Raken­net­tai­siinko toinen Länsi­metro? Julkis­ten palve­lu­jen yksi­tyis­tä­mi­nen ei tuo tehokkuutta

Julkis­ten palve­lu­jen kilpai­lut­ta­mi­nen ja yksi­tyis­tä­mi­nen ei ole teho­kasta. Se on yhtä teho­kasta kuin toisen Länsi­met­ron raken­ta­mi­nen ensim­mäi­sen viereen.

11.6.2018

Elin­kei­noe­lä­män ajatus­hau­to­mot muni­vat jo valmiiksi vähän eltaan­tu­neita teoria­mu­na­sia. Ne toitot­ta­vat julki­suu­dessa suury­ri­tyk­siä hyödyt­tä­vää isku­lausetta: Yksi­tyi­nen on aina tehok­kaampi ja halvempi kuin julkinen.

Tässä väit­teessä on nimit­täin se nuhjui­nen puoli, että se on valhetta.

– Ei ole olemassa mitään varmaa empii­ristä todis­tetta siitä, että yksi­tyi­nen olisi tehok­kaampi kuin julki­nen, toteaa Åbo Akade­min emeri­tus­pro­fes­sori Johan Will­ner.

Will­ner tuntee talous­tut­ki­jana hyvin yksi­tyis­tä­mi­sen ongel­mat. Hän toimii nyt englan­ti­lai­sen Warwic­kin yliopis­ton vierai­le­vana profes­so­rina Englan­nissa, joka ensim­mäi­senä Euroo­passa lähti toteut­ta­maan laaja­mit­tai­sia yksityistämisiä.

– Jos väite tehok­kuu­desta olisi totta, silloin­han olisi yksi­tyis­tetty kaik­kein huonoim­min toimi­vat julki­set palve­lut. Nyt tehtiin juuri päin­vas­toin. Kaik­kein tehok­kaim­min toimi­vat yksi­tyis­tet­tiin ensimmäisiksi.

Jopa yksi­tyis­tä­mi­sen viral­li­sen histo­rian kirjoit­ta­nut brit­ti­tut­kija myön­tää, että esimer­kiksi British Telecom myytiin niin halvalla yksi­tyi­sille sijoit­ta­jille, että nämä saivat sijoi­tuk­ses­taan ensim­mäi­sen toimin­ta­vuo­den aikana jopa 84 prosen­tin tuoton. Ja aivan kuten nyt Suomessa, samat henki­löt, jotka suun­nit­te­le­vat yksi­tyis­tä­mi­siä ja julis­ta­vat sen etuja koko kansalle, saat­ta­vat tienata siitä itsel­leen jopa rahaa.

Hyviä valtio­nyh­tiöitä myytiin Englan­nissa ei tehok­kuus- vaan valtion kassa­va­jeen täyt­tä­mi­seksi. Will­ner on tutki­mus­ten valossa sitä mieltä, että yksi­tyi­nen sektori ei pärjää ilman yksityistämisiä.

– Tätä on vaikea todis­taa, mutta olosuh­teet ja talou­den ylei­nen kehi­tys voivat johtaa siihen, ettei­vät yksi­tyi­set yrityk­set kerta kaik­ki­aan pärjää ilman julki­sia palve­luita. Yksi­tyis­ten yritys­ten voitot eivät ole sama asia kuin tehokkuus.

Jorma Peussa on Julkis­ten ja hyvin­voin­tia­lo­jen liiton JHL:n erityis­asian­tun­tija. Hänen mieles­tään tehok­kuus­väit­teissä paljas­tuu ymmär­tä­mät­tö­myys julkis­ten palve­lu­jen luon­teesta. Esimer­kiksi auto­jen valmis­tuk­sessa on tehty iso tuot­ta­vuus­loikka viimei­sen sadan vuoden aikana.

– Nyt sitten liike-elämä ihmet­te­lee, miksei saman­laista tuot­ta­vuus­loik­kaa ole tehty julki­sissa palve­luissa. Mutta lasten hoita­mi­sessa, vammais­ten kuljet­ta­mi­sessa tai vanhus­ten hoivaa­mi­sessa ei saa olla kysy­mys tuotan­to­mää­ristä. Miten lasta voisi hoitaa ”nopeam­min”? Jostain syystä tämä valtava laadul­li­nen ero on jäänyt täysin huomaa­matta. Ja julki­nen sektori tuot­taa palve­lut aivan kaikille. Kaikille lapsille pitää löytää koulu­paikka ja kaik­kia pitää voida hoitaa sairaalassa.

