä vuonna 2019. KUVA KITI HAILA

SEKALAISET ALKUVUODET

Histo­rian­tut­kija ja Itä-Suomen yliopis­ton dosentti Tapio Berg­holm kertoo, että vapusta ei muotou­tu­nut ajan­koh­dal­taan tai sisäl­löl­tään yhte­näistä työväen juhlaa vielä 1800-luvun puolella.

Yksi syy oli ilmasto. Touko­kuun alussa Suomessa ei ollut järin keväistä, joten varhai­nen työväen­liike teki miele­no­soi­tus­kä­ve­ly­ret­kiä myöhem­min keväällä ja kesällä, jopa elokuussa.

Ensim­mäi­nen suuri miele­no­soi­tus­kä­ve­ly­retki kävel­tiin Helsin­gissä 19.5.1895. Kulku­eessa oli noin 2 500 henki­löä, ja pääte­pis­teessä Seura­saa­ressa osal­lis­tu­jia oli kaik­ki­aan jopa 6 000. Miele­no­soi­tus­kä­ve­ly­ret­kistä tuli vakiin­tu­nutta toimin­taa, mutta yhtei­siä ohjeita ei ollut.

Mustavalkokuva, jossa ihmisiä marssii torin reunalta.
Työläis­ten vappu­kul­kue Helsin­gin Senaa­tin­to­rilla vuonna 1912. KUVA HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO /​ SIGNE BRANDER

1800-luvun lopussa työväen vapun asia­lis­talla oli myös rait­tiusaate. Juoma­lak­ko­liike aloitti rait­tius­kam­pan­jansa vappuna 1898 ja työväen­liike otti osaa monissa kaupungeissa.

Vuonna 1906 sosia­li­de­mo­kraat­tien puolue­ko­kous hylkäsi kesäi­set miele­no­soi­tus­kä­ve­ly­ret­ket ja siirsi puolu­een vuosit­tai­set miele­no­soi­tuk­set kansain­vä­li­seen työväen­liik­keen juhla­päi­vään touko­kuun ensimmäiseen.

Mustavalkoinen kuva, jossa suuri ihmisjoukko on kokoontunut kaksikerroksisen puutalon edustalle.  Ihmisiä on talon edessä, verannalla ja parvekkeella.
Vuonna 1917 vappu­juh­lia pidet­tiin muun muassa Padas­joen kirkon­ky­län työväen­ta­lolla. KUVA TYÖVÄEN ARKISTO

JUHLAT YHDESSÄ JA ERIKSEEN

Vappuna 1917 vappu­mie­le­no­soi­tuk­siin osal­lis­tui ennä­tys­mää­rät ihmi­siä. Sittem­min Venä­jän vallan­ku­mous sekä Suomen itse­näis­ty­mi­nen ja sisäl­lis­sota kuiten­kin löivät leimansa myös vappuun.

– Vapus­ta­kin tuli kamp­pai­lun kenttä työväen­liik­keen sisällä. Vappu­juh­lat kuvas­ta­vat paljon myös työväen­liik­keen ja ‑luokan keski­näistä haja­nai­suutta ja risti­rii­toja, Berg­holm sanoo.

Vuonna 1919 vappu­ta­pah­tu­missa oli ilmassa tule­vai­suusus­koa, mutta seuraa­vina vuosina työväen­liike jakaan­tui ja valtio­valta rajoitti vappumarsseja.

Toisen maail­man­so­dan vuosina vappu muut­tui isän­maal­li­seksi juhlaksi. Vuonna 1944 vietet­tiin ensim­mäistä laki­sää­tei­sesti vapaata vappua. Sotaa seuran­neina vuosina kansal­li­sen yhte­näi­syy­den hengessä työväen­liike vietti vappua yhdessä suurina joukkoina.

Vappu­juh­lat kuvas­ta­vat paljon myös työväen­liik­keen ja ‑luokan keski­näistä haja­nai­suutta ja ristiriitoja.

1950- ja 1960-luvuilla sosia­li­de­mo­kraat­tien ja kommu­nis­tien kilpailu näkyi myös vapun­vie­tossa, joten yhtei­set vappu­mars­sit olivat harvinaisia.

– Siitä oli pitkään riitaa, kuka tai ketkä järjes­tä­vät työväen vapun, Berg­holm kertoo.

Työväen yhtei­set vappu­juh­lat yleis­tyi­vät taas 1960-luvun lopulta alkaen. Vappu on ollut viral­li­nen lipu­tus­päivä vuodesta 1978 alkaen. Tuol­loin vapun määri­tel­mäksi muotoil­tiin ”suoma­lai­sen työn päivä”.

Edel­listä työväen­va­pun massa­ta­pah­tu­mien aikaa vietet­tiin 1990-luvun alku­puo­lella. Neuvos­to­lii­ton romah­dus, lama-aika ja vasem­mis­to­puo­luei­den oppo­si­tio­asema saivat työväen liikkeelle.

