Sami Aapro: Muutoksia, muutoksia

TEKSTI SAMI AAPRO
KUVA SANNA NUUTINEN

Työttö­myys­kas­sojen toimin­ta­kenttä on muuttunut huomat­ta­vasti viimeisen parin­kym­menen vuoden aikana. Olen työsken­nellyt työttö­myys­turvan parissa 23 vuotta, ja tänä aikana työttö­myys­kas­sojen määrä on kutis­tunut huomat­ta­vasti. Työurani alussa kassoja oli noin kolmin­ker­tainen määrä nykyti­lan­tee­seen verrat­tuna. Sisältä tapah­tuvan muutoksen lisäksi olemme jatku­vasti hereillä ulkoa annet­tujen muutosten takia. Tänä vuonna näitä on riittänyt.

Viime aikoina työttö­myys­tur­vaan on kohdis­tunut merkit­täviä leikkauksia. Tämän vuoden aikana tehdyt muutokset ovat olleet ennen­nä­ke­mät­tömiä, ja uusimmat merkit­tävät muutokset astuivat voimaan 2.9.2024. Työssä­oloehto eurois­tet­tiin, eli jatkossa työtun­tien sijaan seura­taan palkan suuruutta. Tuntuvin muutos koskee ansio­turvan porras­ta­mista: päivä­raha laskee ensin 80 prosent­tiin alkupe­räi­sestä, kun sitä on maksettu 40 päivältä, ja edelleen 75 prosent­tiin, kun maksu­päiviä on kertynyt 170. Nämä eivät suinkaan ole ainoita muutoksia tai leikkauksia. Työssä­oloehdon pituus kaksin­ker­tais­tet­tiin vuoteen, ja alkuvuo­desta poistet­tiin lapsi­ko­ro­tukset, piden­net­tiin omavas­tuu­aikaa sekä palau­tet­tiin lomakor­vausten jaksotus, mikä on entises­tään heiken­tänyt työttömyysturvaa.

Leikkausten ohella työttö­myys­kas­soille on tarjou­tunut myös mahdol­li­suus tukea jäseniään työllis­ty­mi­sessä. Kesäkuussa hyväk­sytty laki mahdol­listaa työlli­syys­pal­ve­lujen tarjoa­misen jäsenille. A‑kassassa olemme päättä­neet tarttua tähän mahdol­li­suu­teen. Työlli­syyttä tukevat palvelut käynnis­tyvät ensi vuoden alussa ja ne tarjoavat jäsenille apua työnhaussa, CV:n ja työha­ke­musten laati­mi­sessa sekä urasuunnittelussa.

Työlli­syyttä tukevat palvelut käynnis­tyvät ensi vuoden alussa.

Olemme suunni­tel­leet webinaa­rien tarjoa­mista ja tekoälyn hyödyn­tä­mistä palve­luis­samme. Näiden avulla voimme ohjata jäsenemme oikea-aikai­sesti heidän osaamis­taan ja tarpei­taan vastaavaa uutta työti­lai­suutta kohti. Palve­lujen hyödyn­tä­minen on aina vapaa­eh­toista – kassan tarjoamat palvelut täyden­tävät julkisia palve­luja, eivät korvaa niitä.

Usein ensim­mäinen kontakti kassaan tapahtuu jo ennen ensim­mäistä työttö­myys­päivää, ja myös työttö­myyden aikana jäsenemme ovat kassaan säännöl­li­sesti yhtey­dessä. Näin voimme tarjota tukea ennen kuin työttö­myys mahdol­li­sesti pitkittyy ja työllis­ty­minen sitä myöden vaikeutuu.

Työlli­syys­pal­velut täyden­tävät työttö­myys­kassan perin­teistä tehtävää, joka keskittyy etuuk­sien maksa­mi­seen ja neuvon­taan. Odotamme innolla, että pääsemme tarjoa­maan jäsenil­lemme palve­luja, jotka vastaavat heidän yksilöl­li­siin tarpei­siinsa parhaalla mahdol­li­sella tavalla. Tämä on ollut pitkä ja huolel­linen prosessi, jota on pohdittu, suunni­teltu ja valmis­teltu siitä lähtien, kun asia kirjat­tiin hallitusohjelmaan.

Suurin este työllis­ty­mi­selle on jäseniltä saamamme palaut­teen mukaan sopivien työpaik­kojen vähyys tai pitkät työmatkat. Vaikka emme pysty luomaan uusia työpaik­koja, teemme kaikkemme ja tuemme jäseniämme entistä kokonais­val­tai­semmin myös työnhaussa. A‑kassan palve­lulla ei varmas­ti­kaan saada aikai­seksi isoa vaiku­tusta maan työlli­syys­ti­lan­tee­seen, mutta yksi oikea kontakti oikeaan aikaan voi avata mahdol­li­suuden uuteen työpaik­kaan. Näitä kontak­teja me haluamme tarjota jäsenillemme.

Kirjoit­taja on Avoimen työttö­myys­kassan kassanjohtaja.