Peussa alle­vii­vaa myös sitä, että kunnalle ja valtiolle tule­vat välil­li­set kustan­nuk­set jäte­tään hyvin usein laske­matta. Röyh­kein esimerkki lienee kaihi­leik­kauk­sen hinnan laske­mi­nen tietyllä tavalla. Lääkä­ria­se­malla tehtynä leik­kaus voi näyt­tää yksit­täi­senä suorit­teena halvem­malta kuin julki­sessa sairaa­lassa. Todel­li­suu­dessa se voi maksaa paljon, paljon enem­män, jos mukaan lasket­tai­siin ennen ja jälkeen tutki­muk­set julki­sella puolella puhu­mat­ta­kaan siitä, että julki­nen puoli usein kustan­taa kaiken, jos jotain menee pieleen.

 

Luon­nol­li­sissa mono­po­leissa julki­nen aina parempi

Rauta­tiet ja metro ovat tyyp­pie­si­merkki niin sano­tuista luon­nol­li­sista mono­po­leista. Tällai­sella käsit­teellä tarkoi­te­taan palve­luja, joihin ei voi edes syntyä mitään aitoa kilpai­lua eikä mitään kuvi­tel­tuja tehokkuushyötyjä.

– Tehok­kuutta ei voida mitata ilman tavoi­tetta. Jos juna­mat­kus­taja haluaa päästä Tampe­reelle, ei hän lähde Turkuun, vaikka Turkuun meni­si­kin jonkin yhtiön moderni IC-juna ja Tampe­reelle vain jonkun toisen yhtiön vanha neuvos­to­val­mis­tei­nen juna, vaikka ne neuvos­to­ju­nat ovat­kin jo 40 vuotta luotet­ta­vasti toimi­neet, Åbo Akade­min Johan Will­ner kuvailee.

Eipä myös­kään matkus­taja, joka saapuu bussia­se­malle kello 12, jää odot­ta­maan kello 14:n vuoroa, vaikka kello 14 lähti­si­kin sen yhtiön bussi, joka on matkus­ta­jalle mieluisampi.

– Ei valin­toja tehdä yhtiöi­den välillä, vaan vuoro­jen välillä. Ja ruuh­ka­vuo­ro­jen bussit eivät ole sama palvelu kuin päivä­vuo­rot. Bussi­vuo­roissa on taval­laan mono­poli, Will­ner toteaa.

Britan­nian rauta­rouva Marga­ret Thatc­her halusi aikoi­naan ajaa British Railin eli brit­tien VR:n ahdin­koon. Päämi­nis­teri halusi ideo­lo­gi­sista syistä puolus­taa auto­teol­li­suu­den etuja julki­sen liiken­teen kustannuksella.

– Jos meillä on valtion hoitama palvelu, ja määrä­ra­hoja vähen­ne­tään, silloin laskee myös kustan­nus­te­hok­kuus, ei vain laatu, Will­ner toteaa.

Rauta­teillä on ylipäänsä vaikea saavut­taa kaupal­li­sesti kannat­ta­vaa toimin­taa. Will­ne­rin mukaan brit­ti­läi­seltä suury­ri­tyk­seltä Stagecoac­hilta kysyt­tiin kymme­ni­sen vuotta sitten, miten rauta­tiet Suomessa pitäisi kilpai­lut­taa. Yritys vastasi näin:

– ”Meidän mieles­tämme paras tapa kilpai­lut­taa on antaa meille mono­poli välille Helsinki-Tikku­rila”. Sehän on Suomessa ainoa raide­pätkä, josta voisi saada paljon voittoja.

Britan­nian rauta­tei­den yksi­tyis­tä­mi­nen ei ole tuonut mitään luvat­tuja hyötyjä, ei myös­kään Ruot­sin vastaava operaa­tio. Britan­niassa infra­struk­tuu­rin eli perus­ra­ken­tei­den yllä­pito joudut­tiin otta­maan jopa takai­sin valtio­nyh­tiölle, kun raitei­den kunnos­sa­pito laimin­lyö­tiin ja tapah­tui useita suuronnettomuuksia.

Yksi­tyi­siä juna­lii­ken­ne­fir­moja tuetaan yhä tuntu­vin vero­va­roin, mutta liput ovat edel­leen kalliita, eikä jatko­yh­teyk­siä voida taata, jos sattuu myöhäs­ty­mi­siä. Will­ner varoit­taa siitä, että infra­struk­tuuri ja palve­lut erote­taan toisistaan.

– Jos radat ja junat pide­tään samassa talossa, silloin­han raiteilla kulke­vat omat junat ja se luo tarpeen yllä­pi­tää ratoja. Yksi­tyis­tä­mi­nen ja kilpai­lut­ta­mi­nen ovat Britan­niassa vaikut­ta­neet sekä palve­lu­jen laatuun että turvallisuuteen.