Suuri ihmisjoukko on täyttänyt stadionin katsomot. Kentällä seisoo ihmisiä liput käsissä harvassa rivissä, joka muodostaa neliön.
Vasem­mis­to­puo­luei­den yhtei­nen vappu­juhla järjes­tet­tiin Helsin­gissä Stadio­nilla vuonna  1945. KUVA HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO /​ VÄINÖ KANNISTO

POLIITTISTA PUHETTA JA YHTEISLAULUA

Tämän vuosi­tu­han­nen puolella työväen vappu ei ole enää liikut­ta­nut taka­vuo­silta tuttuja suuria massoja. SAK:n histo­rian­kir­joit­taja ja Helsin­gin yliopis­ton yliopis­ton­leh­tori Eemeli Hako­kön­gäs toteaa, ettei ilmiö ei koske vain suoma­lai­sen työn päivää.

– Ihmis­ten halu ja perin­teet kollek­tii­vi­seen ryhmä­toi­min­taan ovat vähen­ty­neet kaikilla yhteis­kun­nan alueilla. Se ei koske vain vappua, Hako­kön­gäs sanoo.

Vappu on edel­leen poliit­ti­sen puhu­mi­sen merk­ki­päivä, vaikka tele­vi­sio ja älylait­teet suol­ta­vat­kin kaiken­laista puhetta vuoro­kau­den ympäri.

– Vappu on siinä mielessä poik­keuk­sel­li­nen, että silloin mennään puhu­maan ihmis­ten pariin, Hako­kön­gäs sanoo.

Haalareihin pukeutuneet nuoret roikkuvat köysistä ja pesevät naishahmoista patsasta. Patsaan ympärillä on paljon ihmisiä seuraamassa.
Helsin­gissä Havis Aman­dan patsaan laki­tus oli vappu­juh­lien ohjel­massa myös vuonna 1993. KUVA LEHTIKUVA /​ JAAKKO AVIKAINEN

Puhu­ja­pön­töt ovat käytössä, kun polii­ti­kot ja ammat­tiyh­dis­tys­liik­keen edus­ta­jat kerto­vat mieli­pi­teensä vallit­se­vista oloista. Vappu­pu­heita pitä­vät myös muut kuin perin­tei­set työväen edus­ta­jat, mutta aiheet pyöri­vät työn ympärillä.

– Vappuna virit­täy­dy­tään edel­leen kuule­maan työn­te­ki­jöi­den kantoja, Hako­kön­gäs sanoo.

Vapulla juhlana on edel­leen merki­tystä yhteen­kuu­lu­vuu­den tunteen kasvattajana.

Vappu­kul­kuei­den lyhe­ne­mi­nen ei tarkoita, että juhlasta olisi tulossa tarpeeton.

– Ajat ja tavat ovat muut­tu­neet, mutta silti vapulla juhlana on edel­leen merki­tystä yhteen­kuu­lu­vuu­den tunteen kasvat­ta­jana, Hako­kön­gäs sanoo.

Useita ihmisiä marssii punaisia lippuja liehuttaen.
Turussa vietet­tiin vuonna 2024 perhe­vap­pua Vähä­to­rilla. KUVA VESA-MATTI VÄÄRÄ

YKSI JUHLA, MONTA HISTORIAA

Suoma­lai­nen vappu näyt­tää olevan monta asiaa samassa pake­tissa. Touko­kuun ensim­mäi­nen on työväen merk­ki­päivä, mutta myös opis­ke­li­joi­den perin­tei­nen riemujuhla.

Toisille vappu on kesä­mö­kin siivous­päivä tai vapaa­päivä muiden joukossa. Alma­na­koissa Valpu­rin nimi­päivä muis­tut­taa edel­leen juhlan pyhimystaustasta.

Rait­tius­liik­keen histo­riaa tämän päivän vapusta saa hake­malla hakea. Berg­holm tote­aa­kin, että juopot­te­le­vien opis­ke­li­joi­den perinne näyt­tää jättä­neen vappuun vahvem­man jäljen kuin sosia­lis­ti­nen vallankumousaate.

– Suhtau­dun hieman leikil­li­sen kriit­ti­sesti vapun pyhyy­teen ja hienou­teen, vaikka onhan se keskei­nen järjes­tö­väen ritu­aali ja pyhä­päivä, jolloin tove­rit tapaa­vat toisi­aan, Berg­holm sanoo.

Aukiolla on paljon ihmisiä. Takana on kivitalo, jossa on lähes koko fasadin mittainen pylväikkö. Talon edessä leijuu kolme ilmapalloa, joissa lukee "Teollisuusliitto".
Työväen vappu­juh­laa vietet­tiin vuonna 2024 Helsin­gissä Kansa­lais­to­rilla. KUVA ANTTI HYVÄRINEN

LÄHTEITÄ:
Tapio Berg­holm: Työväen­liik­keen vappu Suomessa, teok­sessa Rohkea kynä (2007)
Suoma­lai­sen Kirjal­li­suu­den Seuran juhla­ka­len­teri: juhlakalenteri.finlit.fi/vappu
Helsin­gin Kirja­työn­te­ki­jäin Yhdis­tys: www.hky001.fi/yhdistys/historiaa

 

Juttu on toimi­tettu 30.4.2024 julkais­tun artik­ke­lin pohjalta.