Säde Sundberg och Ulf Heimberg är nöjda över att den tidigare rörfabrikens utrymmen är i användning. I bakgrunden Gränsbevakningens fartyg Turva i Lappvik hamn.

Fyra år efter nedlägg­nin­gen av rörfa­bri­ken i Lapp­vik – ”En dörr stäng­des, men i stäl­let har andra öppnats”

19.9.2024

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO ANTTI YRJÖNEN

I slutet av 2020 lade SSAB ner rörfa­bri­ken i Lapp­vik i Hangö. De anställda har gått vidare och de allra flesta hittat nya jobb. Ulf Heim­berg lämnade aldrig fabriken.

Senast Tekijä besökte stålfö­re­ta­get SSAB:s rörfa­brik i Lapp­vik höll ett femtio­tal anställda i gång det som fanns kvar av produk­tio­nen. Två år innan hade det starkt kriti­se­rade beslu­tet kommit.

För de allra flesta som en över­rask­ning. Rörpro­duk­tio­nen skulle koncent­re­ras till enhe­ten i Tavas­te­hus och fabri­ken i Lapp­vik, som varit i gång sedan 1960-talet, skulle läggas ner.

Arbe­tars­kydds­full­mäk­tige Ulf Heim­berg hade fullt upp med att arbeta med frågor som hade att göra med bekämp­ning av coro­na­vi­ruset på arbetsplat­sen samti­digt som ett sorgear­bete pågick.

Ett använt muns­kydd hade fast­nat i stake­tet och vajade i vinden. Smårörs­till­verk­nin­gen hade redan flyt­tat till Tavastehus.

Port of Lapp­vik köpte upp tomten år 2022, ett drygt år efter nedlägg­nin­gen av SSAB:s, tidi­gare Rauta­ruuk­kis, rörfabrik.

Hösten 2024 har den stora SSAB-texten förs­vun­nit från skyl­ten vid vägen, liksom Rauta­ruukki-texten förs­vann åtta år tidi­gare då svens­karna tog över.

Det är en bekant man som hälsar på oss på parkeringsplatsen.

Den nordiska stål­jät­tens namn på skjor­tan har sedan det senaste besö­ket bytts ut mot det inter­na­tio­nellt klin­gande Port of Lappvik.

– Jag kunde inte hålla mig borta, säger Heimberg.

”Något är det i speciella arbetsplat­ser som till exem­pel stål­verk att man alltid åter­vän­der till det i diskus­sio­ner även om hela arbetsplat­sen inte längre finns”, säger Ulf Heim­berg. Han var arbe­tars­kydds­ful­mäk­tige för SSAB i Lapp­vik ända fram till slutet – och efter det också.

Heim­berg arbe­tar som fastig­hetss­kö­tare på industri­tom­ten. Han blev anställd för att hålla koll på fastig­he­ten redan strax efter nedläggningen.

Ett drygt år efter nedlägg­nin­gen, i april 2022, medde­lade två före­tag inom båtbranschen, Nylund’s Boat­house från Rase­borg och Marine Alutech från Salo att de till­sam­mans under namnet Port of Lapp­vik köper upp området.

Sedan i fjol håller också Gräns­be­vak­nings­vä­sen­det till i hamnen i Lapp­vik, vilket också för med sig stabila inkomster.

Hangö­bon Säde Sund­berg på parke­ringsplat­sen på sin tidi­gare arbetsplats.

Tidi­gare SSAB-anställda Säde Sund­berg kör in på parke­ringsplat­sen på sin Triumph och gör oss sälls­kap då vi går in.

De tidi­gare kolle­gerna hinner snacka lite om det aktiva djur­li­vet på fabrik­sområ­det. Rävar, skogs­ha­rar, hjor­tar en massa fåglar.

Jag tänker att det är bra att det ändå kom någon typ av verk­sam­het hit rätt så snabbt efter nedläggningen.

Inne i hallen är det mörkt. Och väldigt mycket tystare än då här till­ver­ka­des stål­rör och truc­kar körde omkring.

– Jag känner igen den här lukten på något sätt. Det känns bekant men samti­digt ändå inte. Det har nog varit en hel del stress i den här hallen, säger Sund­berg och skrattar.

– Det ser heller inte lika råddigt ut som det ibland kunde se ut.

I betong­gol­vet syns fort­fa­rande märken efter tunga högar av stålrör.

Där det tidi­gare produce­ra­des stål­rör är det nu båtar av olika slag som står i förvar eller väntar på service.

”Rörfa­bri­ken är ett avslu­tat kapi­tel. Fort­fa­rande håller jag fast vid att det var fel beslut att lägga ner den. Men det är inte förb­ju­det att göra fel beslut”, säger Ulf Heim­berg. Jobbet fort­satte ändå på samma industritomt.

– Jag tänker att det är bra att det ändå kom någon typ av verk­sam­het hit rätt så snabbt efter nedlägg­nin­gen, så att inte fastig­he­ten och områ­det hann bli förfal­let, säger Sundberg.

Inled­nings­vis hette det att det nya arran­ge­man­get skulle kunna föra med sig omkring 100 jobb. Heim­berg upps­kat­tar att det i nulä­get jobbar runt 40 perso­ner på områ­det. Då beslu­tet om rörfa­bri­kens nedlägg­ning kom år 2018 jobbade 115 perso­ner där.