– Metro­kin on luon­nol­li­nen mono­poli. Ei ole mitään järkeä raken­taa kilpai­le­vaa Länsimetroa.

– Yksi­tyi­nen yritys ei toimi yhteis­kun­nan kannalta tehok­kaasti. Se voi myös epäon­nis­tua kuten Länsi­met­rossa juuri kävi.

IHMINEN EI OLE TUOTANTOKUSTANNUS

JHL:n Jorma Peussa toteaa, että julki­sia palve­luja ei pidä yksi­tyis­tää. Ihmi­siä­hän ei voida mitata teräs­ton­neina, karton­ki­rul­lina tai kemi­kaa­li­lit­roina, joiden tuotan­to­kus­tan­nuk­sia saat­taa kyllä olla järke­vää vertailla.

– Julki­set palve­lut ovat tyypil­li­sesti koulu­tusta, sosi­aali- ja tervey­den­hoi­toa, sivis­tys- ja kult­tuu­ri­tointa. Onko järke­vää antaa tällai­sia aloja liike­ta­lou­del­li­sin peri­aat­tein toimi­vien yritys­ten hoidettaviksi?

Koke­muk­set yksi­tyis­tä­mi­sistä eivät ennusta hyvää tule­vai­suu­delle, jos samaa yrite­tään hoiva- ja hoitoa­lan paljon vaati­vam­missa tehtä­vissä. Siivousta ja kunnos­sa­pi­toa, ruoka­pal­ve­luita ja tekni­siä palve­luita tarjoa­vat yrityk­set, jotka jo toimi­vat paik­ka­kun­nalla, ovat tyrkyt­tä­neet kunnille palve­lui­taan. Kunnal­lis­po­lii­ti­kot ovat kuvi­tel­leet, että yksi­tyis­tä­mi­sellä säästetään.

– Nyt nouse­vat kuiten­kin esiin kustan­nus­las­ken­nan isot ongel­mat. Kunnille jää paljon enem­män välil­li­siä kustan­nuk­sia kuin on etukä­teen kuvi­teltu, Peussa toteaa.

Alihan­kin­tay­ri­tys maksaa laitos­huol­ta­jien palkat, aineet ja työvä­li­neet, siis välit­tö­mät kustan­nuk­set, ja kaikki välil­li­set kustan­nuk­set sääs­te­tään, niin on luultu.

– Mutta kunnille jää paljon välil­li­siä kuluja, esimer­kiksi laitos­huol­ta­jien sosi­aa­li­ti­loista huoleh­ti­mi­nen ja palkan­lasku. Ja kaikesta pitää tehdä osto­pal­ve­luso­pi­mus. Se vaatii paljon aikaa ja työtä.

Nämä kaikki yllä maini­tut alat ovat työvoi­ma­val­tai­sia. Aineet, lait­teet ja työvä­li­neet maksa­vat kaikille saman, joten yksi­tyi­set yrityk­set kilpai­le­vat toisi­aan vastaan huonoilla ja vielä huonom­milla palkoilla ja lomae­duilla. Peussa toteaa, että ylei­sesti kunnat maksa­vat parem­pia palkkoja.

Hän muis­tut­taa myös siitä, että oman talon siivooja tuntee vastuuta ja sitou­tuu aivan eri tavalla. Tämän Peussa sanoo näke­vänsä omal­la­kin työpai­kal­laan, sillä JHL:n toimis­ton siivoo­jat ovat suoraan JHL:n palveluksessa.

– Yksi­tyi­set firmat eivät myös­kään hoida mitään ylimää­räistä. Koulun vanhem­pai­nil­lan kahvien keit­tä­mi­nen johtaa liike­neu­vot­te­luun rehto­rin ja ulkois­te­tun ruoka­pal­ve­lun kanssa.

Onko tämä kovin­kaan teho­kasta? Peussa vastaa, että ei ole. Ja tässä puhut­tiin vasta rahasta. Peussa muis­tut­taa, että yksi­tyis­te­tyn firman työn­te­ki­jöi­den esimies ei ole vaikka koulun tapauk­sessa rehtori. Esimie­het ovat jossain muualla. Tämä etäi­syys johtaa arjen hanka­luuk­siin ja tietokatkoihin.

HAUSSA HELPOT VOITOT

– Yksi­tyi­nen yritys miet­tii liikei­deaa ja tuot­teis­taa palve­lun, ja karsii kaiken sen pois, missä voiton teke­mi­nen on hanka­laa. Esimer­kiksi yksi­tyi­nen terveys­a­sema kyllä pärjää talou­del­li­sesti, jos se saa hoitaa fluns­sat, pois­taa tikut sormesta ja lait­taa murtu­neen käden kipsiin.

