"Vi pratar inte om något litet café eller en salladsbar. Vi snackar om miljardbusiness, elbilar, en väsentlig del av vår framtid", säger Johan Lindholm, ordförande för EFBWW.

Euro­pa­fac­kets ordfö­rande: ”Elon Musk får ta seden dit han kommer”

28.12.2023

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO PATRIK LINDSTRÖM

”I Norden sätter vi oss ner vid förhand­lings­bor­det, arbets­ta­gare och arbets­gi­vare, och förhand­lar om kollek­ti­vav­tal. Det får också Elon Musk respek­tera”, säger det euro­peiska byggnads‑, trä‑, och skogs­fac­ket EFBWW:s ordfö­rande Johan Lindholm.

Svens­ken Johan Lind­holm omval­des till ordfö­rande för EFBWW på kongres­sen i Helsing­fors i decem­ber. Fede­ra­tio­nen består av 77 fackför­bund i 36 euro­peiska länder. Samman­lagt rör det sig om mer än 1,5 miljo­ner medlemmar.

Lind­holm är föru­tom ordfö­rande för den euro­peiska sammans­lut­nin­gen också ordfö­rande för svenska Bygg­nads. Det svenska facket har under de senaste måna­derna fått en hel del inter­na­tio­nell uppmärk­sam­het efter att IF Metall inledde en strejk på Teslas verks­tä­der i Sverige i slutet av oktober.

Runt 130 anställda är uttagna i strejk, men de samhäl­le­liga verk­nin­garna är betyd­ligt mer omfattande.

En av Teslas fabri­ker i Kina. Samman­lagt jobbar runt 120 000 anställda på elbils­till­ver­ka­ren globalt.

Orsa­ken är att elbils­till­ver­ka­ren, som ägs av värl­dens veter­li­gen rikaste person, Elon Musk, vägrar godkänna kollektivavtal.

Före­ta­get har inte teck­nat kollek­ti­vav­tal någons­tans i värl­den. Det är första gången någon­sin som orga­ni­se­rade arbe­tare inför stridsåt­gär­der mot elbilsjätten.

– Jag tycker person­li­gen att det är jävligt kons­tigt att den här före­tags­mag­na­ten som skry­ter med att han beta­lar bättre lön och erbju­der bättre vill­kor än konkur­ren­terna vägrar teckna under ett kollek­ti­vav­tal, säger Lindholm.

Ordfö­rande Johan Lind­holm, Svenska Byggnadsarbetareförbundet.

Några egent­liga förhand­lin­gar har inte pågått mellan facket och Tesla i Sverige sedan novem­ber. Ett dussin fackför­bund, främst inom svenska fackcent­ra­len LO, har infört stödåt­gär­der mot Tesla.

Medlem­marna i Lind­holms förbund, Bygg­nads, deltar i sympa­tiåt­gär­derna mot Tesla och utför inte någon typ av reno­ve­rings- eller andra arbe­ten på Teslas enheter.

Målarna lacke­rar inga Tesla-bilar och elekt­ri­kerna servar inte laddningsstolpar.

Strej­kvak­terna Arturo Vasquez Sando­val och David Risberg utanför Teslas Servicecen­ter i Segel­torp., TT /​ LEHTIKUVA /​ JESSICA GOW

Från och med årss­kif­tet är facket Kommu­nal med i matc­hen då förbun­det utlyst bloc­kad mot hämt­ning av hushåll­sav­fall på Teslas verkstäder.

Lind­holm anser att det är viktigt att komma ihåg propor­tio­nerna i kampen.

– Vi pratar inte om något litet café eller en sallads­bar. Vi snac­kar om miljard­busi­ness, elbi­lar, en väsent­lig del av vår framtid.

EN SEGER FÖR TESLA SKULLE FÅ KONSEKVENSER

Stödet för Tesla­strej­ken har blivit inter­na­tio­nellt i och med att Bil- och trans­por­tar­be­tar­fac­ket AKT den 20 decem­ber inledde en bloc­kad mot Tesla­bi­lar i de finländska hamnarna.

Även trans­port- och hamnar­be­tarför­bun­den i Norge och Danmark har utlyst bloc­ka­der mot Tesla.

Det kan få förö­dande konse­kven­ser för svensk arbets­mark­nad om en miljar­där som Musk vinner den här ”fajten”, säger Johan Linholm.

Det verkar som om det finns ett stöd bland allmän­he­ten för stridsåt­gär­derna mot Tesla i Sverige.

I en under­sök­ning som Svenska Dagbla­det låtit göra hos under­sök­ningsfö­re­ta­get Novus säger 58 procent att de är rätt av facket IF Metall att ta upp stri­den med Tesla då det ameri­kanska före­ta­gets dotter­bo­lag TM Sweden vägrat kollektivavtal.

En femte­del, 20 procent, godkän­ner inte strejken.

58 procent anser att det är rätt av facket IF Metall att ta upp stri­den med Tesla.

Det svenska facket har stund­vis ankla­gats för en överdri­ven prag­ma­tism och strä­van efter koncen­sus. Tesla­konflik­ten är ändå framför allt princi­piell. Musk har kommen­te­rat strej­ken på sociala mediet X, tidi­gare Twit­ter, som han också äger. Där kallade han strej­ken ”galens­kap”.

– Elon Musk får helt enkelt ta seden dit han kommer. I Norden sätter vi oss ner vid förhand­lings­bor­det, arbets­ta­gare och arbets­gi­vare, och förhand­lar om kollek­ti­vav­tal. Det får också Musk respektera.

Stödåt­gär­derna skru­vas upp och Lind­holm är säker på att facket inte kommer att ge sig.

– Det kan få förö­dande konse­kven­ser för svensk arbets­mark­nad om en miljar­där som Musk vinner den här ”fajten”. Han får helt enkelt inte vinna.