– Jag var med då Skogby såg lades ner i slutet av 1980-talet. Det fanns män, framför allt ungkar­lar, som hade flyt­tat från en annan ort och inte riktigt hittade sin plats. Alko­hol var ofta med i bilden och jag vet om åtmins­tone två perso­ner som tog livet av sig, säger Heimberg.

Det var många som gick till Fiskars Finland och SBA i Rase­borg som anställde då.

Båtser­vice- och lagring sker där stål­rör tidi­gare skic­ka­des ut i värl­den. En djup hamn gör det även möjligt att ta emot större båtar i Lappvik.

Då SSAB lade ner i Lapp­vik var det ett antal som blev och väntade in pensio­nen. De allra flesta hittade ändå jobb rela­tivt snabbt. Enligt upps­katt­ning bodde långt över hälf­ten av de anställda i Raseborg.

– Det var många som gick till Fiskars Finland och SBA i Rase­borg som anställde då och Helka­mas fabri­ker i Hangö.

Det fanns ett antal som nappade på erbju­dan­det att åka till Tavas­te­hus, men de flesta av dem bor kvar i Västnyland.

– Det fanns speciellt av de likte yngre som åker till Tavas­te­hus och jobbar på valver­ket där och inte alls i rörpro­duk­tio­nen. Där är arbetss­kif­ten sådana att det möjlig­gör att bo kvar här, men man måste ändå ha någon lya att över­natta i Tavas­te­hus. Det var någon som hade skaf­fat en husbil, säger Heimberg.

En familj med rötterna i norra Finland sökte sig till Brahes­tad och SSAB:s stål­verk där.

För Säde Sund­berg inne­bar neds­täng­nin­gen av stål­rörs­fa­bri­ken en flytt från att jobba inom metall till ett jobb inom kemiin­dustrin. Hon jobbar med logis­tik på Genencors fabrik i Hangö.

Det var också flera som fick jobb på enzym­till­ver­ka­ren IFF:s, tidi­gare Genencors, fabrik i Hangö.

Fabri­ken anstäl­ler runt 150 perso­ner idag.

En av dem är Säde Sund­berg som jobbat med logis­tik som tjäns­te­man på kemifö­re­ta­get. Enzym­tilv­lerk­nin­gens termer som granu­le­ring och fermentering.

”Att jobba aktivt med arbe­tars­kyd­det. Det tror jag alla vi som kommer från rörfa­bri­ken i Lapp­vik har med oss fort­fa­rande”, säger Säde Sundberg.
 – Jag har alltid varit intres­se­rad av att lära mig nytt och det finns det möjlig­het till, speciellt när före­ta­get växer och bygger ut. Många känner också att det här är en säker arbetsplats och att det nu är möjligt att till exem­pel köpa hus och grunda familj, säger Sundberg.Vad bär Sund­berg då med sig från rörfa­bri­ken i Lappvik?

– Att jobba aktivt med arbe­tars­kyd­det. Det tror jag alla vi som kommer från rörfa­bri­ken i Lapp­vik har med oss fortfarande.

NYA BANOR

För vissa av de tidi­gare anställda inne­bar nedlägg­nin­gen bransch­byte eller skolbän­ken. Lina Fors­berg jobbade som truckfö­rare ända fram till slutet år 2020. ”Jag trodde ju nog att jag skulle få stanna längre”, sade hon för fyra år sedan då vi träf­fa­des i Lapp­vik under rörfa­bri­kens sista höst.

Fors­berg gick arbets­lös i en vecka innan hon fick jobb i en annan av Industri­fac­kets avtalsbranscher då hon började jobba för tvät­te­riet Clean Kalle i Rase­borg. Det blev några måna­der av jobb där innan tanken på utbild­ning inom det sociala områ­det började växa sig starkare.

En dörr stäng­des, men i stäl­let har andra dörrar öppnats.

Nu jobbar Fors­berg som person­lig assis­tent på deltid. Dessu­tom har hon axlat ansvar inom en orga­ni­sa­tion i tredje sektorn.

– Jag har nyss börjat som verk­sam­hets­le­dare för Väst­ny­lands hörselfö­re­ning. Det är en annan typ av jobb än jag gjort tidi­gare. På fabri­ken visste jag att jag jobbar måndag till fredag. Nu är arbets­ti­derna friare.

Lina Fors­berg jobbade som truckfö­rare på rörfa­bri­ken fram till slutet av 2020. Idag är hon bland annat verk­sam­hets­le­dare och person­lig assis­tent. FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Fors­bergs pappa, som också jobbade på fabri­ken, hittade också efter nedlägg­nin­gen snabbt jobb på en firma i Karis. Hon saknar inte fabriks­job­bet, men ibland nog käns­lan av att ha en konkret arbetsgemenskap.

– Nu jobbar jag ju en hel del ensam hemifrån. Mitt liv har inte blivit sämre. En dörr stäng­des, men i stäl­let har andra dörrar öppnats, säger Forsberg.

Nu får hon till exem­pel skriva mera, något hon gillar efter­som hon alltid gillat att arbeta med text.

I Lapp­vik sätter sig Ulf Heim­berg i ”koppin” vid tidi­gare fabriks­por­ten. På kaffe­kop­pen i hans hand står det fort­fa­rande SSAB, som ett minne från gamla dagar.

– Det är ett avslu­tat kapi­tel. Fort­fa­rande håller jag fast vid att det var fel beslut att lägga ner rörfa­bri­ken. Men det är inte förb­ju­det att göra fel beslut.