– Vanhus­ten­hoi­dossa julki­nen puoli kartoit­taa palve­lu­tar­peen, tilaa, valvoo ja maksaa. Yksi­tyi­nen yritys tarjoaa vain yksit­täi­sen suorit­teen, jonka se voi hinnoitella.

– Minä pelkään aina vain lisään­ty­neitä koor­di­naa­tion ja tiedon­ku­lun ongel­mia, jos niin moni­mut­kai­set asiat kuin vanhus­ten hoito yksi­tyis­te­tään täysin, Peussa sanoo muis­tut­taen, että jo nyt on vanhuk­sia löydetty kuol­leina koto­aan tiedon­ku­lun ongel­mien takia.

JHL:n erityis­asian­tun­tija ei usko, että voit­toa tuot­ta­vat yrityk­set voisi­vat esimer­kiksi ratkaista sen ongel­man, että demen­toi­tu­neille, liikun­ta­ky­vyt­tö­mille vanhuk­sille ei aina löydy laitos­paik­kaa. Ei ole kyse siitä, että julki­sella puolella oltai­siin niin ”osaa­mat­to­mia” ja että dynaa­mi­nen bisnes­maa­ilma sitten kyllä keksisi ratkaisut.

KANSALLISTETAAN!

Johan Will­ner on talous­tut­ki­jana sitä mieltä, että kaupun­kien jouk­ko­lii­kenne pitäisi ottaa takai­sin julki­seksi palve­luksi. Posti­au­tot voisi­vat tehdä maaseu­dulla uuden tule­mi­sen. Will­ner kehot­taa harkit­se­maan myös tuotan­nol­li­sen toimin­nan valtiol­lista aloit­ta­mista, jollei yksi­tyi­nen sektori pysty siihen.

Suuret julki­set inves­toin­nit pitää hoitaa yksi­no­maan valtion toimin­tana, sillä valtio saa aina lainat­tua rahaa yksi­tyi­siä firmoja halvem­malla. Eikä valtio voi mennä konkurs­siin, kuten teki valtaisa brit­ti­firma Caril­lion tammi­kuussa. Yritys rakensi kouluja ja sairaa­loita samoin kuin huolehti esimer­kiksi monien julkis­ten laitos­ten ruoka­huol­losta, siivouk­sesta ja vartioin­nista. Julkis­ten tieto­jen mukaan 19 000 ihmistä jäi työt­tö­mäksi, 30 000 pikku­fir­maa odotti saata­vi­aan ja raken­nus­työt pysäh­tyi­vät. Eikä tässä kaikki.

– Kyse oli paitsi tehot­to­muu­desta myös mahdol­li­sesti aivan rikol­li­sesta toimin­nasta, Will­ner toteaa.

Myös Jorma Peussa tuntee Caril­lio­nin tapauksen.

– Yritys oli maksa­nut ennen konkurs­sia hyviä osin­koja omis­ta­jil­leen. Mutta bisnes­riski kaatui veron­mak­sa­jille ja yritys jäi vielä velkaa eläke­kas­sal­le­kin. On hirveän iso riski antaa velvol­li­suu­det julki­sen sekto­rin ulko­puo­lelle, kun vastuun kantaa kuiten­kin julki­nen sektori aivan kuten Suomessakin.

Bisnes­maa­il­man edus­mie­het syyt­tä­vät julkista sekto­ria ”turhien” resurs­sien yllä­pi­dosta. Peussa toteaa, että julki­sen sekto­rin on kuiten­kin pakko pitää ne 20 aurausau­toa kesäl­lä­kin tallissa. Julki­sen sekto­rin on pakko huoleh­tia, että sairaa­loista löytyy ne 600 vuode­paik­kaa, jos sattuu jokin suuronnettomuus.

JHL:n asian­tun­tija ihmet­te­lee, mihin logiik­kaan kiih­keim­mät yksi­tyis­tä­jät oikein nojaavat.

– Julki­nen sektori koulut­taa heille ilmai­seksi osaa­van työvoi­man. Julki­nen sektori antaa heille liiken­ne­väy­lät ja paljon muuta­kin. Julki­nen sektori hoitaa heidän työn­te­ki­jänsä vaka­van sairau­den jälkeen taas takai­sin työelä­mään. Miksi he eivät tajua tätä?

TEKSTI SUVI SAJANIEMI
KUVITUS TUOMAS IKONEN